Interpelace na ministra životního prostředí Richarda Brabce
Písemná interpelace poslankyně Jany Fischerové na ministra životního prostředí Richarda Brabce ve věci mimosoudního řešení sporů s odvolanými a vyhozenými zaměstnanci České inspekce životního prostředí a ve věci průtahů ve výběrovém řízení na ředitele inspekce.
Vážený pane ministře,
ve smyslu článku 53 Ústavy České republiky, ve znění pozdějších ústavních změn a podle § 112 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů
Vás interpeluji
ve věci, mimosoudního řešení sporů s odvolanými a vyhozenými zaměstnanci České inspekce životního prostředí a ve věci průtahů ve výběrovém řízení na ředitele inspekce.
Obracím se na Vás ve věci České inspekce životního prostředí a nezákonných personálních kroků jejího nezákonně jmenovaného ředitele Ing. Erika Geusse, Ph.D. Stát zde může zbytečně přijít o nemalé peníze na náhradách ušlé mzdy a škody způsobené nezákonným rozhodnutím a nesprávným úředním postupem. Celá věc je o to významnější, že k chybám došlo při implementaci zákona o státní službě, který Vaše vláda vydává za nástroj k profesionalizaci, stabilizaci, odpolitizování a transparentnosti státní správy.
Bylo jistě chybou odborného aparátu Ministerstva životního prostředí, že výběrové řízení na ředitele České inspekce životního prostředí vypsané podle zákoníku práce v září 2014 nestihlo dokončit před 6. 11. 2014, kdy nabyla účinnosti první ustanovení zákona o státní službě. Po tomto datu již nebylo možné volné místo vedoucího služebního úřadu obsadit jinak, než postupem podle zákona o státní službě. O tom jste byl spolu s dalšími ministry a předsedy ostatních ústředních správních úřadů informován již dopisem ministra vnitra z 12. 11. 2014. Jako člen vlády jste nutnost postupu podle zákona o státní službě při obsazování volných nebo uvolněných služebních míst vzniklých ze zákona 6. 11. 2014 schválil usnesením vlády České republiky ze dne 22. prosince 2014 č. 1102.
Tím, že jste jmenoval ředitele České inspekce životního prostředí od 1. 12. 2014 podle zákoníku práce, tj. mimo režim zákona o státní službě, došlo tedy k jasnému porušení zákona o státní službě. Jde zřejmě o jediný případ v celé státní správě, protože v jiných úřadech, kde k rozhodnému datu 6. 11. 2014 existovala sedisvakance, bylo přechodné období „bez ředitele“ řešeno dočasným pověřením výkonem funkce, dokud neproběhne výběrové řízení a jmenování podle zákona o státní službě.
Možná by chyba při jmenování ředitele ČIŽP mimo režim zákona o státní službě prošla bez povšimnutí, kdyby nově jmenovaný „ředitel“ inspekce Ing. Erik Geuss, Ph.D. neprovedl v úřadě personální zemětřesení, které v jeho historii nemá obdoby. Inspekce je „výkonný“ úřad podřízený ministerstvu, vždy stavěla spíše na odbornosti a postupném získávání manažerských zkušeností klasickým kariérním postupem „zdola“ - politické změny na MŽP se jí proto nikdy příliš nedotkly.
Je logické, že vedoucí zaměstnanci inspekce, kteří byli po dlouhé úspěšné úřednické kariéře odvoláni bez udání důvodů těsně před 1. 7. 2015, kdy už by odvolání bez udání důvodu nebylo možné, se chtějí právně bránit. Tím, že byli odvoláni těsně před rozhodným datem 1. 7. 2015, ztratili práva, která by jim byla z dlouholetého působení ve státní správě plynula. Tato práva naopak získali lidé „přivedení odjinud“ a jmenovaní do vedoucích úřednických míst těsně před tímto datem. Např. pro ně platí tzv. fikce složení úřednické zkoušky, kterou by pro naprostou neznalost práva a odbornosti potřebné pro výkon státní správy nikdy nemohli úspěšně složit, mohou se účastnit výběrových řízení na vyšší místa ve státní správě atd.
