Události, komentáře: Problém za 130 miliard. Klíčové dálnice bez razítka
Opozice se dnes na mimořádné sněmovní schůzi přela s vládou o to, kdo může za „propadlé“ posudky k dopravním stavbám a jak je řešit. V ohrožení je 98 projektů s posudky sepsanými podle zákona z roku 1992 a další zhruba stovka vycházející z normy o 9 let mladší. Evropská unie je totiž nechce uznat. Stavbám teď hrozí, že se budou muset schvalovat znovu – pokud vláda nezvládne vyjednat výjimky. Opozice tvrdí, že kabinet má být na Brusel tvrdší a trvat na správnosti posudků. Proč mají staré posudky problémy? Kd
Celý rozhovor s Janem Zahradníkem můžete zhlédnout v archivu ČT24.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Poslanci se mimořádně sešli kvůli zablokovaným úsekům silnic a železnic. Stovce velkých dopravních staveb za desítky miliard korun hrozí mnohaleté zpoždění. Evropská komise nechce uznávat starší ekologické posudky a domáhá se jejich opakování.
Ministři vlády České republiky, ministr životního prostředí Richard Brabec. Dobrý večer.
Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/:
Krásný večer.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ministr dopravy Dan Ťok. Dobrý večer.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Dobrý večer.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Poslanec za ODS Jan Zahradník. Dobrý večer.
Jan ZAHRADNÍK, poslanec a expert strany pro oblast životního prostředí /ODS/:
Dobrý večer.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Expert na životní prostředí ve stranických záležitostech. A Miloslava Pošvářová, někdejší ředitelka úseky kontroly kvality staveb Ředitelství silnic a dálnic. Dobrý večer, paní Pošvářová.
Miloslava POŠVÁŘOVÁ, bývalá ředitelka úseku kontroly kvality staveb ŘSD:
Dobrý večer.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pane Zahradníku, co vláda tak zanedbala, že je to takové ohrožení podle vás?
Jan ZAHRADNÍK, poslanec a expert strany pro oblast životního prostředí /ODS/:
Já vládě vytýkám dvě věci. Jednak že prosadila ten špatný zákon o posuzování vlivu. A druhou věc, když ho tedy prosadila, takže nebyla schopná vyjednat v Bruselu výjimky pro ty stavby, které mají platné EIA, byť pořízené před rokem 2004. Tyhle dvě věci vládě vyčítám.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pánové ministři, proč jste prosadili zákon, který de facto zastavuje výstavbu důležitých staveb, které mají ještě to staré posouzení?
Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/:
To je klasicky rádio Jerevan. Protože my jsme prosadili po deseti letech zákon poprvé, který uvádí evropskou směrnici, respektive českou legislativu do souladu s tou příslušnou evropskou směrnicí, čímž jsme odblokovali 100 miliard zablokovaných vlastně evropských peněz.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Bez toho by nepřišly.
Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/:
Bez toho by nepřišly. Bez toho bychom je nedočerpali. Byli jsme v totálních kleštích časových, protože každý den skutečně rozhodoval. A my jsme vyjednali v těch velmi, velmi tvrdých podmínkách, po těch několika měsíčních jednáních jsme vyjednali výjimku pro ten největší počet projektů podle zákona 100/2001, to je ten vlastně novější, ale stále ještě neaktuální zákon. A díky tomu se dá dneska stavět desítky a stovky projektů, už 150 jsme jich vlastně povolili. Daly se financovat z Evropské unie. A zůstaly otevřené ty nejstarší EIA, to znamená, respektive ty nejstarší projekty s nejstarším hodnocením EIA, které, a to je bohužel unikum České republiky, kdy my jako jediný stát Evropské unie máme 15, někdy až 20 let staré hodnocení záměrů na životní prostředí, a přitom se nekoplo do země.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
K tomu se asi dostaneme ještě podrobněji. Takže soulad s evropskými předpisy. Bez toho by nebylo 100 miliard. Výjimky vyjednány, stavět se může. Tak v čem spočívá ta vaše kritika? Teď tomu nerozumím?
