Studio Stop

22. března 2012
Studio Stop

Hostem diskusního pořadu ČRo 6 byl ministr spravedlnosti a místopředseda ODS Jiří Pospíšil.

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

Příjemný večer, vážení. I dnes je pro vás připraveno Interview Studia STOP. Od mikrofonu vás opět zdraví ...

Petr HOLUB, moderátor:

Petr Holub.

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

A Jana Šmídová. A pozvání do studia Českého rozhlasu 6 dnes přijal ministr spravedlnosti, místopředseda ODS Jiří Pospíšil. Dobrý večer, pane ministře.

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Dobrý večer přeji.

Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ (záznam):

Já se přiznám, že to rozhodnutí ve mně nějakou dobu zrálo, já jsem odsouval a kvůli mě se ta vláda, kvůli mé sveřeposti se 3 týdny odsouvala. A já jsem protestoval proti tomu. Úterní K6, ač jsem byl po ní zdrženlivý, mě vedla k poměrně silnému rozhodnutí, ač jsem to svým kolegům z VV nesdělil. Já to beru jako újmu a křivdu programu Věcí veřejný, ten byl zkopírován do programového prohlášení vlády a jako újmu, potencionální újmu učitelů, to je pro mě to, co tam je. Je to skutečně problém. Všichni ostatní hlasovali proti programovému prohlášení vlády. Pro mě to není cár papíru, já si myslím, že je to něco, na čem jsme se shodli.

redaktor:

Den poté, co sociální demokraté zkusili ve sněmovně svrhnout vládu, oznámil včera odchod z Nečasova koaličního kabinetu ministr školství Josef Dobeš z Věcí veřejných. Ne náhodou bylo jeho jméno na prvním místě seznamu, který ještě před hlasováním o nedůvěře publikoval server Aktuálně.cz. Byla na něm jména členů vlády, jejichž osud je nejistý. I kdyby se vláda jako celek udržela. Po Dobešově rezignaci na oné černé listině zůstává 5 jmen. Jaromír Drábek na resortu práce a sociálních věcí a Jiří Pospíšil na ministerstvu spravedlnosti, oba čelí velkým problémům ve svých resortech. Damoklův meč se údajně vznáší i nad ministrem obrany Alexandrem Vondrou, jehož oslabuje případ ProMoPro, který by měl být v dohledné době uzavřen. Karel Schwarzenberg o svém odchodu z ministerstva zahraničí rozhoduje momentálně sám a Pavla Dobeše z Věcí veřejných může z ministerstva dopravy smést případná a v kuloárech popíraná koaliční rošáda s vládními posty. Podle citovaného serveru je prý Dobešově kauze v ODS podobný právě případ Jiřího Pospíšila. Ten dostal čas na vyřešení sporů mezi nejvyšším státním zástupcem Pavlem Zemanem a pražským vrchním žalobcem Vlastimilem Rampulou. Jak dlouho má být tato lhůta, je ovšem nejasné. "Žádné ultimatum nepadlo. Shodli jsme se jen, že válka žalobců je neúnosná." Tvrdí nejmenovaný člen vedení ODS. "Jeho lhůta se protáhne opět donekonečna." Míní další z vlivných členů ODS, jehož cituje Aktuálně.cz.

Petr HOLUB, moderátor:

Pane ministře, my jsme citovali internetový deník. Myslíte si, že vystihuje situaci? Co je na tom pravdy?

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Já musím říci, že bych to citoval trošku jinak, ale chápu média. Ta musí jaksi vytvářet určitou senzačnost a vytvářet jakési napětí. Já nejprve chci odmítnout tezi o válce státních zástupců. To je opravdu mediální nálepka, která byla vytvořena. To, že nejvyšší státní zástupce a ministr spravedlnosti se domnívají, že má odejít jeden z funkcionářů v rámci soustavy státního zastupitelství, není podle mého názoru o válce státních zástupců. Ta soustava normálně funguje, probíhají normálně trestní řízení, dnes a denně jsou jaksi podávány obžaloby, soudy na základě nich rozhodují. To znamená, tady není kolaps systému, jak se snaží někdo vytvořit takovýto dojem. Proto já toto musím odmítnout. A odmítám i jaksi tvrzení, že to je boj dvou skupin, či, řekněme, jiné výroky, jiná jaksi relativizace toho, co se reálně děje. Já když jsem opětovně vzal funkci ministra spravedlnosti, tak jsem jasně řekl, že pro mě je důležité zvýšit prestiž státního zastupitelství. A usiloval jsem o změnu na postu nejvyššího státního zástupce. Dosáhl jsem toho, že ten post dostal Pavel Zeman. Což je člověk, který opravdu léta působil v zahraničí, člověk nespojený s místními skupinami, člověk, který podle mého názoru po roce a půl ukázal, že je člověkem na svém místě. A pokud on navrhne odvolání jiného vedoucího státního zástupce a dá k tomu jasné důvody, pak zkrátka je nutné v té věci konat. To, že to bude složitý a zdlouhavý proces, o tom hovoříme od úplného počátku. Nikdo zde neřekl, že odvolání vrchního státního zástupce je bezproblémová věc, která rychle skončí. Od počátku jsme říkali, že podle nedokonalé právní úpravy to bude velmi složitá věc, která bude trvat měsíce, kdy dotyčný má právo se odvolávat, "klást nám procesní překážky". A jiné možnosti. Já to nekritizuji, pouze říkám, že od počátku jsme věděli, že to bude složitý proces. Ale také jsme si říkali, že chceme zvednout prestiž státního zastupitelství a že je třeba určitých personálních změn, že je třeba, aby do vedoucích funkcí šli důvěryhodnější lidé. A proto ten proces postupujeme. Mluvím v plurálu o sobě a o panu nejvyšším státním zástupci.

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

Takže to je ta vaše verze, takže všechny ty řeči o nějaké vládní rošádě a podobně, tak ...

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Pozor, to je něco jiného. Já samozřejmě neumím vyloučit, že v důsledku tohoto mohu odejít ze své funkce. A já jsem s tím v zásadě smířen.

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

Kvůli této materii, o níž jste teď mluvil?

