ŽUB ve variantě u Vaňkovky
Zastupitelstvo města Brna bude rozhodovat o budoucí poloze vlakového nádraží už 27.2.2018. Po Kanceláři architekta města, kraji, Brnu-střed a dalším, se přiklonili k variantě A i Komise Rady města Brna.
KOMISE MĚSTSKÉ RADY JSOU PRO NÁDRAŽÍ U VAŇKOVKY
19.2.2018 se na společném jednání sešly komise při Radě města Brna, aby projednaly a (zjednodušeně řečeno) doporučily polohu, ve které se má nádraží modernizovat/postavit. Komise dopravní, komise investiční i komise pro územní rozvoj (ve kterých má své zástupce i ODS) doporučily naprosto jednoznačně radním realizaci v poloze u řeky, jinak také u Vaňkovky, od které bude nové nádraží doslova pár kroků.
KAM ŽUB
Minulý týden se uskutečnilo druhé setkání v rámci série debat o budoucí poloze Železničního uzlu Brno, které organizuje Kancelář architekta města Brna.
Zájem o debatu mě opravdu potěšil - vysoce předčil kapacitu sálu planetária. Informovanost účastníků byla zjevně velmi dobrá, už před debatou bylo z ankety jasné, že tři čtvrtiny lidí preferovalo variantu Řeka. Po velmi kvalitně zpracované prezentaci a živé debatě se tento poměr ještě výrazně zvýšil, což ukazuje na skutečnost, že jsou-li poctivě prezentována fakta, je zřejmá výhodnost vybudování nového nádraží právě v poloze současného dolního nádraží.
Debatující se ptali zejména na tunely pod centrem Brna, nutné ve variantě Petrov, pro napojení vysokorychlostních tratí, na financování, návaznost na územní plán i na možnosti budoucího rozvoje města. Dozvěděli se, že tunely jsou opravdu rizikové a je možné významné navýšení nákladů na tyto stavby, že financování "Petrova" vůbec není jasné a pro rozvoj města je jednoznačně výhodnější varianta Řeka, protože uvolňuje více prostoru a odstraňuje bariéry, na jejichž místě bude možné vybudovat promenády a parky.
Zazněly tedy argumenty, které ODS přednáší dlouhodobě a jak se ukazuje, za správné je považují i nezávislí odborníci. Jen pro představu - v týmu hlavního architekta, který vyhodnocoval Studii proveditelnosti ŽUB, bylo 12 nezávislých odborníků na různé oblasti.
PŘÍNOSNÝ PRŮZKUM (?)
Průzkum veřejného mínění, který si nechala zpracovat koalice, nelze interpretovat tak, že většina lidí je pro variantu Petrov. Respektive lze, ale bude to stejně mylná interpretace, jako to dělali zelení po referendu s nízkou účastí, přestože se konalo společně s krajskými volbami.
Naopak je možné říct, že většina lidí není proti variantě Řeka (u Vaňkovky). Někteří si potom myslí, že nádraží má zůstat tam, kde je (což z technicko-provozního hlediska není možné) a další říkají, že nemají dost informací. V této situaci musí rozhodovat odborné hledisko, které jasně hovoří pro variantu A, tedy aby bylo nádraží postaveno pár desítek metrů od obchodního centra Vaňkovka.