Jan ZAHRADNÍK, poslanec a expert strany pro oblast životního prostředí /ODS/:
Já tomu rozumím dobře a vysvětlím vám to, pane redaktore. Možná pan ministr může být pyšný na to, že jakoby přinesl 100 miliard. Ale my za ně nemůžeme stavět, protože nám prostě nedovolí Unie vzhledem k tomu, že nám neuznává ta posouzení, tak nám nedovolí stavět. A navíc, i kdybychom chtěli...
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Teď jsme slyšeli, že ano, až na pár případů, ke kterým se dostaneme.
Jan ZAHRADNÍK, poslanec a expert strany pro oblast životního prostředí /ODS/:
104 staveb včetně dálnice D3, včetně dálnice D4, včetně toho propojení východozápadního, alternativa za D1. 104 je staveb zablokovaných včetně nejvýznamnějších dálničních staveb.
Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/:
My si nerozumíme. Pardon. Já mluvím o 100 miliardách z toho minulého operačního období, protože my bychom to bývali jako Česká republika nedočerpali, protože kdybychom bývali ten zákon nepřijali, tak Evropská unie nedovolila České republice, aby dočerpala, my jsme měli velkou ztrátu v čerpání evropských peněz do dopravních projektů.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Dobře. Takže minulé peníze jsme dočerpali a ale na nové si nesáhneme tedy.
Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/:
A na nové si samozřejmě sáhneme a saháme, protože to nejsou jenom projekty podle zákona 244, jsou tady i projekty podle zákona 100, a těch je celá řada, jsou jich desítky. A nikdo dneska neříká, že ty projekty, a to je ta velká hysterie, kdy se říká průšvih a ještě horší slova se používají. Ale ty projekty dneska a dopad, o tom bude určitě pan kolega Ťok hovořit, dopad na stavební sezonu letošní není takřka žádný.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pane ministře Ťoku, bude se tedy stavět? Tak sáhneme si na ty peníze?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Na peníze z druhého programovacího období v takzvaný OPD2 si určitě sáhneme. Samozřejmě, že start...
Daniel TAKÁČ, moderátor:
A budou se z toho platit i tyhle nejvýznamnější stavby?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Samozřejmě že budou. Tady, o čem se bavíme, ty peníze jsou na sedm let, to znamená od roku 2015 do roku 2023. To, co se nám nedaří a v čem má pan poslanec pravdu, prostě je tady 104 projektů, které mají EIA podle zákona 244, což je zákon před vstupem do Evropské unie. A ano, Evropská komise má problém, abychom v projektech bez toho, že buď uděláme ověřovací stanovisko, že ta EIA je v pořádku i podle dnešní legislativy, nebo dokud to nezopakujeme, tak má problém s tím, aby nám ty projekty profinancovala, popřípadě aby nám dala souhlasné stanovisko, že můžeme pokračovat. Nicméně my máme metodu, jak tento problém vyřešit, není tady problém, že by se roky nemohlo stavět. My prostě budeme pokračovat v přípravě těchto staveb a paralelně uděláme ověřovací stanovisko nebo novou EIA. Pro těch 11 projektů, 10 z těch zásadních silničních a 1 železniční, tak pro ty uděláme výjimku novelizací zákona o EIA, a EIA nahradí rozhodnutí vlády.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Paní Pošvářová, jak to vidíte vy z pozice, řekněme, bývalého investora a realizátora těch staveb? Kde je ta chyba, proč máme takovéto problémy s uznáním ekologických posudků, zjednodušeně řečeno.
