Značka kvality Klasa malým potravinářům pomáhá, tvrdí exministr. Podpora není dostatečná, reaguje ASZ
„Kauza polského masa nás vede k závěru, že po 16 letech fungování Klasy a vynaložených prostředcích se v české společnosti ohledně uplatňování českých výrobků odehrálo hrozně málo a jde to opačným směrem. Něco děláme špatně,“ upozorňuje předseda Asociace soukromého zemědělství Josef Stehlík.
Značka Klasa není zárukou kvalitních, ani českých potravin, alespoň podle Asociace soukromého zemědělství. Vynaložil stát dvě miliardy korun na propagaci kvalitního jídla smysluplně, nebo jsou to vyhozené peníze?
„Kauza polského masa nás vede k závěru, že po 16 letech fungování Klasy a vynaložených prostředcích se v české společnosti ohledně uplatňování českých výrobků odehrálo hrozně málo a jde to opačným směrem. Něco děláme špatně,“ upozorňuje předseda Asociace soukromého zemědělství Josef Stehlík.
Podle něj je třeba se zamyslet nad tím, zda se daří oslovovat ty správné cílové skupiny a jestli jsou peníze vynakládány tak, aby čeští zákazníci změnili své nákupní chování. Stehlík rovněž poukazuje na to, že Česko má zápornou obchodní bilanci se zahraničím, a to především v oblasti potravinářství.
Vadí nám, že je velmi omezený okruh oslovovaných zákazníků. Myslíme si, že se vynakládá příliš málo peněz, říká Josef Stehlík
„Zápasíme s tím, že máme velké množství zboží, které je určitým podílem vyráběno z dovozu. Nejsme příznivci byrokratických omezení, ale kampaně jako Klasa by měly dostat nový náboj tím směrem, aby šly za konkrétním zákazníkem,“ vysvětluje Stehlík.
Připouští, že stále více lidí začíná preferovat kvalitu a například nakupují přímo na farmách, tento trend je ale podle Stehlíka příliš pomalý. „Je spousta bariér, které brání tomu, aby se mohlo otevřít více míst, kde by zákazník mohl podobný výrobek získat,“dodává.
Klasa pomáhá
Státní zemědělský intervenční fond (SZIF), který značku Klasa provozuje, se kritice brání. Podle něj každá koruna investovaná do kampaně vygenerovala v roce 2017 zvýšení obratu o více než 62 korun. Exministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) navíc přidává, že zatímco trh s potravinami celkově v loňském roce rostl o 5 %, tak trh s potravinami prezentovanými pod značkou Klasa rostl téměř dvakrát rychleji. Na tyto výrobky se přitom méně často vztahují různé slevové akce.
Kdybychom nedělali žádnou marketingovou osvětu a edukaci spotřebitele, tak by ten výsledek byl daleko horší, říká Marian Jurečka
Nebylo by ale lepší menší producenty podporovat spíše přímo než skrz marketing? „V Rakousku, kde je daleko vyšší tržní podíl domácích výrobků, je objem prostředků na marketingovou podporu ze strany státu desetkrát větší,“ uvádí lidovecký poslanec. „To, že je rakouský spotřebitel edukován a ví, že svým nákupem podporuje pestřejší krajinu, půdu, vodu i zaměstnanost, tak to povědomí je tam daleko vyšší,“ dodává Jurečka s tím, že téměř polovina českých zákazníků toto nezohledňuje a orientují se především podle ceny.
Jurečka zároveň zdůrazňuje, že značku Klasa mohou získat i malí potravináři, kterým to podle jeho zkušeností často výrazně pomohlo: „Zájem spotřebitelů i obchodníků o toho výrobce se zvýšil. A to nejen o oceněný výrobek, ale o celé jeho portfolio.“
předseda MS ODS Chodouň
starosta obce Chodouň