Události, komentáře: Jak zabránit kolapsu na D1

17. prosince 2018
Události, komentáře: Jak zabránit kolapsu na D1

(ČT 24) Stát se snaží řešit situaci na páteřní dálnici D1. Kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 na Vysočině mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem ukončí smlouvu s nynějším sdružením firem, které ho opravuje. Zároveň se má dálnice okamžitě upravit tak, aby se v obou směrech dalo jezdit dvěma plnohodnotnými pruhy. Kdy konkrétně má být to „okamžitě“, není zatím jasné. Podaří se státu stavbu urychlit, nebo je to jen bouchnutí do stolu? A co přesně by se mělo s D1 udělat? Velké téma Událostí, komentářů pro předsedu senátorského klubu a místopředsedu ODS Miloše Vystrčila.

Michal KUBAL, moderátor:
Stát se snaží řešit situaci na páteřní dálnici D1. Kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 na Vysočině mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem ukončí smlouvu s nynějším sdružením firem, které ho opravuje. Zároveň se má dálnice okamžitě upravit tak, aby se v obou směrech dalo jezdit dvěma plnohodnotnými pruhy. Kdy konkrétně má být ono okamžitě, není zatím jasné.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já mohu garantovat, že udělám všechny kroky k tomu, které můžeme udělat, aby ta silnice měla ten profil, který má mít.

Jan RÝDL, mluvčí, Ředitelství silnic a dálnic:
To je dopis Ředitelství silnic a dálnic směrem ke konsorciu firem, které mají smlouvu o zhotovení tohoto úseku modernizace a je to dopis, kterým Ředitelství silnic a dálnic odstupuje od smlouvy o dílo.

Michal KUBAL, moderátor:
A problémový úsek dálnice D1 teď živě. Je tam Radim Bártů. Jak to na tomto úseku dnes vypadalo, pracovalo se tam?

Radim BÁRTŮ, redaktor:
Dobrý večer. Tak nedá se říct, že by se tady pracovalo. Klimatické podmínky tomu ani příliš nepřejí. Nebo z druhé strany vzato, přece jenom se tu něco dělo. Iniciativu totiž převzalo tedy Ředitelství silnic a dálnic, které začalo s odstraňováním mobilních svodidel. Ten začátek je, ale dost pozvolný, protože ta svodidla, je třeba nejprve je rozmrazit. Silničáři proto nasadili agresivní roztok, který má právě tenhle ten proces zajistit. Souvisí s tím také odhrabávání sněhu, které právě na ta svodidla nahrnuli vlastně stavbaři. Takže ten proces teprve začal.

Michal KUBAL, moderátor:
Víme tedy, kdy by to mělo být hotovo? Kdy konkrétně by se to mělo stát a jak nakonec by ten rozšířený úsek měl vypadat?

Radim BÁRTŮ, redaktor:
Je to tak, jak zaznělo ve studiu. Je těžké říci, jak bude to okamžitě vypadat. Každopádně silničáři tady budou pracovat i zítra, počítají s příznivou předpovědí počasí. Teploty by měly být nad nulou. No a záměrem silničářů je, na některých místech ten čtrnáctikilometrový úsek opravdu dostat do podoby, řekněme, bez omezení, pokud jde tedy o ten rozměr. Nepůjde to samozřejmě asi úplně všude. Jsou tady místa, zejména jedno kritické šestisetmetrové místo, kde pod středem dálnice jsou kaverny, které zasahují na vzdálenost, řekněme, jednoho metru i pod jízdní pruh, takže ty práce nebudou úplně jednoduché. A ještě jedna věc je důležitá. S odstraňováním těch mobilních svodidel bude patrně souviset i nějaké další omezení. Jestli to bude svedení třeba jenom do jednoho pruhu anebo nějaký jiný způsob řešení, to se ukáže. Ředitelství silnic a dálnic chce jasnější informace poskytnout zítra dopoledne.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
A hosty ve studiu jsou Miloš Vystrčil, senátor a bývalý hejtman Vysočiny. Dobrý večer.

Miloš VYSTRČIL, předseda senátorského klubu a místopředseda strany /ODS/:
Dobrý večer.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Poslanec ČSSD, Petr Dolínek. Dobrý večer.

