Události, komentáře: Dálniční průtahy
(ČT 24) „Hradecká“ dálnice D11 se po 39 letech dostala ke svému prvnímu cíli. Otevřen byl poslední úsek ke sjezdu v Hradci Králové. Anabáze ale pokračuje – na plánované 154 kilometrů dlouhé trase jich zbývá ještě 64 a další fáze, která má spojit dálnici s polskou hranicí, má novou komplikaci. Začít se sice mělo už letos, stavební povolení ale napadlo hnutí Děti Země, což přinese další zdržení. Proč v Česku trvá postavit dálnici desítky let? Je to běžné i v zahraničí? A obstojí české dálnice i v porovnání ceny a kvality? Téma Událostí, komentářů ČT24 pro poslance Ivana Adamce.
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Česká D11 mezi Prahou a Hradcem Králové je kompletní. Nejpomaleji stavěná dálnice v republice se do krajského města dostala po 39 letech. Jen posledních 12 kilometrů se místo 36 měsíců budovalo 13 let.
A se mnou ve studiu už Dan Ťok, ministr dopravy. Dobrý večer.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Dobrý večer.
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
A ve spojení jsme také s Ivanem Adamcem, místopředsedou hospodářského výboru. Dobrý večer i vám.
Ivan ADAMEC, místopředseda hospodářského výboru PS PČR a zastupitel Královéhradeckého kraje /ODS/:
Dobrý večer z Trutnova.
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Pane ministře, vy jste dnes slavnostně přestřihával tu pásku, řekněte mi, je skutečně co slavit?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Určitě je co slavit. Já si myslím, že pokud jsme ulehčili život lidem, kteří žijí v těch místech, kde se ta dálnice objížděla, kde měli kamiony každý den pod svými okny, kde bylo nebezpečí pouštět děti ven, tak si myslím, že je co slavit, protože bude doprava na dálnici a povede tudy, kudy má jet a nebude obtěžovat lidi.
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
39 let. To je stejná otázka. Je skutečně co slavit po 39 letech?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Víte, já si myslím, že je potřeba si říct, od kterého data těch 39 let počítáme.
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Pane ministře, víte, kam, kam já mířím? Otázka, jestli ta dálnice neměla být třeba před 10 lety a mohli jsme si říct 29 let. 39 let.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Souhlasím s vámi, ale to je otázka na mé předchůdce, co není otázka příliš na mě. Problém je, že jsme v současné době v situaci, kdy stát si neumí prosadit veřejný zájem a zrovna ve výstavbě dopravní infrastruktury a máme tady tak otevřený systém, že do něj může každý vrtat v kterémkoli okamžiku a někteří toho zhusta a úspěšně využívají.
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Říkáte, že si stát nedokáže prosadit svůj veřejný zájem, se vším respektem, pane ministře, a to bych čekal, že bude říkat třeba opoziční poslanec a ne člen vlády, ministr, jehož strana měla ministerstvo 4 roky.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To je sice pravda, na druhé straně mám říkat, že to tak je, když to není pravda? Prostě já jsem se snažil, abychom do stavebního zákona dostali některá ustanovení, která urychlí dopravní infrastrukturu, bohužel se to nepovedlo a to není záležitost jenom opozice, teda koalice v tomto případě a toho, kdo to měl udělat, ale na to je potřeba Poslanecká sněmovna, která unisono v tom zákoně věci, které by omezily vliv jak spolků, tak umožnily třeba předčasnou držbu, tak to ta nepovolila, prostě to tam neumožnila.
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
A dělali jste dost?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já jsem přesvědčen, že ano, dohady byly na všech stranách, ale to holt nijak nezafungovalo. Jestli to bylo blížícími se volbami nebo čím, tomu moc nerozumím.
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Pane Adamče, proč se neustále musíme bavit o tom, že infrastruktura není dodělána? Vy osobně necítíte také nějakou zodpovědnost? Koneckonců, jak tady naznačil pan ministr v tom, že ta situace prostě není lepší?
