Dvacet minut Radiožurnálu

31. května 2012
Dvacet minut Radiožurnálu

Hostem diskusního pořadu ČRo 1 byl ministr spravedlnosti a místopředseda ODS Jiří Pospíšil.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Je šance, že konec anonymních akcií hladce projde parlamentem? Používal snad anonymní akcie k odklánění peněz i exministr Kocourek? Chce vláda zákon o stávce kvůli právní mezeře nebo kvůli strachu z odborů v době narůstající nespokojenosti lidí a jak se soudy vyrovnávají se zaváděním elektronických soudních spisů? Začíná Dvacet minut Radiožurnálu. Pozvání přijal ministr spravedlnosti a místopředseda ODS Jiří Pospíšil, vítejte u nás. 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Dobrý den. 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Pane ministře, vy spolu s ministrem Drábkem pracujete na přípravě zákona o stávce a výluce, včera jsem tu měla jednoho z odborových předáků Jaromíra Duška, který k tomu řekl, cituji: "Vláda dělá vše proto, aby potlačila základní demokratická práva daná ústavou a Listinou základních práv a svobod, myslím, že lehce kráčíme zpět k totalitě," konec citátu. Pane ministře, je nutné pouštět se v době ekonomické krize do zákona, který mnoho lidí vnímá jako snahu o oklešťování práv protestovat? 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Je bohužel velmi smutné, že odboráři nevnímají českou ústavu, její znění a že přípravu zákona, který ústava předpokládá, to znamená, že v zákoně má být jasně vymezeno, co obsahuje právo na stávku a jak má být realizováno, vnímají jako odchod kamsi z evropského právního prostoru. My to naopak vnímáme jako šanci dát jasná pravidla pro konání stávky a tím zvýšit právní jistotu jak odborů na jedné straně, tak občanů, protože budou zde jasná pravidla, za jakých okolností se stávka vyhlašuje, v jakém časovém předstihu a tak dále. Což je pro všechny občany České republiky mimořádně důležité, protože stávka je i o tom, že se omezí život běžných občanů, kteří třeba se stávkou nechtějí mít nic společného. Tedy cílem není omezovat odbory, ale dát jim legitimním možnostem stávky jasná pravidla. 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:


Víte, oni se brání tím, že dokud neudělali loni dopraváci stávku, která se netýkala kolektivního vyjednávání, tak nikdo po té mezeře v zákoně nesahal, aby ji zaplnil. Proč to tedy dělat právě teď v době ekonomické krize a dráždit vlastně odbory tímto způsobem, které už tak se cítí být v podstatě jakýmkoliv způsobem napadány? 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Je třeba říci, že zde minulé vlády trošku selhaly, když nenaplnily ústavu, protože ta ústava opravdu jasně říká - existuje ústavní právo na stávku a konkrétní podoba toho práva má být vymezena v zákoně. Já neumím říci, proč předchozí vlády nesplnily svoji povinnost a nepřipravily zákon, který se má tohoto týkat. Ale je třeba zde mít jasná pravidla, která umožní legitimně odborům stávkovat, vyjadřovat tak své názory, ale na druhou stranu se jasně řekne, kde jsou zákonné meze stávky. Stávka nemůže být realizována tak, aby určitá společenská menšina šikanovala zbytek společnosti. To znamená, ano, stávka pro vyjadřování jasných názorů, případně i určitého tlaku na zbytek společnosti, ale nemůže to být úplná šikana a nemůže to být paralýza společnosti. Uvedu vám jeden příklad. V takovém zákoně o stávce by například mělo být uvedeno, jaké obory stávkovat nemohou, ve veřejném zájmu zdůrazňuji, nebo jaké věci musí být zachovány, například zdravotní péče. Není možné, aby zde fungovala stávka takovou formou, že například se zablokují silnice před nemocnicemi a lidé, kteří mají akutní například infarkt, se nedostanou do nemocnice, a to jsou věci, které musí být řešeny. 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
 

