ODS ve Středočeském kraji plánuje cestování na jednu jízdenku a konkurenci na železnici
Jedním ze stěžejních témat letošních krajských voleb ve Středočeském kraji je stav veřejné dopravy. Ani po osmi letech vládnutí ČSSD a KSČM totiž není navzdory opakovaným slibům těchto stran dokončena plnohodnotná integrace ve veřejné dopravě.
ODS proto považuje za jednu z hlavních priorit urychlené spuštění takového systému, který umožní obyvatelům Středočeského kraje cestovat na jeden jízdní doklad jak po hlavním městě, tak i po svém kraji. „Vedení kraje naprosto zaspalo a my to hodláme změnit,“ říká kandidát na hejtmana Martin Kupka.
Středočeský kraj vykazuje ze všech regionů nejvyšší počet obyvatel dojíždějících za prací, a to právě do hlavního města. K zaměstnancům a podnikatelům je pak třeba přičíst i žáky základních, středních a vysokých škol, nebo občany, kteří do hlavního města dojíždí kvůli zdravotní péči. V této situaci považuje ODS za tristní, že kraj nebyl doposud schopen vytvořit ucelené koncepční řešení, které by občanům usnadnilo cestování do Prahy a zpět, a zároveň tak motivovalo k cestě veřejnou dopravou namísto automobilem.
„Vedení kraje není dlouhodobě schopno tuto situaci řešit. Až nyní, krátce před volbami, přichází s dílčími projekty. My občanům nabízíme alternativu v podobě jedné jízdenky, na kterou budou moci jezdit v Praze i ve Středočeském kraji. Víme, že to jde a nemusíme chodit příliš daleko. Podobný systém funguje například v Mnichově. Stačí se jen inspirovat,“ říká současný starosta středočeské obce Líbeznice Martin Kupka.
Důkaz, že by podobný systém v celokrajském měřítku pomohl uvolnit napjatou situaci na silnicích do hlavního města, nalezneme i ve Středočeském kraji. Od roku 2015 funguje dílčí integrace dopravy v autobusech na trase Praha – Neratovice – Mělník. Zde počet cestujících ve veřejné dopravě neustále stoupá právě díky tomu, že nemusí řešit složité nakupování různých druhů jízdenek. V celokrajském měřítku ovšem politici z ČSSD a KSČM jednoznačně zaspali.
Celou situaci v dopravě navíc nově komplikuje i zavedení tzv. modrých zón v městských částech Praha 5 a Praha 6. Další zhoršení pak nepochybně přijde se zavedením parkování pro rezidenty na Praze 8. „Hejtman Petera dnes tvrdí, že jeho kraj o ničem nevěděl a pouhé dva dny před spuštěním nového systému vyzval Prahu, aby od plánu ustoupila. To bylo z jeho strany mimořádně populistické a alibistické,“ dodává Martin Kupka. ODS by nastalé problémy s parkováním v hlavním městě řešila výstavbou P+R parkovišť na důležitých dopravních uzlech, ta by měla alespoň částečně nahradit místa, která se zavedením modrých zón zanikla.
ODS také upozorňuje, že vedení Středočeského kraje v minulých letech významným způsobem snížilo počet spojů ve veřejné dopravě. Škrty v rozpočtové položce veřejné dopravy nepovažuje ODS za vhodné a navrhuje jiné řešení. „Kraj by mohl určitě ušetřit na mnoha jiných místech. Budeme prosazovat umožnění konkurence na železnici. Tím by nepochybně došlo ke snížení cen nasmlouvaných služeb. Každý se může přesvědčit na vlastní kůži, jaké pozitivní změny přinesla konkurence na trati mezi Prahou a Ostravou. Je zde více spojů, jsou zde kvalitnější vlaky i služby v nich,“ říká předseda středočeské organizace a ekonomický expert ODS Jan Skopeček.
Občanští demokraté proto slibují, že regionální železniční dopravu otevřou konkurenci. „Soutěž mezi dopravci je především v zájmu cestujících,“ je přesvědčen Jan Skopeček.