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

To já nevím, to mohou být různé důvody. Demokratický politik si musí být vědom toho, že může odejít každým dnem. A já tak k tomu také přistupuji. Jsem čtvrtým rokem ministr spravedlnosti a víceméně o mém odvolání se spekuluje permanentně po dobu celých 4 let. Beru to v tomto směru jako věc, která může nastat, ale také nemusí. Nemám v tuto chvíli žádné silnější indicie. Ale samozřejmě to vyloučit neumím. A beru to se stoickým klidem. Pro mě je důležité, odejdu-li z resortu, abych odcházel s pocitem, že jsem odvedl kus dobré práce a že nemám zatíženo vnitřní svědomí, že bych se někde provinil, anebo něco nezvládl.

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

My samozřejmě o resortu budeme ještě mluvit v dalších minutách. Ale přece jenom se jako očitého svědka musíme zeptat, jak tedy probíhalo včerejší zasedání vlády? Byl skutečně její osud na vážkách, jak také řekl ministr Dobeš s tím, že Věci veřejné nechtěly za žádnou cenu přistoupit na Kalouskovy škrty? Kalouskovy škrty v uvozovkách samozřejmě.

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

To já neumím potvrdit. Nikdo z Věcí veřejných ...

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

No, byl jste tam.

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Dobře, ale nikdo z Věcí veřejných při samotném průběhu vlády nestavěl žádné ultimativní požadavky, nikdo tam za stranu jako takovou nejednal. Byla to opravdu debata mezi jednotlivými členy vlády a mezi ministrem školství jako takovým. To znamená, spíš to byla debata resortní než, řekněme, debata napříč koaličními politickými stranami. A v důsledku té debaty se pan ministr školství rozhodl rezignovat a klidným hlasem to oznámil plénu na vládě. To znamená, nebyla to ani vyhrocená jaksi situace, ani situace, kdy by si koaliční strany jako takové vzájemně přetahovaly nebo vzájemně si kladly ultimativní požadavky.

Petr HOLUB, moderátor:

A jaký byl ten věcný důvod, proč se pan ministr Dobeš rozhodl rezignovat? Ony totiž existují dvě varianty. Podle samotného pana ministra jde o to, že by se mu škrtaly asi 2 miliardy korun z letošního rozpočtu. Ale existují jiné interpretace, například od europoslance Březiny, který tvrdí, že hlavním důvodem byly vážné potíže, které má právě ministerstvo školství s čerpáním evropských dotací. Bylo to při tom jednání nějak jasné?

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

To jednání, které probíhalo na vládě, se týkalo opravdu pouze rozpočtu. Kdy jiní ministři v debatě mimo jiné říkali, že problém nevzniká pouze v resortu školství, ale vznikají ve všech resortech. Já zde mohu, a možná se k tomu dostaneme, hovořit o obrovských problémech, které vznikají v resortu justice. A není zřejmé, zda s tím rozpočtem, který máme, budeme schopni ufinancovat, zdůrazňuji, provoz českého vězeňství. O navyšování platů v tomto resortu vůbec nehovoříme. To znamená, já těžko mohu mít nějaké super pochopení pro to, jako ministr spravedlnosti, že se nebudou zvedat platy zaměstnanců jiného resortu, když vidím, že v mém resortu budou peníze chybět na samotný provoz. Vidíte sami, že to je ještě větší problém než je problém školství. Takže z tohoto důvodu já těžko mohu ten argument vzít jako absolutní. To znamená odchod pana ministra z důvodu toho, že mu bude také krácen rozpočet. Na druhou stranu byl to člen stejného kabinetu jako já, byť se ne vždy choval ke mně loajálně, tak já se k němu zachovám loajálně, nebudu ho tady nějak výrazně kritizovat. Ale na druhou stranu osobně to vnímám jako určité vyústění více problémů, které se v resortu nakumulovaly.

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

Počkejte, tak proč se k vám choval neloajálně? Bylo to kvůli plzeňským právům například?

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Tam já vnímám, že se dopustil velmi nekorektního ataku, protože každý, kdo tu kauzu trošku sleduje, tak moc dobře ví, že já jsem vstupoval do funkce na časově omezenou dobu před volbou děkanem, že jsem předem jasně deklaroval, že jako politik přicházím na fakultu pouze na 1 akademický rok. Toto byl můj slib senátorům, kteří mě případně pak následně volili. Nedovedu si tedy představit, že bych tam byl dál. Kritika, že jsem tedy pak odešel, poté, co jsem to slíbil, že tam budu na rok, tak jsem dodržel svůj slib, tak to mně připadá jako velký faul. Mimo jiné tady říkám a opakuji, když jsem z fakulty odcházel, tak akreditační komise udělala revizi veškerých mých kroků a veřejně konstatovala, opět je to dohledatelné, že klíčové reformy byly za mého působení na fakultě realizované a splněné. Ta fakulta není ohrožena kvůli nesplnění reforem. Ta fakulta byla ohrožena kvůli tomu, že po roce, co jsem přestal být děkanem, odešla čtvrtina, třetina kantorů. To je ten klíčový problém. To přece s mým působením nijak nesouvisí. Takže to já považuju jako neférové. Stejně jako neférové bylo, že pan ministr napadl profesora Eliáše, což je pro mě člověk, kterého já si mimořádně vážím. Autor nového občanského zákoníku. A tvrdit, že odešel, aby založil jinou školu a chtěl jaksi ohrozit plzeňská práva mně připadá jako velmi neférové.

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

Dobešova demise však v těchto dnech není jedinou výbušnou materií. Neuvěřitelné záznamy odposlechů uveřejňuje Mladá fronta DNES, která veřejnosti naservírovala záznamy telefonických rozhovorů pražského občanskodemokratického exprimátora Pavla Béma s Romanem Janouškem, který je označován za jednoho z nejmocnějších kmotrů v metropoli. A navíc odposlechy z dílny BIS disponovala agentura ABL, kterou v době činu vedl nyní souzený Vít Bárta, faktický šéf Věcí veřejných a stále ještě předseda poslaneckého klubu této partaje. Vše se sice odehrávalo před několika lety, ale to v tuto chvíli asi na věci nic nemění. Tak, co o tom soudíte? A to jak z hlediska právníka, z hlediska vašeho resortu a také z hlediska místopředsedy ODS. To vám asi ve straně dobrou vizitku nedělá, co, taková kauza?