Miloslava POŠVÁŘOVÁ, bývalá ředitelka úseku kontroly kvality staveb ŘSD:
proč ty problémy jsou? Já jsem se zabývala časovým sledem těch zákonů a směrnic Evropské komise nebo rady s tím, že jsem zjistila, že v roce 2006 už vlastně vytýkala Evropská komise České republice, že nekoná. Chtěla odpověď do dvou měsíců, proč nejsou implementovány směrnice do zákona v České republice o vlivu na životní prostředí. Totéž se konalo v roce 2007. Opět do dvou měsíců opakovaně urgovala, jak je možné, že ty směrnice do zákonů implementovány nejsou. A dokonce v roce 2010 to došlo tak daleko, že byl vydán rozsudek soudního dvora v tom duchu, že vlastně Česká republika tu povinnost nesplnila. Takže já si myslím, že tady se jedná o poměrně vleklou záležitost. A Evropská komise podle mého názoru oprávněně se ptá, jak je možné, že České republice to tak dlouho trvalo. Protože já bych tady upozornila na jednu věc. Proč vlastně se tady bavíme o směrnici Evropského parlamentu a proč nám vadí zákon 244 z roku 92, proč to té Evropské komisi vadí, jaký je rozdíl mezi tou směrnicí a mezi tím zákonem?
Daniel TAKÁČ, moderátor:
A máte na to odpověď? Ano.
Miloslava POŠVÁŘOVÁ, bývalá ředitelka úseku kontroly kvality staveb ŘSD:
Ano. Ten rozdíl je ve třech základních věcech. Zaprvé v té směrnici je uvedeno, že se musí posuzovat varianty. Česká republika v rámci projektování a posuzování těch EIA...
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Vezměme, prosím, rychle ty tři základní věci.
Miloslava POŠVÁŘOVÁ, bývalá ředitelka úseku kontroly kvality staveb ŘSD:
Druhá záležitost je vstup vlastně občanů do vyjadřování se k těm projektům. A třetí věc je ochrana zdraví občanů. To znamená, že tady je zásadní průlom proti tomu zákonu.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Teď, když to dáme do jednoho balíku. Pane Zahradníku, tady vidíme časový sled výtek Evropské komise, pokud s nemýlím, tak od nějakého roku 2012 nebo jak je to dlouho, je dokonce vedeno řízení s Českou republikou o tom, že tady není soulad. Tak jak to, že jste s tím nic nedělali? V roce 2012 jste vládli vy.
Jan ZAHRADNÍK, poslanec a expert strany pro oblast životního prostředí /ODS/:
V roce 2012 takzvanou malou novelou EIA bylo zabráněno a byl zrušen ten první infringement, žaloba pro porušení smlouvy. Ten druhý, který už vlastně dopadl tady na pány ministry tedy v roku 2013, to musíme si nalít čistého vína. Ten tam v Bruselu vzniknul na základě intervence nevládních organizací, ekologických aktivistů. A to, že se nám teď nedaří a že máme velký strach z toho, že nebudeme schopni ty nové EIA udělat, ten strach je proto a je oprávněný, protože v tom novém zákoně se ekologickým aktivistům, nevládním organizacím dala obrovská moc. Kdykoliv můžou řízení EIA ekologičtí aktivisté zablokovat, kdykoliv můžou do něj vstoupit, dokonce ho můžou dát i k soudu. Čili podle mne v podstatě nemáme šanci...
Daniel TAKÁČ, moderátor:
A podle některých názorů ten soudní přezkum je poměrně...
Jan ZAHRADNÍK, poslanec a expert strany pro oblast životního prostředí /ODS/:
Nemáme šanci žádnou novou EIA prosadit. Bohužel. Pokud nezměníme...
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pánové, tato výhrada teď od pana Zahradníka. Zaprvé jednu žalobu Evropské unie, oni ji zastavili, vy jste s tou druhou jaksi úplně nepohnuli, to je druhá výhrada.
Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/:
Pohnuli.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Nebo jedna z výhrad.
Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/:
Víte, to je takové to polovičaté, protože my jsme, a na to jsou opravdu důkazy, s tím pohnuli v zásadně v tom, že tu naprosto zablokovanou pozici Evropské komise, která dlouho byla obelhávaná Českou republikou nebo bylo jí něco slibováno, neplněno, tak oni se prostě naštvali, už normálně, já myslím, že to je i lidské, a řekli: budeme konat.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Dobře, ale je tady výsledek z roku 2013, se kterým vy jste nic neudělali.
Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/:
Udělali, protože kdybychom s tím nic neudělali, tak jsme vůbec nečerpali ty evropské peníze. My jsme odblokovali ten infringement právě tím, že jsme konečně po těch deseti letech přijali poprvé tu novelu 39/2015, která od 1. 4. po těch deseti letech poprvé uvádí do souladu evropskou směrnici s českou legislativou nebo obráceně, a tím pádem jsme vlastně ty výtky, které dlouhodobě Evropská komise vůči nám měla a kvůli kterému také vlastně blokovala ty peníze, tak jsme je konečně odblokovali a oni jsou relativně spokojeni. Asi jenom...
Daniel TAKÁČ, moderátor:
A ten fakt, že se podle tohoto zákona žádná EIA už neudělá, jak říkal pan Zahradník?
Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/:
Ne, samozřejmě se dá udělat. Ale prosím, jenom zpátky k tomu, co je klíčové. My jsme tou novelou do toho českého právního řádu dali prostě to, co normálně platí v Evropě. My to nemáme přísnější. Třeba slovenská EIA, zákon EIA je daleko přísnější než ten český, mají ho úplně nově novelizován.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Dobře.
Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/:
Tím chci říct, že ano, že se tady...
Daniel TAKÁČ, moderátor:
A já chci odpověď na tu otázku, jestli tedy není nadměrný přísný s velkými pravomocemi například pro ekologické organizace, že se žádná EIA neudělá.
Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/:
Pane Takáči, on je standardně evropsky přísný. A my máme tedy problém, že se v té Evropě na nás dívají a teď říkají, proč ale u nás to normálně funguje, respektive proč to funguje v Německu, v Rakousku, koneckonců i v Polsku, Maďarsku, na Slovensku, v jiných zemích a vy tak řvete a pořád se vám na tom něco nelíbí. Protože ta úroveň přístupu třeba dotčené veřejnosti a další je srovnatelná teď, jako je v těch evropských zemích. Takže možná že máme jinou morálku nebo možná že to někdo zneužívá víc než k nějakému racketeeringu nebo dalším věcem...
Jan ZAHRADNÍK, poslanec a expert strany pro oblast životního prostředí /ODS/:
Dali jste mu k tomu možnost.
Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/:
To je druhá věc. Ale víte, my jsme se dostali do stavu, kdy chceme po Evropě jejich peníze, ale nehodláme akceptovat vždycky jejich pravidla.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ano, rozumím. Velmi krátce.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já bych rád dodal jednu věc. Víte, ten problém není jenom v EIA. To, že v EIA mohou do toho procesu vstupovat, jakože do něj může vstupovat veřejnost, je přirozené a má to tak být. Ale náš celý stavební řád je tak komplikovaný a tolikrát do něj může veřejnost, že ta EIA není tím základním problémem. Problém je ten komplikovaný systém, který začíná někde v zásadách územního rozvoje, který má na starosti kraj, pak je EIA, pak je územní řízení, pak je stavební povolení a v každém tom okamžiku několikrát můžete to jednání napadat ať už správním soudem, nebo obecným soudem. V tom je ta komplikace, proč se staví tak pomalu, a toto je potřeba napravit.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pane Zahradníku, jsme jediní, kterým to vadí, zhuštěně řečeno, to, co říkal pan ministr Brabec a v Evropě se tomu diví.
Jan ZAHRADNÍK, poslanec a expert strany pro oblast životního prostředí /ODS/:
Ale není to pravda samozřejmě. Slováci si vyjednali výjimky na ty staré EIA. Pánové měli jednat, měli jednat na té nejvyšší úrovni, měl do Bruselu jezdit pan premiér, měl do Bruselu jezdit pan ministr Brabec, pan ministr Ťok, ale většinou tam jezdili subalterní úředníci, kteří bohužel v komisi nic vyjednat nemohli. Tak to je.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já jsem tam vždycky, za mě tam nikdy nebyl žádný úředník.
Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/:
Za mne tam byl jednou úředník ve chvíli, kdy jsem byl nemocný. Ale je to dokazatelné. Zeptejme se, prosím, v tom Bruselu, zeptejme se na stálém zastoupení České republiky v Bruselu, jak ta jednání probíhala předtím.
Jan ZAHRADNÍK, poslanec a expert strany pro oblast životního prostředí /ODS/:
Vy jste ale nic nevyjednali.
Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/:
Vyjednali.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Dobrá.
Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/:
Pane kolego, vyjednali jsme minimálně plno těch projektů.
Jan ZAHRADNÍK, poslanec a expert strany pro oblast životního prostředí /ODS/:
Nevyjednali a zásadní věc, pane ministře, jste nevyjednali, tu výjimku pro ty platné EIA přijaté před rokem 2004. To byla zásadní chyba, kterou jste udělali. To vám vytýkáme, a proto dneska v té sněmovně jste byl, tak oprávněně přísně kritizován.
Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/:
Pane kolego, ono je to vždycky o tom, že taky musíte mít tu druhou stranu, a já jsem dneska říkal v té sněmovně, já se nejmenuju ani Cameron, ani Hollande, ani Merkelová, aby Evropská komise skákala podle toho, jak si nějaký český politik řekne. My jsme prostě jako dlouho se nějakým způsobem chovali a teď se nám to vrací, 10 let.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Paní Pošvářová, vyjednali, nevyjednali, bude se stavět, nebude se stavět?
Miloslava POŠVÁŘOVÁ, bývalá ředitelka úseku kontroly kvality staveb ŘSD:
To já nemám skleněnou kouli, abych dokázala říct, jak to dopadne. Ale já doufám, že stavět se bude.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pane ministře Ťoku, to vaše řešení, které jste říkal, specielní zákon na těch 11 staveb. To je dohodnuté řešení? To Evropská unie přijme, nebo se začnou divit, že tady se na nějaké stavby schválí mimořádný zákon, který vůbec neodpovídá evropským pravidlům, a přijde další kritika a možná zastavení peněz.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Předně. Já musím trošku opravit to, co jste řekl. My nedáváme žádné řešení, které by neodpovídalo evropským parametrům. To, co navrhujeme, je využití evropské směrnice a její férové využití. A samozřejmě tato možnost byla předjednána.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ne, počkejte. To, že vláda řekne: je to v pořádku, místo posudku EIA lze.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ano, podle evropské směrnice za jistých okolností, podmínek, které musíte dobře vysvětlit, lze nahradit EIA rozhodnutím exekutivního orgánu, v tomto případě vlády.
Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/:
Já jenom doplním. On to nebude speciální lex EIA. Ono to bude využití té transponované evropské směrnice, kdy my prostě chceme využít toho, že stejně budeme muset opět transponovat, řekněme, nové nebo teda převést do české legislativy opět novelu, ke které znovu došlo v rámci Evropy. A tam díky i tomu dostaneme do českého právního řádu tu možnost, že za určitých specifikovaných okolností bude možno přistoupit k takto zvláštnímu režimu. A my bychom ho chtěli udělat pro přesně vymezený okruh 11 klíčových staveb, které jsou napojeny na evropskou síť a mají strategický význam.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Jde mi o to, jestli to jde, nebo nejde. Říkáte, že jde.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
A já bych ještě rád dokončil jednu věc, aby tady nevznikl ve veřejnosti dojem, že Česká republika nic nedělá a má tady 100 projektů podle starý EIA. My máme ještě spoustu projektů i podle EIA, která je v pořádku, kde dostáváme coherence stamp tady od ministerstva životního prostředí. Máme připravené projekty. A já bych chtěl, abychom nestrašili veřejnost, že se nebude stavět. Stavět se bude a dopravní stavitelství, které dneska činí pouhou čtvrtinu stavebního trhu, tak má dneska v rozpočtu přes 70 miliard. Jestli má každá čtvrtina 70 miliard, tak si myslím, že se u nás, že se má stavebnictví dobře.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pojďme se bavit o těch problematických projektech, ne o těch, které vám jedou tak, jak jet mají. Tedy řešení tady je, pane Zahradníku. Speciální zákon, evropská směrnice to umožňuje, vláda rozhodne, začne se stavět, peníze přijdou a bude proplaceno, předpokládám, potom, tedy to, že se stane u některých, je jedna věc, bude proplaceno.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
U některých projektů bude proplaceno, jsem o tom přesvědčen, a u některých problematických pravděpodobně nebude a budeme to financovat z národních zdrojů, a to žádný problém není.
