Události, komentáře: Nejasná budoucnost mýta v Česku

28. ledna 2016
Události, komentáře: Nejasná budoucnost mýta v Česku

Ministr dopravy Dan Ťok podá trestní oznámení na neznámého pachatele kvůli původním smlouvám k provozu mýtného systému. Ty v roce 2006 uzavřel jeho předchůdce Milan Šimonovský – Ťok teď tvrdí, že dokumenty vůbec nepočítaly s výběrem mýta i po roce 2016 nebo se změnou provozovatele. Ťok chce smlouvu s konsorciem vedeným firmou Kapsch prodloužit. Proč se rozhodnutí o mýtu neustále odkládá? O tématu hovořil v Událostech, komentářích ČT poslanec Martin Novotný.

 

Celý rozhovor s Martinem Novotným můžete zhlédnout na ČT24.

 

David BOREK, moderátor:

Ministr dopravy Dan Ťok chce prodloužit smlouvu na mýtné s konsorciem vedeným firmou Kapsch a mezitím vybrat nového dodavatele. Dnes to řekl poslancům. Opozice se neúspěšně snažila svolat mimořádnou schůzi dolní komory parlamentu. 

David BOREK, moderátor:

Teď už slibovaný politický duel, do kterého se zapojí jednak předseda poslaneckého klubu hnutí ANO Jaroslav Faltýnek. Hezký večer. 


Jaroslav FALTÝNEK, předseda poslaneckého klubu a 1. místopředseda hnutí /ANO/:

Hezký večer. 


David BOREK, moderátor:

Přišel také poslanec za ODS Martin Novotný, vítejte. 


Martin NOVOTNÝ, poslanec /ODS/:

Dobrý večer i ode mě. 


David BOREK, moderátor:

Začněme citací toho, co dnes na té vlastně ani pořádně neodstartované schůzi sněmovny řekl ministr dopravy. Cituji: „Já zájem o mýto velmi vítám a jsem rád, že se o něm bude debatovat na půdě Poslanecké sněmovny a rád vám předložím všechny informace, které má ministerstvo dopravy k dispozici.“ Konec citátu. Pane Faltýnku, proč pan ministr nejprve říká, že je rád, že se o mýtném, bude debatovat, a potom hnutí ANO a ČSSD znemožnily schválení programu mimořádné schůze? 


Jaroslav FALTÝNEK, předseda poslaneckého klubu a 1. místopředseda hnutí /ANO/:

O mýtném systému v naší zemi se diskutovalo dneska, pokud se nepletu, zhruba 3 hodiny. 


David BOREK, moderátor:

Ale v tom provizorním modu, tedy že vystupují lidé s přednostním právem, vlastně ještě to není žádná schůze. 


Jaroslav FALTÝNEK, předseda poslaneckého klubu a 1. místopředseda hnutí /ANO/:

To je pravda, nicméně pan ministr Ťok byl připraven odpovídat na dotazy a lidé s přednostními právy mu je kladli, konkrétně třeba dlouze vystupoval kolega Kováčik, který není, stejně jako já, odborníkem na mýto, mají tam jiné kolegy a ti mu předali ty své dotazy a ta debata proběhla regulérně, byla velmi věcná. Já jsem očekával podstatě větší hádku a kritiku pana ministra. A já jsem rád, že závěr té debaty, přestože jsme neschválili průběh schůze, tak byl v tom, že jsme se shodli i s opozicí, že jsme připraveni jako koalice a hlavně ministr dopravy ustavit pracovní skupinu, která by řešila vlastně v celém konsensu Poslanecké sněmovny problematiku mýta... 


David BOREK, moderátor:

Pane Novotný, na rovinu, když ODS byla vládní stranou, fenomén mimořádných schůzi, které požaduje opozice, vám přišel jako něco užitečného? To, co teď chcete, není to vlastně věc, která je tak trochu folklorem, který vlastně nemá reálnou oporu? 