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Já jsem přesvědčen, že celá věc musí být prošetřena všemi relevantními orgány. To jsou asi jak orgány činné v trestním řízení, tak příslušné třeba parlamentní komise, které, pokud vím, tak se tím zabývají. Z hlediska právního tam vidím dva problémy. První je ten samotný únik. Zkrátka je mimořádně nebezpečné, pokud z Bezpečnostní informační služby uniknou takto citlivé informace. To já se domnívám, že je mimořádně nebezpečné. Je otázka, nakolik je BIS neměla třeba předat orgánům činným v trestním řízení. A druhá věc je pak samotný obsah. Já nechci jenom tady mluvit o úniku, ale samotný obsah samozřejmě je, řekl bych, mimořádně nepříjemný. Nakolik jde, nejde o nějaké podezření z trestné činnosti, to musí posoudit orgány činné v trestním řízení. V každém případě to určitý problém je. A předpokládám, že ODS se o tom bude bavit.

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

A domníváte se, že tedy ještě tato materie přispěje dál k pověsti Víta Bárty, teď probíhá ten soud, tak samozřejmě nebudeme předjímat jeho výsledek, ale může vůbec takový reprezentant strany, která je členem vládní koalice, dál zůstávat na tak významném místě a můžou vůbec Věci veřejné ve vládě zůstávat?

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Víte, o tom vedeme debatu permanentně. Ta debata vyústila před určitou dobou, nechci říct přímo v krizi, ale v tvrdou debatu, zda ministr za Věci veřejné může být ministrem vnitra. Jak víte, tak ODS tenkrát jasně řekla, že není možné, aby zástupci Věcí veřejných řídili takto citlivý resort. Já si myslím, že v tuto chvíli je dostatečné, že zástupci Věcí veřejných neřídí resorty, kde jsou, řekněme, citlivé informace, které souvisí s trestní politikou země a tak dále. To je podle mě klíčová věc. To tehdy ODS jasně řekla. Donutila tehdejšího ministra Johna, aby odešel z funkce ministra vnitra. A toto je jaksi odpověď na to, jaké resorty Věci veřejné mohou spravovat a zda ABL může či nemůže být nebezpečí. Těmito kroky my jasně říkáme, ano, ABL a Věci veřejné, pokud by obsadily určité pozice, tak mohou být nebezpečné. Pro ODS je to nepřijatelné. A proto došlo k té personální změně.

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

Takže dostaly takové trafiky, kde nejsou už nebezpečné.

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Já nechci říct trafiky, já doufám, že v těch pozicích pracují a odvádí kus práce. Ostatně vláda, myslím, že potvrdila svůj smysl mimo jiné i tím, že včera schválila právě onu restrikci veřejných výdajů. Vládě je možné leccos vytýkat, v žádném případě jí však nelze vytýkat neúspěšnou fiskální politiku. Protože přes problémy, které dnes má světová ekonomika, Evropská unie, se nám daří snižovat schodek státního rozpočtu a Česká republika ve všech hodnoceních je dneska v rámci Evropské unie pátá až desátá nejzdravější ekonomika. To si myslím, že vůbec není špatný výsledek. A my to možná můžeme považovat za něco samozřejmého, ale věřte, podíváme-li se do jiných zemí, tak to nic samozřejmého není. A nemusíme zmiňovat pouze Řecko, které má obrovské problémy. Ty problémy mají i mnohé jiné větší země Evropské unie.

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

A Studio STOP dnes hovoří s ministrem spravedlnosti Jiřím Pospíšilem.

Petr HOLUB, moderátor:

My už jsme hovořili o tom vrchním státním zastupitelství, kde se řeší, kdo ho vlastně bude vést a jestli odejde současný vrchní státní zástupce pan Rampula. Já jenom jsem se v té souvislosti chtěl zeptat, jestli existují nějaké důkazy nebo hodně přesvědčivé indicie, že vrchní státní zastupitelství úmyslně zdržovalo některé případy. To je, myslím, ostatně jádro mediálního zájmu o tuto instituci.

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Vzhledem k tomu, že opětovně budeme správním orgánem, který bude řešit tuto kauzu, tak asi pochopíte, že já zde nebudu vysílat žádné mediální vzkazy. Já mohu k tomu pouze říci, že ono je velmi obtížné prokázat někomu úmysl, že něco dělá, něco dělá úmyslně. Jedna věc jsou výsledky jako takové, s kterými nemusíme být spokojeni a nejvyšší státní zástupce evidentně s nimi není spokojen a stejný názor má i ministerstvo spravedlnosti. A druhá věc je někomu prokázat, že porušil zákon. A to bývá kámen úrazu. Těžko se to veřejnosti vysvětluje. Veřejnost si řekne, jasně, tak pan Rampula nemá výsledky, tak ho odvolejte. Ale nemít výsledky není samo o sobě důvodem pro odvolání. Tím jenom odpovídám vám na to, že se určité situace nacházejí a zde je třeba říci, že v určitých případech podle našeho názoru došlo ze strany pana Rampuly k jednání, které zpochybňuje jeho nestrannost. Ale pohled soudu třeba na to je jiný. Takže i v jednotlivých, řekněme, jednáních může být jiný názor nejvyššího státního zástupce, ministra spravedlnosti a jiný může být názor městského soudu. To je příklad jedné z kauz, kterou jsme uváděli právě v důvodech pro odvolání, kdy pan vrchní státní zástupce dal několik minut před zahájením soudního řízení pokyn příslušné státní zástupkyni doktorce Dunajové, aby na místě jaksi se neodvolávala, aniž by znal ten spis, který měl několik tisíc stránek. Podle nás je to jednání, které vytváří pochyby o jeho nestrannosti, když bez znalosti spisu činí takovýto procesní pokyn státní zástupkyni. Městský soud však na to měl bohužel jiný názor. Tak je to otázka teď. Je to chyba ministra? Je to chyba nejvyššího státního zástupce? Anebo byl městský soud moc mírný při hodnocení chování pana Rampuly?

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

K nejznámějším případům, které leží na Vrchním státním zastupitelství patří například kauza Mostecké uhelné, případ ProMoPro, nákup zdravotnických přístrojů v Krajské zdravotní a tak dále. Dá se, pane ministře, říci, kdy budou tyto případy uzavřeny, případně předloženy soudu?

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

To je opravdu dotaz, který by vám žádný politik neměl odpovědět.

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

Ani by ho neměl poslouchat možná.

