ON-LINE rozhovor s kandidátem na hejtmana ZL kraje Janem Pijáčkem
On-line rozhovor s kandidátem na hejtmana Zlínského kraje, starostou Vlčnova Janem Pijáčkem, se uskutečnil v úterý 20. září ve Slováckém deníku.cz
DOTAZ: Ahoj Honzo, zdravim Te, vzacny priteli, nekteri u nas glosuji,ze rozhodovat se po volbach mezi Ano a Cssd je jako zvazovat, zda se obesit ci zastrelit. Na to treba soukrome. Pri cestach po koutech nasi zeme si v tomto case nelze nevsimnout,jak je az agresivne doslova oblepen Zlin. Napr v Hradci Kralove najdete jen sporadane plakaty a billboardy na obvyklych mistech. Nezda se ti,ze toto strany uz notne prehnaly? Videt kazde rano tu zaplavu slibujicich ksichtu musi byt "skutecne povzbudive" do noveho dne. Jsem rad,ze se tohoto silenstvi neucastnis..
ODPOVĚĎ:Přeji vám hezký den, stálé zdraví a radost ze života. A nyní k první otázce. V letošních volbách jsme omezili počet bilboardů na "nezbytně nutné minimum". Věřím, že na kandidátce jsou osobnosti, které lidi znají a důvěřují jim.
DOTAZ: Pane starosto, jaký je váš osobní a politický názor na projekt přehrady na Zlínsku? Má být údajně větší než Brněnská přehrada. Nezničí její výstavba to co už máme (krásnou krajinu) než to co údajně získáme?
ODPOVĚĎ:Můj názor na tento projekt vychází z předpokladu, že ve Zlínském kraji jsou zatím dostatečné zdroje pro pitnou vodu. Pokud se týká zadržení vody v krajině, domnívám se, že je rozumnější mít ve ZL kraji menší vodní plochy, které vytváří příznivé mikroklima.
DOTAZ: Dobrý den,
koho považujete za největšího rivala o hejtmanský post.S kým by jste případně nešel do koalice.
Děkuji
ODPOVĚĎ:V oblasti uherskohradišťska určitě Ivo Valenta, do koalice bychom určitě nešli s Komunistickou stranou Čech a Moravy.
DOTAZ: Pane Pijáčku, stanete-li se hejtmanem Zlínského kraje, kolik myslíte, že vám zbude času na vlčnovskou jízdu králů a starostování ve Vlčnově? Nebo se toho vzdáte?
ODPOVĚĎ:Pokud bych hypoteticky nastala tato možnost, tak bych zcela jistě splnit to, co jsem řekl v minulosti. Člověk má pořádně dělat jednu věc. Takže bych určitě nebyl hejtmanem a starostou Vlčnova a na jízdu králů bych si rád našel čas i pokud bych musel dojíždět do Zlína.
DOTAZ: Co uděláte s rozbitými silnicemi a zácpami na hlavních tazích?
ODPOVĚĎ:V příštím volebním období bude nezbytné uvolnit finanční prostředky na dokončení rekonstrukcí silnic 2. třídy. Považujeme je za páteřní komunikace, které zajišťují dopravní komfort jak pro podnikatele, tak pro lidi kteří žijí ve Zlínském kraji a dojíždějí za prací. Pozornosti si zaslouží zcela jistě i silnice 3. třídy, které spojují odlehlé oblasti ZL kraje s většími městy. Převážná většina lidí žijících v těchto okrajových oblastech musí dojíždět za prací a kvalitní povrchy silnic zajišťují bezpečnost provozu na těchto komunikacích. Určitě nikomu není lhostejná statistika dopravních nehod, především těch, které stojí lidské životy.
DOTAZ: Co byste vzkázal lidem, kteří se rozhodli k volbám v říjnu nejít a kteří argumentují tím, že předvolební program stran je stejně nesplnitelný a na obyčejné lidi se, s prominutím, "kašle"?
ODPOVĚĎ:Já bych určitě důvěřoval lidem, kteří mají zkušenosti s komunální politikou, ať už jsou jakékoliv profese. Abyste byli úspěšní v komunální politice, musíte se naučit za prvé naslouchat lidem a za druhé se společně s nimi podílet na řešení problémů.