Ano, pane ministře, tomu rozumím, ale slovo šikana v souvislosti s tímhle zákonem odbory používají na úplně jiném místě, a to na místě, které ukládá 24 hodin před stávkou odevzdat jmenný seznam účastníků stávky. A ta šikana, o které hovoří odbory, hrozí podle nich ze strany zaměstnavatelů. 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Pokud mám jasné informace, tak o jmenném seznamu se ještě povede debata, takové je i vyznění včerejší vlády. 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Ale pan premiér řekl, že je to debata jen o tom, jestli ten seznam bude před anebo po stávce, to mi přijde debata bezzubá. 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Ale ten seznam se už dneska odevzdává právě proto, aby se mohly realizovat pracovně-právní a mzdové nároky těch zaměstnanců, kteří využijí právo na stávku. To není žádná šikana, to je zkrátka o tom, že ti lidé, kteří nenastoupí, nepřijdou do práce, tak musí nahlásit, že realizují právo na stávku tak, aby nebyli daňově a řekněme mzdově postiženi. To je v zásadě ochrana zaměstnanců a tak to probíhá celých 20 let a nikomu to nevadilo, teď to začíná vadit. 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Vy se nebojíte toho, že budou zaměstnavatelé obcházet ty jednotlivé lidi ze seznamu stávkujících a třeba je přesvědčovat, aby si to rozmysleli? 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Paní redaktorko, dneska se odevzdávají ty seznamy. Jak chcete jinak tedy zajistit, že zaměstnanec, který legitimně stávkuje na základě například zákona o kolektivním vyjednávání, to je jediný specifický zákon, který upravuje dílčí oblast stávky, tak dostane mzdu a nebude daňově poškozen poté, co nepřijde do práce a realizuje stávku. Vy ta jména musíte nahlásit, aby tito lidé nebyli sankcionováni. A probíhá ... 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Já tlumočím obavy odborů. 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Dobrý, ale probíhá to tak 20 let, nikomu to nevadí a teď s tím někdo přijde. Pokud odbory navrhnou jinou variantu, jak lze ochránit práva zaměstnanců, kteří stávkují, aby se jich to mzdově a daňově nedotklo, pak se o tom určitě budeme bavit, pro nás je toto drobná záležitost. 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Pomůže konec anonymních akcií odhalit některé dlouho nejasné majetkové struktury? Ptáme se ministra spravedlnosti Jiřího Pospíšila, posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu. Pojďme k dalšímu zákonu, který je z vaší dílny a včera prošel vládou, jde o zákon o zvýšení transparentnosti akciových společností. Jak vysoká je podle vás šance, že ten de facto konec anonymních akcií, jak se mu říká lidově, projde hladce obě komory parlamentu? 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Já doufám, že tento zákon projde, protože o anonymních akciích se zde vede permanentní debata, bohužel spíše populistická než věcná, odborná. Ono to není sranda zrušit anonymní akcie tak, abyste nepoškodila vlastnická práva drobných akcionářů a nepoškodila jste akciové společnosti, protože je třeba si uvědomit, že anonymní akcie nemá v uvozovkách jenom pár zločinců, když použiju ten mediální obraz, ale má to celá řada normálních obyčejných lidí, obyčejných myslím normální, nikoliv, že by páchaly trestnou činnost, kteří vlastní několik akcií a ty mají zkrátka anonymní charakter. Tedy je třeba nastavit taková pravidla, upravit podrobně proces převodu a transformace akcií, které nepoškodí, ten proces, který nepoškodí právě práva akcionářů. 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Bude mít zpětnou účinnost, to znamená, ti stávající vlastníci anonymních akcií budou nuceni do určitého data vyjít z té anonymity? 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Ano, přesně tak, tam jsou jasná data, je tam rok nastavený od účinnosti zákona, a během toho roku budou muset akciové společnosti zvolit jednu z forem jak odkrýt své vlastnické struktury, to znamená buď uložit jména, seznamy vlastníků u bank, anebo případně dát do centrálního depozitáře u Burzy cenných papírů. Pokud během roku tak neučiní, pak od 1. ledna 2014 ze zákona zanikají anonymní akcie a stávají se takzvanými akciemi na jméno, to znamená na konkrétní jméno konkrétního vlastníka, který se tam bude muset uvést. A pokud vlastník akcie nesplní svou povinnost a to jméno neuvede u té akciové společnosti, pak mu propadají veškerá akcionářská práva. Nebude moci brát dividendy, nebude moci akcie prodávat, nebude moci chodit na valnou hromadu a tak dále, toto vlastnictví se úplně vyprázdní. 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Dá se očekávat, že toho bude umět využít policie a vlastně začátkem účinnosti toho zákona třeba rozkrýt nějaké dlouho nepolapitelné korupčníky? 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Ta šance tu určitě bude. Bude záležet teď na aktivitách policie. Já jsem, řekněme, relativně optimistický, když vidím třeba profesionální zásah policie v některých kauzách, které jsou poslední dobou mediálně skloňovány. Ve chvíli, kdy budou vlastníci uvedeni u jednotlivých akcií například v depozitu u banky, což je jedna z možností, pak tyto informace budou přístupné orgánům činným v trestním řízení. To znamená, policie bude moci tyto informace získávat a pracovat s nimi. To znamená, bude moci například rozkrýt, kdo je reálným vlastníkem určité akciové společnosti, kde se to dosud nevědělo. 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Právníci ale namítají, že na to, abych nebyl odhalen jako vlastník akcií, stačí založit si společnost v zemi, která anonymní akcie toleruje. 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