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Pokud žijeme v demokratické zemi, protože tady se pořád jaksi vytváří dojem, že ministr spravedlnosti má odpovídat za činnost státního zastupitelství a pokud možno ho moderovat, tu činnost, zasahovat do toho. Ale to, prosím, tak není. Politik má tu být od toho, aby vytvořil podmínky pro nezávislé a nestranné fungování justičních orgánů. Tedy ptejte se, prosím, na toto pana Zemana, případně pana Rampuly. Já záměrně takhle zdůrazňuji, že to je otázka, na kterou neznám odpověď. A jako demokratický ministr v demokratickém právním státě to říkám s plnou hrdostí. Já opravdu nemohu znát, kdy konkrétní kauza bude vyřešena. Protože pak by vzniklo podezření, že ministr zasahuje do těch kauz. Ovlivňuje, říká, tato je přednější, tu řešte primárně, tuto pozdržte. A to fakt politik nemá dělat. Aspoň já jsem o tom hluboce přesvědčený, možná někteří politici na to mají jiný názor, ale já si fakt myslím, že ministr spravedlnosti má vytvářet podmínky pro nestranné a profesní působení justičních orgánů.

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

Ale pak se, pane ministře, nedivte, že se pořád mluví o válce v justici a podobně, když nikdo vlastně nic neřekne. Já vás nenutím, abyste nám řekl, kdy bude co předloženo, nebo podobně. Ale když se obrátíme na státní zástupce, tak oni jsou stejně, nechci říct vyhýbaví, ale obecně mluví jako vy. Já chápu, že jsou to strašně složité věci, ale nezdá se vám, že tam opravdu některé ty věci jako Mostecká uhelná teda leží pěkně dlouho?

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Ale samozřejmě. Když se bavíme obecně, to jako politik mohu, tak jako to, že některé kauzy tam dlouho leží a některé kauzy byly nedořešeny, nebo jinak ta statistika ukazuje, že celá řada kauz byla nedořešena. Je jasné, že ne každá musí končit obžalobou. Tak opravdu je třeba prokázat už řekněme v jednotlivých fázích trestního řízení, když ne přímo vinu, tak aspoň závažná podezření. Tak to, že nemalé množství kauz stále leží na vrchním státním zastupitelství je také důvod, proč se domnívám, že by mělo dojít ke změně na postu vrchního státního zástupce. Ale nemohu vám říci, že tato kauza má být vyřešena tehdy. To opravdu je špatně. Já mohu říci, že například v kauze MUS podle nás došlo k pochybení, a proto také ty kárné žaloby, proto také je toto důvod pro odvolání pana Rampuly ve správním řízení.

Petr HOLUB, moderátor:

Vaše vláda přežila tento týden již třetí hlasování o nedůvěře. Nakonec to tak dramatické nebylo. Ale když se člověk podíval na to, co se říkalo ve sněmovně, tak pokud tam něco říkali ministři, nebo častěji poslanci za koaliční strany, tak ti zdůvodňovali další existenci vlády dalšími reformami, které je třeba ještě udělat. Myslíte si, že tak je správné vidět ten další osud vlády, že je podmíněn tím, že bude dělat další reformy?

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Já jsem přesvědčen, že toto je hlavní důvod existence této vlády. Máme po dlouhé době většinovou vládu v této zemi. Přes všechny mediální problémy, kauzy, které tu jsou, máme tu relativně stabilní vládu. A vládu, které se zatím podařilo všechny reformy, které připravila, prosadit. To opět může někdo považovat za samozřejmost. Já to za samozřejmé úplně nepovažuji a jsem rád, jako občan, že zde je reformní vláda, která dělá takové kroky, které nás odvracejí od toho, abychom byli druhým Řeckem nebo zemí s podobnými problémy. Tedy existence této vlády tu není pro parádu, je tu proto, aby opravdu prosadila reformy, které si předsevzala ve svém vládním prohlášení. Když se podíváte na výčet věcí, které se podařily, tak celá řada věcí byla splněna. Já mohu hovořit třeba za justici. Chápu, že reformy v oblasti justice občany až tak nezajímají, nicméně třeba prosazení nového občanského zákoníku je podle mého názoru historická záležitost. Je to zákon, který zde byl přijat na desítky let do budoucna. A výrazně ovlivní podobu právního státu v našem státě, v naší zemi, byť si to třeba nyní ještě nepřipouštíme a nedokážeme ty důsledky dořešit. Nicméně tato vláda má tento úspěch a nikdo jí ho nevezme, pokud ho tedy nikdo jiný nezruší.

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:
 
Ministr financí pan Kalousek v neděli v televizi řekl, že TOP 09, jeho mateřská strana, zůstává ve vládě jenom kvůli reformám a úsporám. Proč zůstává ve vládě ODS?

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Já bych to vnímal podobně. Já se domnívám, že ODS opravdu je ve vládě, a vždycky to říkala, je ve vládě kvůli reformám. My jsme byli schopni leccos překousnout. I ve vztahu ke koaličním partnerům některé jejich útoky a tak dále. Právě proto, že nám šlo o vládní program a o to, aby se podařilo to, co si celou dobu předsevzeme, nebo předsevzíváme. To znamená stabilizovat veřejné rozpočty. Bohužel ne vše se podařilo za předchozích volebních periodik, kde vláda nebyla většinová, těžko získávala podporu v parlamentu a v zásadě uprostřed svého mandátu padla během předsednictví kvůli sociální demokracii. Teď je fakt prostor pro to ty to reformy prosadit a opět říkám, můžeme na to mít různý náhled, ale statistiky jasně ukazují úspěšnost vlády, kdy jsme dneska 5. až 10. nejstabilnější ekonomikou v rámci Evropské unie podle kritéria, které vezmeme. To samozřejmě lze mít různý pohled. Ale jsem, řekněme, v té lepší polovině.

Petr HOLUB, moderátor:

A myslíte si, že ty reformy by měly sloužit ještě k něčemu jinému než k úsporám, ty právě prosazuje již zmíněný ministr financí. Nebo tam vidíte ještě nějaký další motiv?

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Já vidím celou řadu motivů. Pokračujeme v reformě právního řádu, mluvil jsem o trestním zákoníku, rád bych, kdyby se pokračovalo v reformě státního zastupitelství. Je připraven nový zákon o nezávislém státním zastupitelství, který bude brzo projednáván vládou. Je zde celá řada dalších reformních kroků. Ne vždycky ekonomických, ne vždycky jde o fiskální politiku vlády, které by tato vláda mohla do konce volebního období ještě naplnit. A tím potvrdit svůj reformní étos.

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

A Studio STOP stále debatuje s ministrem spravedlnosti a místopředsedou ODS Jiřím Pospíšilem.

