Otázky pro lídry: Doprava

12. září 2016

(MF DNES) Výňatek z rozhovoru pro MF DNES, 12. 9. 2016 Mladá fronta DNES - Kraj Hradecký.

MF DNES se ptá lídrů osmi nejsilnějších stran a uskupení na největší témata v Královéhradeckém kraji. Ve druhém díle seriálu pokračujeme dopravní problematikou.

V červnu skončil dotační program ROP Severovýchod, díky kterému kraj na opravy silnic čerpal přes dvě miliardy korun. Kde hledat náhradní finance? 

Martin Červíček (ODS): Budeme muset plánovaně využívat finanční rozpočtové prostředky kraje nebo finance ze státního fondu dopravní infrastruktury. Navíc jsem přesvědčen, že například možnost přihlašování se do výzev v operačním programu Doprava končí až v dubnu 2017. Průběžně ale pokračuje výzva v IROP. Rekonstrukce, modernizace a výstavba vybraných úseků silnic druhé a třetí třídy s napojením na TEN-T, takže možností na hledání dalších financí na opravy silnic bude zcela určitě dost.

Mělo by hejtmanství finančně podporovat výkup pozemků pro stavby strategických silnic?

M. Červíček: Dostavba dálnice D11 a modernizace silnic prvních tříd jsou klíčové pro další rozvoj regionu. Kraj musí být mediátorem mezi státem a jednotlivými dotčenými obcemi a osobami při jednání o podmínkách výstavby v jednotlivých lokalitách včetně toho, že bude podporovat smysluplné výkupy pozemků.

Kde udělalo hejtmanství chybu v případě šestimiliardového tendru na zajištění autobusové dopravy pro následujících deset let? Je reálné, aby si po vzoru Libereckého kraje organizoval autobusovou dopravu sám?

M. Červíček: Skoro se mně chce varovat kraj před snahou organizovat si dopravu sám, stačí se podívat, jak nám v současné době funguje zdravotnický holding. Navíc před jakoukoliv podobnou snahou se musí udělat odborná analýza a zpracovat strategie případné proveditelnosti, o čemž nelze pouze hovořit, to se musí tvrdě odpracovat. Už samotný tendr ukázal neodbornost a politickou nerozhodnost současných představitelů kraje.

Byla by pro kraj přínosem uvažovaná vysokorychlostní železniční trať Praha - Wroclaw, na které by vlaky jezdily rychlostí přes 250 kilometrů za hodinu, nebo je to spíš utopický projekt? 

M. Červíček: Považuji to v současnosti za bláznivý nereálný projekt, něco ve smyslu politiky „vrtěti psem“, neboť máme problémy s dostavbou klíčových silnic a obchvatů. A do toho budeme vymýšlet tunely a jiné dopravně složité stavby, abychom zase něco megalomansky rozdělali a nedodělali!

Autoři: Petr Záleský Michaela Rambousková, redaktoři MF DNES

Brig.gen.v.v. Mgrr. Martin Červíček

lídr kandidátky do krajských voleb 2016