Metro na letiště
Komfortní spojení metrem dnes obyvatelé Červeného vrchu, Veleslavína nebo Petřin považují za samozřejmost. Stejně jako pacienti motolské nemoc¬nice, kterých se do Motola prodlouženým „áčkem“ ročně vypraví stovky tisíc.
Přepravní analýzy evidují miliony cestujících ročně, doprava na povrchu evidentně prořídla, autobusy jedoucí po Evropské třídě přemístěním stanic do terminálu ve Veleslavíně odlehčily přetíženému Kulaťáku a části Evropské. Pozitiva prodlouženého metra jsou pro Šestku nezpochybnitelná. V okolí stanic metra se rozproudil život a staly se přirozeným centrem lokality. A mohli jsme být ještě dál. Rok 2018je datem, kdy mohli cestující poprvé vystoupit z metra na ruzyňském letišti. Pokud by příprava prodloužené trasy metra pokračovala podle původních předpokladů a plánů.
„Po osmi letech stagnace a přešlapování hlavního města, které neví, co chce a není schopné řešit páteřní dopravu v hlavním městě, vidím jedinou cestu: je nutné vrátit projekt dokončení metra na letiště zpátky na stůl,“ říká Jakub Stárek, kandidát na starostu Prahy 6 a do zastupitelstva hlavního města.
Podle před lety připravovaného projektu se má metro z Motola vrátit zpět na Bílou Horu, odkud bude pokračovat na Dědinu, kde by dopravně obsloužilo sídliště pro 6 tisíc obyvatel, na Dlouhou míli a do Ruzyně. „Dlouhá míle je klíčovou stanicí, protože v jejím sousedství vznikne záchytné parkoviště pro Středočechy, kteří přijíždějí do Prahy za prací nebo zábavou,“ vysvětluje Stárek. Konečná stanice metra na letišti je podle něj zcela přirozeným řešením. „Podobně jako ostatní metropole, kde je letiště v těsném sousedství města, by i Praha měla mít spojení mezi letištěm a centrem města metrem.
Je to rychlé, ekologické a kapacitní řešení, které v důsledku znovu odlehčí individuální i autobusové dopravě na Evropské.“ Podle Stárka není projekt prodloužení metra konkurencí připravované rekonstrukce Buštěhradské dráhy. „Jde o dva rozdílné projekty, které jsou oba životaschopné. Buštěhradka opravu potřebuje naprosto nutně a rozumím zájmům starostů Kladna a okolí, kteří tlačí na moderní spojení metropole se středními Čechami. Bohužel, stát s opravou otálí již třicet let a zatím se pouze objevují nové a nové sliby a termíny. Nemůžeme se po takové době spoléhat na to, že by se doprava na letiště vyřešila tímto způsobem.“
Stárek navíc upozorňuje, že hlavní město Praha má po letech stagnace na svých účtech dostatek peněz, aby přípravu výstavby metra mohlo začít financovat. „Za poslední čtyři roky se v Praze nepostavilo nic. A při vší úctě k plánům na připravovanou trasu D říkám, že Praha 6 je stotisícové město, které na daních do rozpočtu hlavního města odvádí nejvíc peněz ze všech městských částí, a proto si zaslouží náležitou pozornost.“