Interpelace na ministra dopravy ve věci práce na silnicích v dopravních špičkách

27. dubna 2017
Interpelace na ministra dopravy ve věci práce na silnicích v dopravních špičkách

(www.psp.cz) Ústní interpelace poslance Petra Bendla na ministra dopravy Dana Ťoka ve věci práce na silnicích v dopravních špičkách.

 
Petr Bendl:
Vážený přítomný pane ministře - musím to říct, protože to neříkáme moc často (v sále jsou přítomni jen dva ministři) - hustota dopravy roste rok od roku, potřeba dopravních investic taky, a ne že by se neinvestovalo, spíše se neinvestuje, ale když už se něco děje, což se občas stane, tak narazíme často na problémy, které bychom nemuseli. Teď v dubnu, protože pravidelně jezdím do Prahy po dálnici D6, nebo chcete-li karlovarské silnici, v době dopravní špičky, v době, kdy lidé jezdí nejvíc do práce a z práce, probíhá instalace vodorovného dopravního značení. To je něco, co člověka absolutně vytočí, když tam stojíte ve dvou tříkilometrových frontách, abyste zjistil, že tam někdo jede a stříká tam tu lajnu. Buďto to mohl udělat o dvě hodiny později, anebo to mohl udělat večer, nebo prostě v jiném čase než v době, kdy všichni jezdí do práce nebo z práce. Stejně tak probíhala výměna svodidel na D6. Ale myslím si, že to bylo i všude jinde, dělalo se na padesáti metrech, ale uzavřel se jeden pruh v délce jeden a půl kilometru, což komplikuje lidem život, všichni sjíždějí do vesnic atd. atd. Moje otázka je jednoduchá: Proč nejste schopni zajistit, aby se takové práce dělaly mimo dopravní špičku?
 
 
Ministr dopravy ČR Dan Ťok:
Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, uvedu tady něco, co interpelující pan poslanec Bendl prostřednictvím pana předsedajícího určitě ví, protože na ministerstvu působil a určitě tyto věci řešil stejně, jako řeším já. Ve věci práce na silnicích v dopravních špičkách bych rád uvedl, že stavební práce, které vyžadují uzavírku pozemní komunikace, kterou lze provádět v souladu s povolením příslušného silničního správního úřadu. Ten před vydáním rozhodnutí zkoumá vždycky, zda je požadovaná uzavírka omezena na nejkratší možnou dobu, zda bude řádně označena, a také dopady na veřejný zájem, což znamená, zdali se nedá dělat v čase, kdy bude nejméně obtěžovat řidiče a nejméně zdržovat kohokoliv. Tím je též zájem na obecném užívání pozemních komunikací, pokud možno plynulým způsobem. Již samotná uzavírka představuje jeho omezení a může mít dopad na plynulost silničního provozu. Proto by měl silniční správní úřad sledovat dopravní význam uzavírané dopravní komunikace a možné riziko vzniku kongesce, nebo jistotu vzniku kongesce, a přihlédnout k nim při rozhodování o uzavírce a při případném nařízení objízdných tras.
 
Kupříkladu Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic České republiky ve věcech uzavírek dálnic sledují intenzitu provozu a snaží se termín uzavírky, resp. provádění prací určit tak, aby nezasahovaly do dopravních špiček, ať v průběhu dne, či týdne. Riziko dopravní zácpy se sleduje vždy podle časového úseku a směru jízdy v uzavíraném úseku dálnice. Ředitelství silnic a dálnic České republiky v tomto ohledu postupuje podle své provozní směrnice 8/14, odhad vzniku a vývoje kolon při pracovních místech na směrově rozdělených komunikacích, tak aby nezasahovaly do časů, u nichž je identifikováno riziko či jistota dopravních kolon.
 
Jenom bych dodal, že já samozřejmě nejsem úplně vždy spokojen s tím, jak tyto práce probíhají. Mnohdy se mi ukázalo, že byli zvyklí dělat některé věci způsobem, který byl delší. Chtěl bych tady říct, že například na dálnici D1 při modernizaci, při změně značení, kdy musíme mít výjimku z toho, že nemáme dva jízdní pruhy v každém směru, ale jenom jeden, tak tento čas jsme posunuli, takže začínáme v osm hodin večer v pátek a přes víkend jsme to schopni udělat. Dokonce teď se bavíme, že bychom ty dva úseky dělali v úseku 56 hodin. V minulé době se to dělalo v době sedmi dnů. Takže určitě se touto záležitostí zabýváme.
 
A co se týče dálnice D6, ty situace, které jste popsal, tak já prověřím, zdali tam bylo v souladu se směrnicí postupováno, abychom ty věci mohli napravit. Děkuju.
 
 
Petr Bendl:
Lidsky, pane ministře, nefunguje to. Ten váš správní dopravní úřad prostě nefunguje. Vědí, že kolem letiště je to celé ucpané, že ti lidé objíždějí, a buď sjíždějí na Karlovarku, nebo jedou na Plzeňskou. To je obecně známé, to opravdu není potřeba nějak super zjišťovat. A to, že tam ráno mezi osmou a devátou, nebo sedmou a devátou prostě dělají liniové dopravní značení, nebo vodorovné dopravní značení, to je taky evidentní. Prostě nefungují. Je jim to v zásadě úplně jedno. Tak jestli by nestálo za to, dát jim to do dodavatelských podmínek? Budete to dělat jenom tehdy a tehdy bez toho, aby někdo zjišťoval, jestli tam zrovna ta kongesce je, nebo ty zácpy jsou, anebo nejsou. Vždyť je to takhle jednoduché. Proto se vás na to ptám. Zkuste jim to nařídit, ať to všichni respektují, a ne směrnice XY, protože v praxi to prostě nefunguje.
 
 
Ministr dopravy ČR Dan Ťok:
Vážený pane předsedající, poslankyně, poslanci, víte, ono je to hrozně hezké a vy jste to určitě, když jste byl v úřadu, zažil. Věci fungují lépe, fungují méně. Myslím si, že se to velmi výrazně zlepšuje. A ano, je vaší povinností z poslanecké lavice kritizovat, že děláme věci špatně. A já to beru a budeme se snažit zlepšovat. Na druhé straně je potřeba být aspoň trošku objektivní. Jsou věci, které fungují lépe, a je potřeba je taky ocenit. A když vezmu, jak jste tady říkal už v té první části, že se nestaví... Teď si trošku protiřečíte. My stavíme a obtěžujeme řidiče tím, že se stojí v kolonách, a pak se nestaví. Tak ono je potřeba si říct, co je tedy pravda. Jsem přesvědčen, že se staví. Staví se a začínají se stavět i ty velké stavby. A když budete říkat, že ne, tak si myslím, že každodenní praxe na silnici vám ukáže, že to není tak. Děkuju.
Petr Bendl

poslanec PČR