DOTAZ: Pane Pijáčku, před 30 lety se létalo na služební ale i soukromé cesty z kunovického letiště do Prahy a zpět. Proč není toto letiště opět otevřeno běžné dopravě a zda vás tato otázka, jako kandidáta na hejtmana, také zajímá? Děkuji
ODPOVĚĎ:Ukončení osobní dopravy z kunovického letiště mě mrzí, ale z dostupných informací vím, že všechny pokusy obnovit tento jedinečný dopravní spoj s hlavním městem ČR skončily provozní ztrátou. Já sám jsem tento spoj poprvé použil když jsem narukoval na vojnu do Tachova, tak jsem ráno odlétal do Prahy právě z kunovického letiště. Naštěstí tomuto letišti zůstala mezinárodní certifikace a věřím, že v budoucnu bude využita.
DOTAZ: Pane Pijáčku, léta jsem volil ODS,ale přestal jsem. Jak jste spokojeni se současnou kampaní? Třeba si lze představit pod pojmem, že dáte do pořádku zlínskou nemocnici? To byste obratem vyházeli komplet vedení nebo zajistili vyšší platby u pojištoven, ale jak? Děkuji za seriozní odpověď.
ODPOVĚĎ:Kampaň ODS do zastupitelstva ZL kraje je vedena velmi střídmě co se týká nákladů. Pokud se týká Krajské nemocnice Tomáše Bati tak se po volbách nemůžeme chovat jako slon v porcelánu. Úplně první krok, který bychom udělali, je ekonomický audit a na něho navazující audit všech smluv, které má nemocnice uzavřené. Je to jediný způsob jak odhalit slabá místa v hospodaření této nemocnice a hledat optimální řešení.
DOTAZ: Sjezd od naší obce u Veletin na rychlostní komunikaci je místem častých dopravních nehod a to nemluvím o pokusech místních občanů tuto silnici přejít směrem do Hradčovic. Uvažujete spolu se starostou Veletin o nějakém řešení? Děkuji za odpověĎ
ODPOVĚĎ:Určitě mě ani starostu Veletin netěší, že křížení těchto dvou komunikací patří ve Zlínském kraji mezi místa častých dopravních nehod. Řešení které by to mohly napravit není mnoho. Nerealizovatelný je určitě podjezd nebo nadjezd. Ve spolupráci s Policií České republiky je možné se pokusit pravidelně umravňovat řidiče, kteří v tomto místě nedodržují sníženou rychlost na 70 km v hodině.
DOTAZ: Jak bude vypadat konkrétně nové napojení na dálnici z Uherského Hradiště? Stále platí varianta přes Průmyslovou ulici, která už byla jednou ve hře? Děkuji za odpověď!
ODPOVĚĎ:V případě napojení Uh. Hradiště na dálnici vycházím zatím z platného generelu Zlínského kraje, ale počítáme s otevřením diskuze o reálnosti a prostupnosti tohoto napojení v navržené trase. Hradiště si určitě zaslouží aby bylo propojeno s dálniční sítí České republiky. Kraj tuto skutečnosti nemůže přímo ovlivnit, ale může na jiné straně vytvářet tlak na urychlení této investice a zároveň připravovat podmínky pro jednání s vlastníky pozemků a obcemi, kterých se bezprostředně bude tato stavba týkat.
DOTAZ: Dobrý den, pane Pijáčku, na základě nespravedlivého přerozdělování peněz ze státní pokladny v neprospěch malých obcí jste s několika kolegy založili Sdružení místních samospráv ČR. Můžete prozradit, jakých úspěchů jste dosáhli? Děkuji, Jana z Popovic
ODPOVĚĎ:Změně zákona o rozpočtovém určení daní jsem spolu s Petrem Gazdíkem, Standou Polčákem a Jožkou Bartoňkem věnoval několik let svého života. Měl jsem tu čest, téměř tři roky předsedat Sdružení místních samospráv ČR a ekonomický přínos tohoto zákona pro obce bych si dovolil dokumentovat na městu Hluk, kterému se díky této změně navýšil obecní rozpočet o téměř 11 milionů korun. Málokdo si dneska uvědomí, že díky této změně nemusí obce a města neustále pokukovat po dotacích, ale mohou se svobodně rozhodnout, jak s těmito prostředky naložit ve prospěch občanů.
DOTAZ: Pane Pijáčku, jízda králů je nejen krásná tradice, ale jistě i spousta starostí a organizačních záležitostí. Dokážete si tuto akci vychutnat jako občan Vlčnova, nebo je to pro Vás spíš zátěžová akce? Za odpověď děkuji, Marková
ODPOVĚĎ:Odpovím větou kterou říkám jízdokrálovému ročníku, když je přijímám v neděli v obřadní síni. Dnes si starosta obce vybírá svoji nejkrásnější odměnu osmnáctileté mládí v nejkrásnější variantě vlčnovského kroje.
