Události, komentáře: Středoevropské dálnice a mýto

17. ledna 2017
Události, komentáře: Středoevropské dálnice a mýto

(ČT 24) Česko bude společně s Rakouskem bojovat proti zavedení mýtného na německých dálnicích, tedy pokud budou němečtí řidiči zvýhodněni před cizinci. Shodli se na tom ministři dopravy Česka a Rakouska. Po dálnicích v Německu teď jezdí osobní auta zadarmo. Ministři řešili i dostavbu dálničního spojení Rakouska s Prahou a Brnem. Téma Událostí, komentářů pro bývalého ministra dopravy Petra Bendla.

 

Celý rozhovor s Petrem Bendlem můžete zhlédnout v archivu ČT24.


David BOREK, moderátor:
Pokud bude mýtné na německých dálnicích diskriminační vůči řidičům z ciziny, připojí se Česko k jeho kritikům. Po dnešním jednání s rakouským ministrem dopravy to řekl ministr Dan Ťok. Plán na zpoplatnění dálnic pro osobní auta posvětila Evropská komise. Němci chtějí svým vlastním řidičům mýto kompenzovat daňovými úlevami. Roční kupón by přišel maximálně na 3,5 tisíce korun.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Zatím ty pokusy vypadaly tak, že to mýto má být uplatněno pouze pro řidiče z cizích zemí, což bychom považovali za diskriminační.

David BOREK, moderátor:
Ministři jednali i o nedokončeném dálničním spojení obou zemí, tedy jihočeské dálnice D3 a jihomoravské D52. Podobná schůzka na podobné téma čeká Ťoka příští týden i s polskou delegací. Ve studiu je s námi poslanec, bývalý ministr dopravy Petr Bendl z ODS. Hezký večer.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Hezký dobrý večer.

David BOREK, moderátor:
Zdravíme také Martina Kolovratníka, člena podvýboru pro dopravu za hnutí ANO. Hezký večer i vám.

Martin KOLOVRATNÍK, člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Dobrý večer z východních Čech.

David BOREK, moderátor:
Pane Kolovratníku, dnešní článek v Hospodářských novinách mluvil o tom, že Rakousko dává dohromady koalici zemí středovýchodní Evropy, nebo vlastně střední až západní Evropy, prostě sousedů Německa, kteří mají zažalovat Německo kvůli tomu mýtnému nebo to zpoplatnění dálnic a ten článek obsahoval také pasáž, podle které Česko zatím váhá nebo český ministr zatím váhá, prý se ještě rozhodne. Tušíme, nebo tušíte, jestli už se rozhodl?

Martin KOLOVRATNÍK, člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Nemohu mluvit za pana ministra Dana Ťoka. On sám se před malou chvílí vyjádřil víceméně jasně. Já, osobně můj názor je takový, že tlak vyvolává protitlak. Není to prostě černobílé. Na druhou stranu nějaký jasný vzkaz bychom Německu říci, poslat měli. A ono je potřeba vysvětlit. To zavedení mýta, těch poplatků nebo dálničních známek na silnicích přeci v Rakousku je normální, je normální tady v České republice, na Slovensku, ve Slovinsku, v Chorvatsku. Německo je vlastně poslední z velkých zemí evropských, které to mýto i pro osobní automobily nemělo, nebo ať jsme přesní, dálniční poplatek pro automobily osobní nemělo. A ta debata je o tom, jestli ho Němci zavedou, OK, já osobně si myslím, že na to mají právo a je v pořádku, ale pokud by kompenzovali, vlastně dávali nějakou slevu, úlevu svým občanům pouze a těm ostatním ne, tak to skutečně trochu zavání jakousi diskriminací a zvýhodňováním pouze vlastních občanů a je to proti těm zásadám rovnosti a rovného přístupu pro všechny. Takže myslím si, že jako Česká republika bychom toto měli jasně říci.

