Události, komentáře: Co bude se Škodovkou?

5. října 2017
Události, komentáře: Co bude se Škodovkou?

(ČT 24) Úspěchy mladoboleslavské Škody se, zdá se, začínají obracet proti ní. Mateřský koncern Volkswagen teď uvažuje, že část výroby Škodovek přesune do Německa, aby vytížil tamní podniky. Škoda by prý navíc měla platit vyšší poplatky za sdílené technologie firmy. Čeští odboráři se ale staví tvrdě proti návrhům. Tvrdí, že ve hře je až 2 000 míst a pokud by o ně měly přijít, hrozí odbory omezením přesčasů. O věc už se zajímají i čeští politici, včetně premiéra Sobotky, který chce situaci řešit s vedením podniku i s odbory. Téma Událostí, komentářů pro experta ODS pro průmysl a obchod Martina Kubu.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Až dva tisíce pracovních míst by v českých továrnách Škody Auto mohlo zaniknout v případě přesunu částí výroby do Německa. Informaci o plánu přinesla agentura Reuters s odvoláním na zdroje ze společnosti VW. Vedení koncernu Volkswagen ale zprávy o přestěhování mladoboleslavské Škodovky označilo za spekulace. České odbory se ale na tuto možnost i tak chystají.

A je to jenom několik minut, co přišlo taky stanovisko Škody Auto: „Naše české výrobní závody zásadně jsou a budou na prvním místě. Česká republika je a nadále zůstane domovem společnosti Škoda Auto.“ To píše předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier v dopise. ČTK ho má k dispozici. Ale zároveň dodává, že „firma je v současné době na hranici kapacity a poptávka je tak vysoká, že musíme prověřovat i možnosti dalšího rozšíření našich kapacit.“ Konec citátu. To jenom doplňuji. Hosté Událostí, komentářů. Bývalý ministr průmyslu a obchodu, místopředseda hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Milan Urban. Dobrý večer.

Milan URBAN, bývalý ministr průmyslu a obchodu; místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ČSSD/:
Dobrý večer z Čáslavi.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Rovněž bývalý ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba. Dobrý večer.

Martin KUBA, bývalý ministr průmyslu a obchodu /ODS/:
Hezký večer z Budějovic.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
A někdejší předseda představenstva Škoda Auto Vratislav Kulhánek. Dobrý večer.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva, Škoda Auto /ODA/:
Dobrý večer.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pánové, vítejte všichni v Událostech, komentářích. Pane Kulhánku, to byl jenom takový pokusný balónek, jak by se v Česku reagovalo, kdyby se část výroby, konkrétně superby tedy odstěhovaly do Německa?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva, Škoda Auto /ODA/:
Já si nemyslím, že by to byl pokusný balónek. To je prostě dlouholetá snaha značky VW, ne koncernu VW, ale značky VW a německých odborů pokud možno potlačovat, trošičku potlačovat Škodovku, no a je prací vedení...

Daniel TAKÁČ, moderátor:
To chtěli odjakživa?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva, Škoda Auto /ODA/:
No jistě. Co jsme se nadělali různých analýz, že připravujeme o prodeje různé konkurenty Volkswagenu, jen ne značku Volkswagen. Ale je to v pořádku, tak to má být. Od toho je taky vedení zase značky Škoda, aby si tuhle pozici uhájilo. Ale konkrétně tohle, o čem se teď mluví, tak podle mého názoru to má jedno jediné opodstatnění, že odboráři, kteří vždycky drželi dohromady v rámci odborového svazu, v rámci koncernu, tak najednou němečtí začali velmi intenzivně prosazovat svoje zájmy. Ono to samozřejmě v nějaké rozumné době ani náhodou nehrozí, ale zřejmě je to taková palebná příprava ze strany odborů.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Čili začátek, ale zatím klid. Začátek, ale zatím klid.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva, Škoda Auto /ODA/:
Jistě, bude klid.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pane Urbane, tak bude vláda nějak reagovat ještě tahle nebo už to necháte na další nebo to není na reakci vlády?