Ivan ADAMEC, místopředseda hospodářského výboru PS PČR a zastupitel Královéhradeckého kraje /ODS/:
Víte, ptal jste se, jestli je to dneska důvod k oslavě ty 4 kilometry dálnice, tak já souhlasím s panem ministrem, že je, protože každý kilometr dálnic je dobře. Na druhou stranu musím říct, že já už 20 let se snažím z postu starosty, z postu zastupitele posouvat tu stavbu dálnice dál a dál, a bohužel kvůli tomu, jak se z historicky celá ta záležitost vyvíjela a teď nevidím posledního pana ministra, vzpomeňte si, že se měnili ministři dopravy jako ponožky, když to řeknu úplně lidově, tak tak prostě v té legislativě se těch kroků zas tolik neudělalo, které by byly potřebné. Já jsem dneska poslouchal dobře pana polského ministra dopravy, který víceméně nám to velmi kulantně řekl v tom smyslu, že, že vlastně oni si s tím poradili, oni umí tu předběžnou držbu a když teda bychom měli zájem, tak samozřejmě rádi nám s tím pomohou. Nedávno jsem byl v Polsku na konferenci, kde jsme se o tom bavili přímo s lidmi z praxe. Bavili jsme se se slovenskými kolegy, kde to mají také. Takže já vidím tu největší chybu dneska v tom, že to se nepodařilo, protože i přesto, že jsme schvalovali nový stavební zákon, tak ta předběžná držba se nepodařila, protože holt to nebylo připraveno. A poslaneckými návrhy se to dělat nedá, protože to je vážný problém, který prostě musí být dobře legislativně ošetřen, protože zasahujete do majetkoprávních vztahů. A já si pořád myslím, že jsme státem vlastníků a je potřeba si na to dát velký pozor.
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Vy říkáte, že se to nepodařilo v minulosti a já jsem tohle používal před 14 dny, ale použiju to znova. Jan Stránský, Vladimír Budinský, Martin Říman, Aleš Řebíček, Petr Bendl, Zbyněk Stanjura jsou všechno ministři dopravy za ODS. Proč se nyní odkazujete do minulosti? Proč neřeknete, že se to prostě nepovedlo vašim ministrům?
Ivan ADAMEC, místopředseda hospodářského výboru PS PČR a zastupitel Královéhradeckého kraje /ODS/:
Když se podívám na tu minulost, tak já jsem teda v parlamentu neseděl, to je potřeba říct také, abychom si...
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Ale neprezentujete tady tu stranu nebo si dáváte od ní ruce pryč?
Ivan ADAMEC, místopředseda hospodářského výboru PS PČR a zastupitel Královéhradeckého kraje /ODS/:
Ale nedávám v žádném případě ruce pryč. Když se podíváte na délku služby těchto ministrů, tak někteří tam byli opravdu jenom chvilku a třeba posledně jmenovaný, ten tam byl několik měsíců, než padla vláda a ten vlastně nemohl vůbec nic. Takže také říkejme to úplně, jak to je. Já si myslím, že ta situace se vyvíjí a právě proto, že ty vlastnická práva a to je velký problém a když si vzpomeneme na minulost, jak předchozí režim zacházel s majetky konkrétních lidí, tak je to velmi ožehavé téma a tady prostě asi na to nebyla vůle a odvaha. Dneska vidíme, že to v okolních státech jde, inspirujeme se německou republikou, kde prostě už to mají řadu let, teď se inspirujeme Polskem, inspirujeme se Slovenskou republikou. Takže já myslím, ta situace se hodně posunula dopředu a rozhodně my tady v rámci našeho kraje jako poslanci jsme se všichni spojili, abychom tu dálnici posunuli dopředu, protože a jsme z různého politického spektra, musím říct, a rozhodně ta iniciativa je tady delší než 20 let a poslední dobou tím, že prostě do parlamentu se dostali i starostové obcí, kterým na tom velmi záleží, tak podstatně ta iniciativa zesílila. A rozhodně já si myslím, že teď jsme tak daleko, že sice změna stavebního zákona je trošku lepší, že se omezují některé možnosti těch různých občanských aktivit a v tom dobrém slova smyslu, ale na druhou stranu ten poslední krok, ta předběžná držba prostě připravena nebyla, to znamená, že to je potřeba udělat jako první krok po volbách, které přijdou teď na podzim.