Petr DOLÍNEK, poslanec /ČSSD/:
Dobrý večer.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
A poslanec hnutí ANO Martin Kolovratník. Dobrý večer.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Dobrý večer z Pardubic.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane poslanče Kolovratníku, já začnu u vás, protože váš ministr dopravy dnes ráno prohlásil, problémový úsek se okamžitě rozšíří. Proč to najednou jde a dřív to nešlo, to museli řidiči stát v koloně čtrnáct hodin, aby se něco začalo dít?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Je to správná otázka a sluší se ještě jednou zopakovat poděkování a omluva řidičům za ten extrém z minulého týdne. Je možné, že k takovému extrému už v tomto roce nedojde. Je možné, že k němu dojde za týden nebo za dva a je chlapské přiznat nějaké to pochybení. Je to možná taková ta česká vlastnost, že vše necháváme až na poslední chvílí. Já delší dobu říkám, že na dálnici musí platit v uvozovkách polovojenský režim a na takovéto situace zkrátka musíme být připraveni. Už jsem o tom hovořil v pátek.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
A máte dostatečně silného ministra dopravy, který umí zavést polovojenský režim, jak vy říkáte? Nebo kdo tu chybu udělal podle vás, protože vy říkáte, že je nutné přiznat tu chybu, tak kdo ji udělal?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Já věřím, že máme dostatečně silného ministra dopravy. Koneckonců Dan Ťok přišel ze stavební sféry a zná velmi dobře tu praxi stavařů a dodavatelů. Každopádně tady nám zákon dával možnost už někdy v říjnu tu firmu v uvozovkách vyhnat a konat o něco dříve. Takže já jsem rád, že kolegové se k tomu postavili čelem a věřím, že teď v řádu dnů tu situaci napraví a že už nic takového nebudeme muset řešit.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Počkejte. Vy jste říkal, že už jste tu možnost měli v říjnu a teď máme prosinec. Co se stalo, že to nešlo dřív?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Jak jsem řekl. Už jsem to říkal před malou chvílí, je to možná.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Tak je to chyba pana ministra?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Ne, určitě to není pana ministra.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
A čí je to chyba?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Podle mého názoru je to trochu opatrnost kolegů z ŘSD, z Ředitelství silnic a dálnic. Ono to není zase tak jednoduché dodavateli říci: my už tě nechceme, my tě vyženeme. Zkrátka je nějaký zákon, musíte ho vyzývat několikrát, musíte čekat, musíte uplatnit smluvní pokuty a nedej bože, aby se ten dodavatel poté bránil, že mu bylo zabráněno v práci a nemohl konat to, co bylo ve smlouvě. Takže ono takhle od stolu na dálku, určitě kolegové ve studiu to za chvíli budou také kritizovat. Ono na dálku se to říká hezky, ale ta praxe mnohdy je jiná. Myslím si, že vedení ŘSD mohlo být v tomto případě a mělo být trochu akčnější.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane senátore Vystrčile, čí je to chyba, že někteří řidiči stáli čtrnáct hodin na dálnici?

Miloš VYSTRČIL, předseda senátorského klubu a místopředseda strany /ODS/:
To je dlouhá historie a těch chyb udělalo více lidí v delším čase. Já se na to.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
I vy jste měli ministra dopravy.

Miloš VYSTRČIL, předseda senátorského klubu a místopředseda strany /ODS/:
Já se na to dívám nikoliv zdaleka, ale zblízka. A je pravdou, že od roku 2005, já bych ten dopis mohl ukázat, Kraj Vysočina neustále bombarduje všechny různé ministry a ředitele silnic a dálnic, aby něco dělali s D1 s tím, že jedna věc je, jak se řeší stavební část. Tam já jsem teda přesvědčen, že nikdo neměl tu smlouvu s tím konsorciem podepsat. Protože pokud byste měli nějakou nabídku.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Dobře. Tak už je podepsaná, tak mohla se.

Miloš VYSTRČIL, předseda senátorského klubu a místopředseda strany /ODS/:
No a neměli ji podepsat.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Dobře.