Milan URBAN, bývalý ministr průmyslu a obchodu; místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ČSSD/:
Já jsem si jistý, že to, co se teď odehrává, je zbožné přání německých odborů. Když do toho zapojíme selský rozum, tak vlastně proč by se vedení celého koncernu nějakým způsobem přesouvalo do těch dražších lokalit. Tady v České republice já myslím, že k té investici musí mít Němci úctu nejenom z hlediska současnosti, ale i z hlediska historie. Možná je zajímavé podívat se na úplný začátek na Laurina & Klementa. Ta firma vznikla v roce 1895 a vznikla proto, protože pan Václav Klement si koupil kolo Germania, které se mu jako nové porouchalo. Já myslím, že tak symbolicky to pokračuje dodnes. My dnes vyrábíme tady skvělá auta, která jsou žádaná v celém světě, a vyrábíme to tak dobře proto, že máme skvělé zaměstnance. A myslím si, že kdo by se zbavoval toho národního stříbra, firemního stříbra, národního zlata, když to vlastně je jedna z nejziskovějších automobilek v rámci koncernu. Myslím si, že by to ještě více zatížilo celý koncern problémy, které samozřejmě s tou aférou Dieselgate má. Samozřejmě vláda se o to zajímat musí, premiér o tom jedná, ale myslím si, že nic takového nehrozí, protože prostě selský rozum by mluvil úplně jinak.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Platí i ta druhá část té vaší historické úvahy, že se ve Wolfsburgu tedy něco porouchalo?

Milan URBAN, bývalý ministr průmyslu a obchodu; místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ČSSD/:
Já myslím, že Němci by se měli starat o to, proč to nejde tam, proč to nejde ve Wolfsburgu a ne se dívat na ty úspěšné. A úspěšní jsme proto, protože tady máme opravdu skvělé pracovníky, kteří vyrábí ty vozy s výbornou kvalitou, a máme tady spoustu šikovných lidí a chytrých lidí, a proto to podle mého názoru funguje. A tedy dívat se na úspěšné a říkat něco s tou úspěšností udělejte, to je pohled, který já prostě neberu. Myslím si, že to je opravdu zbožné přání německých odborářů, protože ve Wolfsburgu se nedaří a nedaří se možná i jinde v Německu a oni samozřejmě mají obavy o pracovní místa. Možná hledají pracovní místa pro ty nově příchozí do Německa, ale podle mého jasného názoru a selského rozumu každého prostě tady nic takového připustit nemůžeme a nic takového se nestane.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pane Kubo, je něco porouchaného v Německu, ve Wolfsburgu, anebo váš pohled je jiný? Vypadá to, že se momentálně s Martinem Kubou do Českých Budějovic tak úplně...

Martin KUBA, bývalý ministr průmyslu a obchodu /ODS/:
Už se slyšíme.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Už se slyšíme... Já už vás tedy slyším. A slyšel jste celou otázku?

Martin KUBA, bývalý ministr průmyslu a obchodu /ODS/:
Neslyšel jsem otázku, bohužel, vůbec.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Já ji pro jistotu zopakuji. Vidíte to podobně jako Milan Urban, pokud jste tedy slyšel Milana Urbana, který říkal, že je něco porouchaného v Německu, a že by se ve Wolfsburgu měli starat o to, proč mají problémy v Německu a nesahat na velmi kvalitní českou výrobu, která je velmi kvalitní díky kvalitním českým zaměstnancům. Tak to říkal Milan Urban.

Martin KUBA, bývalý ministr průmyslu a obchodu /ODS/:
Částečně jsem slyšel to vysvětlení. Já v některých věcech s Milanem Urbanem souhlasím. Myslím si, že tady výroba bezesporu je kvalitní. Já zatím tu diskusi vnímám spíše jako takové vzájemné ostřelování odborů, kdy si ty německé a teď i ústy pana Povšíka ty české ukazují, jak bojují za ty své zaměstnance. Pro mě nebo možná pro ODS je to spíše částečně ukázka toho, v čem může být naše ekonomika zranitelná, byť skutečně tady vznikají velmi kvalitní produkty, tak to právě ukazuje, že důležité je, kde je ta vysoká přidaná hodnota toho produktu, to znamená, kde vzniká ta největší hodnota. A ukazuje to, že Česká republika ne vždy je právě tím koncovým výrobcem a koncovým dodavatelem těch produktů s vysokou přidanou hodnotou. A pokud se právě pohybujeme pouze v tom procesu té výroby, těch subdodávek, tak potom můžeme být na tom trhu zranitelní. Čili já zatím nevnímám to, co se děje kolem Škodovky, jako zásadní problém, spíše to ukazuje na určitá slabá místa, která česká ekonomika může mít a je nutné je měnit.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Promiňte, teď tomu moc nerozumím. Jaká slabá místa, že nejsme tak silní, abychom si kvalitní výrobu udrželi a bavíme se skutečně o výrobě s vysoce přidanou hodnotou nebo jenom o smontování auta?