Stejně tak je logické, že hlavním právním argumentem odvolaných vedoucích zaměstnanců ČIŽP bude skutečnost, že je odvolal ředitel, který byl do své funkce jmenován v rozporu se služebním zákonem. V tom jim dal opakovaně za pravdu tzv. superúředník, tedy náměstek ministra vnitra pro státní službu. Opakované vyjádření Vašeho ministerstva, že máte jiný právní názor, je krajně neodpovědné jak z hlediska výhledu státu na úspěch v soudních sporech, tak čistě z hlediska disciplíny ve státní správě, popíráte-li výklad služebního zákona, který byl usnesením vlády, jejímž jste členem, schválen nepochybně proto, aby se v celé státní správě postupovalo jednotně.
Mám k dispozici rovněž informace, že se přímo na Vás obrátili i někteří řadoví propuštění zaměstnanci inspekce s tím, že na ČIŽP docházelo pod ředitelem Ing. Erikem Geussem, Ph.D. k tak zjevným porušováním zákoníku práce vůči řadě zaměstnanců, že podali podnět ke kontrole na Státní úřad inspekce práce a zároveň se někteří z nich brání či hodlají bránit proti neplatným výpovědím a neoprávněným finančním postihům soudní cestou.
Vyzývám Vás proto, pane ministře, abyste se zasadil o mimosoudní řešení celé situace. Média již referovala o tom, že jste dal řediteli inspekce Ing. Eriku Geussovi souhlas k najmutí externích právních služeb na soudní spory s vyhozenými zaměstnanci inspekce. On tento souhlas využil tak, že najal jednu z nejdražších pražských advokátních kanceláří, a ač podle vlastního vyjádření ví o žalobách bývalých zaměstnanců dosud jen z médií, vyplatil jí za cca dva měsíce blíže nedefinovaných právních konzultací přes 134 tisíc Kč.
Postoj ministerstva k situaci, kterou na ČIŽP vytvořil svými neuváženými a protiprávními kroky Ing. Erik Geuss, Ph.D., vyvolává dojem, že aby ministerstvo zakrylo chybu svou, tedy jmenování Ing. Geusse ředitelem ČIŽP mimo režim zákona o státní službě, bude krýt Geussovy chyby a nezákonnosti vůči řadě zaměstnanců ČIŽP.
Výběrové řízení na služební místo ředitele ČIŽP bylo náměstkem ministra vnitra pro státní službu RNDr. Postráneckým vyhlášeno již 4. srpna 2015. Přestože jde o správní řízení, které by mělo být ukončeno ve lhůtách daných správním řádem (v zásadě tedy do 30, případně 60 dnů od uplynutí lhůty pro podávání žádostí), do dnešního dne není znám výsledek tohoto řízení. Průběh výběrového řízení je přitom plně věcí Vašeho ministerstva, resp. státního tajemníka v MŽP a výběrové komise.
Po celou dobu výběrového řízení nejenže nezákonně jmenovaný Ing. Erik Geuss nebyl zbaven funkce ředitele ČIŽP, ale naopak činí další závažné kroky podle služebního zákona, které by v každém případě měly být ponechány novému řediteli jmenovanému po řádném výběrovém řízení podle zákona o státní službě. Např. vyhlásil dne 4. 11. výběrové řízení na služební místo ředitele sekce ekonomické, organizační a technické podpory ředitelství ČIŽP. Zjevná je snaha potvrdit obsazení tohoto klíčového postu faktického náměstka ředitele ČIŽP „svým člověkem“. Nový ředitel ČIŽP bude mít velmi omezené možnosti odvolat představeného jmenovaného podle služebního zákona.
Na MŽP samotném, jako na prvním ze všech ministerstev, proběhla změna státního tajemníka počátkem listopadu t.r. Výběrové řízení na státního tajemníka MŽP bylo vyhlášeno později a ukončeno dříve než na ředitele ČIŽP. Je tedy nutné si klást otázku, zda MŽP „na oko“ splnilo požadavek náměstka pro státní službu z července t.r. zajistit nápravu porušení služebního zákona na ČIŽP urychleným vyhlášením výběrového řízení na ředitele ČIŽP, ve skutečnosti ale sleduje jiné cíle. Např. zda nelegálně jmenovaného Ing. Geusse používá jako nástroj k plnění zadaných úkolů, některé podnikatelské subjekty kontrolovat přísně, některé nekontrolovat apod. Otázku, zda ministerstvu jsou lhostejné náhrady, které bude muset stát vyplatit zaměstnancům inspekce vyhozeným nelegitimním ředitelem.
poslankyně PČR
krajská zastupitelka
zastupitelka