Parkování v centru?
Parkování ve středu Brna trápí asi každého z nás, i když pokaždé z jiného důvodu. Jinak (ne)možnost parkování vnímají rezidenti, kterým se málokdy podaří napoprvé zaparkovat v bezprostřední blízkosti svého bydliště, jinak ti, kteří přijíždí do centra města pouze něco zařídit a kteří poté, kdy se jim konečně podaří najít volné místo, zaplatí vysoké parkovné.
To, že parkování je nutné z úrovně města a městské části řešit, je zřejmé několik let. Městská společnost Brněnské komunikace a.s. měla již před čtyřmi lety zpracovanou Strategii parkování, která měla být uvedena život ve stávajícím volebním období. Co však udělala současná koalice? Nic, vůbec nic. Jen plané sliby a neustálé odkládání přijetí jakéhokoli řešení. Naprosté fiasko přišlo v okamžiku, kdy Ministerstvo dopravy odmítlo poskytnout městu Brnu požadovanou 80 milionovou dotaci s odůvodněním, že město nebylo schopno zdůvodnit očekávané přínosy projektu.
Ale abych nynější koalici nekřivdila, dva kroky se jí skutečně „povedly“. V posledním týdnu před Vánocemi radní města Brna rozhodli o zdražení parkovného v centru na dvojnásobek, tedy na 60,- Kč za hodinu, a jen dva dny před Štědrým dnem přijali záměr zavedení rezidentního parkování. Jedná se však o naprosto nekoncepční a nesystémová rozhodnutí. Zvýšení parkovného má dle zdůvodnění odpovědných osob vést k přesunu parkování do parkovacích domů. Otázkou je, jak dlouho bude trvat, než soukromí provozovatelé parkovacích domů taktéž zvýší parkovné a zda tedy vůbec někdy dojde k tomu, že řidiči nerezidenti do ulic v centru nebudou zajíždět. Prozatím však parkování působí tragikomicky – míst je stále nedostatek, parkovací automaty fungují jen na mince, nikoli na bankovky (o možnosti platit kartou či prostřednictvím sms si mohou brněnští řidiči nechat pouze zdát), takže si parkující snaží rozměnit na drobné v okolních obchodech a u toho je ostřížím zrakem kontrolují policisté, kteří kvůli tomu museli zvýšit počet svých služeb.
A přijatý záměr rezidentního parkování? Vlastně není nic jasné – jakých zón se bude týkat, jaké budou podmínky udělení rezidentní karty, kolik se za ni bude platit, jaká bude cena parkovného pro ty, kteří do dané lokality přijíždí jen na návštěvu. Jediné co víme, je, že projekt by měl být spuštěn nejprve v historickém jádru města, a to v létě roku 2018, a že město bude opět žádat o dotaci Ministerstvo dopravy. No nevím, úplně optimisticky další vývoj nevidím. Pokud ruku v ruce se zavedením rezidentního parkování nepůjdou další kroky, jako je zejména zvyšování počtu parkovacích míst (ať už výstavbou nových parkovacích domů či jiných forem parkovišť nebo změnou dopravního značení) a zavedení systému Park and Ride (tedy vybudování odstavných parkovišť s následným zvýhodněným využitím městské hromadné dopravy), situace s parkováním ve středu Brna se nezlepší a nespokojení budou jak obyvatelé, tak návštěvníci.
Je škoda, že neustálým přešlapováním politiků z místa na místo a jejich nepřipraveným rozhodováním přišli občané městské části o minimálně tři roky, kdy se parkování mohlo ubírat správným směrem.