Martin KUBA, bývalý ministr průmyslu a obchodu /ODS/:
To, co probíhá u nás v automobilovém průmyslu, není úplně ta koncová přidaná vysoká hodnota, protože u nás řada těch firem se podílí spíše jako subdodavatelé. Celá ta diskuse taky se vede o to, že vlastně koncern chce, aby byla doplácena řekněme ta platforma vývojová, která má název, mám pocit, MQB, která je tou vlastně hodnotou, na základě které jsou vytvářeny ty automobily. Je obecně známo, že ta česká ekonomika je ekonomika, kde třeba v tom automobilovém průmyslu není ta marže příliš vysoká a historicky k tomu vedlo nastavení té ekonomiky, která byla stavěna už za vlád Miloše Zemana na základě těch investičních pobídek, které sem tyto firmy vedly. Je nutné říct, že to té ekonomice dalo určitý ráz.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Teď mluvíte obecně nebo o Škodovce? Teď mluvíte obecně, předpokládám.

Martin KUBA, bývalý ministr průmyslu a obchodu /ODS/:
Mluvím obecně o automobilovém průmyslu. Automobilový průmysl u nás není jenom Škodovka. A ukazuje to, že to může v určitých momentech být pro tu ekonomiku problematické a zranitelné. Bohužel, minulá vláda nedělala v tomhle ohledu vůbec nic a bohužel, třeba v období ekonomické konjunktury, kdy ekonomika rostla, tak neustále využívala nástroje, jako jsou investiční pobídky, kdy velkým firmám a typicky třeba na jihu Čech dává pobídku Bosch 400 milionů korun na vytváření pracovních míst v momentě, kdy tady normální české firmy nejsou schopny sehnat zaměstnance, protože ta poptávka na trhu je velká a staví tak ty české firmy do velmi nevýhodných pozic a nechává velké německé firmy u nás zaměstnávat lidi, ale právě ne v těch vysokoziskových nebo v těchhle oblastech.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ano, rozumím tomuhle argumentu, který navíc není zřídkavý, abych byl přesnější. Pane Urbane, vláda špatně cílila podporu, špatně cílila tu finanční podporu.

Milan URBAN, bývalý ministr průmyslu a obchodu; místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ČSSD/:
Tomu se samozřejmě musím smát, protože já jsem hrdý na to, že máme v České republice automobilový průmysl. Konkrétně co se týká Škodovky, tak to je vysoce sofistikovaná složitá práce. Děláme tady motory. Prostě říkat o Škodovce, že to je montovna, kde máme jenom nějaké subdodávky, tak to je podle mě velký omyl a nonsens. Co se týká ostatního automobilového průmyslu, tak tady žádné velké riziko nehrozí, protože český automobilový průmysl vyrábí skvělé věci pro všechny automobilky na světě. Pravděpodobně nenajdete jediný automobil na světě, který by neměl alespoň jeden díl vyrobený v České republice. Myslím, že automobilový průmysl není riziko, můžeme být na něj hrdí, zaměstnává spoustu pracovníků, kteří mají v automobilovém průmyslu relativně vyšší mzdy, než je průměr. Samozřejmě mohli bychom si přát vyšší. Je to prostě něco, co k České republice patří. A já myslím, že bychom měli se snažit samozřejmě podporovat vývoj, výzkum, inovace v těchto oborech, což děláme a což nás samozřejmě může z hlediska toho chytrého průmyslu posunout dál.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pane Kulhánku, je to přesný popis, to, co jsme teď od obou pánů slyšeli, části českého průmyslu, tedy toho automobilového?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva, Škoda Auto /ODA/:
Já tady trpím, když některé ty věci poslouchám, zejména co se týče teda pana doktora Kuby, protože já jsem spoluzakládal v Budějovicích firmu Robert Bosch a dovolil bych si říct, že je tam 400 lidí ve vývoji a dále se přibírá a Robert Bosch České Budějovice je vývojovou základnou pro celou jednu skupinu výrobků firmy Robert Bosch. A ty výrobky, které se dělají v Budějovicích, není žádná montovna, ale to jsou velmi sofistikované výrobky. To za prvé.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Teď se možná trochu rozcházíte s takovým tím všeobecným přesvědčením nebo s tím, co se tady teď velmi nahlas říká, že jsme montovna. Tak teď jsme slyšeli od pana Urbana, že Škodovka není montovna.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva, Škoda Auto /ODA/:
Jistě, že ne.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Asi tedy. Vy říkáte další firma. Tak jak to je tedy?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva, Škoda Auto /ODA/:
V zásadě automobilový průmysl ve většině případů dávno není montovna, protože ta přidaná hodnota se tady realizuje, a pokud se realizuje přidaná hodnota českých dodavatelů v Autě Škoda, tak se realizuje tady a realizuje se na všech trzích. Čili neodvádí se nějaký zisk z vozů teda v rámci ceny vozu. Ta nadhodnota, jak se..., to není zrovna správný výraz, ale budiž. Ta se neodvádí někde jinde, ta se realizuje tady, v Čechách. To samé u řady dalších firem. Takže já bych o automobilovém průmyslu... Jistě, jsou tady dvě automobilky, které do značné míry začaly jako montovna, jenomže i v těchto firmách majitelé začínají zjišťovat, že se vyplatí tady dělat vývoj.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Opusťme montovny. Ještě poprosím komentář k tomu, co jsme slyšeli od pana Urbana před tím, že selským rozumem přece Němci tady tu výrobu nechat musí. Parafrázuji aspoň něco.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva, Škoda Auto /ODA/:
Málokdy se zabíjí slepice, která snáší zlatá vejce. To si myslím, že jinak parafrázuju to, co říkal Milan Urban. Samozřejmě možnosti jsou různé, ale ten faktor byznysu zajistit nějaký politický efekt tam či onde, je až druhořadý a speciálně u Volkswagenu si myslím, že v současné době Volkswagen potřebuje peníze na ty různé problémy. Notabene Škodovka vyvíjí a vyrábí kromě jiného taky motory pro auta v rámci celého koncernu, vyrábí převodovky pro řadu...

