Interpelace na ministra spravedlnosti Roberta Pelikána

11. února 2016
Interpelace na ministra spravedlnosti Roberta Pelikána

Písemná interpelace poslankyně Jany Fischerové na ministra spravedlnosti Roberta Pelikána ve věci, jakým způsobem vykonává ministerstvo spravedlnosti dohled nad způsobem, jakým se na soudech rozhoduje o přidělování kauz jednotlivým soudcům.

Vážený pane ministře,

ve smyslu článku 53 Ústavy České republiky, ve znění pozdějších ústavních změn a podle § 112 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů

Vás interpeluji 

ve věci, jakým způsobem vykonává ministerstvo spravedlnosti dohled nad způsobem, jakým se na soudech rozhoduje o přidělování kauz jednotlivým soudcům.

V příloze Usnesení vlády ze dne 23. 9. 2015, č. 765 se vláda vyjadřuje k návrhu Krajského soudu v Ostravě podle čl. 95 odst. 2 Ústavy České republiky na zrušení § 160 odst. 2 zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon) ze dne 23. září 2015, který byl podán k Ústavnímu soudu. 

Vyjádření je poměrně obsáhlé, vyjímám z něj to, co považuji za závažné a co mě vede k podání interpelace na ministra spravedlnosti. 

 

Vláda ve svém vyjádření mimo jiné konstatuje:

„Navrhovatel ve svém textu na několika místech upozorňuje, že na Krajském soudu v Ostravě dochází k rozdělování incidenčních sporů bez jasných pravidel. Dále také uvádí, že dochází de facto k zavedení dvou kategorií soudců (soudních oddělení), kdy jedni vedou samotné insolvenční řízení a jiní jsou povoláni jen k řešení incidenčních sporů a to často po poměrně dlouhé době od jejich nápadu na soud. Z popsaného stavu také vyvozuje obavu, že může docházet k tomu, že insolvenční soudci nechávají záměrně některé incidenční spory „stranou“ svého zájmu, aby následně mohla být aplikována hypotéza § 160 odst. 2 insolvenčního zákona ohledně obav před zbytečnými průtahy a tím byly kauzy přiděleny do oddělení, která se zabývají pouze spory incidenčními. Takto popsaný stav je jistě možné označit za vadný a porušující základní ústavněprávní premisy.“

 

Můj dotaz zní:

Jakým způsobem vykonává ministerstvo spravedlnosti dohled nad způsobem, jakým se na soudech rozhoduje o přidělování kauz jednotlivým soudcům. Jak konkrétně kontrolují jednotlivé rozvrhy práce jednotlivých soudů. Jaké konkrétní opatření přijalo ministerstvo spravedlnosti vůči Krajskému soudu v Ostravě, kde jednotliví soudci nemají prvotní nápad, tj. nejsou jim do jejich oddělení přidělovány žádné spisy dle rozvrhu práce, toliko  jednou ročně jsou soudcům přerozděleny spisy z jiných soudních oddělení, kde nejsou vyřizovány téměř rok, přičemž  sama vláda tento postup označila ve svém vyjádření /viz výše/ za vadný a porušující základní ústavně právní premisy.

Vážený pane ministře, děkuji Vám za odpověď.