Jan ZAHRADNÍK, poslanec a expert strany pro oblast životního prostředí /ODS/:
Já si počkám na to, jak ten návrh bude vypadat. Ale musím jasně říci, že jsme připraveni podpořit každé rozumné řešení, které by pomohlo odblokovat tuto šílenou situaci. Sice některé projekty možná se stavět budou, ale ty hlavní projekty, to krevní řečiště české ekonomiky, to je dneska zablokováno. To, pánové, musíte uznat. Dálnice, rychlostní komunikace.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
To vyřeší ten zákon, jestli jsem to dobře pochopil.
Jan ZAHRADNÍK, poslanec a expert strany pro oblast životního prostředí /ODS/:
Z D3 jsou to jenom dva, je to obchvat Budějovic, neříkám, to je důležitá, my musíme stavět na Rakousko, podívejte se, kde jsou Rakušané dneska, už jsou ve Freistadtu.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Pro ty základní úseky a ty další úseky, který půjdou od Budějovic k hranicím, tak tam už stihneme tu EIA zopakovat. Takže já bych opravdu nerad strašil veřejnost, v jaký jsme prekérní situaci.
Jan ZAHRADNÍK, poslanec a expert strany pro oblast životního prostředí /ODS/:
Počítejte s mojí pomocí, pane ministře.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
A nic neuděláme. Ale já vám slibuju, že to tam bude.
Jan ZAHRADNÍK, poslanec a expert strany pro oblast životního prostředí /ODS/:
Ale jen aby se vám to povedlo.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
/Souzvuk hlasů/ vládně opoziční pomoc.
Jan ZAHRADNÍK, poslanec a expert strany pro oblast životního prostředí /ODS/:
Zkušenosti s tím jsou mizerné.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Paní Pošvářová, proč to u nás, a taky už to tady takhle padlo, proč to u nás trvá tak dlouho, než se vůbec od záměru až po zprovoznění něco stane podle vašeho názoru? Já, když se tady podívám na nějaké termíny, část dálnice D3, některé úseky oznámení v červnu 2007 oznámení v rámci EIA, dokumentace za další tři roky, stanovisko ministerstva životního prostředí za dalšího půldruhého roku.
Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/:
To jste si vybral jeden z těch novějších projektů. To známe větší...To je jeden z těch novějších.
Miloslava POŠVÁŘOVÁ, bývalá ředitelka úseku kontroly kvality staveb ŘSD:
To mě taky šokuje.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Je to náhodně vybráno z D3, tedy ano, to uznávám. Ale mně jde o ty strašně dlouhé termíny.
Miloslava POŠVÁŘOVÁ, bývalá ředitelka úseku kontroly kvality staveb ŘSD:
Když si představíte, že to trvá třeba od EIA 16 let, než se stavba začne stavět.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Jak je to možné?
Miloslava POŠVÁŘOVÁ, bývalá ředitelka úseku kontroly kvality staveb ŘSD:
To já samozřejmě nevím, já jsem byla dva roky na ŘSD a pracovala jsem tam s lidmi, kteří tam jsou, a mám vůči nim určité výhrady k jejich pracovní morálce. Ale jako to těžko jako...
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Dobře, tak to někdo odněkud ze shora z vlády brzdil nebo kde, v čem je problém.
Miloslava POŠVÁŘOVÁ, bývalá ředitelka úseku kontroly kvality staveb ŘSD:
Já mám jeden názor. Mně připadá úplně absurdní, když se vyprojektuje nějaká stavba, a teď se k tomu vznesou námitky k té dané trase. A teď dochází k tomu, že se soudí vlastně obce a soudí se vlastně proti ŘSD, proti právníkům, které si vlastně platí daňoví poplatníci, a teď ty obce si platí svoje právníky, na které si sbírají do čepice, a teď se soudí vlastně stát proti státu. Mně to připadá teda úplně absurdní. A myslím si, že v tom by se to mělo zlepšit. Ten přístup těch úředníků, že jestli je ta výhrada k té trase, tak by se tomu měli věnovat. A jestli tady, jestli tedy směrnice Evropské komise říká, dělejte varianty, tak by se ta varianta měla udělat už v té počáteční fázi, aby bylo jasné, kde budou problémy. Protože není možné, když se natrasuje jedna trasa té komunikace, že s tím budou všichni souhlasit. Tak dělejme ty varianty, nakonec teď ta směrnice to říká, tak to se to snad podaří jako.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pane Zahradníku, proč to trvá tak dlouho?