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Včetně vývoje?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva, Škoda Auto /ODA/:
Včetně vývoje, ano. Dokonce v převodovkách do 200 Newtonmetrů je zodpovědná za vývoj celosvětový. A podle projektu Škodovky nebo koncepce Škodovky se vyrábějí kompresory, kompresory, tam ten Motor Budějovice mám pořád, se vyrábějí převodovky v Jižní Africe, v Brazílii, prostě v Rusku, v Číně, jo. Čili je to všechno trošičku jinak.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Když současný šéf Škodovky píše, že firma je na hranici kapacity, není to, není to logické, že se část výroby tedy převede někam jinam, kde třeba taková kapacitní přeplněnost není a bude se vyrábět víc něčeho jiného?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva, Škoda Auto /ODA/:
Je to logické, ovšem má to trošičku další konsekvence, protože nejde jenom o kapacitu, řekněme montážní kapacitu Škodovky, ale jde i o kapacitu dodavatelských firem. Ono když máte velký, velký, velkou poptávku po nějakém produktu, tak tam je těžko ji jen tak přesunout někam. Ono to není tak jednoduché. To by znamenalo jednak velký zásah u dodavatelů, druhak by to znamenalo samozřejmě velké náklady, protože vyhotovení nových nástrojů. Jde to samozřejmě, ale nemyslím si, že je to momentální záležitost, protože teď je přetlak, ale může se stát, že za rok přetlak nebude. Čili automobilový trh je velmi volatilní a je vždycky na rozhodnutí vedení té firmy a samozřejmě vedení koncernu, co udělá. Já bych se ještě hrozně rád vyjádřil k těm levným nákladům, co jako jsou tady, jak ty technologie tady dostává Škodovka zadarmo nebo velmi levně. Škodovka platí za platformu a za platformové díly stejné částky, jako platí Audi nebo jako má v nákladech značka Volkswagen. To je...

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Čili není důvod, aby platila něco víc Škodovka.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva, Škoda Auto /ODA/:
Ale jistě, že ne.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Že by měla z tohoto důvodu konkurenční vnitropodnikovou výhodu.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva, Škoda Auto /ODA/:
Docela mě rozhořčil výrok pana doktora Kuby, že prostě auto je platforma. Auto není platforma. Auto celé se vyvíjí ve Škodovce, stejně tak jako se vyvíjí v Audi, stejně tak jako se vyvíjí ve Volkswagenu. Takže Audi 4, ne, Audi 3, pardon, má stejnou platformu jako octavia. Audi za platformu, ne za ty díly, to si kupuje každý sám, ale za tu technickou část platí stejnou částku jako Škoda, takže tomu nerozumím. A pokud by se měla třeba výroba superbu převést někam jinam, tak by zase ta německá firma, Volkswagen nebo to je jedno, kdo, musel platit ty vývojové náklady, které vyvinula Škodovka. Takže ono to není tak jednoduché, jak se to z politického pohledu zdá.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pánové politici, jedna věc na vás ještě. U pana Kuby bych začal. Není to čas, dobrý čas na to vyvinout nějaké podpory investic do nejmodernějších technologií? Mluví se o elektromobilitě, ale nemyslím jenom elektromobilitu. Není to dobrý čas na to, aby ať už Škodovka nebo kdokoliv jiný přišli s tímto vývojem a stát to podporoval?

