Partie
Celý rozhovor s Martinem Kupkou můžete zhlédnout v archivu TV Prima.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Dobré dopoledne u nedělní Partie televize Prima. Za 11 dní nás čekají volby do krajů a třetiny Senátu. 2 Partie, včetně té dnešní, jsme se proto rozhodli věnovat právě volbám. Budou mít výjimečně 3 hosty, zástupce politických stran vybraných na základě volebního potenciálu. Poslechněte si jejich názory a recepty na problémy v krajích. Dnes tady vítám Mariana Jurečku, 1. místopředsedu KDU-ČSL a zároveň ministra zemědělství. Dobrý den.
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
Dobré dopoledne.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Jiřího Dolejše, místopředsedu KSČM a poslance. Dobrý den.
Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany /KSČM/:
Pěknou neděli.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
A Martina Kupku, místopředsedu ODS. I vám dobrý den.
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
Dobrý den.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Vybrali jsme 4 témata, která podle našeho názoru i počtu reakcí našich diváků trápí a zajímají obyvatele krajů nejvíc. Jako první je to zdravotnictví. Pane místopředsedo, vy ve svém programu píšete: „Nedostatek lékařů, hlavně zubařů, v krajích chceme řešit krajskou podporou.“ Co by to znamenalo, jak by kraje mohly motivovat nebo udržet lékaře?
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
Kraje mají mnoho nástrojů na to, aby mohly právě takovouto motivaci nastavit, především v těch oblastech, které jsou nepříznivé, kde se vyloženě lékaři nehrnou, tak tady je možné vytvořit podmínky, například pro start takovýchto lékařů, aby měli bydlení, aby měli podporu při vybavení svých ordinací, ale především je velký problém také, když lékaři přicházejí ze školy do praxe, tak právě v období, kdy dělají to atestační kolečko, tak některé kraje mají dokonce programy na podporu finanční, těchto lékařů, protože jejich mzdy jsou v tento okamžik velice nízké a pokud ten okamžik zakládají ještě rodiny, tak je to opravdu velice složitá sociální situace pro vystudované mediky, což je svým způsobem paradoxní, takže třeba já jsem v Olomouckém kraji byl zastupitelem krajským a právě třeba Olomoucký kraj uměl takovouto podporu v minulosti nastavit a takto lékaře motivovat a pomoci jim, aby v tom kraji zůstali, aby neodcházeli.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Jinými slovy, rozumím tomu tak, že by kraj se mohl podílet na odměňování lékařů kromě tedy zdravotních pojišťoven.
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
Kraj by mohl přispět v tom období, nebo měl by přispět v tom období, kdy právě ten lékař dá to atestační kolečko, kdy jeho mzda je poměrně velice nízká, aby neodcházel, nehledal lepší pracovní uplatnění třeba v Německu a podobně, což je dneska docela častý jev. A potom, aby i v těch oblastech, které jsou okrajové, jsou to strukturálně postižené regiony, řekněme, bývalé Sudety, které by tam dokázaly namotivovat, aby tam lékaři přišli, aby tam přišli za svými rodinami, aby tam měli zájem dlouhodobě svoji praxi provozovat, a to jsou třeba právě i ty vstupní investice na vybavení ordinací, případně na podporu toho, aby tam našli bydlení a mohli tam dlouhodobě žít.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Dobře. Děkuji. Pane místopředsedo Dolejši, vy ve svém programu píšete: „Nesouhlasíme s rušením nemocnic či oddělení.“ Říkáte, že jsou ty problémy vždy jinak řešitelné, než rušit nemocnice či jejich oddělení. Rozumím tomu tak, že je podle vás správné nebo lepší zachovat nemocnici i za cenu její ztrátovosti nebo nevyužívanosti?
Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany /KSČM/:
Zaprvé, dostupnost zdravotní péče je základní atribut poskytované veřejné služby v kraji, takže o to jde. Pokud jde o strukturu té služby, tak tam samozřejmě může být určitá diskuse, nemůže být zasažena například rychlá pomoc a takové ty věci, které jsou skutečně základní pro občany. Pokud jde o ekonomiku jednotlivých zařízení, máme na mysli teď především krajská zařízení, ta, která jsou zřizována kraji, tak je na místě možná podívat se ještě na úhradovou vyhlášku, což není záležitost pochopitelně krajů, to je záležitost centra, ale je stále ještě bohužel realitou, že fakultní nemocnice za stejné úkony prostě účtují daleko větší peníze, než ty krajské. Je tady otázka optimalizace nákupu zařízení, centrální nákup materiálu, na tom všem se dá samozřejmě, samozřejmě šetřit, takže já si myslím, že to udržitelné je. A navíc si myslíme, že zdravotnictví z velké části by nemělo být profitní záležitostí, že páteří poskytované zdravotní péče by měla být nezisková zdravotnická zařízení.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Já si dovolím přečíst slova ředitele nemocnice v Jablonci nad Nisou, který říká: „Nemocnice s velkou chirurgií a internou by stačila jedna v každém okrese. Tam, kde je jich víc, nastává nevyvážená situace. V jedné na pacienty čekají, v druhé je jich moc, rušení nemocnic je nepopulární krok, ale je to nezbytné.“
Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany /KSČM/:
To není o rušení nemocnic, to je o struktuře poskytované služby. Samozřejmě náročná kvalifikovaná chirurgie nemusí být na každém rohu, to je pochopitelné.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Dobře. Pane místopředsedo Kupko, vy ve svém programu se o zdravotnictví nezmiňujete, ta témata tam nemáte, to znamená, jak tomu mám rozumět, že podle vás to není důležité nebo v krajích je všechno v pořádku v této oblasti?
