Interpelace na ministra dopravy ve věci České dráhy - tendry a arbitráže

5. května 2016
Interpelace na ministra dopravy ve věci České dráhy - tendry a arbitráže

Ústní interpelace poslance Martina Novotného na ministra dopravy Dana Ťoka ve věci České dráhy - tendry a arbitráže.

 
Martin Novotný: 
 
Vážený pane ministře, v tisku se v posledních dnech objevila zpráva, kterou bych stručně a lidově řečeno mohl shrnout tak, že vás České dráhy obešly při soutěži na nákup nových vlaků, u které se to jeví tak i z některých vašich vyjádření, že by tato soutěž, poměrně velký tendr o mnoha miliardách korun mohl být šitý na míru jedné konkrétní firmě. Shodou okolností v té věci v uvozovkách vítr vane stejným směrem jako v onom tématu arbitráže, která tady byla zmiňována už při interpelacích na pana předsedu vlády, kde šlo o oněch známých 753 mil. korun, a týká se to opět Škodovky a oné často v posledních dnech zmiňované schůzky mezi některými představiteli hnutí ANO v Prostějově s některými představiteli Škodovky jako takové.
 
Vy jste se vyjádřil velmi kriticky jak k aspektům zaplacení oné arbitrážní částky, tak i k onomu tendru, a já se vás chci zeptat, co tedy budete v následujících dnech a týdnech v této věci dělat a jaké budou vaše praktické kroky, kterými přetavíte své kritické výroky do nějakých konkrétních činů ve vztahu jak k tomu tendru, tak i případně k oné arbitráži. Děkuji. 
 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok: 
 
Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, rád bych reagoval na tuto interpelaci.
 
Začnu tím tendrem. Neoznačil bych to tak, že mě České dráhy obešly. To v žádném případě. České dráhy daly do věstníku, nebo oznámily svůj záměr, že chtějí vypsat rámcovou smlouvu na nákup vozů. Způsob, jakým je vypsána, ale zejména ten způsob, že je rámcová, nikoli na konkrétní linky, konkrétní vozy, mě vede k tomu, že by mohla vyhovovat některým účastníkům víc než jiným. Tak chci, aby byla udělaná revize. Předjímám a budu chtít, aby České dráhy takto vypsanou soutěž zrušily, abychom se dohodli, že vypíšou na konkrétní počet vozů nebo souprav na konkrétní linky tuto soutěž. Ona ta soutěž i trošku ingeruje do naší snahy koupit soupravy pro linky objednávané Ministerstvem dopravy, takže to dáme dohromady.
 
Takže konkrétní odpověď na konkrétní otázku: Tento tendr bych rád, aby České dráhy zrušily, a dělám kroky k tomu, aby to tak nastalo.
 
Co se týče arbitráže se Škodou Transportation - ano, tam jsem rovněž trošku kritický. Z jedné strany chápu a rozumím tomu, že představenstvo Českých drah je vystaveno situaci, ve které mají rozsudek, který je pravomocný, nikoliv však vykonatelný. Mají svoji povinnost za to, že nebudou zvyšovat ztrátu, která by mohla teoreticky nebo při jisté okolnosti vzniknout tím, že neplacením nabíhají úroky. Jsou v situaci, kdy mají nějaké podmínky úvěru za 27 miliard, které by neplněním některých věcí mohly být splatné, a tím by mohly vytvořit další škodu. Ale hlavně oni ten dluh, který tam zbyl po minulých vedeních, musí přefinancovat a musí zabezpečit, že České dráhy budou dále fungovat. Inu v této věci se rozhodly, že budou reagovat možná opatrněji, než já bych od nich očekával, a tu částku 760 milionů zaplatily.
 
Na druhé straně musím říct, že nám běží spory o to, že ten rozsudek není správný. Bylo první stání, budou pokračovat další. Jsem přesvědčen, že existuje velká šance, že můžou České dráhy v tomto sporu vyhrát. Je podána žaloba, nebo je dáno trestní oznámení u Policie České republiky, které by mělo běžet v této době a probíhá dále. Navíc jsme podali prostřednictvím ÚOHS žádost o notifikaci do Evropské komise, aby řekla, jestli zaplacením takovéto pokuty, která nebyla sjednána v původní smlouvě podle zákona o veřejných zakázkách, nedošlo k nezákonnému obohacení nebo k nedovolené státní podpoře. A pokud - a čekáme rozhodnutí Evropské komise poměrně rychlé - pokud tady tohleto dopadne, tak jsem si téměř jist, že český soud v takovém případě nemůže rozhodnout jinak, než že minimálně tuto částku, kterou představenstvo v rámci zabránění větší škody a s péčí řádného hospodáře, tak aby prošla.
 
Myslím si, že nebezpečí, že by se ty peníze ztratily, není. Pokud vyhrajeme, a já jsem přesvědčen o tom, že naše šance jsou vysoké, tak je kde ty peníze vzít, přestože dneska vyskočily zprávy, že Škodu Transportation vlastní společnost, tak jak my jsme předtím říkali, která má sídlo v daňových rájích, takže není přesně známo kdo to je, a někteří z jejích vlastníků jsou zapleteni do aféry Panama Papers. Takže jsem ještě velmi zvědavý, jaký to bude mít další vývoj i z tohoto úhlu pohledu. Děkuji.
 
 
Martin Novotný: 
 
Chtěl jsem se ještě zeptat na jeden konkrétní aspekt. Přece jenom jakási disharmonie mezi některými těmi událostmi a vaším pohledem na ně byla zřejmá, nešlo si jí nevšimnout. Zároveň tušíme, že v Českých dráhách vaše ministerstvo v důležité funkci zastupuje pan Feranec. Chci se vás zeptat: Máte dojem, že tam plní vůli v uvozovkách toho, kdo ho tam delegoval?
 
 
Ministr dopravy ČR Dan Ťok: 
 
Ano. Pan náměstek Feranec je mým náměstkem. On měl pouvoir k tomu, aby vyjednával se Škodou Transportation. A z kroků, které se dějí, mám pocit, že dělá ty kroky, které od něho jako majitel nebo jako držitel nebo vlastník Českých drah, tak že je dělá. Děkuji.
 
 
Martin Novotný

poslanec PČR
člen regionální rady
předseda oblastního sdružení