DOTAZ: Dobrý den, pane Pijáčku, jste vyučený stolař a mě by zajímalo, zda jste se tomuto povolání věnoval. Dokázal byste ještě dnes vzít do ruky hoblík případně vyrobit nějakou dřevem vonící drobnost?
ODPOVĚĎ:Ano jsem vyučený stolař, ale v dnešní době si udělám občas radost restaurováním starého nábytku.
DOTAZ: Pane Pijáčku, regionální politice jste se začal věnovat těsně po revoluci. Jak a kde jste prožíval listopad 1989? Měl jste už v té době chuť zasahovat do veřejného života a zúčastňovat se dění?
ODPOVĚĎ:V roce 1989 mě ani ve snu nenapadlo, že v roce 2016 budu dvacátým šestým rokem na radnici ve Vlčnově. V té revoluční době jsem spolu se svými přáteli připravil dvakrát výjezd Vlčnovjanů autobusy do Prahy, aby i oni zakusili atmosféru, kterou jsme jenom zprostředkovaně viděli v televizi.
DOTAZ: Pane Pijáčku, v loňském roce jsem někde zahlédla informaci o projektu Zelená třída, který byl zatím jen v přípravné fázi. Kdo přišel s tímto pro mě úžasným nápadem? "Opisovali" jste od někoho, komu už projekt běží, nebo je to vlčnovské specifikum? Jak to vypadá dnes? Podařilo se projekt někam posunout? Děkuji a přeji hodně sil a zdraví do voleb:-) Marie
ODPOVĚĎ:Projekt Zelené třídy je ryze vlčnovským projektem. Jsem rád, že zastupitelé obce Vlčnov každým rokem v rozpočtu uvolňují poměrně značnou částku na modernizaci základní a mateřské školy. Dávají tím spoluobčanům najevo, jak velmi si váží základního školství.
DOTAZ: Poslední můj dotaz. S institutem státního vyvlastňování má vaše rodina z dob komunistického řízení socialistického Československa své neblahé zkušenosti, jaký je váš současný postoj k vyvlastňování? Uchýlil jste se někdy v období vašeho starostování ve Vlčnově k vyvlastňovacímu postupu? Za jakých okolností vnímáte institut vyvlastnění dnes v době demokratické...nicméně plné lobistických individuí, snažících se tlačit na ekonomickou pilu coby šedé eminence řady větších či menších podniků, společností a korporací?
ODPOVĚĎ:Moje rodina z maminčiny i z tatínkovy strany přišli v 50. letech jako sedláci o veškerý svůj majetek. Já sám jsem při stavbě čistírny odpadních vod ve Vlčnově, přestože jsme mohli zahájit vyvlastnění, upřednostnil poměrně zdlouhavé jednání, které vedlo k vykoupení pozemků pro stavbu čistírny odpadních vod.
DOTAZ: Dobrý den pane Pijáčku. Proč jste neposlechli pana Blahu a nešli se Soukromníky a Svobodnými? Chápu TOP09 to je defacto levicová proimigrantská a prounijní strana, s nimi si asi není co říct jako s ČSSD. Jinak máte dobré vztahy s Andrejem Babišem jako pan Čunek, kterému dokonce Babiš platí kampaň? Díky za odpovědi a snad se aspoň SaS a vy dostanete.
ODPOVĚĎ:O naší spolupráci se Soukromníky a Svobodnými v případě krajských voleb nemohli rozhodnout ani zvolený lídr ani starosta města Uherské Hradiště. Jít samostatně v krajských volbách rozhodl regionální (krajský) sněm svým hlasováním. V komunální politice se musíte naučit spoustu věcí a mezi jiným respektovat názor většiny.
DOTAZ: Dobrý den, jaký máte vztah (vy osobně a pak krajská ODS) k hromadné dopravě. Budete podporovat její rozvoj, nebo jako individulisté byste byli nejraději, aby měl každý tři auta? Já auto mám, ale rád jezdím busem a vlakem. Není to rychlé, není to levné, ale všichni se na silnice nevejdeme. Po pravdě, mě to stojí ale více peněz než kdybych jezdil autem. Za dojíždění do práce 25km člověk zaplatí 35 kč ale za 13km 29, to je poměrně nepoměr...
ODPOVĚĎ:Všechny prostředky hromadné dopravy, ať už jsou jakéhokoliv druhu, jsou šetrné k životnímu prostředí. Naší snahou bude co nejrychleji dokončit cestování na jednu jízdenku (integrovaný dopravní systém IDOS). Tento systém zlepšuje dopravní návaznost a za určitých okolností může dopravu i zlevnit.
