Silničáři na východě Čech zimu zatím zvládají.

5. ledna 2017
Silničáři na východě Čech zimu zatím zvládají.

(Evropské noviny)

Paní Zima se podle kalendáře ke své vládě teprve chystá, přesto už zahro- zila. První sníh zasypal východ Čech v polovině listopadu, od té doby se sněhové vločky nebo ledovka tu a tam občas ukázaly. Krajští silničáři tak mají letošní premiéru za sebou a měli příležitost vyzkoušet si, jak jsou připraveni. A jejich šéfové na krajských úřadech v Pardubicích a v Hradci Králové jsou prozatím spokojeni.

Podle náměstka hejtmana Pardu- bického kraje zodpovědného za dopravu Michala Kortyše zvládají silničáři zimní údržbu dobře. Při- pomněl, že v listopadu řešili pro- blémy na Svitavsku, v prosinci se potýkali s námrazou na Holicku. „Sice s vypětím sil, ale naši ces- táři udrželi silnice sjízdné. V tuto dobu ještě k tomu začalo nejvíc chumelit na Svitavsku a silničáři tam jezdili 10 hodin v kuse. Takže myslím, že to zvládají v pohodě,“ chválí krajskou Správu a údržbu silnic Pardubického kraje Michal Kortyš.

Podobně mluví i Kortyšův králo- véhradecký kolega Martin Čer- víček, který vidí největší sílu silničářů ve zkušenosti a oběta- vosti. „Zkušenost, obětavost, dis- pečerské řízení a technologie, které umožňují sledovat vývoj po- časí a stav sjízdnosti a samozřej- mě i schválený plán zimní údržby jsou základními předpoklady pro úspěšné zvládnutí nadcházející zimy na silnicích našeho kraje,“ je přesvědčen Martin Červíček.

ROZSÁHLÁ SILNIČNÍ SÍŤ

V Pardubickém kraji se kraj- ští silničáři starají o více než tři a půl tisíce kilometrů silnic

II. a III. třídy, podobné je to i v kraji Královéhradeckém. K tomu se musí připočíst i některé úseky silnic I. třídy, o které se kraje sta- rají pro stát. V Pardubickém kraji počítají s náklady na zimní údrž- bu v objemu necelých 96 milionů korun, což je částka, která odpo- vídá průměru za posledních pět let. Sousední kraj vyčlenil mno- hem více peněz. Podle Červíčka počítají s rozpočtem asi 170 mi- lionů korun. „Nejmírnější zimu Královéhradecký kraj zažil v se- zoně 2013/2014, kdy nás stála ne- celých 70 a půl milionu korun, naopak nejdražší zima je zatím v sezoně 2008/2009, kdy si zimní údržba vyžádala až 200 milionů korun,“ přidává náměstek králo- véhradeckého hejtmana Martin Červíček.

ZÁSOBY UŽ OD LÉTA

Obě krajské organizace se samo- zřejmě na zimní údržbu připra- vují mnohem dříve, než začne poprvé chumelit. Třeba Sprá- va a údržba silnic Pardubického kraje nakupuje posypový mate- riál už v létě, kdy je levnější. Ve skladech pardubických silničářů před zimou leželo téměř 16 tisíc tun soli a více než 20 tisíc tun

Do bojů se sněhem vyjíždí i nová technika.

Posypového materiálu mají silničáři dostatek.

130210_INZ_ODPADKY_KN_276x204_OK.indd 1

15.4.13 101:3209210_INZ_ODPADKY_KN_276x204_OK.indd 1

písku a drtí. Královéhradečtí ak- tuálně skladují 23 tisíce tun soli a 12 tisíc tun inertních materiálů. Samozřejmě čísla nejsou koneč- ná, silničáři budou zásoby dopl- ňovat tak, jak si bude vývoj zimy žádat.

Podobné je to i s technikou a dal- ším vybavením. Technický park v Pardubickém kraji doplnila nová víceúčelová vozidla zimní

údržby, Královéhradečtí naopak pořídili nové hlásiče, které po- mohou s lepším přehledem o ak- tuálním počasí v místě a o stavu vozovky. Podobných meteosta- nic mají v regionu už jedenáct a s dalším rozšiřováním kraj po- čítá. Meteostanice samozřejmě využívají i v Pardubickém kraji a shodně pracují i dispečinky zimní údržby s nepřetržitým pro-

vozem. V Pardubickém regionu dispečinky zajišťují nejen sjízd- nost silnic, ale také zadávají in- formace o sjízdnosti do webové aplikace Jednotného systému dopravních informací pro Čes- kou republiku.

KRITIKA ŘIDIČŮ?

Silničáři mají pro zvládání zimní údržby stanovené limity podle důležitosti komunikací, a to v řá- dech desítek minut až hodin. Přesto často od řidičů zaznívá kritika, že silničáři zase zaspali nebo že se diví, že v zimě sněží. Náměstek hejtmana Pardubické- ho kraje Michal Kortyš ale takový řidič prý není.

„Jsem člověk, který si nikdy ne- stěžuje, který si musí s nastalou situací poradit, a snažím se si s ní poradit. Nikdy jsem to nevní- mal tak, že někdo zaspal. Z praxe vím, že nejde všechno hned. Existuje určitá časová osa, kte- rou jsem schopen tolerovat. Ale samozřejmě když to trvá delší dobu, potom s tím mám problém. V mém mozku je ta časová osa delší než u některých lidí, kteří mají HNED. Mám zkušenosti se sjízdností silnic u nás v Litomy- šli a teď už i v rámci celého kraje a jsem přesvědčen, že uklidit sil- nice včas stíháme,“ říká Michal Kortyš.

Náměstek hejtmana Královéhra- deckého kraje Martin Červíček slibuje, že bude práci krajských silničářů intenzivně sledovat a bude se věnovat kontrole správ- ného plnění všech činností při zajištění zimní údržby. „Hlav- ně bych chtěl našim řidičům za všech okolností popřát šťastný návrat domů z cestování po na- šich silnicích,“ dodává Červíček.

Zdro a fotoj: Evropské noviny

Martin Červíček

expert pro bezpečnost
1. náměstek hejtmana