Události, komentáře: Nový šéf pražského Dopravního podniku

19. prosince 2018
Události, komentáře: Nový šéf pražského Dopravního podniku

(ČT 24) Pražský dopravní podnik má nového ředitele. Kam se posune největší česká městská firma s 11 tisíci zaměstnanci? Bude už v metru telefonní signál? Nebo klimatizace v tramvajích? Téma Událostí, komentářů ČT24 pro zastupitele hlavního města Prahy a předsedu pražské ODS Tomáše Portlíka.

Michal KUBAL, moderátor:
Praha má nový kolektor pod Hlávkovým mostem. Stavbu dnes převzali představitelé města. Podzemní tunel vyšel skoro na 560 milionů korun. Důležitá byla stavba hlavně pro opravu Hlávkova mostu. Ten je dlouhodobě ve špatném technickém stavu a zatéká do něj.

Petr HLUBUČEK, náměstek primátora /Spojené síly pro Prahu/:
Tento kolektor znamená, že můžeme v nejbližší době všechny sítě, které vedou po Hlávkově mostě, přemístit právě do tohoto kolektoru a můžeme tak co nejdříve začít s rekonstrukcí Hlávkova mostu.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Už od včerejška jsme zvali do Událostí, komentářů náměstky primátora, pana Hlubučka a Scheinherra, dnes jsme zvali i pana primátora Hřiba, ale všichni naše pozvání odmítli a odmítli tedy na otázky České televize v této věci odpovídat. No hostem je tak opoziční zastupitel hlavního města Prahy Tomáš Portlík z ODS. Vítám vás. Dobrý večer.

Tomáš PORTLÍK, předseda pražské organizace strany /ODS/:
Dobrý večer vám i divákům.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
On ten Hlávkův most, ten kolektor, na první pohled to není nějak zajímavé nebo vizuálně pěkné téma, ale ono je to dost podstatné, protože ten Hlávkův most znají všichni. Je to ten most s těmi kočičími hlavami a předchozí primátoři se shodovali na tom, že stav mostu je havarijní minimálně od velkých povodní 2002 a shodovali se, že most nelze rekonstruovat bez toho, aby byly přeloženy ty sítě. Takže kdy bude podle vás opraven ten Hlávkův most, když už teď tedy tomu nebrání ty sítě.

Tomáš PORTLÍK, předseda pražské organizace strany /ODS/:
Já myslím, ještě je potřeba to úplně dokončit, proto jsme navrhovali v tom rozpočtu, kde to nebylo, částku na dokončení toho kolektoru. Čili myslím, že to není uvedené přesně, že to je úplně skončené. Nicméně já doufám, že to začne co nejdřív a samozřejmě bude záležet na koalici, jakým způsobem se bude schopna dohodnout na té podobě rekonstrukce. A samozřejmě ten Hlávkův most je ještě důležitý z druhého důvodu, a to sice kdyby vypadl Hlávkův most a Libeňský, tak v tu chvíli máme v Praze velký dopravní problém. To znamená, ať ty rekonstrukce budou jakékoliv, tak musí být za provozu.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Ale vy jste, jako ODS myslím, měli hlavní podíl na správě města přes 20 let. Proč tedy zrovna ten Hlávkův most, který opravdu, vždyť on navazuje na dálnici, potažmo tedy na magistrálu, to je opravdu zásadní pražská komunikace, proč nebyl opraven už dávno?

Tomáš PORTLÍK, předseda pražské organizace strany /ODS/:
Oprava těch mostů navazovala na dokončení tunelu Blanka. To znamená, původně měla být Blanka otevřená v roce 2010, a pak následně v roce 2014. Za ODS se pravidelně hodnotil stav mostů. Hodnotí se nadále.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Ale /nesrozumitelné/ za ODS, promiňte.

Tomáš PORTLÍK, předseda pražské organizace strany /ODS/:
A vlastně hodnotí se od stupnice jedna až šest. Čili počítalo se, že ve chvíli, kdy se dokončí tunel Blanka, začnou okamžitě opravy těch klíčových mostů, jako je Libeňský most nebo Hlávkův most. A tady jenom připomínám, že Libeňský most má čtyři stavební povolení už z roku 2010.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Na ten Hlávkův most navazuje ten most, který teď v týdnu prošel zatěžkávací zkouškou. Je na něm kvůli jeho stavu omezen provoz, jak známo. Má město podle vás zmapovány už všechny mosty? Je tento, Libeňský, Trojská lávka výjimkou? Ono už jsou to výjimky, které se vrší pomalu.