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
My máme podle mě velmi propracovaný i program právě pro oblast zdravotnictví a zaznívá tam naprosto jednoznačně, že zdravotnických zařízení je v České republice obecně dostatek. A ukazují to i srovnání se zahraničím. V čem je problém a kde tkví jádro pudla, tak je to, že nemáme zatím správně strukturovanou tu službu. My například směřujeme k tomu, aby se podařilo posílit terénní zdravotní službu tak, aby lidé mohli opravdu zůstávat co nejdéle doma ve svém domácím prostředí, abychom dokázali proměnit podobu zdravotní péče tak, jak je to všude jinde ve světě, třeba právě ve prospěch jednodenní medicíny, kde ty úkony opravdu mohou probíhat v nemocnici krátce a potom pacienti mohou pobývat doma.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
A tady vidíte roli krajů tedy?
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
Tohle je samozřejmě do značné míry otázka nastavení. S čím my bojujeme v krajích, je často nekompetentnost řízení. Zmíním konkrétní případ Středočeského kraje, kdy radní, shodou okolností za komunistickou stranu, nemá ani příslušné středoškolské vzdělání a projevuje se to v řízení těch zdravotnických zařízení, kdy například nedávno Středočeský kraj schvaloval koncepci rozvoje zdravotních služeb pro léta 2014 až 2020, schvaloval ji v roce 2016. A paní radní nebyla schopná to ani okomentovat, koktala u toho a nikdo se nedozvěděl hlavu a patu toho problému. To je jedna z věcí, která nás tíží. Z hlediska nastavení toho systému, tak my samozřejmě potřebujeme opravdu tam, kde často tam nás tlačí bota, rozhraní mezi sociální péčí a zdravotní službou. Tam to financování je potřeba vyřešit lépe. Navštěvuji nemocnice i domovy důchodců. A u domovů důchodců je to často tak, že tam opravdu jsou lidé, kteří jsou přesně na hraně toho, kdy by jejich péči měla hradit zdravotní pojišťovna a kdy by měl jiným způsobem přispívat kraj či stát. Čili, tohle to je jedna z věcí, kterou je potřeba doladit. Zmíním ještě jednu věc, které se bojím a která by určitě ze strany vlády měla být vyřešena lépe, a to je letecká záchranná služba. Léta fungující systém a dobře fungující systém se v posledním roce rozložil, proběhla výběrová řízení na nové poskytovatele této služby, která je důležitá z hlediska urgentní medicíny. A najednou nevíme, jak to vlastně od nového roku bude vypadat, ten problém je vážný, v případě jednoho z těch vítězů není jasné, jestli bude mít příslušný vrtulník příslušnou techniku, jestli bude mít lékaře. A toho se obávám, protože to může postihnout všechny kraje. Takže odpověď za nás je: směřovat zdravotní péči k lepší strukturalizaci tak, abychom dokázali odpovídat na aktuální potřeby lidí v jednotlivých regionech tak, aby to opravdu v tomhle směru vycházelo vstříc víc terénní službě, terénní péči. A v takovém případě rozložení těch služeb může znamenat, že nebude potřeba ani víc peněz do zdravotnictví, bude potřeba je lépe organizovat. A poslední problém zmíním, který je vážný a na který upozorňujeme, je zejména nedostatek středního zdravotnického personálu, což souvisí pochopitelně s odměňováním, ten problém je i u lékařů. Ale pokud se někde omezuje zdravotní péče a ty informace jsou z celé řady krajů, tak je to zejména kvůli nedostatku středního zdravotnického personálu a to je...
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane místopředsedo, vy chcete pravděpodobně reagovat na tu personální zmínku.
Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany /KSČM/:
Jenom jednu větu na téma koktavé radní za KSČM. Samozřejmě, že předložila jinou koncepci, než která tam byla, či nekoncepci, která tam byla v době, kdy v krajích vládla modrá ODS, kdy byly kraje modré. Prostě nám se nelíbilo například v té době, kdy se veřejné zakázky nebo dokonce části nemocnic privatizovaly, protože takto zdravotnictví skutečně nepomůžeme. Když vyjmeme ty lukrativní části, pochopitelně ty peníze ve veřejné službě chybí.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane ministře.
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
Mně to nedá reagovat, když slyším /nesrozumitelné/ kolegy. Takže když ODS měla hejtmanství ve Středočeském kraji, tak rozprodávala za hubičku nemocnice, bez jakékoliv vize do budoucna.
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
Vy velmi dobře víte, že to není pravda. A pane ministře, teď nemluvíte pravdu.
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
To je pravda. To jsou...
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
Já pak na to budu reagovat.
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
A s dovolením.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Ano.
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
Druhá věc, dneska, když se podívám na koalice ČSSD, KSČM a třeba Strana práv občanů Zemanovci do Zlínského kraje, ty krajské nemocnice mají dlouhodobě dluh už k jedné miliardě korun. Tak je to opravdu o té schopnosti ten kraj řídit a mít dobré lidi na kompetentním místě. Protože já, když já se půjdu podívat do Pardubického kraje, kde také kraj vlastní nemocnice a provozuje je a náš vicehejtman Roman Línek je má na starosti, tak tyto nemocnice jsou v zisku. Dlouhodobě jsou schopny poskytovat kvalitní péči a za přijatelné náklady pro ten kraj. A poslední věc, musím reagovat, s tou leteckou záchrannou službou. Vláda se rozhodla vypsat tendry. Ty tendry jsou dneska naplněny, přihlásily se firmy, přihlásilo se jich vícero a ty technické problémy, které jsou v Jihočeském kraji, se řeší. A já věřím, že se to podaří vyřešit a rozhodně je to úspora v řádu sta milionů korun pro celý zdravotnický systém. A ta záchranná služba bude od 1. ledna fungovat, takže, prosím, pěkně, nešířit tady něco, co je na hranici poplašné zprávy. Děkuju.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane Kupko.