Miloš VYSTRČIL, předseda senátorského klubu a místopředseda strany /ODS/:
Ta chyba tady se stala, protože vy byste si nikdy nenechala udělat například koupelnu za šedesát tisíc, pokud to řady všech říkají, že stojí minimálně sto tisíc, protože potom byste věděla, že to není možné.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Dobře a řekněte mi teda podle vás ta chyba, která se stala teď ta poslední, která zavinila tu situaci teď. Mohlo ŘSD nebo ministerstvo dopravy udělat něco jinak, rychleji, lépe?

Miloš VYSTRČIL, předseda senátorského klubu a místopředseda strany /ODS/:
V ten daný okamžik, já jsem tam nebyl. Obecně řeknu, že to, co je potřeba vždycky udělat a do jaké míry se tak stalo, je, pokud je to trošku možné. A my bohužel nemáme proměnné informační tabule, které my jsme říkali, že by měly být na dálnici nejpozději v roce 2007, aby zakázaly jezdit, řekněme, nákladním automobilům nad sedm a půl tuny do levého jízdního pruhu. A druhá věc, která potřeba vždycky udělat je, aby ty kamiony nemohly sjíždět z dálnice. To je velký omyl. Když sjíždí z dálnice, tak zablokují ty vedlejší objízdné trasy, kde ty automobily osobní mohou jet. To znamená, ta věc se musí okamžitě řešit a vy k tomu potřebujete nějaké nástroje. My nemáme proměnné informační tabule, my nemáme na to připravenou policii z hlediska technického vybavení. My nemáme spoustu dalších věcí, které my jsme mnohokrát urgovali a říkali jsme, pokud to neuděláte, budou velké problémy. Druhá věc, kterou musíme mít připravenou, je, řekněme, služby odtahové nebo ty, co řeší ty problémy. Pokud je to tak, že by.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Tak nechme reagovat pana poslance.

Miloš VYSTRČIL, předseda senátorského klubu a místopředseda strany /ODS/:
Já to ještě řeknu. Není možné, abyste tady dali přednost tomu, že lacinou odtahovou službu pustíte na odtah a ona potom dlouho jedno auto odtahuje a celá dálnice místo dvou hodin, deset hodin stojí.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Pane senátore, tohle to už je vyřešené. Takhle věc už je dávno vyřešená.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Počkejte, nechme promluvit taky poslance Dolínka. Pane poslanče, vy jste součástí vládní koalice. Je pan ministr Ťok dostatečně silným ministrem a zvládl tu situaci dobře podle vás?

Petr DOLÍNEK, poslanec /ČSSD/:
On přímo neřídí správu dálnic a to má Ředitelství silnic a dálnic, tam musím říct, že je pro mně úsměvné poslední dva dny, co vidím tu mediální hysterii ze strany ŘSD, ale jakési hysterické ukazování dopisů uprostřed sněhové vánice, kterou tam nechali udělat na dálnici. To je prostě směšné. ŘSD jednoznačně tam nezvládlo svoji roli a teď, co se snaží předvádět, je prostě zachraňovat něco, co se nedá zachránit. Prostě já jsem zvyklý v posledních letech, že naopak opravy na komunální úrovni a myslím ve městech různých, se děly rychleji než se zpožděním. Že se zavčas identifikovaly problémy a tady to prostě selhání nastalo. Co se týká pana ministra, já pevně doufám, že nemusíme tyto věci, jak někteří navrhují, řešit na půdě Sněmovny. Dá se to vyřešit rychleji a to manažerským rozhodnutím přímo zřizované organizaci ministerstvem, což je ŘSD, se dá vyřešit. Prostě někomu se něco nepovedlo a může dostat roli jinde.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Komu se co nepovedlo?

Petr DOLÍNEK, poslanec /ČSSD/:
Myslím, že manažersky se dá podívat, kdo má na starosti tu stavbu, kdo má na starosti část dálnice v této oblasti a tak dále. A myslím si, že k těm personálním změnám musí dojít, protože skutečně, aby se říkalo.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
A k personálním změnám v ŘSD tedy myslíte?

Petr DOLÍNEK, poslanec /ČSSD/:
Jednoznačně. Někdo, kdo řídil tento projekt, ho neřídil dobře. Takže ten člověk by měl řídit něco jiného, ne takto zásadní stavbu.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Řekněte mi, o kolik se protáhne ta oprava, když teď ŘSD bude hledat nového zhotovitele stavby?