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Pojďme, pane ministře, možná nezabíhat do minulosti, protože úplně upřímně věřím, že drtivou většinu řidičů to nezajímá. Prostě ta situace je taková, jaká je. Pojďte mi odpovědět na tu otázku, koneckonců to zaznělo v té reportáži. Světová banka, když počítala, jak dlouho trvá povolování staveb, tak my jsme na 130. místě z těch 183 zemí. Oni to dávají na příkladu stavby skladů, u nás ten sklad vybudovat, respektive připravit a postavit trvá 247 dní, v Německu 93 dní. Řekněte mi, když to přeženu, nebylo by jednodušší v zásadě zrušit český zákon, vzít ten německý, přeložit ho do češtiny a používat ho? Proč neumíme napsat takový zákon, který bude fungovat?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Víte, ono to padlo při těch dnešních projevech. Tady je potřeba, aby se dohodla opozice s koalicí a ten parlament v tomto okamžiku vzal za jeden provaz a dohodl se, že ty věci nebude z důvodů politických blokovat, ale budeme to dělat pro lidi, a já si myslím, že je to potřeba dělat pro lidi.
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Proč to nešlo doteď, pane ministře?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To já vám nedovedu říct. Já teda můžu říct jedinou věc, když byly dohodnuté změny ve stavebním zákoně, tak já jsem byl informován a bavil jsem se s mnoha představiteli jak koalice, tak opozice, že všichni pro ty dobré věci v tom zákoně pro ty pozměňováky, které pomůžou, budou hlasovat a nakonec nehlasoval nikdo než členové hnutí ANO a komunisté. Takže tady prostě zafungovalo něco, čemu nerozumím. To například v tom Polsku mě fascinovalo, tam se dohodla opozice s koalicí a za 40 dnů Sejmem protáhli tento zákon. Já věřím tomu, že po volbách už konečně nastane situace, kdy si nebudeme hrát v této oblasti na to, jestli je někdo pravice, levice nebo střed, ale budeme chtít stavět ve veřejném zájmu, a prosím, to neznamená, že bychom někoho znárodňovali, že bychom mu ubírali občanská práva a práva vlastnická. Prostě tady jde o něco, co prospěje všem občanům a znemožní ty obstrukce, které provázejí dlouhodobě výstavbu nejenom dopravní infrastruktury, ale celé infrastruktury.
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Není to ale v zásadě povinnost politiků se snažit o kompromis a snažit se dohodnout, abychom tady na konci volebního období nemuseli sedět a bavit se a říkat si: bylo to těžké, nemohli jsme se dohodnout...
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Souhlasím s vámi, je to naše povinnost a je smutné, že jsme do nedokázali.
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Pane Adamče, proč jste to nedokázali?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To je otázka spíš na pana ministra. Přece vláda předkládá zákony do sněmovny. A já teda musím říct, že to byl trošku alibismus od pana ministra, protože říkat, že tam byly pozměňující návrhy, které by prospěly tomu stavebnímu zákonu, to je opravdu podle mě velmi alibistické a není to na místě, protože já jsem říkal, že majetkové záležitosti de facto, nazvu to úplně napřímo, vyvlastňování pozemků, to podle mě nejde udělat pozměňovacím návrhem ve sněmovně, to musí připravit vláda. Já si myslím, že problém je v tom, že stavební zákon připravuje de facto ministerstvo pro místní rozvoj a doprava k tomu se vyjadřuje. Je to zákon, který prochází přes dvě ministerstva a já musím říct, že vždycky jako opozice jsem pokládal otázku, jestli nový stavební zákon nebo novela stavebního zákona přinese stavebníkům to, co všichni chceme, to znamená zkrácení toho řízení natolik, aby ta vlastní stavba trvala, respektive to řízení trvalo kratší dobu než ta vlastní stavba. A na to mi nebyli schopni odpovědět ani ministryně pro místní rozvoj a pan ministr už vůbec ne.