David BOREK, moderátor:
Abychom tedy to vysvětlili, pan Ťok dnes po jednání se svým rakouským protějškem řekl, že pokud mýtné v Německu bude diskriminační vůči cizincům, Česká republika se připojí k jeho kritikům. Ale jenom mi to vysvětlete a já opakuji, zdůrazněme, máte tedy jisté alibi logické, protože nejste ministr, nejste v týmu ministra, ale snad o tom něco víte. Co to tedy znamená po tom dnešním jednání s rakouským protějškem, že tedy Česko ještě pořád neví, jestli tu žalobu bude spolusignovat?

Martin KOLOVRATNÍK, člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Ono je potřeba říci, ten příběh toho přiblížil toho více, Německo jedná s Evropskou komisí, vzniká jakýsi kompromis. Z těch posledních informací, které mám k dnešku, tak ten kompromis je o tom, že Němci by nezavedli plošně tu slevu pro své, pro německé řidiče v plné výši, jaká by odpovídala tomu dálničnímu poplatku, ale že by zavedli nebo použili jakýsi systém slev na podporu ekologie, ekologického provozu vozidel. To znamená, elektromobily, hybridy by tu slevu měly větší, obyčejná vozidla by ji měly menší nebo žádnou, a to už by tak diskriminační nebylo. Takže já čtu slova ministra Dana Ťoka tak, že si počkáme na ten finální verdikt, s čím Německo přijde nebo co bude navrhovat, prosazovat, anebo co dohodne s Evropskou komisí a podle toho pak sdělíme naše stanovisko a myslím si, že tak je to férové.

David BOREK, moderátor:
Pane Bendle, váš názor?

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Já s tím musím zčásti souhlasit. Já myslím, že v okamžiku, kdy jsou tady náznaky, že k té diskriminaci bude docházet, máme se ozvat, máme prostě silně říct - tam my se prostě budeme bránit. Ale jestli na to nakonec půjdou systémem, že elektromobily nebo prostě auta na jiný ekologický pohon budou mít některé slevy, tak to je napříč hranicemi, tam myslím, že se nemůžeme bránit. Naopak bychom možná měli motivovat také k takovému systému fungování dopravy tam, kde dochází třeba k zatížení životního prostředí a znečišťování ovzduší a podobně.

David BOREK, moderátor:
Pojďme na to téma, které se také řešilo, tedy spojení dálniční mezi Českem a Rakouskem. Udělala podle vás, pane Bendle, vláda dost za ty tři roky, aby to spojení, vlastně ta dvě spojení plánovaná se hnula dopředu?

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr dopravy /ODS/:
V tom jednom spojení, mám na mysli Brno-Vídeň, potažmo prostě jižní Čechy-Vídeň, tam s tím vláda těžko mohla něco udělat, protože nebyly ty území zásady rozvoje, což byl trošku krajský handicap a trvalo velmi dlouho Jihomoravskému kraji, než vydefinoval celou tu trasu. A bohužel za to vláda jaksi nemůže. Ale co se týká toho spojení Praha-Budějovice-Linec, tak tam zcela určitě prostě k tomu zanedbání došlo. Vidíme z rakouské strany jasnou vůli pracovat na těch dopravních trasách jak železnice, která zaplaťpánbůh funguje a trvalo poměrně dlouhá léta, než se vše dotáhlo do konce. Dnes myslím, že můžeme být jakžtakž spokojeni. Lepší už to být asi nemůže. A co se týká toho dopravního spojení v podstatě, silničního spojení, tak poslední ucelený úsek, který byl udělán, tak byl Tábor-Veselí nad Lužnicí, tuším. Teď by snad mělo začít se stavět obchvat Budějovic, ale tam je problém, že ještě nejsou udělány výkupy, takže začnou nejdříve v příštím roce.

David BOREK, moderátor:
Pane Kolovratníku, vláda a její neschopnost tedy podle pana Bendla za ty tři roky výrazně hnout s tímto jihočeským a hornorakouským propojením?