Martin KUBA, bývalý ministr průmyslu a obchodu /ODS/:
Já si ještě dovolím, protože jsem tady byl, řekněme, peskován od obou pánů. Já jsem ani jednou nepoužil slovo montovna. Já myslím, že jste ho použil, pane redaktore, vy a je to věc, která se poměrně diskutuje o tom, a je argumentem a poměrně častým argumentem ekonomů, že v České republice je řada těch procesů ne s příliš vysokou přidanou hodnotou a ta ekonomika by o to měla...

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ano, to opakuje to, co tady zaznělo, ano, i ode mě. Já jsem slovo montovna použil. Prosím k investicím do nejmodernějších technologií.

Martin KUBA, bývalý ministr průmyslu a obchodu /ODS/:
Ano, proto já to říkám. A to je to, co jsem vyčítal, to, co jsem vyčítal panu, panu Urbanovi. Přeci podporovat v těchto chvílích Bosch, a já rozumím tomu, že tady i nějaký vývoj probíhá, ale je třeba si uvědomit, pane Kulhánku, že tady existuje vedle toho x českých firem, které nedostanou ani korunu, musí všechny tyhle věci dělat ze svého. Na ten vývoj a investice prostě ty peníze nemají. Já znám tady řadu firem, které zaměstnávají 100, 200, 300 lidí a nejsou schopni sehnat na trhu práci v momentě, kdy musí konkurovat někomu, kdo dostane prostě 400 milionů, dostane jeden milion na jedno pracovní místo. To je to, o čem jsem mluvil a v čem považuji za nešťastné ty investiční pobídky. A to, co říkáte, pane redaktore, to je samozřejmě a to není tato doba, to je to, co se musí v té společnosti a v tom průmyslu dělat dlouhodobě a vláda by v tom měla dělat zásadní kroky, ale někomu zase dávat peníze, ale vytvořit pro firmy prostředí, kdy si budou schopny do těch rozvojových věcí, do těch vývojů investovat samy a uvidí to okamžitě v tom, že budou mít kupříkladu rychlejší odpisy v momentě, kdy se to bude týkat nějakých inovací nebo vývojových věcí. Protože pokud tuhle ekonomiku s vysokou přidanou hodnotou u nás dělat nebudeme, a já si troufnu říct, že ji dělám, dělám ji v našich firmách, u některých produktů je vidět, jaká tam je a teď jsme třeba uváděli na trh určitý start-up, který je právě s vysokou přidanou hodnotou a česká vláda, bohužel, nedělá příliš pro to, aby firmám vytvářela podmínky. Oni nepotřebují dostávat dotace. Oni potřebují nastavit podmínky tak, aby mohli z těch svých prostředků, které vydělávají, investovat do toho vývoje a mohli to třeba okamžitě vidět v těch daňových odpisech. To jsou věci, které musíme, které musíme dělat.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pane Urbane, dobrý čas na to pootočit českou ekonomiku, podporovat jiné typy investicí?

Milan URBAN, bývalý ministr průmyslu a obchodu; místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ČSSD/:
Ano. Elektromobilita je výborná příležitost pro český průmysl a já doufám, že se budeme v této i v jiných oblastech průmyslu pohybovat mezi pěti nejlepšími na světě.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Milan Urban, Martin Kuba, Vratislav Kulhánek, hosté Událostí, komentářů. Myslím, že to není poslední debata, kterou na toto téma vedeme. Třeba i společně s vámi se uvidíme v Událostech, komentářích někdy příště. Pánové, díky. Na shledanou.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva, Škoda Auto /ODA/:
Na shledanou. Dobrou noc.

Martin KUBA, bývalý ministr průmyslu a obchodu /ODS/:
Děkujeme za pozvání.

Milan URBAN, bývalý ministr průmyslu a obchodu; místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ČSSD/:
Dobrý večer.

Martin Kuba

expert pro průmysl a obchod
předseda regionálního sdružení