Řeka nebo Petrov?
Snad nejdiskutovanější otázka v dnešním Brně. A právem. Odpověď je totiž naprosto zásadní proto, ne jak, ale jestli se Brno bude dále rozvíjet. ODS dlouhodobě a konzistentně preferuje variantu Řeka a nedávná studie proveditelnosti ŽUB nám dává za pravdu, což potvrzují i nezávislí odborníci a další instituce, včetně krajského zastupitelstva.
Hlavní pozitiva varianty Řeka jsou:
- nižší náklady na vybudování nádraží,
- úspora 24 miliard korun při budování napojení vysokorychlostních tratí,
- připravenost a uskutečnitelnost celého projektu,
- napojení na evropskou dopravní síť,
- rozšíření centra a výrazně větší prostor pro rozvoj, což bude v konečném důsledku znamenat například i dostupné bydlení a podstatně více zeleně…
Ten nejdůležitější argument ale je, že se Brno nového nádraží, které nutně potřebuje, dočkalo v dohledné době.
Varianta Petrov oproti tomu představuje zdržení minimálně deset let, půjde-li vše dobře. Bylo by nutné zpracovat zcela nový uzemní plán, což trvá minimálně 8 let. Tím by se Brno ocitlo na několik let bez platného územního plánu (ten současný totiž vyprší v roce 2022), což by mohlo způsobit naprosto zásadní komplikace v budoucím rozvoji města. Dále by se muselo podkopat již podkopané historické centrum Brna, kde by vedli železniční koridory, jinak není možné napojení na vysokorychlostní tratě. Pod Malou Amerikou by vznikla podzemní stanice (prakticky druhé nádraží), bylo-li by to vůbec možné. Financování projektu, bez kterého to zkrátka nejde, je zcela nejasné. Z toho všeho, a ze zkušeností, které Brno má, vyplývá, že bychom se nového nádraží, v poloze pod Petrovem, zřejmě ani nemuseli dočkat (zejména je problém financování a proveditelnost projektu). A to by mělo zásadní negativní vliv na život v našem městě.
To si uvědomují i odborníci. Pan architekt Sedláček - ředitel Kanceláře architekt města Brna, podpořil právě variantu Řeka, a to z velké části se stejnými argumenty, které jsme prezentovali již v prosinci minulého roku. Právě tuto instituci považujeme za objektivního, nestranného a vysoce odborného hodnotitele klíčové Studie proveditelnosti ŽUB. Paradoxní je, že Zelení, na jejichž návrh byla kancelář zřízena právě pro takové rozhodnutí, teď její kompetenci zpochybňují, i když k vyhodnocení studie byli přizváni odborníci ve všech vyhodnocovaných oblastech.
Brno nové nádraží potřebuje. A jediná reálná varianta jeho realizace je v poloze u řeky.