O školství v Praze 6 se nikdo nestará, krizové budou už letošní zápisy
Narůstající počty dětí, které se chystají k zápisu do prvních tříd, ženou školství v Praze 6 do krize. Školy se blíží k 100% naplněnosti. Rodiče jsou odkázáni ve většině případů pouze na spádovou školu, která je povinna žáka přijmout. Ten to stav je výsledkem dlouhodobého ignorování vývoje ze strany radnice Prahy 6.
„Fakt, že rodiče nebudou mít možnost vybrat pro své dítě školu dle vlastního výběru a podle zaměření, které škola nabízí, popírá princip, který ODS několik let v Praze 6 budovala,“ říká Jakub Stárek, předseda šestkové ODS. V exponovaných oblastech Dejvic a Bubenče lze dokonce hrozí, že škola nebude schopná přijmout ani své tzv. „spádové děti“. „Dle informací z matriky očekáváme u zápisů 4. a 5. dubna přes spádových 90 dětí, přijmout jich ale může jen 75,“ říká ředitelka ZŠ Hanspaulka Marie Pojerová, podle které by tak o přijetí rozhodovalo losování. ODS Praha 6 tento stav považuje za naprosté selhání současného vedení radnice. „Školy v Praze 6 v celkovém součtu sice mají kapacitní rezervu, ale poprvé může dojít k situaci, že budou děti z místa bydliště dojíždět do školy na druhý konec městské části, kde je volno,“ vysvětluje Stárek a dodává, že ani v příštím roce chystané změny spádových oblastí nejsou systémovým řešením.
„Situace, která v Praze 6 nastala, bohužel není nijak překvapivá a předpovídala ji i podrobná demografická studie s dlouhodobým výhledem, kterou jsme nechali v roce 2013 vypracovat a Praha 6 ji má k dispozici,“ upozorňuje Ondřej Balatka, zastupitel a bývalý radní pro školství. S výměnou vedení radnice po komunálních volbách se však rozvoj školství v podstatě zamrzl. „Připravené projekty, které by současnou situaci vyřešily, se z nedostatku zájmu o oblast školství zastavily nebo dostaly do slepé uličky,“ uvedl Jakub Stárek.
Jde zejména o projekt nové ZŠ a MŠ Kocínka při ZŠ Bílá s 8 třídami pro základní školu a dvěma třídami pro školu mateřskou. V roce 2014 měla ODS ve vedení radnice finální architektonickou podobu projektu připravenou pro územní a stavební řízení, škola měla sloužit dětem již od tohoto školního roku. Noví radní však poté, co narazili na první nesouhlas zástupců občanských sdružení, projekt odložili do šuplíku a vymazali ze svého programového prohlášení. „Místo aby se příslušní radní zaměřili na vysvětlování účelu a potřeby stavby a pokračovali v přípravách, tak na projekt rezignovali,“ poukazuje Stárek na trestuhodné podcenění stoupajících nároků na počty míst ve školách.
Úkolem radnice má být zajištění kvalitního vzdělávání pro všechny děti z Prahy 6. Školství jako „vlajková loď“ šestkové ODS se zastavila v roce 2014, když ji u kormidla vystřídal STAN. Minimalizovaly se i investice do tohoto rezortu, které bývaly dlouhodobě největší z celkového rozpočtu. „Zodpovědně jsme přistupovali k modernizaci školních budov a zároveň hledali možnosti, jak navýšit kapacitu a zároveň nesnížit kvalitu vzdělávání. Důkazem jsou kompletní rekonstrukce ZŠ Bílá, ZŠ A. Čermáka nebo ZŠ Dědina a školy s nejlepší pověstí se zaměřením na výuku jazyků, Montessori program, waldorfské třídy, ale i výtvarné a sportovní specializace,“ ohlíží se Stárek za zlatými časy školství v Praze 6.