Interpelace na ministra dopravy ve věci rychlodráhy Praha - Kladno
26. května 2016
Ústní interpelace poslance Petra Bendla na ministra dopravy Dana Ťoka ve věci rychlodráhy Praha - Kladno.
Petr Bendl:
Děkuji za slovo. Paní předsedající, pane ministře, kolegyně, kolegové, můj dotaz je jednoduchý, jak jsem slíbil před pár měsíci, kdy jsem vás interpeloval právě se stejnou záležitostí, pane ministře, a to je záležitost výstavby drážního spojení mezi Kladnem a Prahou, zkráceně řečeno rychlodráhy, která zajímá celou tu část Kladna a okolí, neboť denně tady dojíždí desítky tisíc lidí do práce nejenom z Kladna do Prahy, ale i z Prahy na Kladno. Tak se chci zeptat, co je v této záležitosti nového, jestli od okamžiku, kdy jsem se vás naposledy ptal, se některé věci změnily. A pak mě samozřejmě zajímá, do jaké míry selhání v té oblasti EIA, vlivu stavby na životní prostředí, se případně týká i této stavby. Zjednodušeně řečeno, co je nového a kdy co případně v tuhletu chvíli je aktuální, abychom věděli, zdali se věci pohnuly, či nikoliv. Děkuji.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok:
Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Vážený pane poslanče Bendle, děkuji za tento dotaz. Určitě víte z mých předchozích odpovědí, že v minulém roce byla schválena studie proveditelnosti na toto spojení. SŽDC musela na základě požadavků projednat schválenou polopovrchovou variantu mezi Veleslavínem a Dejvicemi, což byl mimo jiné požadavek agentury JASPERS. Toto projednání se však nesetkalo s úspěchem, narazilo se na dlouhodobý předpokládatelný nesouhlas Prahy 6. V Praze 7 je ochota k nalezení kompromisu vyšší.
V prostoru mezi Veleslavínem a Dejvicemi se proto SŽDC rozhodla prozkoumat po stránce technické proveditelnosti s předpokládaným snazším způsobem projednání trasy v území i variantu, která by v úseku mezi Dejvicemi a Veleslavínem vedla v raženém tunelu. Tím by byly eliminovány nejen negativní vlivy provozu, ale i samotné výstavby, byť samozřejmě za cenu vyšších nákladů. Tato varianta procházející ve střešovickém skalním masivu by však umožnila i dílčí zkrácení jízdní doby. Nevýhodou je samozřejmě potřeba změn územně plánovací dokumentace, celkově by však očekávaná snazší projednatelnost nemusela znamenat časové zdržení při zahájení realizace. V ostatních, méně problematických částech SŽDC aktuálně zpracovává aktualizace přípravných dokumentací, následně bude požádáno o ověření a verifikaci a EIA a postupně budou zahajována územní řízení. Jinými slovy, my jsme se rozhodli, že přestože nám nevychází ekonomické vyhodnocení toho tunelu mezi Dejvickou a Veleslavínem, že ji naprojektujeme, budeme ji projednávat. A tady jsme v takovém trošku klinči, že Evropská komise říká, nebo naše výpočty a Evropou schválené výpočty říkají, že se nám ekonomicky podpovrchová varianta nevyplatí, nicméně jinou pravděpodobně postavit asi nebude lze.
V každém případě jsme připraveni, že budeme postupovat od Kladna, to znamená, naší prioritou je přivést nebo zmodernizovat minimálně trať na Veleslavín a na letiště. V nejhorším by se dalo dočasně využít metro do Veleslavína a přestup do téhle té stanice, což není asi úplně nejoptimálnější případ, ale takhle to vypadá.
Mám takový pocit, ale to vám když tak zpřesním, že EIA pro tento případ je zpracována podle zákona č. 100, takže tam stačí ověřovací stanovisko. A na úsecích, které nejsou problematické, to znamená Kladno až do Veleslavína, se dneska myslím žádá o to územní rozhodnutí, nebo se zpracovává.
Petr Bendl:
Za odpověď velmi děkuji. Myslím si, že pokud se začne od Kladna směrem ku Praze, tak alespoň něco už se začne dít, protože se o tom opravdu mluví a pracuje se na té stopě rychlodráhy velmi dlouhou dobu. Vím, že Praha 6 a Praha 7 logicky má své zájmy, že asi budou tlačit na to, aby rychlodráha co možná nejméně obtěžovala, a že bychom měli mít odvahu jít i případně tou cestou, o které mluvíte. To, že v tuhle chvíli to možná ekonomicky nevychází, jsem přesvědčen, že do budoucna se ekonomicky musí nejenom tomu pražskému, ale i středočeskému regionu vyplatit, neboť množství přepravovaných osob a zajímavost Prahy i po modernizaci letiště Ruzyně tomu nasvědčuje. Děkuju za tu informaci.
A kdy tedy předpokládáte aspoň nějaké volné termíny, kterých je možné se stoprocentně držet? Ale určitě s nějakými termíny pracujete, tak jestli byste něco k tomu mohl říct.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok:
Vážený pane poslanče, my jsme v této fázi v přípravě dokumentace pro územní rozhodnutí. Nechci úplně ty termíny teď lovit z paměti. Navrhnu, že vám ten termín pošleme v písemné odpovědi. Děkuji.
Ing. Petr Bendl
poslanec PČR