Martin NOVOTNÝ, poslanec /ODS/:

Podívejte se, může to být folklorem, ale v tomto případě to folklor není, protože my jsme tím chtěli dát najevo, že situace je skutečně vážná. Tady vážně hrozí, že od příštího roku ten systém přestane fungovat a že se mýto přestane vybírat. Dnes už víme 100 %, že se nepodaří soutěž, velký tendr, na mýto nejen dokončit a vybrat nového provozovatele, ale že se nestihne do té doby ani připravit. A zároveň je velmi vážný problém, nic si nenalhávejme, že ta právní situace nějakého pražského prodloužení smlouvy z ruky, to je podobně problematické řešení, jako byl onen zrušený tendr na poradce v oblasti mýta. Je to tedy vážná situace. Proto my jsme přišli na jedné straně s mimořádnou schůzí, zdůrazněním té vážnosti, ale zároveň se seriozní nabídkou té spolupráce. Já jsem rád, že tady byla přijata, protože jde skutečně o hodně. Ten systém ovlivní rozvoj dopravní infrastruktury na 10, 15 let dopředu a v tom smyslu v žádném případě není možné podceňovat tu krizovou situaci. 


David BOREK, moderátor:

Další citát, tentokrát z června roku 2014. Autorem už tehdejší premiér Bohuslav Sobotka. Cituji: „Chci vás ujistit, že to je jedna z priorit, nebo řekněme, jedna z absolutních priorit ministerstva dopravy, abychom dělali všechno pro to, aby se podařilo nový systém zprovoznit od 1. ledna 2017.“ Pane Faltýnku, já jsem to říkal v úvodu pořadu. Vláda vládne 2 roky, vlastně skoro přesně 2 roky. Proč dosud není připraven nový tendr na mýto? To přece už nemůže být donekonečna svalováno na pana Šimonovského nebo na nějaké v historii zasuté ministry? 


Jaroslav FALTÝNEK, předseda poslaneckého klubu a 1. místopředseda hnutí /ANO/:

Dobře. Zkusme velmi stručně vysvětlit našim divákům, o co vlastně konkrétně jde. V roce 2006 vybrala tehdy vláda v neutrálním výběrovém řízení pro naší zemi mýtný systém na bázi mikrovlnné technologie, tehdy vybrala firmu Kapsch. Uzavřela smlouvu na 10 let, ta smlouva bohužel nemá koncovku, nemá vyřešeno vlastně předání toho systému, neukládá žádné povinnosti stávajícímu provozovateli a současně... 


David BOREK, moderátor:

Pardon, to jsou všecko věci, které se věděly na podzim 2013, když byly volby a určitě na počátku 2014... /souzvuk hlasů/ 


Jaroslav FALTÝNEK, předseda poslaneckého klubu a 1. místopředseda hnutí /ANO/:

To je pravda, ale ty se věděly, jak dneska velmi vtipně poznamenal kolega Kováčik ve svém projevu, i za ministra Bendla, Slanečky, Bárty, Šmerdy, Dobeše, Stanjury a tak dál... 


David BOREK, moderátor:

Dobře, tak jsme vyjmenovali všechny bývalé ministry a teď máme ministry za hnutí ANO, 2 roky uplynuly. 


Jaroslav FALTÝNEK, předseda poslaneckého klubu a 1. místopředseda hnutí /ANO/:

Jasně, ale já chci říct jednu zásadní věc, že vlastně, až pan ministr Ťok přišel naprosto natvrdo s informací, že vlastně je problém s koordinací toho předání, protože ve smlouvě toto není vůbec popsáno. A já bych chtěl říct jenom to, že to jsou negativa té smlouvy, ale pozitiva jsou ty, že ten systém funguje, ten systém funguje na 98 %, vybírá ročně 10 miliard korun, tyto peníze jsou investovány do našich silnic a dálnic a já bych tady nešířil paniku, že ten systém nebude fungovat, protože já si myslím, že najdeme takové řešení, a i společně s kolegy z ODS a z dalších opozičních stran, abychom vyjednali s firmou Kapsch provozování mýta na nezbytně nutně dlouhou dobu. Současně společně po dohodě v té pracovní skupině vypsali neutrálně výběrové řízení, které prostě umožní vybrat nového provozovatele, a může to být klidně i firma Kapsch, pokud vyhraje, nového provozovatele na mýto na 10, 12 let. To přesahuje v podstatě 2 až 3 volební období. A dál tento systém bude pokračovat, ale já tam mám ještě jednu podmínku, respektive 2 při jednání s firmou Kapsch, se současným provozovatelem, a to je snížit náklady na výběr mýta, protože dneska náklady jsou zhruba 20 % z té částky, která se vybere. Vybere se 10 miliard, 8 zůstává státu, 2 miliardy zůstávají provozovateli a jeho subdodavatelům. To je první podmínka: snížit tyto náklady, protože třeba v Rakousko jsou podstatně nižší... 