Petr HOLUB, moderátor:

Jedním z hlavních motivů, ke kterým se tato vláda hlásila, byl od začátku boj s korupcí. On se tedy k tomu hlásí každý, kdo chce získat zájem. Ale vy, jak říkáte, máte možnost ve sněmovně s tím něco udělat. Já bych se na to chtěl zeptat podrobněji, ale ze začátku jsem se chtěl zeptat, co to vlastně je ta korupce? Například v zákoně pořádně definovaná není. Ale existuje definice, že korupce znamená propojení ekonomiky s politikou. Souhlasíte s touto definicí?

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Jako právník vám řeknu, že v trestním zákoníku je několik skutkových podstat, které dost jasně popisují, co je korupční jednání. Já bych tady nechtěl tvrdit, že každé jednání v duchu, jak vy říkáte, propojení politiky a ekonomiky je korupce. Jde o to, když někdo získá neoprávněnou výhodu, získá ji za úplatu, tak se bavíme o nebezpečí korupce. A z tohoto pohledu se domnívám, že trestní právo hovoří jasně. Druhá věc je, a to je samozřejmě problém, vždycky toto jednání prokázat. Dostat před soud a případně za prokázané jednání uložit trest. A to ne vždycky se daří. A proto celá řada změn a kroků, o kterých se zde bavíme. Korupce jako taková, rozumíte mi, není jenom právní problém. On to je asi socio-ekonomický problém post komunistické společnosti. Protože podobné problémy řeší i jiné transformující se ekonomiky a transformující se země. Zkrátka a dobře stále ten jistý prvek post totalitního uvažování v některých z nás je. A možná v sobě neseme jako důsledek, já vidím korupci jako jistý důsledek morálního marasmu, nebo mimo jiné jako jistý důsledek morálního marasmu, který zde byl v době normalizace. A v době, řekněme, uvolnění společenských vztahů, pádu totalitního režimu a nastolení svobody, zkrátka zde vzniklo takovéto prostředí. Korupce není v té společnosti, nebo je v menšině v té společnosti, kde vedle zákonů platí i morálně jiná pravidla. Kde zkrátka svoboda neznamená, že člověk si může dovolit úplně všechno. Ale je jaksi korigován ve svém chování nějakou výchovou, morálkou, náboženstvím a tak dále.

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

A 22 let po převratu je hodně. Proč jsme s tím tedy nic neudělali? Zdá se, že ten problém korupce je čím dál tím hrozivější. Už dokonce byla vyčíslena, víme z různých údajů neziskových organizací, nezávislých pozorovatelů, kolik miliard vlastně tím korupčním tunelem, když to vezmu jako společenský tunel, proteklo, tak nejste z toho zdisgustován? 22 let je docela dost času, abychom s tím něco udělali i politický establishment. Tak ...

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Jsem z toho samozřejmě otráven. Často o tom hovořím s právníky, sociology i psychology. A on to asi bude generační problém. Tím to nechci nějak snižovat a říci, nedá se s tím nic dělat. To v žádném případě. Pouze konstatuji, že ten problém asi je hlubší, má socio-ekonomické základy a ten boj s tím vždycky bude obtížný. My musíme udělat maximum pro to, aby trestní právo bylo efektivní v boji proti korupci a dostatečně korupci postihovalo. Nicméně teprve následně po zvýšení efektivity trestního práva, trestního postihu se začne korupce snižovat, protože zde bude obava potenciálních pachatelů z toho, že může přijít postih. Ale konstatuji, že trestní politika země jako taková korupci komplexně nevyřeší, je to opravdu problém hlubší. Je to o výchově, je to možná o určité generační změně a tak dále. Prostě stále jsou zde lidé, kteří jaksi, a nechci se nyní dotknout konkrétní generace, to opravdu je celospolečenský problém. Ale ...

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

Vy jste velmi mladý nakonec, tak.

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Ale ono se to nezdá. I moje generace jaksi vyrůstala v době normalizace, v době 80. let. Jsme jaksi Husákovy děti. To opravdu je, řekl bych, problém celé společnosti. To nejde o to, že starší by byli zasaženější, mladší nebyli. Já stále si vnitřně myslím, že ta další generace, která už vyroste úplně ve svobodném Česku a že bude tím zasažena méně. Ale my musíme udělat už nyní maximum pro to, aby se korupce snižovala. A proto je celá řada opatření a změn, které prosazuje tato vláda v rámci takzvané protikorupční strategie a které by podle mého názoru mohly vést k tomu, že například orgány činné v trestním řízení budou efektivnější při postihu korupce.

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

A vy jako ministr spravedlnosti tedy brousíte stále ostřejší zbraně proti korupci?

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Pořád se snažíme prosadit tvrdší a tvrdší právní úpravy, viz třeba včera nám prošel v Poslanecké sněmovně zákon, který upravuje institut takzvaného spolupracujícího obviněného, který umožňuje u, řekněme, závažné trestné činnosti, kterou páchá většinou nějaký kolektiv, je to nějaká organizovaná trestná činnost, že když jeden z takovýchto spolupachatelů označí ty ostatní spolupachatele a dá důkazy k tomu, aby byli usvědčeni, tak sám může být beztrestný. To je jaksi změna i třeba nástroj, které zavedly některé země, které bojovaly proti závažné trestné činnosti, třeba Itálie. A takovýto nástroj se třeba osvědčil.

Petr HOLUB, moderátor:

Vy hovoříte o konkrétních právních normách, které by to měly změnit. Takže když se teď podíváte na ty výsledky tažení protikorupčního vlády, třeba v té legislativní oblasti, tak jste spokojen, aspoň do určité míry?

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Celou řadu zákonů se již podařilo prosadit, celá řada zákonů postupně přichází do praxe. Je jasné, že konkrétní plody přinesou v horizontu několika let, musí se s tím orgány činné v trestním řízení naučit pracovat. Je to otázka třeba trestní odpovědnosti právnických osob. Mluvili jsme zde o spolupracujícím obviněném, pracujeme na novém zákonu o nezávislém státním zastupitelství. To já považuji za mimořádně důležité. Takto bych mohl hledat další a další zákony. My posilujeme obecně třeba transparentní procesy v justici. Konkurzní řízení na výběr předsedů soudů, na výběr jednotlivých soudců a tak dále. To znamená, snažíme se i v rámci resortu všude zavádět transparentní výběrová řízení, aby se snížil prostor klientelismu, který samozřejmě při netransparentních pravidlech vždycky se vytváří.

Petr HOLUB, moderátor:

Jeden z těch nových zákonů podle mých informací už zamířil z ministerstva spravedlnosti na vládu a probíhá nějaké připomínkové řízení. Je to zákon o transparentnosti právnických osob. Je zhruba v tomto stádiu?