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
Dvě rychlé reakce. Tak především není pravda, že by Středočeský kraj za hubičku rozprodával nemocnice. Vytvořil síť páteřních krajských nemocnic, která garantuje kvalitní péči v celém regionu. A je to krok, na kterém se shodla i odborná veřejnost a jednoznačně ty kroky potvrdila. To je první bod. Druhý bod. Tam, kde opravdu kraj tehdy privatizoval nemocnice, tak v případě například Berouna, Hořovic a dalších nemocnic jim vytvořil naopak lepší podmínky pro život. Když byste se dneska jel podívat do Berouna a měl srovnání se stavem před 10 lety, tak byste z té situace dneska tam zatleskal.
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
Protože je prodal za nereálnou cenu tehdy.
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
To není pravda. Vytvořil podmínky pro to, aby se do českého zdravotnictví. Ono je jednoduché se tam zajet podívat, pane ministře. Byl jste v Berouně? Kdybyste tam...
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
Byl jsem v Berouně, samozřejmě, ale tehdy...
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
To se obávám, že asi ne, protože v opačném případě byste řekl, že to byla správná cesta, jakým způsobem posunout krajské zdravotnictví. Podobným způsobem se vydala celá řada krajů. Já úplně nechápu ten váš pohled, protože jestli vám záleží na lepší péči o pacienty, tak přinést do zdravotnictví i vliv soukromého kapitálu, nevím, jestli se KDU-ČSL neposouvá ještě více k socialismu...
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
Já se omlouvám, a to je za tu cenu, že prodá nemocnici, která je výrazně pod tržní hodnotou, takže vlastně vy to berete jako dotaci soukromého sektoru, že jste jim to podali výrazně pod cenou, to je...
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
To jsem neřekl.
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
Takhle to tady popisujete, omlouvám se, to tehdy proběhlo všemi médii, bylo to velice podle mě...
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
A taky se ukázalo, že to byla rétorika Davida Ratha, na kterou vy teď naskakujete.
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
Zdaleka ne.
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
David Rath dneska je ještě nepravomocně odsouzený a víme, co podnikal ve středočeských nemocnicích. Komunisté na tom mají svůj podíl, protože mu poskytl pláštík pro jeho konání, nejenom ve zdravotnictví.
Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany /KSČM/:
V každém případě, kdyby...
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane Dolejši.
Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany /KSČM/:
...vy jste neprodávali ty cenné kousky ve zdravotnictví, tak by dneska pan Babiš neměl apetit na nákup těchto zařízení, protože evidentně jsou profitní, jsou výdělečné. A to, co chybí na výnosech do zdravotnictví, tak samozřejmě logicky shrábne soukromý sektor, jaká byla privatizační cena, to by bylo na samostatnou debatu, kdo a jak si pomohl, to také, ale vy už 8 let nevládnete, čili já to uznávám.
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
Já k tomu jenom doplním...
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Ano.
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
...poslední bod, protože o tomhle je možné se přesvědčit. V řadě případů u těch nemocnic hrozil vážný problém, že je kraj vůbec neudrží. Krajské nemocnice, ty oblastní, byly hluboce podfinancované a kraj musel najít recept na to, jak zkvalitnit zdravotní péči. Našel ho tímto způsobem a ukázalo se to nejenom jako životaschopné, ale jako správné. Co se týče ceny, tak ta kritéria měla mnohem víc odstínů a šlo tam zároveň o investice do těch zařízení, protože byla hluboce podfinancovaná. Dnes se bavíme o tom, že cena nemá být jediným kritériem, tak tohle byla jedna ze soutěží, kde cena nebyla jedním z kritérií, ale byla tam také investice. A garance udržení zdravotní péče, to se podařilo dodržet. Když byste se podívali po středních Čechách, tak žádný problém nevznikl. Vám to slouží teď jako předvolební rétorika, ale je to škoda, protože, prosím, zajeďte se do těch nemocnic podívat a zhodnoťte kroky, které kraj nastartoval tehdy. A kdyby nebylo tohohle kroku, tak by se nepodařilo modernizovat nemocnice napříč celou republikou.
Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany /KSČM/:
Kdyby nebylo toho kroku, tak byste v roce 2008 neprohráli volby.
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
Já se moc omlouvám, ale myslím, že ten filozofický pohled je v tom, na tom konkrétním příkladu Pardubického kraje. Proč musím něco privatizovat, když si to můžu ponechat, můžu to dobře jako kraj spravovat a můžu nabízet kvalitní a dostupnou péči svým pacientům a svým občanům kraje. To je koncept, který jsme v Pardubickém kraji jako KDU-ČSL dokázali zachovat a ukázat, že funguje. Takže to je nějaký diametrální rozdíl na to, jak jste to udělali vy, za jakých to tehdy bylo podmínek, já si /nesrozumitelné/ transparentní. A jak to funguje v kraji v sousedním a funguje to velice dobře.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane Kupko, už jenom velice krátce, myslím, že se točíme pořád dokolečka.
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
I Středočeský kraj zajistil krajskou garantovanou péči na lepší úrovni, než to bylo. V tom je ten základní rozdíl mezi námi.