Martin KOLOVRATNÍK, člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Já to od kolegy Bendla beru jako tradiční opoziční rétoriku. Malinko se pousmívám nad tím výrazem za to vláda bohužel nemohla, jako bychom mohli reagovat nebo říct - je to škoda, že za to vláda nemůže. Ale objektivně, ve směru z Brna na Vídeň skutečně vláda, stát nemohl udělat až tolik, dokud nebude hotový územní plán nebo dokud nebyl hotový územní plán Jihomoravského kraje, což byl dluh, který skutečně mířil, a v tom se s kolegou shodneme za tou předchozí krajskou reprezentací, tedy reprezentací, která skončila za hejtmana Haška v Brně na konci loňského roku. Kolegům na jižní Moravě ke cti budiž řečeno to, že ten územní plán schválili těsně před volbami na poslední chvíli a ty stavby se teď skutečně připravují. Co se týká silnice D3 a jejího napojení na tu, na tu rakouskou S10, tedy toho napojovacího bodu, tam bych s kolegou ale nesouhlasil. Skutečně ta stavba je teď jednou z nejrozestavěnějších dálnic na území celé České republiky. Teď vlastně souběžně už se staví 4 úseky paralelně vedle sebe. Skutečně obchvat Budějovic, který byl jedním z těch ohrožených úseků právě kvůli EIA, kvůli tomu posudku vlivu stavby na životní prostředí, je vyřešen a z informací, které já osobně mám, tam teď intenzivně probíhají výkupy pozemků, to znamená, že skutečně stavět by se mělo začít do příštího roku. A já osobně mohu prozradit, že jsem nedávno minulý týden mluvil s předsedou našeho hnutí Andrejem Babišem právě o té dálniční síti a my jsme si řekli a mohu to tady prozradit, že máme ambici dokončit tu hlavní silniční síť, tu síť České republiky do roku 2021, tedy do konce dalšího volebního období a jsem bytostně přesvědčen o tom, že se nám to, když ne ze 100, tak z 99 % povede.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Já mám skoro sto chutí se vsadit, že nepovede. Protože tak, jak jste prosadili zákon o vlivu staveb na životní prostředí, myslím si, že to je jenom taková pohádka, o které si můžeme vyprávět. Pokud nezměníme zásadně ten zákon, nezjednodušíme.

David BOREK, moderátor:
No, tak se...

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Teď máme třeba stavební zákon na stole. Pokud nezjednodušíme celý princip prosazování staveb, tak se nikam nedostaneme a 2021 bude...

David BOREK, moderátor:
Tak se vsaďte. Řekněte, o co se sázíte a my za těch pár let si vás můžeme pozvat oba, můžeme to...

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Já jsem pro, můžeme i takhle na dálku.

David BOREK, moderátor:
Takže ta vaše teze tedy zní, pane Bendle.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Já tvrdím, že v roce 2021 v žádném případě nebude to, co říká pan kolega Kolovratník.

David BOREK, moderátor:
A pan Kolovratník říká to, co říkal.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Říkal, že to bude hotové. Já myslím, že...

Martin KOLOVRATNÍK, člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Díky technice budeme mít tento rozhovor, tuto veřejnou sázku zaznamenánu. Já tvrdím, že z 99 % jsme schopni mít hotovo. A panu kolegovi mohu nabídnout například basu dobrého šampaňského, to je dobrý alkohol, který si rád dám.

David BOREK, moderátor:
To už jsem nechtěl posouvat tedy z této zpravodajské úrovně někam jinam. Mimochodem, pane Kolovratníku, abych to tedy aktualizoval, dnešní zpráva našeho regionálního zpravodajství, Vysoké Mýto, to je u vás, a problém s tím, že plánovaná dálnice může dosáhnout na výrazné zdroje vody, artézské studně, které tam jsou. Co to je? To zase se nám objevuje nějaký kostlivec ve skříni, který bude zdržovat výstavbu dálnice o několik let, jako už to bylo mnohokrát předtím?

