Novela zákona EIA zastavila sto silničních staveb
Politici, média i veřejnost v současnosti naříkají nad skutečností, že novela zákona EIA (Enviromental Impact Assessment – Vyhodnocení vlivů na životní prostředí) zastavila stovku velkých dopravních staveb. Ministři Richard Brabec a Dan Ťok (životní prostředí a doprava) usilovně a bezvýsledně jednají s bruselskou administrativou, aby se mohly použít již existující posudky a nemusely se dělat nové, které znamenají několikaleté zdržení a ohrožení čerpání evropských fondů na tyto stavby.
Ač jde o prioritu státu, premiér Bohuslav Sobotka se ve vyjednávání neangažuje, snad proto, že jde o problém ministrů za konkurenční ANO. Kdyby se nepovedlo vyjednat výjimku, vinu by ANO mohlo svalit na něj.
Připomeňme si však, že si tuto novelu zákona schválila koalice sama. Ministři Brabec i Ťok údajně ujistili před hlasováním poslance, že se novela EIA nebude vztahovat na již vydané posudky a stavby. Sám mám čisté svědomí, hlasoval jsem proti, ale fascinuje mne naivita vládních poslanců, ne snad že věřili svým ministrům, ale že všichni skočili na lep zeleným byrokratům v Bruselu. Nové posudky EIA, to je nejenom odložení a možná nerealizování některých dopravních staveb, což je cíl některých aktivistů, ale hlavně stovky a stovky milionů pro posuzovatele vlivů na životní prostředí a jejich subdodavatele. Ministři Ťok a Brabec dnes objíždějí republiku, svalují vinu na minulé vlády a slibují, že zdržení staveb nemusí být v letech, ale pouze v měsících. Slibem nezarmoutíš.
A tak se budou dál hromadit křížky podél úzké silnice z Budějovic do Dolního Dvořiště. Úředníkům v Bruselu to přeci nevadí. Hlavní je dobře posoudit vliv nové silnice na životní prostředí. A také se potvrzuje heslo: za vším hledej peníze.
Ing. Tomáš Jirsa, MBA
senátor PČR
krajský zastupitel
neuvolněný starosta města
místopředseda regionálního sdružení
předseda oblastního sdružení