Petr DOLÍNEK, poslanec /ČSSD/:
To je právě problém samozřejmě ŘSD v tom, že mělo konat daleko dříve a na druhou stranu samozřejmě jsou zde mechanismy, kdy se dá napřímo velmi rychle objednat, zákon na to myslí, někoho, kdo to může dát do pořádku. Ale to je to, co říkám, ta najednou zajímavá hysterie ŘSD, budeme všechno řešit, je směšná. Protože když se podíváme, tak oni to nechali dát do stavu, kdy budou na Vysočině, což já pořád beru, když je tam dálnice, jako unikátní část přírody v České republice, agresivními prostředky rozmrazovat svodidla, aby tam něco s tím udělali. Prostě celé se jim to nepovedlo od A do Z. A teď je to spíš takový krizový management, než nějaké logické řízení. A to je fakt si uvědomit.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane Kolovratníku, jak se může stát, že už teď má oprava dva měsíce skluz? Stavební dozor nic nedělá?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Musím do jisté míry dát za pravdu kolegovi Dolínkovi. ŘSD má v rozpočtu svého úseku oprav a údržby dálnic zhruba jedenáct miliard korun ročně. Takže takovouhle věc skutečně je možné předpovídat. Pak si ještě dovolím drobné upřesnění na pana senátora. Ty odtahy už částečně vyřešeny jsou. ŘSD a bylo to díky pozměňovacímu návrhu, který jsem prosazoval ve Sněmovně někdy před třemi, čtyřmi lety, má vysoutěžené profesionální odtahové služby. Problém někdy je v tom, že musíme čekat na to, až policie označí to havarované auto jako překážku a teprve poté ho může odtáhnout. A my teď chceme tohle zlepšit, prosadit to, aby skutečně panoval, jak jsem řekl, ten polovojenský režim a ta auta, teď mi promiňte tu nadsázku, kdyby měla být někde odstraněna, odvlečena do příkopu, tak musí být dálnice zprovozněna a řešit to následně. A k vaší otázce, jak je možné, že to došlo až do dneška. To už jsme si řekli před chvílí. Podle mého názoru, když kolegové viděli v září, v říjnu ty problémy, že dodavatel, to sdružení italsko-české neplní svoje závazky, tak měli být určitě akčnější a měli už se s ním rozžehnat o nějaký měsíc dříve, aby se to v tuto chvíli nezachraňovalo. Chci říci, že tohle je opravdu problém toho soutěžení na cenu a my musíme od této praxe ustoupit a chtít těch kvalitativních parametrů mnohem více. Zákon to umožňuje.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
My se teď podíváme za praktikem, za hejtmanem Kraje Vysočina, panem Jiřím Běhounkem, který ty problémy musí řešit každý den.

Michal KUBAL, moderátor:
Je to tak. Pojďme zpátky na místo činu. Jiří Běhounek. Pane hejtmane, vy jste ve chvíli, kdy se to stalo, tam na tom místě, kde teď stojíte, řekl, že za tím stojí nepřipravenost Ministerstva dopravy. Teď jsme tady slyšeli, že za tím je spíše řekněme liknavost Ředitelství silnic a dálnic. Jak to vidíte teď?

Jiří BĚHOUNEK, hejtman Kraje Vysočina /nestr. za ČSSD/:
Dobrý večer všem. Já musím konstatovat, že jediné, co nemůžu vyčítat Ředitelství silnic a dálnic a Ministerstvu dopravy, je, že padal sníh. Jinak my jsme upozorňovali, že v tomto úseku mít v době zimy krátký čas jeden celý dva metry úseku, který prostě nebude průjezdný, tam se žádný odtahový, ale ani žádný sypač nedostane. Upozorňovali jsme na to už v létě a upozorňovali jsme na to před rokem, že tady nejsou žádné odstavné plochy. Ty kamiony nemůžeme strčit do příkopu. Bohužel, nebyli jsme vyslyšeni. Přišel první sníh, museli jsme nasadit 600 členů hasičského záchranného sboru, policistů a dalších a stejně to nestačilo. Kolona byla přes 40 kilometrů.

Michal KUBAL, moderátor:
Takže to oficiální zdůvodnění, které zaznělo z Ředitelství silnic a dálnic, že za ten kolaps můžou, cituji, extrémní klimatické podmínky, to asi nebude úplně extrémní, když v polovině prosince na Vysočině bude sněžit.