David BOREK, moderátor:

Ne, promiňte, nedělejte odbočky už další. Teď jste řekl tedy jednu věc, ano a rychle druhou věc. 


Jaroslav FALTÝNEK, předseda poslaneckého klubu a 1. místopředseda hnutí /ANO/:

A ještě jedna podmínka. Dosáhnout dohody s firmou Kapsch o to, co dneska není v té smlouvě desetileté, to znamená, o součinnost při předání novému vítězi v neutrálním výběrovém řízení. 


Martin NOVOTNÝ, poslanec /ODS/:

Já musím jenom upozornit, že k taktice jednání, pakliže stát je v horší pozici třeba z důvodu těch smluvních vztahů, určitě nepatří a nepomáhá to, když o tom mluvíme a když to zdůrazňujeme. Čím dřív ten velký tendr vypíšeme a čím dřív se firma Kapsch ocitne v situaci, že pro ni není samozřejmé, že bude pokračovat, že pro ni není samozřejmé si vodit stát jako loutku, tím budeme v lepší situaci. Proto ta pracovní skupina je dobrá a ona má daleko složitější téma. My nejsme příliš daleko ani v té oblasti definování, jak velký rozsah komunikací zpoplatnit, jakým systémem ho zpoplatnit. Je třeba okamžitě začít pracovat. Jde skutečně o příštích 10, 15 let. 


David BOREK, moderátor:

Jenom, abyste mi oba neutíkali někam k těm koncepčním věcem, které já neshazuji, ale přeci jenom teď to chci nechat na tu spíše dnešní agendu. Vy jste tam řekli jednu větu, kterou bych rád, abyste zopakoval, aby to nebyl takový jenom... nesezdaná lehkost toho, když politik něco řekne. 


Martin NOVOTNÝ, poslanec /ODS/:

Ano, ano. 


David BOREK, moderátor:

Vy jste řekl, že je varianta, že to po lednu přestane fungovat, že se přestane vybírat mýto? 


Martin NOVOTNÝ, poslanec /ODS/:

Já si myslím, že si nemůžeme nalhávat, že tato varianta není. Opravdu ten právní problém dát jenom tak z důvodu nějaké tísně tu zakázku z ruky třeba Kapsch, prodloužit ji jenom... 


David BOREK, moderátor:

Prodloužit... 


Martin NOVOTNÝ, poslanec /ODS/:

Je skutečně vážný problém, úplně stejný jako s tím tendrem na poradce. A proto my jsme dnes zdůrazňovali, že součástí agendy té pracovní skupiny není jenom ta dlouhodobá strategie a jenom ta dlouhodobá budoucnost, ale také legislativní otázka, jestli nemusíme něco legislativně udělat, abychom státu vůbec pomohli, aby se z toho patu dostal. Máme na to velmi málo času, jsme v oblasti, kde bojují velké firmy o miliardy korun. V takových tendrech je „házení vidlí“ naprosto standardní věcí. To znamená, boj nejenom ekonomický, ale i boj právní. V tom smyslu ta situace vůbec není jednoduchá a my musíme se zamyslet společně jako poslanci ve sněmovně, jestli nějakou legislativní změnou vůbec státu nepomoct, aby se z té situace dostal. 


David BOREK, moderátor:

Možná jenom pro diváky, nechci to teď příliš popularizovat, to naše povídání, ale samozřejmě toto všechno není řeč o paragrafech a různých právních kličkách, ale řeč o naprosto konkrétních miliardách, které by chyběly pro veřejné účely, pokud by takovýto lapsus nastal, ale je ta varianta tedy, byť z 1, z 5, z 10 % pravděpodobná, že kvůli právním kličkám nebo kvůli nedohodě s Kapsch se to mimořádné prodloužení smlouvy nepodaří a od 1. ledna příštího roku prostě se nevybírá mýto? 


Jaroslav FALTÝNEK, předseda poslaneckého klubu a 1. místopředseda hnutí /ANO/:

Teoreticky ta varianta možná je, ale... 


