Interpelace na ministra dopravy ve věci převodu nádraží z ČD na SŽDC

26. května 2016
Interpelace na ministra dopravy ve věci převodu nádraží z ČD na SŽDC

Ústní interpelace poslance Ivana Adamce na ministra dopravy Dana Ťoka ve věci převodu nádraží z ČD na SŽDC.

 
Ivan Adamec: 
 
Děkuji, vážená paní předsedající. Vážený pane nepřítomný ministře, já bych opět poděkoval za to, že jsem dostal písemnou odpověď, aniž bych interpeloval na aspoň část svého dotazu. Já osobně velmi vítám, že se konečně snad podaří převést nádraží na železniční dopravní cestu. Má to svoji logiku, je to součást liberalizace trhu na železnici. A přiznám se, že někdy v době před pěti šesti lety, kdy jsem byl člen správní rady SŽDC, tak už tady jsme o tom mluvili. A samozřejmě, protože České dráhy jsou akciová společnost, i když ji vlastní stát, tak není možné převést majetek ze státu přímo na akciovou společnost. Je potřeba ho prodat. A tady vidím trošku problém. Ten majetek se prodává za 3,3 mld. A ještě to nejsou dvě nádraží, jedno je Masarykovo, druhé je brněnské nádraží. Jedno z majetkoprávních důvodů, druhé z nejasnosti polohy nádraží do budoucna. 
 
Ale ten odhad ceny, to si vymínila Evropská komise, protože vyšší cena by byla tzv. nedovolenou veřejnou podporou. Nevím, jak k tomu číslu přišli, ale zřejmě na to mají metodiku. A teď se to vlastně prodalo, vy říkáte, pane ministře, že převedlo, na základě usnesení vlády, ale tím, že tam probíhá finanční plnění, tak já to vidím trošku jako problém, pokud ta cena neodpovídá ceně tržní nebo ceně dle znaleckého posudku, ať je to podle jakékoli metodiky.
 
Nemáte obavy, že se tento proces může zastavit právě z těchto důvodů? Navíc aktivita společnosti CPI s Radovanem Vítkem v čele podle mě k tomuto směřuje, protože samozřejmě oni by si sáhli na tento koláč. A já bych byl velmi nerad, aby na základě těchto problémů, o kterých jsem zde hovořil, celá ta záležitost zhavarovala. Je prostě potřeba převést nádraží na SŽDC a je potřeba, aby se o ně začal někdo starat, protože za těch pár let, kdy se to neřešilo, zchátrala.
 
A musím říct, že ještě mi vadí to, že není určeno - a vy sám říkáte, že to je věc managementu Českých drah - jak naloží s těmi utrženými penězi. (Předsedající: Váš čas!) Já bych apeloval na to, protože ten dluh nevznikl z těch nádraží, aby větší část těchto peněz byla použita na modernizaci vozového parku.
 
Děkuji za pozornost, omlouvám se za přetažení.
Mgr. Ivan Adamec

člen vedení poslaneckého klubu PČR
neuvolněný starosta města
předseda regionálního sdružení
předseda oblastního sdružení