O kvalitě vzdělávání rozhoduje ředitel školy
(www.renatazajickova.cz) Renáta Zajíčková, kandidátka ODS na starostku Prahy 5, je ředitelkou soukromého gymnázia a ve školství se pohybuje celý svůj profesní život. Jaký má názor na současnou úroveň školství a kde vidí příležitosti pro zkvalitňování škol v Praze 5?
Ve školství jste pěknou řádku let. Co podle Vás nejvíce ovlivňuje kvalitu vzdělávání?
Podle mých zkušeností klíčový vliv má samotný učitel. Škola může být nejmoderněji vybavena, když ale s vybavením učitelé neumějí efektivně a smysluplně pracovat, případně v tom horším případě s tím ani pracovat nechtějí, účinek se nedostaví. Můžeme mít tisíce odborníků a jejich rad, bez nadšení a zájmu při práci s dětmi je každý učitel zbytečný. Především kvalita učitelů rozhoduje o úrovni každé školy, a tudíž i o úrovni našeho českého školství. Kdyby tomu tak nebylo, neexistovaly by mezi školami tak velké rozdíly. Podmínky jsou totiž téměř totožné pro všechny, alespoň v daném kraji určitě, přesto jsou školy excelentní i školy podprůměrné.
O povolání učitele se mluví jako o málo prestižním a uznávaném. Nevadí Vám to?
To je jednoznačně velká pravda. A také mi to dost vadí. Ani veřejností a ani politickou reprezentací není toto povolání vnímáno jako klíčové. Vždycky se krčí někde v koutku. Učitelé jsou na žebříčku prestižních povolání hodně vzadu. A to se samozřejmě promítá do jejich sebevědomí a nakonec i do finančního ohodnocení.
Co se dá dělat pro zlepšení této situace?
Mnoho kroků a všechny spolu budou souviset. Navýšení platů není jedinou podmínkou změny. Je to sice velmi důležité a já to samozřejmě vítám a podporuji, ale bez dalších systémových kroků se tím nic výrazně nezlepší. Musí se také změnit profesní příprava učitelů, měly by se zvýšit nároky na jejich pedagogické a sociální dovednosti, měly by se více využívat motivační nástroje, musí se zajistit kontinuální podpora pedagogům, do hry se musí vrátit kariérní řád. Samostatnou kapitolou je postavení a kvalita ředitelů škol. Zde je také mnoho rezerv a příležitostí. Za bezpodmínečné považuji navýšení investic do dramaticky podfinancovaného českého vzdělávání a zařazení oblasti školství mezi vládní priority.
Zmínila jste ředitele škol a sama ředitelkou jste. Jak hodnotíte jejich postavení?
Postavení ředitelů škol je v naší republice výjimečné. Tak obrovskou autonomii jako u nás nikde jinde v Evropě ředitelé nemají. Když pominu externí podmínky, tak ředitel školy je ten, kdo drží všechny trumfy a kdo rozhoduje o kvalitě dané školy. A proto si myslím, že by se při zvyšování kvality našich škol nemělo zapomínat na ředitele. Jako důležité vnímám definovat jeho profil, popsat, jak má řídit a vést dobrý ředitel. Při výběrech a konkursech by měly být více rozhodující osobnostní předpoklady, manažerské a sociální dovednosti. Měl by být kladen větší důraz na profesionalitu a schopnost nastavovat a realizovat vize. Samozřejmě to všechno jde ruku v ruce s nastavením motivačních nástrojů pro ředitele, kteří vykonávají velmi náročnou a komplexní profesi.
Celý rozhovor naleznete v časopise Naše 5.
kandidátka ODS na starostku Prahy 5