A to je problém, na který celou dobu upozorňujeme. My na rozdíl od sociální demokracie zde nekřičíme, že zrušení anonymních akcií je všelék na problémy, řekněme, s korupcí a se závažnou formou trestné činnosti. Je třeba si uvědomit, že v dnešním globálním světě jsou země, zvláště země třetího světa, které umožňují anonymní vlastnictví akciových společností a pokud někdo v Čechách zkrátka bude vlastnit českou akciovou společnost skrze takovouto zahraniční anonymní akciovou společnost, tak tomu nelze zabránit. Co lze udělat, a to je důležité, lze stanovit pravidla pro to, když takováto společnost bude chtít veřejné peníze například v rámci výběrových řízení, to znamená, bude chtít peníze nás všech poplatníků, tak, aby zde byla zákonná povinnost rozkrýt vlastnickou strukturu až do konkrétních fyzických osob, nikoliv pouze do nějaké zahraniční právnické osoby sídlící na nějakém ostrově, a to je druhá část zákona, kterou nyní připravujeme s ministerstvem pro místní rozvoj a měla by být v parlamentu, doufejme, ještě do konce tohoto roku. 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Mimochodem exministr za ODS Martin Kocourek si své miliony, jak píše třeba Mladá fronta DNES, ukládal prostřednictvím skoro se chce říci pro lidi z ODS typické společnosti Key Investments, která je převáděla na různé účty, nebo měnila v akcie. Víte, v ODS, jestli váš člověk v době, kdy byl ministrem průmyslu, nevyužíval třeba ty anonymní akcie, proti kterým bojujete? 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Já o tom nemám vůbec žádné informace. Musím se trošku ohradit, že společnost, jak jste řekla Key Investments, já o ní třeba vůbec nic nevím, že by to byla společnost typická pro ODS, takže teď trošku nálepkujete a vytváříte kolektivní odpovědnost... 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Nálepkuju, protože to využíval třeba... 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Kolektivní odpovědnost. ODS má 30 tisíc členů a pokud to někteří členové v počtu jednotek využívali, tak to prosím není typické pro ODS. 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Pokud na městské části pod vedením ODS ukládali své peníze, ke kterým mají problém se dostat poté, co společnost přišla o licenci. 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Já jsem z Plzně, kde ODS dlouhou dobu vládne, a my jsme tam žádné peníze, pokud mám informace, v Plzni neukládali. Já to nechci zlehčovat, pouze konstatuji - nedělejme, prosím, kolektivní odpovědnost jaksi strany jako takové za tady tu kauzu. 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Nebudeme se zabývat touto společností, budeme se zabývat jenom řadovým členem ODS Martinem Kocourkem. Vyjádření grémia ODS k jeho odklánění peněz, zní, cituji: "Neznáme trestní spis, ale z informací z médií vyplývá, že obvinění se netýká jeho politické činnosti, ale soukromých vztahů souvisejících s rozvodovým řízením, proto nevidíme důvod, aby ho vedení ODS vyzývalo k přerušení členství." To má několik fází ta odpověď. Za prvé to vedení ODS ještě nestálo za to, aby se zeptalo svého řadového člena Martina Kocourka, co se vlastně děje ohledně jeho případného stíhání, aby se nemusela odvolávat v reakci grémia na informace z médií? 


Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Podívejte se, pan Kocourek je dneska opravdu řadovým členem ODS, položil funkci ministra průmyslu a obchodu, odešel. To já si myslím, že je jasné vyvození politické odpovědnosti za tuto kauzu. A teď já si myslím, že opravdu je férové, aby nezávislé orgány posoudily, zda tam je nějaká reálná řekněme obava, že byl spáchán trestný čin a případně tu věc vyřešili, anebo ne. V tuto chvíli je řadovým členem politické strany, a to já se domnívám, že... 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:


A je dobré, aby jím zůstal tím členem? 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:
 

Ve chvíli, kdy zde je pouhé, pokud vím, sdělení obvinění nebo snad dokonce zahájení, teprve jsme na úplném počátku vyšetřování. 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Vyšetřovatel Dušan Jakubec viní pana Kocourka z poškozování věřitelky Olgy Kocourkové v rámci rozvodového řízení a navíc Martin Kocourek ve chvíli, kdy před médii oznamoval těch svých odkloněných 16 milionů, tak byl ještě ve funkci. 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Ano, a pak také okamžitě odešel, jak víte. Ddešel sám, netrvalo mu to měsíce, ale odešel... 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

I kdybychom se tady nebavili o jakési politické presumpci viny, tak Martin Kocourek předstoupil a řekl: "Já jsem odklonil 16 milionů," takže strana v podstatě ani nemusí čekat na výsledek vyšetřování. 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Strana těžko může nyní něco dělat. Já... 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Tak vyzvat pana Kocourka, aby se vzdal svého členství? 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Třeba tak učiní. Já jsem přesvědčen, že ve chvíli, kdy je řadovým členem, odešel z ústavních funkcí, nenakládá s penězi daňových poplatníků, tak platí pro něj trošku jiná pravidla, než pro ústavního činitele, kde platí v zásadě princip presumpce viny. Celé vyšetřování je na počátku. Já předpokládám, že pokud dopadne pro něj špatně, takže si vyřeší i svůj vztah ke straně a z politické strany odejde. Ale myslím si, že teď by měl mít prostor jako řadový člen a hlavně jako Martin Kocourek, občan České republiky, měl mít šanci se obhájit. 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Čistě principiálně mnoho lidí si teď říká, jestli nebude Martin Kocourek, byť ty případy samozřejmě nejsou porovnatelné, nebude takovým Davidem Rathem ODS? Nebojíte se toho, že Martin Kocourek vás bude stát volební preference? 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Já zde nebudu spekulovat, na kolik nás bude nebo nebude pan Kocourek stát preference. Já opět opakuji, že ve chvíli, kdy se tato věc ukázala mediálně, pan Kocourek odešel z funkce ministra průmyslu a obchodu. 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

To už všechno víme, ale teď je to ve fázi, kdy policie... 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Ale myslím si, že i Martin Kocourek má právo jako kterýkoliv jiný občan v této zemi se nyní obhajovat před soudy. 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Ale já se neptám na obhajobu Kocourka, já se ptám na obhajobu ODS. Teď sledujeme, jak proces s Davidem Rathem připravuje o preference ČSSD. A teď policie dělá kroky proti exministrovi za ODS. A ať se to ODS líbí, nebo ne, je stále vnímán jako ten, který stál v čele ministerstva průmyslu za tuto politickou stranu. 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