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Ano, nyní je ve stádiu, kdy do vlády bude mířit jeho první a ta klíčová část. A to je omezení anonymních akcií. A my dále debatujeme ještě o druhé části, kde přišla celá řada připomínek od neziskového sektoru, a to je otázka případného rozkrytí vlastníků u obchodních společností, které vstupují do právních vztahů se státem a mají z toho jaksi určité benefity. To znamená výběrová řízení a tak dále. To je druhá část, která se stále ještě debatuje. Protože tam je celá řada připomínek. Nicméně ta první část už míří do vlády a to je právě to, že by se měly zrušit anonymní akcie. Do budoucna by tak nemohl nikdo schovávat jaksi svůj majetek do anonymních akcií. A v případě, že probíhá nějaké vyšetřování jeho potenciální trestné činnosti, tak se takto k určitému majetku nehlásit. Toto by do budoucna mělo být vyloučeno.

Petr HOLUB, moderátor:

Já se na to ptám, protože jsem přesně nechápal tu strategii, kterou jste zvolil. Ať už vy nebo vláda jako taková. Protože ty paragrafy, je jich asi 8, které jsou v tom návrhu o transparentnosti právnických osob, tak se týkají dvou věcí. Jak jste říkal, je to jednak zrušení akcií na doručitele, nebo omezení jejich používání. A je to snaha o to, aby zájemci o veřejné zakázky museli být transparentnější, pokud jde o jejich vlastníka. Museli by to zkrátka někde hlásit, komu patří. Což se dnes nedělá. Ale proč tyto paragrafy nebyly použity v jiných dvou zákonech, které se nedávno schvalovaly. Je to jednak obchodní zákoník, který stanovuje všechna pravidla pro to, jak používat akcie. A je to také novela zákona o veřejných zakázkách, která přece mohla také říci, že o zakázky se může ucházet, nebo je může získat jen ten, kdo řekne, komu patří.

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Já nejprve začnu tou druhou částí vašeho dotazu. Co se týče transparentnosti a průhlednosti vlastnické struktury právnických osob, tak to ano, primárně patřilo do oblasti veřejných zakázek. Ta věc nebyla v tomto zákoně upravena a víceméně jsme byli požádáni, abychom tuto věc odborně zpracovali, protože to není jednoduché. Takže toto je věc, která jaksi primárně nespadá do působnosti resortu spravedlnosti. V tom máte pravdu. K té druhé věci, tam ta odpověď je jednoduchá. Naším cílem je, aby zrušení anonymních akcií nastalo dříve než v okamžiku účinnosti nového obchodního zákoníku. Nový obchodní zákoník bude účinný od roku 2014. V lepším případě. Pokud se připraví ostatní veškerá legislativa, je to součást toho balíku občanský zákoník - obchodní zákoník. A čekat tady další dva roky na řešení problému anonymních akcií není pro jak společnost, tak pro politickou reprezentaci akceptovatelné. A proto se dělá speciální zákon, jehož jedinou jaksi výhodou oproti tomu, kdyby ten problém byl řešen v obchodním zákoníku, je to, že účinnost nastane dříve. Účinnost toho zákona fakticky nastane v okamžiku jeho schválení.

Petr HOLUB, moderátor:

Já možná jsem to četl špatně. Ale já si myslím, že ty akcie na doručitele, které by tedy měly být imobilizovány, že se tedy nebudou smět prodávat, tak nastane také až toho 1. ledna 2014.

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

O tom výrazně pochybuji, to se musíme do toho podívat. Tam je stanovena lhůta pro transformační proces, po kterou má ten dotyčný subjekt, akciová společnost prostor pro to, aby transformovaly své akcie. Protože uvědomit si jednu věc. Anonymní akcie, nebo akcie na doručitele v té anonymní podobě jaksi nevlastní jenom, jak se mediálně prezentuje, lidé, kteří do něj ukládají pochybný majetek. Když použiji tu mediální prezentaci. A vlastní to tisíce drobných akcionářů, možná desetitisíce, možná statisíce. To znamená běžných lidí, kteří zkrátka mají takovouto formu akcií. Mají v tom uloženy své peníze. A teď dostanou pokyn od státu, že musí si zřídit účet u centrálního registru, u burzy cenných papírů, že si budou muset platit služby s tím spojené a tak dále. Takže ono to není úplně jednoduché. Proto zde byla snaha expertů, a je to opravdu proces připravený experty v čele s profesorem Dědičem, najít takové řešení, které bude občana poškozovat co možná nejméně. To znamená, ty transformační náklady budou co možná nejnižší a bude zde vytvořen prostor pro to udělat to tak, aby to bylo i v souladu s ústavou. Protože vy tím zasahujete do vlastnického práva. A vlastnické právo je podle Ústavy České republiky, respektive Listiny základních práv a svobod zaručeno. A pokud do nich zasahujete, pak to má být vždy za náhradu. Tam v tomto případě žádná náhrada není, proto ten zásah musí být takový, aby když se ten návrh zákona dostane k Ústavnímu soudu, a to klidně může, protože, jak říkám, jsou tady tisíce, desetitisíce drobných akcionářů, může někdo se obrátit na Ústavní soud s tím, že ten zákon zasahuje a ovlivňuje vlastnické právo. A pak bude Ústavní soud na základě principu přiměřenosti zkoumat, zda ten zásah do toho vlastnického práva je přiměřený tomu společenskému účelu, proč se taková právní úprava zavádí. Proto to musí být ošetřeno tak, aby tu byly varianty možností, buď imobilizace nebo zápis v centrální evidenci. A stanoveny jasné termíny a způsoby, jak to má probíhat.

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

Pane ministře, věříte, že zákon o transparentnosti projde parlamentem a přes prezidenta? A kdy očekáváte tedy rozhodující hlasování ve sněmovně? Známe lidovou tvořivost a našeho poslaneckého lidu, tak ...

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Já doufám, že ještě během jara tohoto roku se zákon dostane do parlamentu a ...

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

Doufáte. A jaká je realita?

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Co mi jiného zbývá? Ne, já doufám, že ta míra pravděpodobnosti je relativně vysoká. Vládní koalice se shodla na tom, že takovýto zákon má být přijat. My ho vytváříme na základě rozhodnutí lídrů vládní koalice. Očekávám tedy, že bude mít podporu a že projde parlamentem během první poloviny tohoto roku.