Jiří BĚHOUNEK, hejtman Kraje Vysočina /nestr. za ČSSD/:
Já se všem omlouvám, i Ředitelství silnic a dálnic, ale úsek 90 až 112 je přece znám. Tady je nejvíc problematických záležitostí i v letním období. A jakmile přijde zima, stačí, aby prostě ti, kdož jedou do Humpolce devadesátkou, vjeli do tohoto úseku a tady běžně námraza, sníh, podívejte se, kolik ho tady je, 20 centimetrů, tak samozřejmě tohle přinese. My jsme tím známí. Kolega Vystrčil, jestli jsem slyšel dobře, je u vás a ví, že už v roce 2008, kdy tady havarovalo 268 automobilů a vozidel, jsme navrhovali určitá opatření. Zrovna tak si myslím, že ŘSD mělo tento úsek obsluhovat jinak svými sypači, protože není to možné obsluhovat 40 kilometrů, ale těchhle dvanáct, protože to je skutečně kritická situace v tom úseku dálnice D1.

Michal KUBAL, moderátor:
Pane hejtmane, co dál, co vy můžete udělat pro to, aby se podobná situace neopakovala, když třeba začne sněžit za pár dní znovu?

Jiří BĚHOUNEK, hejtman Kraje Vysočina /nestr. za ČSSD/:
Já nevím, co můžu udělat. Já si myslím, že zasedání pracovní skupiny Doprava, krizového štábu přece jenom Ředitelství silnic a dálnic a ministerstvo dopravy rozhýbalo a my jsme řekli, že je třeba posunout svodidla, udělat dva úseky, aby se sypače dostaly. Poslal jsem dopis panu ministru Ťokovi, že je potřeba přeorganizovat sypače tak, aby tady jezdily častěji. Ty návěstné tabule, o kterých mluvil kolega Vystrčil, samozřejmě tak rychle nenainstalujeme a snažíme se s policejním prezidentem a ředitelem policie na Vysočině řešit některé otázky preventivně dopředu, ale jak bylo řečeno, nemají ty kamiony kam sjet, my je nemáme kam odstavit a v případě, že dojde k nějaké havárii jako dneska, kdy se utrhla krajnice s automobilem, který vezl dřevo, pak potom nemáte tu dálnici možnost uvolnit, protože dokud to odtahová služba neodstraní, tak nemůžete ho dát stranou. My jsme na to upozorňovali, takže jsme připraveni na to reagovat, ale budeme muset pravděpodobně ještě komunikovat i s médii tak, aby co nejrychleji informovala, aby sem kdo nemusí, nejel.

Michal KUBAL, moderátor:
Pane hejtmane, poprosím už jenom krátce. Slyšeli jsme od ministra, že ta dálnice má být rozšířena okamžitě. Když nám to přeložíte do nějakého časového údaje, co to má znamenat?

Jiří BĚHOUNEK, hejtman Kraje Vysočina /nestr. za ČSSD/:
Okamžitě to mělo být rozšířeno už dávno a já si myslím, že ten týden mají šanci. Jestli skutečně dojde k oblevě, tak se jim to snad podaří posunout. Ale to neměli nechat do tohoto zimního období. Znova opakuji, my na to upozorňujeme, ale je to marnost, marnost, marnost.

Michal KUBAL, moderátor:
Říká Jiří Běhounek. Díky za váš čas.

Jiří BĚHOUNEK, hejtman Kraje Vysočina /nestr. za ČSSD/:
Hezký večer. Děkuji.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pánové, vsadili byste si na to, že do týdne už to bude vyřešeno a že dálnice v tom kritickém úseku už bude mít dva rovnocenné jízdní pruhy? Pane Vystrčile. Nebo byste řekl řidičům, pokud se tam chystáte, vemte si deku a teplý čaj.

Miloš VYSTRČIL, předseda senátorského klubu a místopředseda strany /ODS/:
Já nevím. Já bych především řidičům řekl, že se musí spoléhat sami na sebe. A když jsem já v tom inkriminované době jel také z Prahy do Jihlavy, tak jsem na 55. kilometru odbočil a za dvě hodiny 19 minut jsem byl v Jihlavě a jel jsem po těch silnicích, které upravovaly například Krajská správa a údržba silnic Vysočiny a všechno jelo normálně, protože tam jsou na to nachystáni a ví, že když je zima, tak že sněží.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane Dolínku, co se stane, když to do týdne nebude?

