Projev v rámci politické diskuse 28. kongresu ODS
Vážení delegáti, dámy a pánové,
ÚVOD
Občanská demokratická strana je po podzimních volbách opět hlavní politickou alternativou pravicového voliče. Za daných okolností považuji náš volební výsledek za úspěch. Stojí za ním systematická práce a nasazení vedení Občanské demokratické strany a poslanců a senátorů, ale také našich krajských a obecních zastupitelů a mnoha řadových členů. Náš vzestup musíme nejen potvrdit, ale musíme ho v každých dalších volbách navyšovat. Příležitost k tomu budeme mít na podzim v senátních a komunálních volbách. O nich chci mluvit především, protože je považuji za klíčové pro budoucnost ODS.
VÝZNAM KOMUNÁLNÍ POLITIKY PRO ODS
Občanská demokratická strana již od začátku svého fungování měla v komunální politice velkou podporu a zázemí. Ve všech volbách jsme úspěšní právě tam, kde dlouhodobě úspěšně fungují naši starostové či místostarostové. Právě oni nám výrazně pomohli v době největšího sestupu. Prokazují odvahu a neschovávají se v pohodlném úkrytu tzv. politické nezávislosti. Hlásí se aktivně k ODS, propagují její hodnoty a pomáhají. A přiznejme si, nemají to někdy s ohledem na celostátní politiku lehké. Jsem ale přesvědčen, že je nanejvýš důležité a správné, aby i na komunální úrovni působili politici s jasným ideovým zaměřením a s jasnou hodnotovou vizí. Naši úspěšní starostové ji dlouhodobě představují. Mají důvěru svých občanů a díky nim je Občanská demokratická strana a její politika přítomná každodenně v českých obcích a městech. Proto si myslím, že Občanská demokratická strana musí stát v čele těch, kteří budou bojovat proti neustálým pokusům význam a pozici obecních samospráv snižovat.
OHLÉDNUTÍ DO MINULOSTI
Za poslední volební období máme na kontě v tomto boji i evidentní úspěchy, přestože jsme své návrhy prosazovali z opozičních lavic. Díky našim poslancům a senátorům vyšly naprázdno mnohé snahy učinit z obcí opětovně národní výbory, které jsme znávali za komunismu. Bohužel ne na všechno naše hlasovací síla stačila. Přesto jsme nejaktivněji vystupovali proti takovým módním výstřelkům, jakými jsou registr smluv, povinnost členů obecních rad i v těch nejmenších obcích sepisovat majetek, který vlastnili před vstupem do politiky, a ukládat jej do volně přístupného centrálního seznamu, anebo přidávat již k tak početným stávajícím kontrolám obcí další kontroly, včetně té z Nejvyššího kontrolního úřadu. Vystupovali jsme tedy proti návrhům, které se na první pohled mohou zdát prospěšné, ve výsledku ale paralyzují obce a zadělávají na vážné problémy do budoucna.
Naším přičiněním také vypadla povinnost obcí tzv. prvního a druhého typu z registru smluv, zachovala se možnost poskytování individuálních dotací pro spolky fungující v obci bez tzv. předchozí výzvy. Naši senátoři nepřipustili rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu ke kontrolám samosprávné činnosti obcí, k čemuž osobně nevidím sebemenší důvod. Nejvyšší kontrolní úřad vznikl proto, aby „nezávisle kontroloval stát“, hospodaření se státními prostředky, protože jinak by ministerstva kontrolovala sama sebe. Vstup Nejvyššího kontrolního úřadu do kontroly samosprávné činnosti krajů a obcí je naopak výrazným zásahem do jejich Ústavou garantovaných práv na samosprávu.
Některé věci spočívající ve zjednodušení nesmyslných a ryze formálních povinností obcí spojených především s rozpočtovými pravidly se již v minulém volebním období nestihly schválit. Ale byla to opět Občanská demokratická strana, která tato zjednodušení a změny připravila a navrhla.
Výrazně jsme ovlivnili změny v rozpočtovém určení daní. Předložili jsme pozměňovací návrhy i vlastní návrh zákona. Do výsledného znění zákona jsme prosadili významné zvýšení prostředků, které jde v rozpočtovém určení daní tzv. za žákem základních škol.
CO MÁ ODS DĚLAT
Z předloženého programového prohlášení vlády Andreje Babiše je patrné, že obce a samospráva budou potřebovat zastání také v tomto volebním období. Hnutí ANO zjevně nemá zájem na odstraňování byrokratické zátěže obcí, naopak viditelně straní ve svých představách inciativám seskupeným kolem tzv. Rekonstrukce státu.
Tady bude úloha Občanské demokratické strany nezastupitelná. Roli obhájců samosprávy nesmíme přenechat ani uskupení, které si „starosty“ dalo do svého názvu. Starostové a nezávislí nikdy nebyli a nejsou jedinými obhájci obcí. Navíc jejich podpora směřuje spíše k tzv. malým obcím, ty větší je až tolik nezajímají.
Naše podpora obcím a samosprávě musí být čitelná a jednoznačná. To znamená říkat někdy i věci, které tzv. nejsou v módě. Přesto to dělat musíme. V první řadě je to správné s ohledem na občany, kterým mají obce a kraje sloužit. Pokud obce a kraje nefungují dobře, jsou zavaleni zbytečnými formálními povinnostmi anebo se začnou lokální problémy řešit centrálně, přinese to problémy, které ve výsledku dopadnou na každého občana v České republice. Když budeme dobře argumentovat a vysvětlovat, jsem si jistý, že to voliči ocení. Současně je to i cesta, jak podpořit naše vlastní zástupce v komunální politice, kteří se musí s narůstající byrokracií a postupujícím omezováním samosprávy potýkat. Jasná pozice ODS v podpoře obcí přispěje i k našim dobrým výsledkům v podzimních komunálních volbách.
Jsem přesvědčen, že akcent na důležitost obecních a krajských samospráv by měl zaznít i v usnesení kongresu. Aby bylo jasné, že jsme připraveni bránit obce před kladením dalších překážek ze strany levicových a populistických vlád.
NÁVRH USNESENÍ
Z tohoto důvodu navrhuji kongresu toto usnesení:
- ODS považuje činnost obecních zastupitelstev za základ fungování veřejné správy a odmítá pokračující snahy o zavádění byrokratických překážek a formálních povinností pro výkon jejich samosprávné působnosti.
krajský zastupitel
místostarosta
místopředseda regionálního sdružení