David BOREK, moderátor:

A to teoreticky opravdu 1 %, desetina procenta? 


Jaroslav FALTÝNEK, předseda poslaneckého klubu a 1. místopředseda hnutí /ANO/:

Já to neumím odhadnout. Já věřím tomu, že dosáhneme té dohody a že najdeme to legislativní řešení. A já děkuju kolegům ze sněmovny, i tady konkrétně panu Novotnému, že jsou připraveni prostě hledat to legislativní řešení, pokud bude potřeba. Pokud bude potřeba tak, aby v podstatě legislativní řešení tento postup v podstatě přikrylo, aby prostě nedošlo k tomu výpadku ve výběru mýta, protože 10 miliard korun je, si myslím, pro každý stát hodně peněz. 


David BOREK, moderátor:

Chápu, že nejste právník, nebo ryze právnicky orientován, ale přece jenom, je možné smlouvu, která byla podepsána před 10 lety, která nějak platí, která nějak jede, teď nějak přikrýt, jak jste řekli, třeba legislativním rozhodnutím parlamentu? 


Jaroslav FALTÝNEK, předseda poslaneckého klubu a 1. místopředseda hnutí /ANO/:

Musíme se o to pokusit, protože my nemůžeme za to, a ani pan Novotný, že ta smlouva je uzavřena takto, že nemá koncovku, takže musíme prostě najít takové řešení, aby z toho vyšel vítězně český stát a aby na to nedoplatili naši daňoví poplatníci. 


David BOREK, moderátor:

Ještě na závěr mi řekněte, jestli jsem se nespletl, protože když jsem poslouchal dnešní zpravodajství a výroky pana ministra, tak mě docela zatahalo za uši to, že to mimořádné prodloužení smlouvy s Kapsch má být na 2 až na 3 roky. To je myšleno vážně? 


Jaroslav FALTÝNEK, předseda poslaneckého klubu a 1. místopředseda hnutí /ANO/:

To je myšleno vážně. 


David BOREK, moderátor:

Jak je to...Teď nechápu, 2 až 3 roky...Smlouva platí 10 let, 2 roky vláda vládne a další 2 až 3 roky bude řešit, jak ji prodloužit? To je 5 let celkem! 


Jaroslav FALTÝNEK, předseda poslaneckého klubu a 1. místopředseda hnutí /ANO/:

Ne. My se musíme dohodnout do konce letošního roku a uzavřít smlouvy se stávajícím provozovatelem na nezbytně dlouhou dobu, kterou potřebujeme na zrealizování toho neutrálního výběrového řízení. 


David BOREK, moderátor:

A to jsou 2 až 3 roky? 


Jaroslav FALTÝNEK, předseda poslaneckého klubu a 1. místopředseda hnutí /ANO/:
 

Samozřejmě. V Rakousko to neutrální řízení trvalo 3 až 5 let. To je běžná praxe v rámci Evropy. 


Martin NOVOTNÝ, poslanec /ODS/:

Můžu říct poznámku? Nebude to vůbec žádná legrace. Nedávno konkurenční potenciální provozovatel řekl, že je připraven převzít ten systém bez problémů, aniž by měl tu kontinuitu s Kapsch. To je taková veřejná informace typu: jsme připraveni bojovat. Ani to jednoduché prodloužení z ruky Kapsch nebude vůbec jednoduché. 


David BOREK, moderátor:

Jeden osobní postřeh, jako novinář se pamatuji na dobu před 10 lety, kdy mýta byla plná Česká televize, pořád jsme to řešili, tak možná začíná opět ta... 


Jaroslav FALTÝNEK, předseda poslaneckého klubu a 1. místopředseda hnutí /ANO/:

Máme to tady znovu. 


David BOREK, moderátor:

Ta doba tady je opět. Děkujeme pro dnešek za rozhovor Jaroslavu Faltýnkovi a Martinu Novotnému, na shledanou. 


Martin NOVOTNÝ, poslanec /ODS/:

Pěkný večer, na shledanou. 


Jaroslav FALTÝNEK, předseda poslaneckého klubu a 1. místopředseda hnutí /ANO/:

Také děkuji, na shledanou.

Martin Novotný

poslanec PČR
člen regionální rady
předseda oblastního sdružení