A okamžitě při vypuknutí skandálu odešel. Volič je svrchovaný pán, je na jeho posouzení, aby posoudil, na kolik je Martin Kocourek dále spojován s ODS, aby případně za to ODS ohodnotil. 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Mimochodem, když už jsem zmínila Davida Ratha, jak vnímáte ten tlak na odebrání jeho případu ústecké státní zástupkyni Bradáčové? 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Podívejte se, to musí posoudit nezávislé justiční orgány, zda podle trestního řádu ta kauza má být dále řešena severočeským státním zastupitelstvím, anebo zda jsou zákonné důvody, zdůrazňuji, pro to, aby je, aby tu kauzu vyšetřoval někdo jiný. 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Rozumím. Já se zeptám úplně lidsky, vy, který bojujete proti Vlastimilu Rampulovi, máte obavy, že by to mohlo skončit... 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Lenka Bradáčová je člověk, který mně rok dělal poradce, já si velmi vážím její profesní a odborné kvality, mám k ní lidské sympatie. 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Nezlobte se, vy víte, kam mířím, já se chci zeptat, jestli máte vy osobní obavy, že by ten případ David Rath mohl dostat Vlastimil Rampula pod svá křídla? 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

O tom musí rozhodnout nezávislý justiční orgán. Chcete-li slyšet můj názor jako Jiří Pospíšil. 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Chci. 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Já budu jaksi klidněji spát, když tu věc bude vyšetřovat Lenka Bradáčová. Ale teď to říkám jako Jiří Pospíšil. Nechci nijak ovlivňovat rozhodnutí nezávislého orgánu, který musí posoudit příslušnost státního zastupitelství veskrze a pouze podle zákona, podle trestního řádu. 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Mimochodem Nejvyšší správní soud už prozkoumal všechny podklady a do konce příštího týdne by mohl rozhodnout, jestli nechá pana Rampulu ve funkci nebo vyhoví vaší kasační stížnosti. Jak to máme chápat, jak daleko jste s plánem zrušit vrchní státní zastupitelství? Máme to chápat tak, že pan Rampula skončí buď příští týden, anebo nejpozději do začátku příštího roku, kdy vy zavedete ten svůj plán zrušit vrchní státní zastupitelství? 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Aby ten plán mohl být realizován, tak musí být schválen zákon o státním zastupitelství, který, jak víte, nyní je velmi debatován na úrovni vládní koalice. Zda nakonec vládní koalice v parlamentu podpoří zrušení vrchních státních zastupitelství, to já tady nechci předjímat. Jsou různé pohledy na to, jak má vypadat struktura státního zastupitelství a neznamená, že jedny jsou dobré, jedny jsou špatné, to zkrátka bude ještě předmětem další debaty. To, že jsem jasně řekl, že má dojít ke změně na postu vrchního státního zástupce v Praze, z mého pohledu tak na tom já dále trvám a teď pokorně vyčkám rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, a pak se dál bavme o případných dalších krocích. 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Když to nepůjde jinak, tak ten úřad zrušíte? 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:
 

Ale tak to zase nechci. To prosím je špatná interpretace. Já nechci rušit úřad v žádném případě kvůli řekněme jednotlivci, to tak v žádném případě není zamýšleno. Za prvé chci říci, že návrh na zrušení vrchních státních zastupitelství pochází z dílny expertů Nejvyššího státního zastupitelství a že ten současný model je opravdu špatný. Dneska fakticky zde máme jakoby dvě struktury- Vrchní státní zastupitelství v Praze, které řídí české státní zastupitelství, a pak máme Vrchní státní zastupitelství v Olomouci, které samozřejmě trošku jinak řídí moravská státní zastupitelství. A to Nejvyšší je dneska relativně slabým článkem, nemá sílu sjednocovat praxi všech státních zastupitelství v České republice, a to je špatně. Je špatně, že je trošku rozdílná třeba i aplikační praxe v Čechách a trošku jiná aplikační praxe na Moravě. Zvláště na takto malou zemi je to neférové, není to správné, spravedlnost má být v celé zemi stejná, a proto ta změna má koncepční charakter, nesouvisí s konkrétní osobou.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Pane ministře, ještě dnešní aktuální věc, která znovu otevírá diskusi na téma zneužitelnost insolvenčního zákona. Městský soud v Praze vyhlásil insolvenční řízení s přední tuzemskou stavební firmou Metrostav na návrh společnosti Alu Progres, které Metrostav údajně dluží za stavební dodávky více než 3 měsíce po lhůtě splatnosti zhruba 1,5 milionu. Metrostav tvrdí, cituji: "Jde o klasické zneužití insolvenčního zákona pro řešení obchodních sporů, kdy navrhovatelem je firma, která řádně neplnila své závazky," konec citátu. Je náš insolvenční zákon takto snadno zneužitelný? 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Já se prosím nechci vyjadřovat k té konkrétní kauze, protože neznám detaily. A tady fakt není jasné podle těch informací, zda byl zneužit insolvenční zákon proti Metrostavu, anebo naopak Metrostav jako velký kolos neplatil menším firmám a přehlížel je. Fakt to nechci hodnotit absolutně, ale mohu říci, že se ukazují mezery a problémy v insolvenčním zákoně z hlediska zneužívání tohoto zákona, zvláště při boji mezi jednotlivými podnikateli, a proto ministerstvo připravilo novelu insolvenčního zákona, která už je v parlamentu, minulý týden ji schválil ústavněprávní výbor Poslanecké sněmovny, a ta v zásadě velmi omezuje možnosti zneužít insolvenční zákon k boji proti jiné firmě. Ten zákon, doufám, bude přijat teď na červnové schůzi a bude ještě účinný v průběhu tohoto roku a měl by vést k tomu, že insolvenční právo bude využíváno pouze tam, kde opravdu je reálný dlužník, reálně dlužící firma, která neplatí své závazky svým obchodním partnerům. 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Tak a ještě další novinka, od té si sliboval urychlení práce soudů a pokud se nepletu, od zítřka by mělo celkem 29 soudů, vy jste to zkoušeli na 5 soudech a od zítřka je to dalších 24, je to tak správně ta čísla? 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