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
Ale výprodejem svého majetku, majetku občanů tohoto státu, ano.
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
Nikoliv. To je ale z vaší strany účelová lež.
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
To je pravda, že vy jste je prodali.
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
...cestou k tomu, aby zdravotnická. Ano, prodali jsme je.
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
Děkuju.
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
Ale prodali jsme ty, které by bylo obtížné udržet i v krajské správě v situaci, kdy kraje, v tomhle ohledu se Středočeský hodně liší od jiných krajů, ale aby dokázal vůbec zajistit finanční prostředky na obnovu a lepší provoz těch krajských garantovaných. A to, prosím, nezavádějte, protože nejsou jenom krajské nemocnice, jsou i městské nemocnice, jsou i soukromé nemocnice. A já odmítám tady nastavovat soukromým nemocnicím, soukromé lékařské péči, ambulantním nemocnicím psí hlavu...
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
To je to, co říkám, že kraj pod vaším vedením špatně hospodaří, protože...
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
Není to pravda.
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
...některá z těch nemocnic, které jste prodali. Skončila svoji činnost? Ne, pokračují dál v tom systému zdravotní péče a v tom systém úhrad, jak je nastaven. Takže to je jenom otázka toho managementu, že nebyla vůle, nechtělo se.
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
To není pravda.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Dobře, pánové, děkuji vám k tomuto tématu. Pojďme na další. A to je sociální politika. Pane ministře, vy ve svém programu slibujete podporu odlehlých a špatně dostupných vesnic, a to hlavně v základní infrastruktuře, chcete podporovat obchody, řemesla, hostince, napadá mě, jak je s tím slučitelné zavedení elektronické evidence tržeb, kterou jste ve sněmovně podpořili. Ptám se s ohledem na to, že v těch špatně dostupných vesnicích je často vysoká nezaměstnanost, malá kupní síla a zrovna živnostníci a podnikatelé tam pravděpodobně nemají těch financí nazbyt?
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
Já se na to dívám principiálně jako KDU-ČSL tak, že když někdo podniká, tak už dneska zákon vlastně hovoří, že podnikáme za účelem zisku, máme evidovat v okamžiku, kdy dostaneme tržbu, tak ji máme evidovat v účetnictví až po dobu 10 let. Co chce dneska EET, chce tyto věci online nebo do 5 dnů. Chápu to, že dneska některé subjekty budou třeba míti problém, mluvíme dneska často o hospodách, a tady se jako vláda, jako KDU-ČSL snažíme ten stav vytvořit tak, aby problém nebyl. To znamená, jestliže se snížila sazba DPH u pokrmů v restauracích z 20 na 15 procent, neudělalo se to u čepovaného piva, tak se snažíme ten, tuto nesrovnalost uvést do pořádku, aby ti hospodští, kteří nevaří a jsou především to ty hospody na těch vesnicích, měly stejné šance v tom systému dál fungovat. A pak jsme přišli s pozměňovacím návrhem, já a pan poslanec Klaška, kdy říkáme, opravdu typ malého podnikání, především lidé, kteří to dělají na vedlejší činnost, a tady říkáme, ten systém se svými náklady už není tak efektivní pro ten výběr daně a říkáme, bavme se o nějaké hranici, my jsme navrhli 5500 korun na měsíc v případě těch vedlejších příjmů, kde prostě EET nebude vyžadováno a zkusme tady tyto věci napravit. Takže to je krok, který my se snažíme pro tyto typy podnikání na venkově najít nějakou rovnováhu, aby tam mohli dále fungovat.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Jakou formou to budete prosazovat, pane ministře?
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
Ten pozměňovací návrh předložen do Poslanecké sněmovny, čeká na projednání v prvním čtení a na předsednictvu KDU-ČSL jsme se dohodli, že počkáme, jak teď proběhne ta první fáze v letošním roce se zavedením EET. A potom je to jako dobrý nosič, případně napravit ještě všechny věci, které vyvstanou z té aplikační praxe, a to si řekněme, že u takovéto změny obecně vždy ta praxe přinese ještě věci, které ten, kdo psal ten zákon, nemohl si všechny věci do detailu do toho zákona napsat, takže si myslím, že v příštím roce je docela dobrá šance ty věci napravit a zase i díky KDU-ČSL jsme rozložili to zavádění EET do těch 4 fází, kdy vlastně právě ti, kteří podnikají na venkově jako řemeslníci, jsou v té poslední. A je tady dostatek času si vydiskutovat ty věci, jestli to EET je optimálně nastaveno. Já si myslím, že úplně optimálně nastaveno není, je tam prostor to vyladit, ale v principu je to o tom vytvořit tady férové rovné podnikatelské prostředí, protože mně dneska říkají hospodští: já jedu všechno oficiálně, vyplácím své lidi oficiálně, platím nájem za hospodu oficiálně a vedle mám o 100 metrů konkurenci, která to nedělá, jak já mám férově podnikat v takovémto prostředí.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Na druhou stranu nenahrává toto tak trochu kritikům EET, že děláte z hospodských pokusné králíky, když se vyjádřím podle jejich slov, tím, že zákon ještě ani nezačal platit a už uvažujete o tom, že budete měnit ta pravidla hry za chodu.
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
Já si myslím, že rozumný politik, aby ten, který řekne, ano, nastavili jsme nějaká pravidla, ale s tím, jak jdeme čím dál tím blíže k aplikační praxi, se nám objevují některé otazníky, které jsme před třeba rokem a půl, 2 nevěděli, ale pojďme je zavčas opravit a napravit. To není nic, čemu bychom se tady měli vysmívat, to je naopak chyba minulosti, že politici to věděli, a ty své chyby nebyli ochotní přiznat a napravovat je.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Já vás nechám reagovat, pánové. Pane Dolejši, budete mít prostor.
Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany /KSČM/:
Já tady mám pocit, že pan ministr se trošku vyvinil z koaliční odpovědnosti. Protože EET, zákon byl diskutován velmi dlouho, na jeho problémy bylo upozorňováno a přiznávám, že nejenom uvnitř opozice, ale v té koalici nakonec jste na to kývli, prohlasovali jste to svou většinovou mašinérií a pokud jde o korekce některých problémů, tak na to se neslyšelo. Já mám trošku pocit, že teď KDU-ČSL před volbami, aby ukázala, že to není až takové drama kolem EET, tak vypustila poslanecký návrh, nic proti němu, akorát, že měl přijít dřív a mohl být součástí té debaty. EET je způsob, jak vybírat daně. Daně se vybírat musí. Ale tady je zřejmě odvedená špatně práce, protože těch problémů se vynořuje čím dál víc a obávám se, že nemůže být ani naplněn ten vládní předpoklad, protože na tom je postavený návrh státního rozpočtu, že se vyberou tyto peníze. A nebavme se o hospodských teď. Měli jsme se bavit o sociálních službách. Já si myslím, že je tady další odpovědnost vlády pomoci těm krajům, protože to břemeno na kraje bylo navaleno. Ty zabezpečují ten systém sociálních služeb. A větší peníze pro sociální služby je něco, co bohužel na koaličních jednáních o rozpočtu také narazilo a nepochybně bude předmětem případných pozměňovacích návrhů do státního rozpočtu.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane Kupko.
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
Ta rétorika pana ministra je bohužel opravdu pokrytecká, protože něco zavedeme a potom opravujeme chyby. Tak proč jste od začátku nepřišli s tím, že takhle EET nechcete? Proč jste přijali nakonec alternativu Andreje Babiše, a toto je mimochodem případ mnoha vašich hlasování, kdy ho podpoříte a potom najednou před volbami začnete od toho utíkat a uvědomovat si, jak vážné pochybení to bylo. Na jedné straně říkáte, jak chcete podporovat ty malé, ale ve skutečnosti děláte všechno pro to, abyste těm malým a středním způsobili komplikace, vytvořili ještě větší byrokratickou povinnost, ještě větší byrokratický nános. Připomenu kontrolní hlášení, připomenu teď samozřejmě celou řadu problémů s DPH, s byrokracií, která vůbec souvisí s fungováním státu. Místo toho abychom odbřemenili podnikatelům a živnostníkům, abychom jim usnadnili podmínky k podnikání a k jejich aktivitám, tak jim naopak přidáváme. Říkáte, aby bylo rovné prostředí pro všechny. No, tak na tom samozřejmě máme zájem také. A já jsem přesvědčen o tom, že máme dostatečný aparát státu, aby už dnes zajistil tam, kde jsou nesrovnalosti, a je zřejmé, jak říkáte, že jeden podnikatel vykazuje v daňovém přiznání reálná čísla, druhý je nevykazuje, tak aby na to stát dohlédl a zkontroloval právě toho, kdo podniká nepoctivě. Teď jste zavedli nebo zavádíte systém, který všem bez rozdílu komplikuje situaci a odezva z jednotlivých míst je, že celá řada těch drobných podnikatelů opravdu chce svoje živnosti pověsit na hřebík, protože už té šikany ze strany státu má dost. A tohle je realita...
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pojďme reagovat..
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
Rozpor mezi vašimi slovy a činy je obrovský a znovu jste to jenom doložil. Proč máme opravovat něco, co vůbec nemělo být zavedeno?
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane ministře, pojďme reagovat jednak na to, že se ODS bojí, že v regionech bude větší nezaměstnanost, zkrachují tam podnikatelé. A jednak tady zaznělo, že se KDU vyviňuje z koaliční odpovědnosti a před volbami trošku svoji rétoriku ve vztahu k EET otáčí.
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
To odmítám, já se nevyviňuju ze své zodpovědnosti. Možná vybočuju z řad těch generací předchozích politiků, protože když uvidím, že se něco nepovedlo nebo se to udělalo špatně, tak se snažím to napravit. I já jsem ten, který se ve sněmovně...
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
To je...
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
S dovolením, pane místopředsedo. Já jsem se s dovolením, třeba ve sněmovně za své chyby veřejně omluvil. I tento týden, když byla diskuse okolo DPH, já a Pavel Bělobrádek jsme přišli a omluvili jsme se, uznali jsme svojí chybu. Já vím, že se to nenosí úplně v politice. Takže to je případ i u EET, kdy říkám, je tady nosič a pojďme diskutovat nad tím, jak případně ty změny u EET zakomponovat do té novely toho zákona, to je celé. Druhá věc, s dovolením, kontrolní hlášení. Já jsem 11 let podnikal jako OSVČ, nevím, kdo z vás tady, pánové, podnikal. Ale když jsem viděl to, co v mém okolí dělaly podnikatelské subjekty, kdy si žádaly o vratky DPH naprosto neoprávněně na fiktivní faktury. Jak jinak chcete docílit, že to zkontrolujete, než že ty faktury napárujete a zjistíte, kdo tu fakturu žádá a tu vratku DPH oprávněně nebo neoprávněně? Ten systém tady měl být navrhnut dávno. Pokud nejsme teda národ, kde je automatické, že 99 procent lidí bere jako svoji morální povinnost platit daně a férově ke odvádět státu, to, co má a nepodvádět. To, co vy říkáte o těch kontrolních systémech, no, to by tady těch úředníků finančních úřadů muselo být tak 3krát víc, aby to dokázali odkontrolovat v praxi při tom počtu podnikatelů, který dneska máme. A poslední věc. Pusťte si, prosím, záznam ze začátku tohoto týdne, jak předseda Asociace malých a středních podniků, pan Havlíček, mluví o EET. Jestliže tenhle člověk, který zastupuje tyto podniky, ten systém v principu podporuje, tak si myslím, že jdeme správným směrem.
Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany /KSČM/:
Ale i tento člověk asi před rokem už navrhoval, když ještě nebylo schválené EET, aby se tam ta hranice obratová dala, to je jeho názor.
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
To je k diskusi.
Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany /KSČM/:
Bylo to v diskusi, vláda na to neslyšela.
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
Ten parametr, ten, ta...
Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany /KSČM/:
Budu velmi zvědavý, jak osud tohoto poslaneckého návrhu po volbách dopadne, protože pan Babiš zatím na to příliš neslyší.
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
Otázka je, jestli se to vůbec zavede, jestli to technicky ministerstvo financí zvládne. Ale my v každém případě budeme navrhovat zrušení EET, jakmile to bude možné, protože odezva z jednotlivých míst, ze setkání s lidmi, kteří podnikají, kteří jsou aktivní a nikdy stát nekrátili na daních, je taková, že to opravdu už je ze strany státu příliš mnoho, že už je prostě tahle ta zátěž v tomhle rozsahu zasáhla tolik, že prostě nechtějí podnikat dál. A v okamžiku, kdy se z drobných obcí, měst bude vytrácet podnikatelský duch, tak to nebude jenom znamenat zdražení služeb pro veřejnost, ale bude to také znamenat to, že tam bude život umírat. A jestli tohle všechno vyvolává EET, tak ten ekonomický dopad, ten skutečný ekonomický dopad, který se nepromítne jenom do čísel státního rozpočtu, bude mnohem závažnější. A to já jako zároveň jedním dechem dodávám, že je potřeba zajistit rovné podmínky. A říkáte-li o kontrole, tak já jsem také viděl, kolik úředníků chce vaše vláda přijmout v příštím roce. A jde to do tisícovek, 6 tisíc je, jestli se nepletu, to číslo. Tak jestli je to tak, že pořád ten státní aparát bobtná, tak je tady pravděpodobně taky prostor na to, aby se nepravé, nepoctivé podnikání kontrolovalo víc. Ale odmítáme to, co teď dělá současná vláda, že nasazuje byrokratické aparáty plošně na všechny, i na ty poctivé, a komplikuje jim život. To samozřejmě směřuje k tomu, že ekonomika nedostane ten potřebný další impuls, ale bude to spíš závaží na noze a to mně vážným způsobem vadí.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane ministře.
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
Pane místopředsedo, vy vlastně říkáte, že ten systém, který může fungovat, bez toho aniž by musel často chodit člověk z finančního úřadu mně kontrolovat účetnictví a mé podnikání, nahradíte tím, že budete v budoucnu posilovat lidi na finančních úřadech, aby ještě více kontrolovali lidi v terénu. A to si myslím, že kdo prožil někdy kontrolu z finančního úřadu a ví, co to obnáší, ta fyzická kontrola, tak ten vám teda opravdu poděkuje.
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
Ale teď je ta kontrola plošná a zasahuje právě všechny napříč celým spektrem podnikatelským. Má přece smysl se zaměřit na ty, kde existuje z daňových přiznání pochybnost o tom, jak podnikají a nepostihovat to široké pole těch poctivých. To je přece základní princip, jak by měl fungovat stát. Neházet aktivním lidem klacky pod nohy, ale snažit se jim pomoci, nepřekážet jim a došlápnout na ty, kteří podnikají nepoctivě. To pokládám za důležité nastavení státu a vy jste se vydali přesně opačným směrem.
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
Ten stát dneska nechce nic jiného, než to, co nám současně říkají dnešní platné zákony. Podnikám za účelem zisku a svoji tržbu, mám evidovat v účetnictví. Tak co ten stát dneska díky EET chce navíc? Jenom to, že to je v reálném čase.
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
Chce novou byrokracii, chce nová...
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
To není nová byrokracie, stejně to musíte evidovat v tom účetnictví.
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
Zeptejte se těch, kteří se s tím budou potýkat a kteří s tím v praxi mají co do činění. Tak to znamená pro ně samozřejmě další povinnosti a povinnosti zbytečné.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane Dolejši, nechám ještě reagovat krátce vás.
Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany /KSČM/:
Utekli jsme trošku k tématům, kdo co zruší po roce 2017 po parlamentních volbách. Já si myslím, že EET prostě byl projekt zajímavá balkánská myšlenka, která ale zrealizovaná byla s vadami a ty doháníme ex post. To jsem koneckonců už řekl. Pokud chceme pomoc krajům a sociálním službám, tak z velké části je to také o dotačních titulech, o pomoci uhradit provozní náklady. Sociální služby by neměly být vyloženě profitní záležitost, to se snad shodneme, že se to týká z velké části neziskových organizací, popřípadě organizací zřizovaných samotným krajem. A pokud jde o to roztočit kola a dát ekonomice více prostoru, tak pro kraje možná zajímavé téma evropských peněz. Já si myslím, že kraje, pokud vládnou poslední 4 roky, i s naší pomocí, tak se konečně narovnává to, co tady v minulosti bylo, že se ty evropské peníze čerpaly špatně.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pánové, já vám děkuju k tomuto tématu a půjdeme na další.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
A tím je doprava. Pane ministře, vy se svém programu za KDU-ČSL, na rozdíl od KSČM, ODS, nemluvíte o těch velkých dopravních stavbách, ale zlepšení dopravní situace vidíte v optimalizaci veřejné dopravy. Slibujete jeden lístek pro celý kraj, co si pod tím obyvatelé krajů mají představit?