Jan ZAHRADNÍK, poslanec a expert strany pro oblast životního prostředí /ODS/:
Především je chyba v tom, a to by se mělo změnit, že to řízení by mělo probíhat tak, že se všechny ty námitky shromáždí, vyřeší, projednají v jedné etapě toho řízení, a pak už nadále dojednané trasy, dojednané podoby těch staveb budou platit, a ne, aby se i v dalších etapách znova vraceli ti odpůrci těch staveb, ať už jsou to třeba možná obce, anebo nevládní organizace a znova a znova podávaly svoje námitky. Uznávám, že problém je tedy i třeba v pomalém tempu výkupu pozemků schválených staveb. Tady Ředitelství silnic by podle mne mohlo významně přidat. A i problém s těmi cenami, které jsme řešili na začátku období funkčního, kdy občanům byly vykupovány pozemky za směšné ceny, a tenkrát ten pan ministr, váš předchůdce, ani nevím už, Prachař, nebyl schopen rozhodovat, že by se občanům mohly dávat za jejich pozemky větší ceny než ty...
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pánové ministři, zjednodušení celého procesu chystáte, přinesete do vlády, ať už to navrhnete vy, nebo vy, ať už jde o EIA, ať jde o celé, celou další návaznost všech těch kroků, které se musí udělat.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Víte, to je systémové opatření, které pravděpodobně tato vláda už nestihne, protože toho času moc nemá. To, co já chci udělat a v čem já vidím jeden z velkých důvodů, je, že jak na ministerstvu dopravy, tak i na tom ŘSD se střídali lidé jako na orloji. Takže místo toho, aby tam byla nějaká stabilita a dlouhodobá koncepce a práce, tak tam nebyla. Já bych rád, abychom aspoň v tom čase, který máme, tam tu stabilitu udrželi, aby se pracovalo poctivě. A do budoucna ještě, jestli můžu, do budoucna...
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Zjednodušující změny tedy už /nesrozumitelné/.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Zásadně zjednodušující změny by měly přijít příště. Já bych rád, aby se o tom vedla kampaň a aby byla jedna EIA, kde se s veřejností vydebatují varianty, všechno se domluví, a pak aby bylo jedno stavební řízení, na konci kterého bude stavební povolení, a nebyly prostě dlouhé...
Jan ZAHRADNÍK, poslanec a expert strany pro oblast životního prostředí /ODS/:
Integrované stavební povolení.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ale to mají velké, to mají zahra...
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Jednu větu, pane ministře.
Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/:
Nebyl bych tak skeptický. Mělo by jít v horizontu několika týdnů do vlády návrh stavebního zákona, novely stavebního zákona, a tam už by měly být právě záruky toho takzvaného koordinovaného řízení, které by mělo sloučit územní a stavební a samozřejmě zkoordinovat to s EIA. Ale je to...
Jan ZAHRADNÍK, poslanec a expert strany pro oblast životního prostředí /ODS/:
Tam se, pane ministře, otevře zákon o posuzování vlivu také a tam by se mělo podle mne trošku zpřísnit nároky na ty nevládní, na těch 200 podpisů.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
K tomu se dostaneme, k tomu příště se dostaneme příště. Paní Pošvářová, pane poslanče, páni ministři, díky, že jste přišli.
Jan ZAHRADNÍK, poslanec a expert strany pro oblast životního prostředí /ODS/:
Děkujeme, na shledanou.
Miloslava POŠVÁŘOVÁ, bývalá ředitelka úseku kontroly kvality staveb ŘSD:
Na shledanou.
Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/:
Hezký večer.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Na shledanou.
člen vedení poslaneckého klubu PČR
zastupitel statutárního města
člen regionální rady