Pražský okruh je v nedohlednu. Mimořádné zastupitelstvo je jediná naděje pro Pražany
24. srpna 2016
Stavba Pražského okruhu je dnes kvůli ANO, ČSSD a zeleným a spol. bohužel v nedohlednu. Mimořádné zastupitelstvo je jediná naděje pro Pražany v době mimořádné neschopnosti vedení Prahy. Je to totiž trochu jako začátek vtipu: Víte, co mají společného Běchovice a dálnice D1? Bohužel nic. Chybí mezi nimi totiž dálniční spojení. A vypadá to, že kvůli současné vládě to tak bude i spoustu dalších let.
Tím dálničním spojením by mohla být součást Pražského okruhu označovaná jako stavba 511. Měří asi 12,5 km a v případě její existence by ji využívalo každý den přes 80 000 automobilů, autobusů a kamionů. Které by proto nemusely jezdit přes Spořilov a celou jihovýchodní Prahu. Nejde ale jen o auta, která by po této části Pražského okruhu mohla jezdit. Jde i o obyvatele okolních částí Prahy. Stavba 511 by přinesla výrazné zlepšení podmínek pro více než 200 tisíc lidí od části Jižního Města přes Spořilov, Zahradní Město, Hostivař, Dolní Počernice. Až po drtivou většinu jihovýchodní oblasti Prahy i přilehající části středních Čech.
Tyto argumenty ale vládě očividně nestačí a do roku 2020 se „pětsetjedenáctky“ velmi pravděpodobně nedočkáme. Vláda ANO a ČSSD totiž stavbu okruhu včetně 511 vyřadila ze seznamu prioritních staveb. Argumentuje tím, že pro stavbu 511 ještě není dokončeno územní řízení a proto nemůže tuto stavbu dostat na seznam prioritních staveb. Protože by na ni Evropská komise odmítla proplatit prostředky. A územní řízení nemůže být dokončeno, protože se k němu dosud nevyjádřilo Ministerstvo životního prostředí, které se vymlouvá na to, že stále jedná s orgány EU o financování. Zkrátka začarovaný kruh. Hlava XXII hadr.
Zřejmým důvodem je to, že se v Praze letos na podzim nekonají volby. Takže proč by podle ministra Ťoka neostrouhala?
Bohužel ale zřejmě všem zúčastněným nedochází, že pokud nebude územní řízení vypořádáno do příštího roku, bude muset začít celé od začátku. To znamená v praxi společně s dalšími navazujícími věcmi záležitost, která zabere okolo 10 let. A výsledkem také může být i to, že současná plánovaná trasa se přesune více do Středočeského kraje a tím se výrazně prodlouží a logicky i (klidně násobně) prodraží.
Praha bez dokončeného okruhu je totiž jako běžec bez nohy. Nelze ani uvažovat o rozvoji města pro 21. století, když nám chybí tak základní věc jako je městský okruh. Kompletní okruh má Berlín, Londýn, Oslo, Amsterdam a spoustu dalších měst, dokonce i Moskva. Pokud se má Praha někdy v budoucnu stát světovým leaderem například ve využívání smart cities nebo v rozvoji elektromobility, potřebuje k tomu základní kameny městské infrastruktury a mezi ty rozhodně patří dostavba nadřazeného dopravního skeletu.
Evropské dotace do infrastruktury patří k tomu lepšímu, co z EU přichází. Ale přehnané lpění na jejich využívání je v tomto konkrétním případě zbytečné.
Kdyby si totiž stát společně s hlavním městem, kde na obou místech vládne ČSSD s ANO, řekl, že je pro něj dostavba této části Pražského okruhu prioritou, nemusel by vůbec žádné evropské peníze využívat. Odhadovaná cena činí 15 mld. Kč a musí se uvolnit průběžně během 4leté doby stavby. V průměru to tedy činí necelé 4 mld. Kč ročně. Na to zkrátka máme i bez evropských zdrojů.
Vláda a především Andrej Babiš se chlubí tím, jak vybírají více daní a ekonomika roste. Je tedy ideální čas na investice do infrastruktury. Okruh zvýší konkurenceschopnost celé Prahy a přilehlých středočeských obcí a především zlepší životní prostředí pro stovky tisíc Pražanů, kteří se nyní dusí ze zplodin od kamionů. Včetně parkovacích míst, prostoru pro cyklostezky a zlepšení životního prostředí.
Vláda dobrou ekonomickou situaci nevyužívá k investicím do infrastruktury nebo alespoň snižování schodku rozpočtu. Místo toho nabírá tisíce nových státních zaměstnanců nebo zvyšuje dotace velkým zemědělským podnikům. A místo řešení penzijní reformy populisticky posílá důchodcům jednorázově stokorunu měsíčně.
Jako ODS jsme proto s ostatními opozičními stranami požádali o svolání mimořádného zastupitelstva, kde chceme celou věc řešit. Bez jasného impulzu od pražského zastupitelstva se totiž jednání nikam nepohne. Dokončení Pražského okruhu měla v programu drtiná většina strana zastoupených na pražském magistrátu. Ať už jsou dnes v koalici nebo v opozici. Věřím, že v případě Pražského okruhu půjdou osobní a stranické rozepře stranou a všichni zastupitelé budou jednat v zájmu Pražanů.
Filip Humplík
předseda regionálního sdružení