No, vy máte úplně přesné informace, paní redaktorko, pomalu lepší než já. 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Je to ohledně používání elektronického platebního rozkazu, centrálního elektronického platebního rozkazu, jedete podle plánu? 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Jedeme podle plánu. A samozřejmě my naše úspěchy nějak moc neprezentujeme, ono to ani média moc nezajímá. Ale to, co se podaří, tak je jeden z největších úspěchů elektronické justice za posledních 20 let díky našim expertům na ministerstvu spravedlnosti. Toto je první verze takzvaného elektronického soudního spisu, kdy soudy nebudou přenášet bedny papírů, které se různě ztrácí, zasahuje se do nich a tak dále, ale celé spisy, zatím tedy ty jednoduché v rámci vydávání platebních rozkazů budou mít elektronický charakter a bude to probíhat tak, že ten, kdo bude chtít využít tuto novinku, to znamená, dál bude platit pro občany, kteří nechtějí elektronicky podávat podání na soud, možnost podat písemné papírové podání, ale ti, kteří budou chtít využít tuto novinku, podají elektronický návrh na vydání platebního rozkazu, celé se to překlopí do řekněme návrhu na vydání platebního rozkazu, veškeré údaje se samy vyplní, soudce to pouze zkontroluje, odklikne, od nás ze soudu odejde elektronický platební rozkaz, buď, a buď dojde advokátovi v té elektronické podobě, anebo na poště dojde k takzvanému hybridnímu přenosu, kdy se vytiskne tento platební rozkaz opět automatem a bude doručen dlužníkovi. Je to něco podobného, jako když vám chodí výpisy z banky. Takže toto může být obrovský průlom, který ušetření peníze poplatníků, kdy my letos máme přes milion platebních rozkazů, je to obrovská administrativní zátěž, poplatníky to stojí strašné peníze, stamiliony, a my to obrovsky zjednodušíme, a i zkrátíme soudní řízení. Takže to je fakt výrazný průlom, který může být základem elektronického soudního spisu. A v příštím volebním období další ministr na to může navázat a udělat obdobný spis třeba v občanském řízení, nebo ve správním řízení, ale už bude navazovat na model, který my zde několik let zkoumáme a který konečně uvádíme do praxe a musím říci, že na těch 5 soudech, kde se to testovalo, se to mimořádně osvědčilo. 

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:

Ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil byl hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Díky za váš čas. Na slyšenou. 

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Já vám děkuji a přeji krásný večer. 

JUDr. Jiří Pospíšil

ministr spravedlnosti
místopředseda strany
poslanec PČR
předseda regionálního sdružení