Petr DOLÍNEK, poslanec /ČSSD/:
Já si myslím, že i kdyby to do týdne bylo, tak nesmíme zapomenout, že ŘSD udělalo chybu a musí se ta chyba personálně opravdu dořešit. To chci zdůraznit. Nemůže se to opakovat. Za druhé, když to do týdne nebude, tak stane se jedině to, že řidiči budou trpět dále. Ale ono je to pouze o nasazení počtu lidí, samozřejmě o počasí, v tomto úseku je to extrémně o počasí, bylo to i od pana hejtmana zmíněno. Záleží, jestli bude drobná obleva, nebo ne, to napomůže. Ale je to také o tom, že prostě se nesmí čekat, jestli ta firma si sežene dostatek lidí a techniky. Je to prostě prioritní úsek a i za cenu toho, že by si stát sjednal prostě rychlou objednávkou další lidi, další techniku, tak pro to se musí udělat maximum. Ale já bych jenom zdůraznil jednu věc, kterou tady zmínil pan bývalý hejtman i současný hejtman. Českým dálnicím kriticky chybí takzvané inteligentní řízení, skutečně to proměnné značení, a to je něco, co je velká slabina zásadních komunikací v Čechách. Máme to maximálně tak v tunelech, tam se to naštěstí daří v těch dálničních, že to existuje, ale všude jinde to chybí. A přesně, to proměnné značení může zakázat předjíždění kamionů, i když klasicky tam lze, tak v kritických situacích, že to nelze a podobně. Defacto kdo třeba jezdí kolem Mnichova, tak to zná naprosto přesně z toho mnichovského okruhu, kde to funguje. A je to velký problém. A ten nejzásadnější, kromě toho, který já vidím, je, že třeba kolem Pražského okruhu, ale i na jiných úsecích dálnic neexistují odpočívky pro kamiony. To znamená, my nemůžeme vyčítat těm řidičům, že nám zůstanou stát na dálnici, když tady chybí desetitisíce míst, kam by mohli řidiči kamionů odstavit své kamiony, když je potřeba.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane poslanče Kolovratníku, lidovci chtějí zítra zařadit mimořádný bod na schůzi sněmovny, kdy by měl ministr Ťok vysvětlit, jak chce situaci řešit. Podpoříte návrh lidovců?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Já bych rád zakončil smírným tónem. Věřím, že to počasí nám pomůže. Už bylo řečeno, ta svodidla mají být posunuta o metr až metr a půl, aby skutečně dálnice byla průjezdná v té plné šíři. Souhlasím s panem hejtmanem Běhounkem. Mimořádný režim, co se týká té údržby těch sypačů, to tam musí být všechno připraveno. A věřím, že i přes svátky, kdy bude situace klidnější, ŘSD získá dost času tu situaci napravit, abychom neplakali nad rozlitým mlékem. Co se týká zítřka, my se o tom budeme bavit zítra dopoledne na poslaneckém klubu určitě i s panem ministrem, jaký k té věci má postoj. Obecně tak, jak jsem měl dneska zprávy, kdy mimochodem byla dálnice průjezdná, jak jsem slyšel, tak by s tím snad neměl být zásadní problém. A myslím si, že když z toho nebudeme dělat zbytečné politikum, ale skutečně necháme pana ministra popsat kolegům ve sněmovně, jak se ta situace vyvíjí, jaké má připraveny kroky, takže by to mohlo celé věci prospět.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Takže mimořádný bod podpoříte, jestli to dobře chápu.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Předpokládám, že se můžeme vyslovit pro důvěru, ano. Pardon, pro podpoření toho bodu.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pánové, ve hře je taky zákaz jízdy kamionů v levém pruhu. Pane Vystrčile, co si o tom myslíte? Je potřeba kvůli tomu dělat novelu zákona?