DOTAZ: Dobrý den pane Pijáčku. Mě by zajímalo, jaký máte názor na problematiku migrantů. Jste věřící člověk, jenž by se měl řídit okřídleným biblickým výrokem: "Miluj bližního svého, jako sám sebe." Jaký postoj tedy zvolit k lidem, valícím se k nám z Blízkého Východu a Afriky, kteří jsou jednak jinověrci, vyznávající islám, jehož různé odnože jsou vůči křesťanům radikálně vyhraněné, mnozí z nich míří do Evropy z ekonomických důvodů a navíc se mezi nimi s velkou pravděpodobností nacházejí fanatičtí vrahové z Islámského státu. Co s tím? Zaujat vůči nim pozici papeže Františka a Angely Merkelové, tedy otevřené náruče? Nebo naopak dát na varovně zdvižený prst prezidenta Zemana i maďarského premiéra Orbána, obehnat EU ostnatým drátem a z arabských zemí nenechat na našem kontinentě usadit se ani nohu?
ODPOVĚĎ:Když Viktor Orbán začal hájit hranice Maďarska, tak se mu spousta politiků Evropské unie vysmívala, že tento krok je nemorální. Dneska se mnozí z nich svým názorem přiblížili k jeho filosofii. Kdo si zaslouží slitování a pomoci tomu by se jí mělo dostat. Ale musíme využít systém, který tyto lidi v tom nepřehledném davu uprchlíků rozliší. Při mém posledním setkání s Dominikem Dukou jsem dospěl k názoru, že ani pan prezident Zeman nezpochybňuje křesťanské kořeny naší vlasti.
DOTAZ: Co považujete za největší problém kraje a jak byste ho vyřešili?
ODPOVĚĎ:Největší problém Zlínského kraje není nezaměstnanost, ale nízké platy. Tento problém může vyřešit jenom rostoucí ekonomika kraje. Budeme usilovat o dokončení všech dopravních staveb, protože kvalitní dopravní síť i v jiných krajích umožnila růst místní ekonomiky. My nechceme, aby chlapi ze Zlínského kraje odjížděli od svých rodin za vyšším výdělkem jinam, například do Prahy.
DOTAZ: Na pozici lídra kandidujete poprvé? Zvažoval jste to dlouho?
ODPOVĚĎ:Přiznávám, že na pozici lídra nebyla příliš velká tlačenice. Vzal jsem si čas na rozmyšlenou. Pro mně je to poslední možnost zúročit šestadvacetiletou zkušenost v politice.
DOTAZ: Říkáte, že ODS má za sebou obrodu a problémové lidi už ve vedení nemá. Kdo tedy za vás vlastně kandiduje?
ODPOVĚĎ:Na kandidátce ODS jsou zkušení komunální politici, kterým lidé v jejich obcích vyjadřují po mnoho let svoji důvěru tím, že si je volí jako svoje zástupce. Podle mě, kdo se osvědčuje dlouhodobě na radnici, má právo se ucházet o přízeň voličů ve Zlínském kraji. Na kandidátce jsou také zastoupeny různé profese: právníci, učitelé, lékaři. A spousta z nich, přestože různých profesí, jsou členové zastupitelstev obcí a měst. Jsou to lidé, kteří se naučili naslouchat a jsou připraveni svoje zkušenosti nabídnout ve prospěch občanů Zlínského kraje.
DOTAZ: Jak si vysvětlujete, že v tak lidoveckém kraji vás lidé opakovaně volí za starostu Vlčnova za ODS a to nejste ani rodákem z tohoto města ? Musí vás opravdu milovat a ctít.
Svatava
ODPOVĚĎ:Máte pravdu, že jsem se ve Vlčnově nenarodil, a ani moje žena z Vlčnova nepochází. Já sám jsem se narodil v Ostrožské Nové Vsi a prožil jsem tam část svého dětství. Samozřejmě jsem rád, že mně Vlčnovjané projevují svoji důvěru v komunálních volbách. ODS ve Vlčnově dvakrát po sobě získala víc jak 50% hlasů. Nikdy jsme nepřistoupili na to, abychom vládli na radnici sami. Já sám jsem vždycky upřednostňoval vládu tří politických stran. Je to je jeden ze systémů veřejné kontroly. Už dvacátý šestý rok mám tu čest realizovat sny svoje, ale především lidí, kteří žijí ve Vlčnově.
Je mně líto, že jsem nemohl odpovědět na úplně všechny dotazy a chci vás požádat, abyste se nevzdávali možnosti rozhodnout ve volbách, kdo v příštích čtyřech letech bude rozhodovat o tom, kam bude směřovat kraj, ve kterém všichni žijeme. Volte zkušené a slušné lidi.