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
My slibujeme reálné věci, které kraj může řešit, protože kraj nemůže řešit dálnice, silnice první komunikace, kraj ze své kompetence prostě je investorem a správcem silnic druhých a třetích tříd a systému veřejné dopravy, objednává služby v autobusové i vlakové dopravě. A tady je mnoho krajů, které nemají stále propracovaný integrovaný systém veřejné hromadné dopravy, kde se dá, řekněme, lidem daleko více zpříjemnit jejich každodenní cestování do práce, do školy a podobně. My máme kraje, kde se to dokázalo výborně zvládnout, ještě za pana hejtmana Juránka v Jihomoravském kraji se ten systém velice dobře nastavil, systém přestupních terminálů, který je méně finančně náročný pro ten kraj, ale klientsky lépe funguje pro ty lidi, kteří ho potřebují. A to je cesta, kterou se chceme vydat. Aby opravdu, když já si koupím ten lístek a jedu, jedu vlakem, abychom přijel do toho okresního města a mohl ten lístek dál využívat na městskou hromadnou dopravu, byť je tam jiný provozovatel, ale tyto věci je spolu potřeba propojit.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Dobře. Pane místopředsedo Dolejši, ve vašem programu se o těch velkých dopravních stavbách zmiňujete. Nicméně pro mě jsou to takové trošičku, nechci říct fráze, to je negativní konotace, ale to řešení konkrétní tam nenabízíte. Jaké postupy máte na mysli? Třeba heslo rekonstrukce silnic v majetku kraje a dobrou koordinaci těchto prací. Co si pod tím můžu představit?
Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany /KSČM/:
Pokud jde o regionální silnice, tak to je významná část každého krajského rozpočtu. Silnice druhé a třetí třídy v podstatě vytvářejí tu hlavní infrastrukturu mezi obcemi, a je to na účet kraje, takže logicky ty peníze, které na to kraj vyčleňuje a tam, kde spolu vládneme, tak ty peníze samozřejmě musíme najít, tak jde o to, aby byly efektivně využívány. Zkrátka, aby se něco nerozkopalo, udělala se, udělal se nový povrch a za čtvrt roku se to rozkopalo znovu, protože někdo nemyslel. Nebo se jaksi neopravovaly silnice, které to ale opravdu už léta potřebují, protože už je tam dávno tankodrom. Čili určité plynulé řízení, určité prostě fáze těch oprav silnice toho typu jsou nepochybně na místě. Pak je to otázka hromadné dopravy, to znamená, ty grafikony jednotlivých linek, aby na sebe navazovaly, aby se nejezdilo zbytečně. Na druhou stranu, aby se jezdilo tam, kam občan potřebuje, aby se dostal k lékaři, do práce, do školy a tak dál. A v neposlední řadě, když už jsme u automobilové dopravy, byť někde jsou důležité také ty regionální železniční linky, no, tak přispět i na platy těch šoférů autobusů, kteří jsou na tom opravdu hodně špatně, bylo jim slíbeno, ale furt je tady spor, jestli to budou platit víc kraje anebo ten stát a ty kraje na rozdíl od pana ministra financí si nemyslím, že kraje nevědí, co s penězi, že prostě i tady je jim třeba pomoc.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Dobře. Pane místopředsedo Kupko, vy slibujete, že zlepšíte byrokracii, snížíte byrokracii u velkých dopravních staveb, ale zároveň zlepšíte obranu před ideologickými odpůrci staveb. Jednak koho si tím mám představit a jak to chcete udělat?
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
znamená to zjednodušovat zákony, teď například se vážně debatuje o tom, že by mělo dojít ke změně ve svatebním zákoně, že by mělo dojít k integraci těch povolení do jednoho tak, aby nemusel každý investor, a v tomto případě stát či kraj, absolvovat opakovaně ta samá řízení a samozřejmě v takových případech se tam dostávají často ke slovu ti, kteří třeba s tím místem vůbec žádnou souvislost nemají. Jde o to vypořádat všechny adekvátní připomínky, najít řešení, které je rozumné, ale tak, jak jsme toho často svědkem, pořád se dokola nevracet k jedné a té samé třeba už vypořádané připomínce. Ale já se vrátím k tomu, co tvoří základ toho programu.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Promiňte, ještě mi odpovězte na ideologické odpůrce dopravních staveb, kdo to podle vás je a jak je chcete, jakým způsobem upozadit?
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
Znamená to najít takový systém těch správních řízení, který adekvátní připomínky, oprávněné připomínky bude schopen vypořádat, ale nebude se motat dokola a nebude například...
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Dobře, kdo to tedy je, já čtu z vašeho programu, promiňte, já jsem si to nevymyslela, vy píšete: „Zlepšíme obranu před ideologickými odpůrci staveb.“
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
A to jsou přeci ti, kteří odmítají jakoukoliv novou komunikaci dálničního typu, jakoukoliv novou infrastrukturu, protože vždycky někomu zasáhne do jeho zájmu, prostě každá silnice vede někomu za humny.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Takže jsou to třeba majitelé pozemků, ekologičtí aktivisté. Vy mi, promiňte, vy mi neodpovídáte.