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

Ony zmíněné akcie, ale vůbec boj proti korupci ostatně vyvolává zájem veřejnosti. Angažuje se spoustu nejrůznějších neziskových organizací. Vy už jste se taky zmínil, že s některými konzultujete. Tak jsou vám spíš ku pomoci, nebo komplikují vaši práci?

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Já musím říci, že velmi vítám to, že se dnes veřejnost o téma korupce a obecně legislativy proti korupci zajímá. A že to jaksi veřejnost řeší. Já jsem vždycky spolupracoval s neziskovým sektorem při přípravě zákonů na ministerstvu spravedlnosti. Je tomu tak pořád. Zrovna dneska jsme seděli s občanskými iniciativami nad zákonem, který se týká obětí trestných činů. A musím říct, že přinesli několik zajímavých podnětů, které do toho zákona, který už dneska je v parlamentu, rádi zapracujeme. Protože tyto podněty třeba posilují právo oběti trestného činu získat peněžitou náhradu po pachateli trestného činu. To jsou důležité věci a já jsem to vždycky, jak se říká, vítal, když si občané vzali návrh zákona k ruce a poslali nám nějaké připomínky a naopak je to pro nás doplnění celé řady nových podnětů a informací. Takže to vítám.

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

A ten neziskový sektor, jeho reprezentanti si myslí, že vy děláte dobrou práci? Protože oni jsou často velmi kritičtí k politické sféře.

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

To já neumím posoudit, to se zeptejte jich. Určitě budou mít i kritické hlasy, člověk je tvor nedokonalý, politik dvojnásob. Takže z tohoto pohledu určitě budou mít i kritické hlasy. Ale nemohou mi upřít jednu věc. Že pokud jsem neziskovým sektorem osloven, tak se s nimi vždycky o problému bavím a beru je jako seriózní partnery. Nikdy je nepřehlížím.

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

A Studio STOP dnes hovoří s ministrem spravedlnosti Jiřím Pospíšilem, jehož se ptáme.

Petr HOLUB, moderátor:

My jsme teď hovořili o akciích na doručitele v listinné podobě. Já jenom připomenu, proč to téma je mediálně tak zajímavé. Tyto akcie na doručitele v listinné podobě, to je kus papíru, který vlastně patří tomu, kdo ho právě drží. Tudíž tato vlastnost, ta se ve většině zemí světa nepřipouští. Protože právě tyto akcie mohou být zneužívány k praní špinavých peněz. A také nabízejí možnost, lze si snadno představit jak, že výnosy z veřejných zakázek inkasují ti, kdo je sami vypisovali. A nedá se to alespoň v tom prvním okamžiku vůbec zkontrolovat. Vy tedy navrhujete buď to, aby se firma, která má akcie na doručitele, je převedla na akcie na jméno, anebo navrhujete jejich imobilizaci. A tak jsem se vlastně chtěl zeptat, jestli si myslíte, že tento postup zlikviduje zmíněná rizika? Protože koneckonců ty akcie na doručitele v listinné podobě by mohly být klidně zrušeny rozhodnutím parlamentu.

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Máte pravdu. Mohly by být úplně zrušeny. Ale pak si kladu otázku, proč by měly být zrušeny, když jiné vyspělé země, jako je Německo a Rakousko, které pro nás byly vzorem při přípravě této právní úpravy, takovéto akcie připouštějí právě v té redukované podobě, kterou my tady zavádíme. Uvědomme si jednu věc. My samozřejmě musíme bojovat proti netransparentním vlastnickým strukturám a proti klientelismu. Na druhou stranu však nemůžeme zavádět taková opatření, která budou mnohem radikálnější a výrazně odlišná od toho, co funguje ve vyspělé západní Evropě. Pokud tímto směrem půjdeme, pak nastane to, že se někteří zahraniční investoři od nás začnou odvracet a začnou vstupovat do zemí, kde to prostředí je liberálnější. Tedy my jsme záměrně v tomto případě zvolili variantu, která platí v Rakousku a v Německu. Připravili to právní experti pod vedením profesora Dědiče, kteří mi garantovali, že převzali fakticky zahraniční vzory, a zdůrazňuji, ze zemí, kde demokracie a právní stát má kontinuální tradici, nikoliv ze zemí, řekněme, post komunistického bloku. A to mně připadá jako správné řešení. Já budu spokojený, pokud se Česká republika přiblíží v oblasti fungování justice zemím západní Evropy a když zde bude mít stejné, obdobné prostředí. Samozřejmě nikdy nic úplně nevymýtíte. To byste musel zakázat jednou akcie úplně, protože pak jako dojdete k závěru, že i o akcie, kde je uvedena konkrétní osoba jako vlastník to může být bílý nastrčený kůň, jak se říká takzvaně, že fakticky to může ovládat někdo jiný. To jsou věci, které ale úplně vyřešit asi nemůžete. Takže vše má svoji míru. Jak říkám, naším cílem by mělo být, aby naše právní úprava a český právní řád, fungování justice se rovnala evropský standard. Rovnala se tomu, co je Německo, Rakousko a tak dále.

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

Jenom, pane ministře, pro upřesnění. Dostane se policie k informacím o majitelích imobilizovaných akcií na doručitele?

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Přesně tak. Cílem má být, aby informace získaly orgány činné v trestním řízení, pokud probíhá, zdůrazňuji, nějaké vyšetřování. Nikde na světě není veřejný rejstřík, kde by byli uvedeni vlastníci dluhových akcií veřejně, jako jsou třeba uvedeni vlastníci nemovitostí. To není nikde na světě. Ale je dobré, a to je filozofie té změny, dneska zkrátka u akcie, kterou držíte fakticky v ruce a pak ji předáte a ten další, kdo ji fakticky drží je vlastníkem, nemůžou orgány činné v trestním řízení zjistit, dopátrat se toho, kdo ji tedy fakticky vlastní a zjistit majetkové poměry podezřelého nebo obviněného nebo obžalovaného. Do budoucna toto bude registrováno. Jasně například v té bance. A dotyčný orgán činný v trestním řízení bude moct tuto informaci získat a bude moci zkoumat, jestli ten, kdo tam je napsán, je reálný vlastník, anebo je to bílý kůň. Protože objektivně nemohl ani takovou akcii mít. A mohou se už ho ptát, kdo tedy mu tu akcii dal, jak ji získal a tak dále. Ta indicie, ta stopa tam samozřejmě bude velmi silná.