Tomáš PORTLÍK, předseda pražské organizace strany /ODS/:
Já bych nechtěl nikomu dělat ďáblova advokáta, ale myslím si, že zmapovat všech 790 mostů a z toho ty klíčové, zejména ty s tou přepjatou konstrukcí, tak brzy nová koaliční rada zjistí, že to není tak jednoduché, protože ten počet lidí, kteří tu diagnostiku dokáží kvalitně udělat, je limitovaný, ale není limitovaný tím, že by... Je limitovaný zkrátka tím, že nejsou. Je jich tam dnes pět. Ale myslím si, že v těch klíčových oblastech je zmapován a dlouhodobě se mapuje.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Zítra se pan primátor Hřib má potkat s panem premiérem Babišem. Mají jednat třeba o dokončení Pražského okruhu a také o rychlodráze na letiště. Co si třeba vy jako opozice od téhle schůzky slibujete? Předpokládám, že ji budete sledovat.

Tomáš PORTLÍK, předseda pražské organizace strany /ODS/:
Budeme ji sledovat. My jsme jako opozice nabídli na Zastupitelstvu hlavního města Prahy to, že jsme připravení pomáhat stávající koalici jako zprostředkovatel za Prahu v pomoci s vládou při okruhu, protože si myslíme, že to není téma, kdy se máme hádat nebo dohadovat. Čili nabízeli jsme, že to budeme dělat. Koalice to v tuto chvíli odmítá. Já doufám, že se dohodnou, že nebude docházet k žádným šarvátkám, že se dokonce, protože včera rozhodnul městský soud o trasování severní části okruhu. Čili tam už nebudou kromě letiště žádné žaloby a já doufám, že dojde k dohodě, že se dohodneme na tom původním trasování a že začnou vznikat projektové dokumentace, žádosti do EIA a tak dál.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Když jsme u té rychlodráhy na letiště, tak proč na letiště už dávno nevede metro? Ze Zličína, kde je konečná, je to vzdušnou čarou pár kilometrů. Navíc by tam metro mohlo vést po povrchu.

Tomáš PORTLÍK, předseda pražské organizace strany /ODS/:
To skutečně ODS v tuhletu chvíli šest let nevládne a já nevím, proč to nebylo zahrnuto do investic, proč vše neustále přehodnocujeme a bavíme se o nových a nových...

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Ne, protože jsme už slyšeli o 1986. variantě, s nadsázkou řečeno trošku.

Tomáš PORTLÍK, předseda pražské organizace strany /ODS/:
Je a bohužel v tom čase se ukazuje, že čím větší má někdo ambice, tak tím delší dobu mu to trvá. Čili já doufám, že se za tyto čtyři roky dočkáme přinejmenším toho, že budeme znát konkrétní datum, ať už se to bude týkat jakéhokoliv dopravního spojení, kdy spojení z Prahy na letiště bude.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Dobře, ať už to bude áčko, béčko. Déčko to asi nebude, viď, Michale?

Michal KUBAL, moderátor:
Déčko vypadá, že zatím nebude. Mimochodem tato jedenáctikilometrová trasa by měla ulehčit hlavně lince, která je v abecedě před ní, teda lince C. Jako první by měla vzniknout část z Pankráce do Depa Písnice. Na začátku roku se začalo mluvit o tom, že hlavně s výkupem pozemků radnici pomůže soukromník. Ten se nemusí držet zákonných cenových limitů a za pozemky nutné pro stavbu metra může zaplatit víc. V nové společnosti měla mít 51 % Penta. Plán ale zamítla už minulá rada města. Podle kritiků nebylo navržené uspořádání dostatečně transparentní. Obecně k trase D. Vůbec poprvé se o nové trase začalo mluvit ještě před revolucí. ČTK před 30 lety popsala první plány. Soupravy na lince D měly projet už v roce 2005. Plány se ale s postupem let posouvaly. V roce 2010 psal Metroprojekt, že stavba začne v roce 2014 a celá trasa měla být v provozu letos. Stávající vedení města chce začít znovu. Další linka pražského metra je jednou z priorit koalice. Primátor Zdeněk Hřib v září během kampaně mluvil o dokončení prvního úseku v roce 2030.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Mám takový pocit, že tohle byla jedna z priorit prakticky všech koalic v posledních letech, které vládly v hlavním městě Praze. Aby si i lidé mimo Prahu dokázali představit, metro D by mělo obsloužit tu jihovýchodní část města, kde nejezdí tramvaje, kde jsou velká sídliště. Teď se tady lidé musejí spoléhat především na autobusy. Jenom pro lepší ilustraci, jaký je tu „frmol“. Tak třeba na zastávce autobusu Nemocnice Krč se mezi sedmou a osmou ranní, tedy ve špičce, za jednu hodinu vystřídá dohromady 222 autobusů, tedy každých šestnáct vteřin sem jeden přijede. Takže je logické, že zrovna to metro by asi v tomhle místě mohlo výrazně pomoci. Kdy, pane Portlíku? Já vím, že to není ani vaše vina v tuto chvíli, ani nemáte křišťálovou kouli, ale i vaše vlády města slibovaly, že metro D bude dřív.