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
Jsou to ti, kteří ideologicky odmítají, tak to může být široká skupina lidí, nemám na mysli ty, kteří řeší aktuálně svoje podmínky v obcích a v městech. Mám namysli ty, kteří s tím místem často vůbec nesouvisejí, ale napadají ta rozhodnutí, napadají ta povolení, opravdu z důvodu ideologických, prostě proto, že nechtějí, aby se v České republice budovaly důležité dopravní komunikace. Ale myslím, že většina veřejnosti se shoduje na tom, že další posun a další zlepšení i podnikatelského prostředí i dopravní obslužnosti všech krajů vede jedině přes to, že se podaří vybudovat lepší kvalitnější síť, v tom ohledu doháníme handicap z předchozích 40 let před 89. rokem, kdy se opravdu nepodařilo dát dohromady dálniční a silniční síť v podobě, která by odpovídala modernímu světu. A vrátím se ještě k tomu, co patří také za to doplnit ke krajské politice, protože jedna jízdenka je koncept, který občanští demokraté prosazovali od první chvíle i v okamžiku, kdy byli u zrodu krajů a postupně to nabíhalo, teď ale se celý ten proces zastavil, tak my říkáme jednoznačně, ano. Zajistit integrovaný systém dopravy tak, aby na jednu jízdenku bylo možné jezdit po celém kraji, po celých regionech a například v případě středních Čech se dostat i do centra Prahy, protože provázanost těch regionů je značná. Chceme soutěže i na železnici, tak aby konkurence tak, jak jsme toho svědky na dálkových spojích, mohla přinést do dopravy vyšší kvalitu a nakonec i levnější jízdné. A co je také podstatné v případě středních Čech, ale nejenom středních Čech, je to zajistit opravdu výstavbu těch klíčových komunikací, jako je pražský okruh, jako jsou dálnice D3, D6, D4, a to je samozřejmě role státu, ale kraje v tom mohou hrát roli, těch, kteří to budou významně podporovat a pomáhat s tím, aby vláda opravdu toto dokázala realizovat. A to je důležitá podmínka.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane ministře, nechám vás reagovat? Nechám vás reagovat na plány KSČM a ODS?
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
Děkuju, já na tom jenom odpovím, že tady, jak pan místopředseda Kupka hovořil o tom, že se mluví o stavebním zákoně. Ono se nemluví, ona ho vláda minulý týden schválila a poslala ho do Poslanecké sněmovny. Takže na těchto věcech, o kterých hovořil, tato vláda pracuje a má už kus odpracováno. Pro nás je důležité ještě teď při schvalování rozpočtu, a to tady nepadlo, a doufám, že tady podpora bude napříč politickým spektrem, podpořit, aby z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury jsme vyčlenili část peněz, tak jako tomu bylo v minulých 2 letech, právě na investice do těch silnic druhých a třetích tříd, protože já jsem přesvědčen, že i s těmi problémy, které jsou okolo EIA a okolo těch nových staveb, které by se měly rozbíhat, ten rozpočet se nebude dařit vyčerpat a ty kraje jsou schopny ho efektivně čerpat a je to ta komunikace, která je nejblíž k občanům. A poslední věc, která asi k dopravě by měla zaznít a dost často ji opomíjíme, vidíme ty velké stavby, ale to, co mnoho lidí je schopno využívat velkou část roku, je cyklodoprava. To si myslím, že když vidíme ty ideální státy, jako je Holandsko, Belgie. Česká republika má širokou síť cyklostezek, ale máme je spíše pro využívání na rekreaci, ale někdy míjíme ty hlavní páteřní tahy, kde vedle železnice nebo vedle nějakého vodního toku by mohla být efektivní cyklostezka právě pro dopravu těch lidí do práce na ty vzdálenosti řádově několika jednotek kilometrů, je to docela využívaný stav. A když vidím ty lidi, jak se potom trápí na těch silnicích prvních tříd při hustém provozu ráno, to není úplně optimální stav.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Velmi krátce, pane Kupko.
Martin KUPKA, místopředseda strany /ODS/:
To je samozřejmě důležitý doplněk dopravy, ale podstatnější ještě je zajistit budování obchvatu měst a obcí, které v mnoha krajích opravdu vážně chybějí a tranzitní doprava potom zbytečně zatěžuje občany těch měst a obcí. To vnímám jako významnější prioritu, stejně jako opravy, souvislé opravy silnic ve všech regionech.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane Dolejši, vy se usmíváte.
Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany /KSČM/:
Jak to slyším, já se musím usmát, protože v dobách, kdy ve Středočeském kraji vládla ODS, tak rozhodně nepokročilo dopravní propojení hlavního města Prahy a středních Čech. Navíc teď máme navíc problém, že možná bude muset být nová EIA, což je obrovská zátěž pro výstavbu velkých dopravních staveb. A souhlasím také s tím, že v každém kraji, protože mají nějakou tu dopravní stavbu, která váže, podvazuje rozvoj regionu, takže je třeba nezneužívat toho řízení na spekulace na pozemky, protože to nejenom prodlužuje v čase, ale prodražuje to i samotné dopravní stavby, které pak jsou významně dražší, než třeba v našich sousedních zemích.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pánové, já vám děkuju k tomuto tématu. Je otázka na vás na všechny jakou spolupráci budete v krajích preferovat?
Marian JUREČKA, místopředseda strany /KDU-ČSL/:
KDU-ČSL v tom má naprosto jasno, my nikdy nebudeme, na rozdíl od sociáln&i