Miloš VYSTRČIL, předseda senátorského klubu a místopředseda strany /ODS/:
My jsme tu možnost, aby bylo přikázáno kamionům jezdit v pravém pruhu nebo nejezdit v levém pruhu, už analyzovali vlastně před 12 lety. V podstatě z toho vychází několik opatření. K některým je potřeba změna legislativy, k některým nikoliv. Jednak aby když vznikne kolona, tak nevjížděly kamiony do levého pruhu, dále potom by mělo být zajištěno, aby nesjížděly z dálnice, protože když sjedou, tak potom dochází k tomu, že i ty objízdné trasy jsou pro ty osobní automobily vlastně také zataraseny. Pak je důležité, aby kamiony nepředjížděly, když vznikne nějaká zhoršená situace, což nikdy nebývá na celém úseku dálnice. Čili v tomto případě daleko lepší řešení jsou ty proměnné informační tabule, kdy se najednou na těch tabulích objeví zákaz předjíždění pro kamiony, respektive pro nákladní automobily a v tom okamžiku oni nepředjíždějí, akorát je potřeba, aby to někdo kontroloval, aby ti řidiči se chovali stejně jako třeba v Německu nebo v Rakousku, což dneska je problém. To znamená, když mám jednoduše odpovědět, pak bych rád řekl jednu věc, tak si myslím, že nějaký plošný zákaz předjíždění pro kamiony není dobré řešení, že by to mělo být tak, že by ten zákaz měl vzniknout tam, kde vznikne ten problém, protože jinak by nám to zbytečně tu dopravu komplikovalo a zpomalovalo. A pak ještě bych řekl jednu věc k tomu, co jsme zažili, řekněme k té kalamitě. Já teda musím říci, že ta kalamita by byla ještě daleko horší, kdyby nám takhle dobře nefungovaly složky integrovaného záchranného systému. Hasiči, policie i zdravotníci, aspoň to je moje zkušenost, vždycky tu situaci zvládají velmi dobře. To, co je naše slabina, je, že my se na ty situace neumíme připravit. Tím, že necháme úzký pruh, to znamená, že se tam nevejdou sypače, nebo tím, že nemáme nainstalovány proměnné informační tabule nebo tím, že prostě nemáme jiné věci. To znamená...

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Možná to bude varování pro řidiče pro příště. Pane...

Miloš VYSTRČIL, předseda senátorského klubu a místopředseda strany /ODS/:
Nebo tím, že vysoutěžíme zakázku, kterou by nikdy ta firma nedělala, a my bychom si od ní nikdy nic nenechali udělat.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane poslanče Dolínku, vy jste pro ten plošný zákaz jízdy kamionů v levém pruhu, aby to změnila novela zákona, nebo je to zbytečné a stačily by ty proměnné tabule?

Petr DOLÍNEK, poslanec /ČSSD/:
Já si myslím, že co je dobré, je zkvalitnit policii, to, aby jejich dispečinky, anebo ti, co zodpovídají za řízení v pravidelných úsecích, aby měli takové podmínky, aby opravdu se mohli podívat, jak v daném úseku zrovna ta dálnice vypadá a mohli využít proměnného systému řízení. Ale stejně jako umíme...

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
To je asi úkol pro vašeho ministra vnitra. Ten má v gesci policii.

Petr DOLÍNEK, poslanec /ČSSD/:
Ne, v tomto případě je to pro ministerstvo dopravy jednoznačně, protože policie pracuje s tím, co jim doprava dodá. Takto to funguje vlastně kdekoliv na úsecích i právě třeba tunelový komplex Blanka je takto řízen, že vlastně město zainvestovalo, město udělalo celý ten systém, a potom policie řídí ten daný systém, anebo to může být jiný dispečink, proto říkám kdokoliv. Ale stěžejní je mít prostě kamerový dohled nad klíčovými úseky, mít tam tu možnost i okamžitě zasáhnout a de facto červeného tlačítka, když je nejhůř.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pánové, děkuju za to, že jste byli hosty Událostí, komentářů. Na shledanou.

Miloš VYSTRČIL, předseda senátorského klubu a místopředseda strany /ODS/:
Na shledanou. Děkuji za pozvání.

Petr DOLÍNEK, poslanec /ČSSD/:
Díky za pozvání. Na shledanou.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Přeji dobrý večer a šťastnou cestu.

Miloš Vystrčil

místopředseda strany
předseda senátorského klubu