Interpelace na ministra zemědělství ve věci honiteb pro střední lesnické školy

3. března 2016
Interpelace na ministra zemědělství ve věci honiteb pro střední lesnické školy

Ústní interpelace poslance Petra Bendla na ministra zemědělství Mariana Jurečku ve věci honiteb pro střední lesnické školy.

 
Petr Bendl: 

Kolegyně, kolegové, pane ministře, obracím se na vás ohledně převodu lesních pozemků na střední lesnické školy. Už v roce 2013 vláda odsouhlasila převod lesních pozemků a jejich honiteb právě, řeknu, na posílení možnosti výuky těchto středních lesnických škol. Jak jistě víte, lesníci nemají na růžích ustláno, není tady přehršel zájemců, kteří by chtěli jít studovat tento směr, a je to věřím náš společný zájem na tom, abychom středním školám umožnili, aby případné honitby mohly využívat i k výuce a výukovým účelům.
 
Zajímá mě, pane ministře, protože se ke mně dostaly fámy, že jsme tím trochu zkomplikovali život lidem, kteří už si na tyto honitby mysleli. Proč se tak ještě nestalo a co pro to uděláte, aby lesnické školy tyto honitby k možnosti výuky dostaly.
 
 
Ministr zemědělství ČR Marian Jurečka:
 
Děkuji vám, dobrý večer, vážený pane předsedající, milé kolegyně, kolegové. K této interpelaci já musím říct, že tady je potřeba odlišit dvě věci, a to je převod pozemků, resp. lesů pro využití školních polesí, který schválila vláda, kdy se navrhuje, aby školy, které mají určitý typ maturitního oboru, měly možnost získat tisíc hektarů polesí pro výuku nebo pro potřeby výuky.
 
Já musím říct, že tady je potřeba se na to podívat tak, že české lesnické školství má ve třech klíčových školách po desetiletí velkou historii - to jsou tři školy - Písek, Trutnov a Hranice. Počet absolventů těchto škol dnes už převyšuje potřeby celého sektoru, to je potřeba si říci. Já jsem dal a v procesu je převod pozemků z Lesů České republiky na školu v Trutnově. Tady nemám problém toto usnesení vlády naplnit. Mám řekněme určité otazníky, se kterými chci seznámit ještě koaliční radu a dát na zvážení revokaci toho usnesení vlády, protože jsou tady jiné školy, kde počet těchto absolventů, počet maturantů je například na úrovni šest nebo sedm. A já si kladu otázku, zdali my tímto krokem - převodem těchto pozemků - máme řekněme spustit i možnou hypotetickou budoucí lavinu, že potom krajské samosprávy budou mít ambici, krajské vedení jednotlivých krajů, otvírat na svých školách tyto maturitní obory, které budou dávat, řekněme, nebo dávat očekávání toho, že taky dostanou tisíc hektarů na školní polesí. Já s tím jenom chci seznámit svoje kolegy z vlády, abychom si uvědomili, že pokud já to nařízení vlády beze zbytku naplním, což samozřejmě je možné, tak zároveň oslabíme i ty tři tradiční školy, jejichž úroveň výuky může v budoucnu výrazně poklesnout. To je potřeba si uvědomit. Takže tady to jsou mé určité obavy, které já vznáším k tomu celému procesu. Já s tím technicky v zásadě problém nemám, jenom chci, aby si i kolegové ministři, hlavně ministryně školství uvědomili, jaké to může mít další dopady pro ten sektor.
 
Pokud jde o honitby, tak samozřejmě v případě školy, která má školní polesí nad 500 ha souvisejících pozemků není problém s vytvořením honitby. Pokud jsou to školy, které to dnes nemají, tak je samozřejmě možné se ucházet v soutěži o pronájem honebních pozemků. Takže tady musím říct, že ty nádoby jsou částečně spojené, ale my nemůžeme garantovat převodem vlastních pozemků to, že škola bude mít v budoucnu honitbu. To takhle jednoduché úplně není. A ty mé obavy, které jsem tady vyslovil, jsou opravdu na základě čistých racionálních argumentů, řeči čísel a toho, jak já i vnímám reakce odborníků, kteří se věnují lesnímu školství po dlouhé roky. Takže to je celé. Děkuji.
 
 
Petr Bendl: 

Já tu čtu vaši odpověď tak, že tedy jedna škola ano, dvě ne. Když říkáte, že jste mírně skeptický nebo nepamatuji si přesně ten výraz. Považuji to za chybu. Protože stát by o nic nepřišel. Víte dobře, že tam jsou fixovány řeknu závazky vůči státu v případě, aby nedošlo ke zcizení, aby s tím nemohl nikdo manipulovat, apod. Ani kraj, ani škola případně. Myslím si, že jestli chcete jít tímto směrem, že to je pro lesnictví jako takové chyba. A nejsem přesvědčený o tom, že by fakt, že má k dispozici škola honitbu nebo příslušné lesní pozemky na výuku, že by to byl nějaký výrazný tahák pro učitele, nebo resp. pro žáky, spíše pro lepší kvalitu výuky a nakládání s lesem. Z hlediska budoucnosti si myslím, že by to bylo správné rozhodnutí.
 
 
Ministr zemědělství ČR Marian Jurečka: 

Nejsem odborník na střední a odborné lesnické školství, ale když jsem se o této problematice bavil s lidmi, kteří tam pracují desítky let a opravdu jsou to renomovaní lidé, tak říkají: Dobře se rozmyslete - a tak zněla i ta má reakce, říkal jsem, že vyjadřuji určité obavy - jsem řekl - dobře si rozmyslete, co tím krokem můžete spustit. Můžete tím spustit i to, že ty tři školy, které dneska mají prakticky několik stovek studentů, v ten okamžik budou výrazně oslabeny a celková kvalita výuky půjde dolů. A půjde celková výuka, kvalita výuky v celé České republice v oblasti lesního školství. To říkají lidé, kteří to dlouhé roky dělají, to neříká Marian Jurečka. Já to jenom interpretuji tady.
 
Budu chtít s tím seznámit své kolegy vlády před tím, než se definitivně potvrdí, jestli to nařízení vlády z předchozí vlády, to znamená tato vláda má beze zbytku naplnit či ne.
 
Jenom chci informovat kolegy o možných rizicích a dopadech, protože opravdu škola, která má v maturitním ročníků sedm absolventů, tak dávám na zvážení, jestli to je úplně perspektivní škola v tom ohledu školství, které chceme, jestli má dostat tisíc hektarů polesí pro sedm absolventů v daném ročníku. To je celé. Nemám problém s tou naplněností.
 
Chci říct, ať ministři, kteří jsou zodpovědní také, nebo ministryně za školství se k tomu vyjádří, byť je samozřejmě zřizovatelem kraj v tomto případě. Ale myslím, že ty obavy, které jsem získal, nebo které přinesli lidé, kteří se tou problematikou zabývají, nejsou úplně bez racionálních faktů. Myslím, že by bylo dobré se nad tím ještě zamyslet.
 
Děkuji.
Ing. Petr Bendl

poslanec PČR