Jak na nedostatek parkovacích míst?

24. srpna 2018
Jak na nedostatek parkovacích míst?

(Naše Praha 5) Parkování neboli spíše neparkování se stalo noční můrou mnoha řidičů Prahy 5. Jízdy okolo domu a zoufalé hledání volného místečka znají obyvatelé všech pětkových lokalit, počínaje Motolem a Barrandovem konče. Jak tento neutěšený stav napravit? Na to se Naše Praha 5 zeptala kandidátky na starostku Prahy 5 Renáty Zajíčkové (ODS).

- Domníváte se, že zavádění modrých zón pražským motoristům pomohlo? 

Modré zóny některým řidičům pomohly, a tak si je pochvalují, jiným život zkomplikovaly, a tak by je nejraději zrušili. Těžko hledat viníka. Faktem je, že automobilů je více než míst na parkování. Neexistence celopražského systému výrazně situaci zhoršuje a mnohdy vede k přelévání aut z jedné městské části do druhé. 

- Jak se z této neutěšené situace dostat? 

Komplexním řešením problému. Nelze spustit pouze celoměstský parkovací systém bez dalších opatření. Těmi jsou vybudování parkovacích domů a parkovacích terminálů. Samozřejmě řešením by mohlo být i zříci se aut úplně a jezdit výhradně MHD, na kole či chodit pěšky. Tato varianta ale není moc pravděpodobná, a tak musíme sáhnout po praktických způsobech řešení. Jedním z nich je přenastavení parkovacích zón v celé Praze. Tento nový systém celoměstského parkování musí vzniknout za účasti hlavního města a všech městských částí. Změna musí jednoznačně zvýhodnit obyvatele metropole, kteří zde trvale žijí a pracují. Není možné, aby Středočeši a další návštěvníci zabírali místa obyvatelům Prahy. 

- Vidíte tedy způsob řešení především v navýšení parkovacích míst? 

Ano, a musí se to udělat dvěma způsoby a současně. Určitě nejefektivnější je postavit parkovací domy a velkokapacitní parkovací terminály (P+R parkoviště – tzv. zaparkuj a jeď). Parkovací domy v obytných zónách by měly především sloužit samotným Pražanům, kteří zde bydlí. Taková místa se dají najít a mnohá z nich už jsou vytipovaná, například na Barrandově. Terminály budou pro návštěvníky metropole, tedy by měly být využívány k dočasnému parkování. Z tohoto důvodu musí stát na okrajích města u příjezdových komunikací. Terminály mohou být například v blízkosti stanice metra Motol nebo u Kotlářky v místě současného P+R parkoviště v těsné blízkosti tramvajové trati. Pokud bude existovat i parkovací terminál Zličín, který by měl pojmout přes 3500 aut, tak to může zásadním způsobem ovlivnit zahuštěnou dopravu na Plzeňské–Vrchlického, v Kukulově v Motole nebo v Radlické. 

- A druhý krok? 

Částečným řešením může být také rozšíření parkovacích míst lepším uspořádáním aut v ulicích, například změnit podélné parkování na kolmé. To nelze udělat všude, a tak se tímto řešením počet parkovacích míst zásadně nezvětší. Musím podotknout, že pro funkční změnu je potřebné vnímat problém s parkováním jako celek, tedy v kontextu celé dopravy i v ostatních souvislostech, např. s ohledem na nové výstavby. I zde je nutná určitá míra ohleduplnosti a pochopení. Navíc nebudou-li řešení podporována, koordinována a financována hlavním městem Prahou, tak městské části nemohou tento palčivý problém samy uspokojivě vyřešit.

Renáta Zajíčková

kandidátka ODS na starostku Prahy 5