Petr HOLUB, moderátor:

Takže já když budu mít akcie na doručitele, tak se budu muset rozhodnout, kam si je vlastně uložím. Že například půjdu do Československé obchodní banky, nebo do jiné banky, tam to přinesu, oni mě zapíší a já si tam ty akcie vlastně de facto nechám, je to tak?

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Ano, takhle by to mělo fungovat. Plus povede ten seznam ještě si ta akciová společnost.

Petr HOLUB, moderátor:

Tato imobilizace akcií se plánuje, podle toho, co já jsem četl, na leden 2014, ale možná jsem měl nějakou verzi, která není úplně ...

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

Vrtíte hlavou ...

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Určitě by to mělo být dříve. Já teď fakt opravdu říkám, jakmile bude zákon přijat, tak se startuje to roční období, po které budou mít akcionáři a akciové společnosti prostor pro transformaci akcií. Tak možná, že se počítá s tím, že vyprší ta lhůta k tomu. Ale bude to fakticky po přijetí zákona by měl startovat ten samotný proces.

Petr HOLUB, moderátor:

To tedy znamená, že tam nějaký ten roční mantinel bude. A to jsem se právě chtěl zeptat. Pokud dnes někdo skrývá neprávem nabytý majetek v těch akciích na doručitele, tak asi bude mít dost času, aby ty peníze dostal někam jinam. Může založit firmu na Kypru, a za jejího skrytého majitele může použít firmu ze Seychel. Takové transakce jsou dnes u nás poměrně známy. Tak, jestli zkrátka já, pokud bych třeba získal ty špinavé peníze, tak jestli prostě nebudu mít dost času, abych je odnesl pryč někam na Seychely.

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Pane redaktore, my celou dobu říkáme to, že v globálním světě, a korektně to říkáme, na rozdíl od sociální demokracie říkáme, že zrušení anonymních akcií je pouze jedno z opatření, které sníží míru netransparentnosti. Ale není to všelék. To jestli říkají sociální demokraté svým voličům, tak těm voličům lžou. Pokud dneska máte globální světovou ekonomiku, která je propojená a máte země, které jsou nejen daňovými ráji, ale i země, které mají naprosto liberální netransparentní obchodní právo a umožní zakládat různé offshorové společnosti, no, tak nemůžete v malé České republice se bránit proti globálním vlivům. Tak to bohužel není. My se snažíme, aby alespoň bylo zřejmé, kdo je tedy ten první vlastník. A pak už je případně na policii, aby rozkrývala další a další vztahy. Ale ten první vlastník tam bude uvedený. Takže klidně to můžete v uvozovkách udělat tak a nikdo tomu nezabrání. Žádná vláda, že tam budete mít jako vlastníka nějakou společnost, která sídlí v zemi většinou třetího světa a která umožňuje netransparentní vlastnické struktury akciových společností. Tomu nemůžete zabránit. To by potom musela být celosvětová globální dohoda, že na této planetě se zakazují anonymní akcie. Pak byste toto nebezpečí řetězení vlastníků právnických osob úplně vyloučil. To je třeba korektně občanům a posluchačům říci. A vaše rádio poslouchají posluchači se zájmem o politiku a veřejné dění, a proto je třeba jim říci, ano, sníží se tím prostor pro šedou zónu, pro korupci. Ale úplná eliminace tím nastat nemůže, protože dneska přelévání kapitálu je globálním světovým problémem. A jedna národní právní úprava to nemůže úplně vyřešit.

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

Ostatně podvodníci jsou vždycky poněkud rychlejší než spravedlnost. Ale to platilo ještě dávno předtím, než zavládla globální ekonomika.

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Ano, musíme se snažit, aby se spíš ten rozdíl, ten náskok stíral a snižoval, než zvyšoval.

Petr HOLUB, moderátor:

Nicméně je tady ještě jeden motiv toho zákona o transparentnosti. Byť jste říkal, že se možná ještě trochu pozdrží. A to je to, že firma, která získá veřejnou zakázku z českých veřejných rozpočtů, tak by měla oznámit svou majetkovou strukturu. Podle toho návrhu, který jsem četl, tak by to měla učinit čestným prohlášením. Takže mně to přijde takové trochu mírné. Protože pokud někdo bude chtít podvádět, tak vám řekne do čestného prohlášení úplně, co bude chtít. Není to tedy trochu bezzubé?

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Pak tím poruší zákon. Tohle je varianta, kterou navrhovali experti na obchodní právo. Právě tato věc byla kritizována neziskovým sektorem, proto také se tato část zákona ještě pozdržela a povede se dál o tom debata.

Petr HOLUB, moderátor:

Vy si tedy myslíte, že ten návrh je správný? Který byl předložen a který byl kritizován.

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Ale já nejsem expert na obchodní právo. Promiňte, já nejsem všechytral, který všechno ví. Pokud najdou experti jiné řešení, které bude vykonatelné, efektivní, tak já se mu nebráním. Jenom říkám, že to řešení musí být nějak efektivní, musí být prokazatelné a musí být funkční. To znamená, teď dostali experti prostor pro to, aby našli nějaké jiné řešení, které přinese případně efektivnější způsob prokazování. Nikoliv čestná prohlášení.

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

Říká host Interview Studia STOP ministr spravedlnosti a místopředseda ODS Jiří Pospíšil. Děkujeme za váš čas, za informace a za názory a zase někdy na shledanou.

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

Já vám děkuji za pozvání. Politika v mé pozici, jestli ještě někdy, to uvidíme. Ale bylo to moc příjemné a děkuji vám za zajímavou debatu.

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

Ale my vás rádi přivítáme i jindy, třeba budete kurátor Kupkova díla ze sbírky Medy Mládkové.

Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti a místopředseda ODS:

To se přiznám, že je mým celoživotním snem. A vnímám svou politickou kariéru jako velmi dočasnou a pak bych se rád zase věnoval věcem, které mě zajímají, mimo jiné správě Nadace Jana a Medy Mládkových.

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  

A to budete mít na vlně Českého rozhlasu 6 dveře otevřené. Ale v tuto chvíli již musíme končit a děkujeme za technickou spolupráci Valérii Radsmanové a v tuto chvíli se také loučí od mikrofonu ...

Petr HOLUB, moderátor:

Petr Holub.

Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka:  
A Jana Šmídová. Na slyšenou. 

JUDr. Jiří Pospíšil

ministr spravedlnosti
předseda regionálního sdružení
místopředseda strany
poslanec PČR