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Pane Adamče, on to zmínil pan ministr v jednom z rozhovorů. On řekl, že ta situace, budu ho citovat: „Udělali jsme si to celé velmi komplikované,“ že ta situace je prostě komplikovaná už na té legislativě. To znamená, jeden zákon připravuje jedno ministerstvo, druhé ministerstvo, pak do toho vstupují kraje a tak dále a tak dále. A použiju tu stejnou paralelu, nemůžete za to vy politici, to, že jste prostě udělali ten systém tak složitý, že ve výsledku trvá několik desítek let, než se postaví několik desítek kilometrů dálnice?
Ivan ADAMEC, místopředseda hospodářského výboru PS PČR a zastupitel Královéhradeckého kraje /ODS/:
Samozřejmě zákony dělá parlament, to znamená konkrétní politici. Ale já znovu říkám, že se musíme dívat do historie, jak se ta celá záležitost vyvíjela. Ono se nedá vracet pohledem dneška, protože ta doba byla skutečně jiná. Mě také mrzí to, že vlastně za celou dobu těch 20 let stát nebyl schopen zvládnout výstavbu víc kilometrů dálnic, rychlostních komunikací nebo dokonce tratí a že třeba vysokorychlostní tratě jsou zatím na bázi fikce. Prostě to je realita, která tady byla těch 20 let zpět, ale teď jsme v situaci jiné. Já tvrdím, že opozice chce podpořit tyto návrhy zákonů, tyto konkrétní body, protože my všichni vnímáme, že prostě stavit silnice je základ dalšího vývoje naší ekonomiky a životní úroveň obyvatel tohoto státu. Takže já, pokud jako samozřejmě opoziční poslanec bych se měl vyjádřit k těmto návrhům zákonů, tam my samozřejmě, pokud to bude zpracované dobře, rozumně, tak samozřejmě opozice v tomto případě si myslím a opozice, která je zastupovaná v tuto chvíli námi, rozhodně tomu bránit nebude. Na druhou stranu říkám, není možné...
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Teď už to nestihnete, /souzvuk hlasů/ v tomto volebním období, bylo na to 4 roky, pane Adamče.
Ivan ADAMEC, místopředseda hospodářského výboru PS PČR a zastupitel Královéhradeckého kraje /ODS/:
Ale to se spíš zeptejte pana ministra. Já znovu říkám, ty předkládají návrhy zákonů, my jsme ti, kteří je oponují, kteří říkají, proč se nám tam nelíbí některé věci, co je potřeba změnit, případně podáváme pozměňující návrhy. A bohužel tady v tomto případě toto se nepodařilo, protože my jsme řekli, že nemůžeme obecně připustit tu předběžnou držbu tak, aby se to vztahovalo na celý ten stavební zákon, ale chtěli jsme konkrétní vyjmenované stavby jako jsou dálnice a rychlostní komunikace, anebo vysokorychlostní železnice a nic takového tam nebylo.