Martin KOLOVRATNÍK, člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Ne, určitě ne. Je potřeba ty detaily vysvětlovat a toto je skutečně, aspoň já to tak vnímám jako jeden z technických detailů. Shodou okolností tady v tom studiu na tomto programu jsem právě k D35 hovořil dneska dopoledne před nějakými 12 hodinami. Velmi zkráceně, silnice D35, ta dálnice, která je vlastně páteřní komunikací tady pro východní Čechy a je i náhradou pro D1, se chystá na 8 úseků. První dva úseky tady z oblasti Opatovic, té velké křižovatky mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, tak první dva úseky Opatovice-Časy a Časy-Ostrov jsou v tuto chvíli téměř stoprocentně připravené, finišuje se s výběrem archeologů na průzkum a už běží i tendr na dodavatele. A ten jeden problém u Vysokého Mýta, o kterém mluvíte, je to podle mého názoru lokální problém na jednom z dalších šesti úseků. Tady je potřeba říci, že v tuto chvíli ŘSD je ve fázi žádání o takzvané územní povolení nebo územní rozhodnutí. Jedná tedy o přesném trasování té dálnice s jednotlivými obcemi. A to zase, když se podíváme na tu časovou osu, znamená, že minimálně rok ještě bude vypořádávat to územní povolení, pak teprve dochází k výkupům pozemků a pak teprve dochází k žádosti o stavební povolení a stavbu samotnou, takže kolegové z ŘSD mají, řekněme, necelé dva roky na to, aby, a je to spíš technická záležitost, tento lokální problém vyřešili, hovoří se o jakémsi dynamickém uložení dálnice do podloží, aby prostě vyřešili tu technickou specialitu na jednom místě. A já jsem tady za sebe, je to poslední věta, také dnes sliboval, jsem členem hospodářského výboru sněmovny i dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury, že nebude hrozit to, co se bohužel stávalo v předchozích vládách i za doby, kdy pan Bendl byl ministrem dopravy, že nebyly finance nebo nebyly peníze na ty dopravní stavby. Jinými slovy, ať už si ŘSD řekne o jakékoliv náklady na D3 směrem kolem Českých Budějovic nebo na dálnici směrem z Brna na Vídeň, anebo na úpravu tady té D35, vždy budou finance zajištěny, okamžitě budou na ŘSD převedeny a bude možno stavět a čerpat, to můžeme garantovat.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Já se musím usmívat několikrát. Jednou, že když se podívá pan kolega na dobu bývalou, kolik bylo finančních prostředků ve Státním fondu dopravní infrastruktury, že to bylo více nebo méně 100 miliard nebo více než 100 miliard, to za a) a za b) byly investovány ty finanční prostředky. Ale musím panu Kolovratníkovi připomenout, že k 31. 10. loňského roku bylo z evropských fondů za 3 roky určených na dopravní infrastrukturu vyčerpána čistá nula od roku 2014 do 2020 finanční prostředky, které má Česká republika k dispozici, tak to loni v říjnu byla čistá nula.

David BOREK, moderátor:
Pane Kolovratníku, jedna prosím věta na závěr, jestli chcete ještě reagovat?

Martin KOLOVRATNÍK, člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Podle mého názoru je to lež. Nevím, kde pan poslanec Bendl přišel k tomuto číslu. Snad jenom připomenu, že my jsme ještě v předloňském roce dočerpávali Operační program doprava 1, který byl vyčerpán téměř ze 100 % a teď teprve vlastně nabíhá a rozjíždí se Operační program doprava 2. Neslyšel jsem nikdy nikde o tom, že by to byla čistá nula. Myslím si, že je to ze strany kolegy pouze nějaká mýlka nebo nepřesná informace.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ta čísla mám od vašeho šéfa, od ministra financí.

David BOREK, moderátor:
No, ne, ale vy jste říkal to plánovací období 2014-2020?

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ano.

David BOREK, moderátor:
Pan Kolovratník říká, že...

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr dopravy /ODS/:
/Nesrozumitelné/ ještě s penězi, které tady byla ještě z minulého finančního období.

David BOREK, moderátor:
Petr Bendl, Martin Kolovratník, pánové, děkujeme mnohokrát. Na shledanou.

Martin KOLOVRATNÍK, člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Pěkný večer.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Hezký večer.

David BOREK, moderátor:
Hezký večer i ode mě a od týmu Událostí, komentářů. Dívejte se dál.

Ing. Petr Bendl

poslanec PČR