Učitelé jsou zavaleni byrokracií, kvalita vzdělávání klesá
Kvalita vzdělávání ve středních Čechách v posledních letech klesá. ODS nabízí soubor kroků, které zajistí rozvoj středočeských škol. Navýšení rozpočtu na školství alespoň o 100 milionů korun, sledování kvality, méně byrokracie nebo důsledné propojování učilišť s podniky a živnostníky. To jsou hlavní priority Občanské demokratické strany pro školství ve Středočeském kraji.
Školství ve Středočeském kraji není v dobré kondici. V ukazatelích kvality vzdělávání se dlouhodobě propadá až k nejspodnějším příčkám. ČSSD a KSČM razantně snížily v roce 2010 rozpočet na školství o více než 100 milionů korun a situace se nezměnila ani v posledních dvou letech, kdy příjmy kraje významně rostly.
„ČSSD s komunisty dlouhodobě upírají školství obrovské množství peněz. Zatímco městské a obecní školy se rekonstruovaly a prostředí pro výuku se zlepšovalo, ve školách zřizovaných krajem se čas zastavil. Místo podpory zásobuje vedení kraje své školy větším a větším počtem dotazníků a formulářů,“ tvrdí Martin Kupka, kandidát ODS na hejtmana.
„To se musí změnit, rozpočet na školství ihned zvýšíme o 100 milionů korun a posílíme finanční motivaci ředitelů na kvalitě a výsledcích školy,“ nabízí řešení Kupka.
Ve středních Čechách, stejně jako v celé České republice stále klesá zájem o učňovské školství. Největší zájem je mezi žáky 9. tříd o gymnázia nebo obchodní akademie, naopak prestiž odborných učilišť upadá. To s sebou nese nedostatek kvalifikované pracovní síly, který se v některých oblastech projevuje už nyní.
„Spolupráce odborných učilišť, soukromých firem i živnostníků – to nesmí být nadstandard, ale běžná a vlastně povinná praxe. Model, kdy si firmy vychovávají zaměstnance, se mnohokrát osvědčil, a je potřeba k němu firmy i školy motivovat. Krásně je to vidět například v Mladé Boleslavi, kde spolupracují odborná učiliště s automobilkou Škoda, nebo zdravotnické školy s nemocnicemi,“ tvrdí Dan Jiránek, kandidát ODS do krajského zastupitelstva.
Ředitelům komplikuje život také rostoucí byrokracie. Od nástupu sociální demokracie do vedení kraje neustále roste počet formulářů, které musí vyplňovat. Čas, který by mohli strávit vedením pedagogického sboru, tak musí věnovat často zbytečnému papírování. To se logicky negativně projevuje v kvalitě výuky.
„Kraj a stát neustále přidávají ředitelům škol i samotným učitelům práci v podobě různých nesmyslných formulářů. O to méně času i energie jim pak zbývá na samotnou práci se studenty. Ta má být ale ve škole na prvním místě. Tohle po volbách změníme. Učitelé se mají věnovat učení, ne úřadování,“ popisuje současný stav věci předseda kontrolního výboru Jan Skopeček. Krajský úřad podle něho stále bobtná, zatímco školám se peníze stále krátí.