Nehrozí více škody než užitku?

14. prosince 2015
Nehrozí více škody než užitku?

Na listopadovém jednání zastupitelstva Kraje Vysočina byl zařazen bod k projednání s názvem Vyjádření ke společnému vzdělávání.

Představa, že společné vzdělávání dětí vyjma těžce postižených, má začít už od 1. 9. 2016, je pro mě nereálná. Jedná se o velmi citlivou věc, kdy je třeba mít vše důkladně připraveno. Zároveň musí být všichni včas a důkladně informováni. Informace, které přicházejí z ministerstva, rozhodně nestačí. Nikdo z nás nechce chaos ve školství, na který doplatí všechny děti, nejen děti s lehkou mentální retardací.

Neumím si představit, že by praktické školy měly rázem skončit a všechny děti by měly být začleněny společně do základních škol s ostatními dětmi. Většina škol na to není dostatečně připravena a vybavena. Zeptejte se na základních školách, co ví o připravované vyhlášce. Podle jakého vzdělávacího programu se budou děti s lehkou mentální retardací vzdělávat, když příloha k RVP ZŠ – mentální postižení, podle níž se nyní vzdělávají, bude zrušena. Vědí učitelé ZŠ, že je čeká revize jejich vzdělávacích programů, aby zapracovali úpravy učiva, které budou moci děti s lehkou mentální retardací zvládnout? Jak budou vypadat zápisy do 1. tříd v lednu 2016? V drtivé většině vám odpoví, že neví. Protože ministerstvo je naprosto nedostatečně informuje. Přitom největší zátěž a odpovědnost bude záležet právě na školách.

Nejsem odpůrkyní společného vzdělávání. Má své značné přínosy především z hlediska socializace dětí. Ale za této situace se obávám, že tento nepřipravený krok nebude našemu vzdělávacímu systému, zejména pak dětem prospěšný. 

Ing. Jana Fischerová, CSc.

zastupitelka
krajská zastupitelka
poslankyně PČR