ODS: V mezinárodním srovnání je úroveň vzdělanosti českých deváťáků katastrofální
12. ledna 2017
(www.ods.cz) ODS dlouhodobě upozorňuje na klesající úroveň vzdělanosti českých žáků a nesystematické zásahy do školského systému. To potvrzují i mezinárodní srovnání. Prioritou musí být především kvalita výuky, zvýšení platů učitelů nebo navrácení a posílení pravomocí ředitelů škol.
„Česká republika se těší ekonomickému růstu, stát na daních vybírá rekordní částky, ale občané to na lepších službách nepocítí. Vzdělání je toho dobrým příkladem. Vláda má vzdělání jako svou prioritu, ale kvalitu výuky neřeší. Rozšiřuje povinnou školní docházku, přidává administrativní povinnosti ředitelům a ubírá jim pravomoci a určuje, co se smí prodávat ve školních bufetech. Chceme-li zůstat jako země konkurenceschopní a připravit mladé lidi na pracovní trh, musíme zlepšit kvalitu výuky,“ říká Petr Fiala, předseda ODS.
„Když se podíváme na mezinárodní srovnání, jsou výsledky vzdělanosti pro české deváťáky katastrofické. Připomínají v čase volný pád. Nejedná se přitom o podfinancování systému, protože výdaje českých daňových poplatníků na školský systém rostou. Na jednoho žáka daňový poplatník platí daleko více peněz, než platil a výsledky jsou daleko horší. Příčinou je nekoncepčnost, ztráta základních vzdělávacích hodnot, potlačování matematiky/přírodních věd a rozličné ideologické projekty odvádějící školství od základního poslání – vzdělávat,“ komentuje stav českého školství Václav Klaus ml., expert ODS pro oblast školství.