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Ano, rozumím. Tak dám prostor panu ministrovi.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já jenom chci říct, tady nejde o žádný alibismus. Já souhlasím s vámi, tady je potřeba říct, že jsme bohužel v této věci jako politici selhali a mělo se to už dávno vyřešit. Víte, já se trošku usmívám a zdravím pana Adamce, protože si ho docela vážím. Na druhé straně je potřeba říct, že v tom našem pozměňovacím návrhu, který byl z pera ministerstva dopravy bylo to vymezení, že tady tahle ta předčasná držba bude jenom pro síť, to znamená pro ty nejdůležitější dálnice. V podstatě to, co pan poslanec Adamec říkal a po čem volal. Ale je potřeba asi, abychom se přestali obviňovat, abychom si řekli, že v příštím volebním období jedna z prvních věcí je, že se k této věci musíme vrátit a musíme to změnit, protože jinak zase budeme 4 roky debatovat a nebude nic.
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Ale jak, pane ministře, jak? Teď je otázka, jestli...
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
My máme nachystaný věcný návrh zákona o liniových stavbách nebo urychlení výstavby tak, jak mu budeme říkat. Kdyby přesně všechny tyhle věci měly být a my ho předložíme okamžitě po volbách a bude připraven a...
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
A bude to jenom dílčí změna? Není v tuto chvíli, anebo v příštím volebním období, není prostě doba na to změnit ten systém úplně od základu, to znamená vyřadit spoustu třeba věcí, které dnes zdržují ty stavby, které prodlužují, napsat tam lhůty, protože třeba tam nebyly lhůty v tom stavebním zákoně a tak dále, není tohle to moment, napsat to celé znova?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Určitě je a je potřeba, aby pro to byla politická vůle napříč tím politickým spektrem, jak se říká krásně. A já přesně ten zákon k tomuto míří, že by tyto věci měl změnit. Souhlasím s vámi. My nepotřebujeme žádné kosmetické změny, my potřebujeme radikální změnu, protože pak budeme stále všichni nespokojeni. Na druhé straně bych chtěl říct, že ta situace zas jako úplně tragická není. My máme dneska rozestavěno 230 kilometrů nových dálnic a silnic 1. třídy a zahájíme na sklonku tohoto roku, začátkem příštího roku dalších 150 kilometrů, takže přes všechny ty útrapy budeme stavět, stavíme a nevidím to úplně tragicky, ale ten zákon je opravdu potřeba, protože jinak si budeme akorát pinkat, kdo za co mohl, co měl kdo kdy udělat. Bez toho to nepůjde.
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Přesto jako laik bych vám mohl oponovat, že v roce 2017 stále do Budějovic nevede dálnice z Prahy, ale nicméně chci se zeptat poslední otázka...
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Další dva úseky budou v tomto roce zprovozněny.
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Dobře. Závěrečná otázka, poprosím o stručnou odpověď. Je infrastruktura tou prioritou pro politiky, pro české politiky, pane ministře?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Určitě je, měla by být a všichni se rádi ukážou, když se stříhá páska, ale měli by to dokázat i při tom schvalování zákonů.
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Říká ministr dopravy. Položím stejnou otázku i vám, pane Adamče, a poprosím o stručnou odpověď.
Ivan ADAMEC, místopředseda hospodářského výboru PS PČR a zastupitel Královéhradeckého kraje /ODS/:
Já si myslím, že to je priorita stavba dálnic, stavba rychlostních komunikací, dneska je to vlastně jedna kategorie, stavba vysokorychlostních železnic a myslím si, že proto bychom měli udělat maximum, abychom nezůstali jenom u prázdných slov, ale aby ta realita prostě byla taková, že opravdu se svezeme třeba v mém případě Trutnova buď do Polska nebo kamkoli po Evropě po D11.
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Pane poslanče, pane ministře, já vám děkuju za účast v Událostech, komentářích. Těšilo mě, díky, mějte se hezky, na shledanou.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Děkuju za pozvání, na shledanou.
Ivan ADAMEC, místopředseda hospodářského výboru PS PČR a zastupitel Královéhradeckého kraje /ODS/:
Taky, na shledanou.
člen vedení poslaneckého klubu PČR
krajský zastupitel
neuvolněný starosta města
předseda regionálního sdružení
předseda oblastního sdružení