Tomáš PORTLÍK, předseda pražské organizace strany /ODS/:
To je pravda. Za těch našich vlád se ty stanice metra a ty trasy dělaly a prodlužovaly. Já jsem taky zvědavý, protože teď, když jsme schvalovali rozpočet hlavního města Prahy, tak došlo k takové rekordní situaci, že jsme schválili zhruba 17 miliard, 18 miliard investičních výdajů, ale z toho 80 % tvoří rezerva. To znamená, stávající koalice se teprve bude rozhodovat, jaké priority si vybere. Proto jsme...

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Ale ta stávající koalice o déčku taky mluví.

Tomáš PORTLÍK, předseda pražské organizace strany /ODS/:
Proto jsme podali protinávrh, ve kterém jsme požadovali zahájení výstavby metra D, výkupy pozemků, výkupy pozemků pro Pražský okruh, protože Ředitelství silnic a dálnic je pak následně Praze proplatí. Požadovali jsme tam radlickou radiálu. Čili já doufám, že až v únoru, protože koalice slíbila, že v únoru ten rozpočet pozmění a že tu rezervu upraví do investičních akcí, tak já doufám, že tyto položky budeme jako obyvatelé Prahy a já jako zastupitel hlavního města Prahy...

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Já jenom, aby bylo úplně jasné, déčko je tady tohleto modré. Ono také mimochodem, pokud se nepletu, tak byly různé varianty. Tohle už je ta varianta, která asi je ta nejpravděpodobnější, že to tedy vlastně bude začínat na Náměstí Míru, že tam bude zároveň začáteční a přestupní stanice?

Tomáš PORTLÍK, předseda pražské organizace strany /ODS/:
Já doufám, že už nebudeme moct příliš vymýšlet, protože to vymýšlení nás vždycky stojí příliš mnoho času, a pak to není.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Přemýšlelo se kolem déčka hodně.

Tomáš PORTLÍK, předseda pražské organizace strany /ODS/:
Ale říkám, my jsme prostě položili protinávrh a já doufám, že koalice se v únoru s tím ztotožní a že většinu těch investičních položek, tak, jak jsme je jako občanští demokraté navrhovali, zahrnou do svého rozpočtu, protože jsou tam ty důležité infrastrukturní body.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Když dovolíte, poslední otázka. Co podle vás pocítí v MHD Pražané už na konci volebního období za čtyři roky? Co to může být? Třeba wifi a signál mobilních operátorů v metru, klimatizace ve všech tramvajích, nové zastávky nějaké městské či příměstské železnice. Jsou to všechno věci, které si nevymýšlím. Jsou to věci, o kterých se mluví už dlouhou dobu.

Tomáš PORTLÍK, předseda pražské organizace strany /ODS/:
To já nevím, co pocítí obyvatelé, ale zrovna dnes proběhlo odvolání generálního ředitele dopravního podniku, což je instituce, která hospodaří s rozpočtem více jak 20 miliard korun. Je to největší podnik v hlavním městě Praze. A koalice, která se zaklíná transparentností, odvolá generálního ředitele, aniž by to věděl a bez výběrového řízení...

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Oni ho odvolali, aniž by to věděl? Tak to asi mu oznámili, že ho odvolávají, předpokládám.

Tomáš PORTLÍK, předseda pražské organizace strany /ODS/:
Co mám informace, tak se to dozvěděli všichni na poslední chvíli. A dokonce dozorčí rada, která ho odvolávala, tak změnila program dozorčí rady, to znamená, zařadila nově odvolání ředitele a jmenování nového. A tady říkám...

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Promiňte, a to je přece, to je přece právo každé městské rady a tedy i rady hlavního města.

Tomáš PORTLÍK, předseda pražské organizace strany /ODS/:
To já naprosto souhlasím, ale myslím si a vždycky bylo zvykem, že na takto klíčové pozice se dělalo výběrové řízení, ze kterého vzešel, a to je to, na co se mě ptáte, člověk, který měl konkrétní vizi, konkrétní body, který představil, jak si představuje investiční výdaje dopravního podniku, jak si představuje ty provozní, protože jenom třeba na těch provozních oproti roku 2010...

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
A nový generální ředitel podle vás tu vizi nemá?

Tomáš PORTLÍK, předseda pražské organizace strany /ODS/:
Já jsem žádnou neviděl, protože jsem se to vlastně jinak nemohl dozvědět. Já samozřejmě kvituji, že to je prostě odborník, nevím, jestli v dopravě, či ve finančních kruzích. Ale na druhou stranu tu vizi bych chtěl slyšet, tu bych chtěl, aby se projednala v rámci Zastupitelstva hlavního města Prahy a považuji to za klíčové téma.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Děkuju vám, že jste tato témata přišel rozebírat do Událostí, komentářů. Na shledanou.

Tomáš PORTLÍK, předseda pražské organizace strany /ODS/:
Na shledanou. Děkuji.

Tomáš Portlík

předseda RS ODS Praha