10 argumentů ODS proti EET a 10 lží, kterými se je úředníci Ministerstva financí snaží otočit ve prospěch hnutí ANO

12. srpna 2015
10 argumentů ODS proti EET a 10 lží, kterými se je úředníci Ministerstva financí snaží otočit ve prospěch hnutí ANO

 

1. Návrh považuje každého podnikatele a živnostníka za nepoctivého

Tvrzení MF:

Naopak. Poctivých se zákon nedotkne, ti účtenky vydávají. Pomůžeme jim bojovat s nekalou konkurencí těch nepoctivých.

Fakta:

Současná podoba živnostenského zákona dává povinnost vydávat doklad NA ŽÁDOST zákazníka. Nikoli vždy. Nevydání účtenky neznamená nepřiznání tržby a naopak. Doklad může dnes živnostník navíc vyhotovit ručně bez potřeby jakéhokoli dodatečného elektronického zařízení.

 

2. Systém přenáší náklady na výběr daní na poctivé podnikatele a živnostníky

Tvrzení MF:

Více než 90 % podnikatelů běžně používá internet, připojení tedy mají. Nejmenším zaplatíme náklady na pořízení pokladního zařízení formou slevy na dani. Nic dalšího nepotřebují.

Fakta:

Dle průzkumu AMSP ČR má pokročilejší pokladnu schopnou online propojení pouze 19 % provozoven. 81 % bude muset investovat do nového zařízení.

 

3. Dodatečné náklady pro živnostníky a podnikatele mohou ohrozit jejich činnost

Tvrzení MF:

Jediný významnější dodatečný náklad je daň, kterou si někteří podnikatelé zvykli neplatit. Argument, že někoho může placení daní zlikvidovat a proto máme krácení tolerovat, je absurdní a do civilizované společnosti nepatří.

Fakta:

Důvodová zpráva uvádí jednorázové náklady od 5,7 tis. Kč pro nejmenší až po několik set tisíc Kč pro větší společnost. Dále roční náklady v řádech několika tisíc Kč (připojení k internetu, pronájem software, papír do tiskárny, odpisy zařízení…). Dopad bude zejména na menší živnostníky, kteří raději živnost ukončí. Řada potencionálně nových podnikatelů se kvůli dalším dodatečným nákladům, uvaleným při samotném startu podnikání, do této činnosti raději nepustí.

 

4. Vzniká chaoticky, je nepropracovaný

Tvrzení MF:

Zákon vznikal déle než rok na základě konzultací zahraničních zkušeností, po analýzách dopadů, ve spolupráci se zástupci podnikatelů z mnoha různých oborů. Zohledňuje připomínky právních expertů i veřejnou diskusi. Chaos působí jen účelové spekulace a nepodložené výmysly odpůrců.

Fakta:

Nejprve měli mít registrační pokladny všichni, poté pouze někteří, nyní opět všichni, ale v první fázi jenom restaurace a ubytování, poté malo a velkoobchod. Účtenková loterie nejprve měla být součástí, následně ji Andrej Babiš odmítl, aby se nakonec do zákona vrátila.

 

5. Neexistuje analýza dopadů na drobné podnikatele a živnostníky

Tvrzení MF:

Existuje. Každý si ji může přečíst v příloze důvodové zprávy k zákonu. Musí ale chtít.

Fakta:

Důvodová zpráva v části RIA obsahuje analýzu na podnikatelské prostředí jako celek. Analýza dopadu speciálně pro drobné podnikatele a živnostníky součástí není. Pouze několik zmínek o jejich nákladech. Důvodová zpráva také uvádí: „Lze očekávat, že malá část podnikatelů ukončí podnikatelskou činnost obdobně, jako tomu došlo v Chorvatsku.“ Takto sofistikovaná analýza nevypadá.

 

6. Neexistuje reálný odhad dodatečných daňových výnosů

Tvrzení MF:

I odhad výnosů si může každý přečíst v důvodové zprávě. A odborný aparát Ministerstva financí si za ním stojí.

Fakta:

Když původní plány počítaly se zapojením 600 tis. živnostníků a podnikatelů, dodatečný daňový výnos byl odhadován na cca 12 mld. Kč. V první fázi se mají registrační pokladny vztahovat na 300 tis. podnikatelů, výnos se ale očekává ve stejné výši 12 mld. Kč. To není reálný odhad.

 

7. Systém za stovky miliónů vzniká v utajení

Tvrzení MF:

V technické rovině ano, když má být zabezpečený proti zneužití. Zloději taky nedáváte klíč od bytu a PIN ke kreditce.

Fakta:

Nejen v technické rovině. Zákon o evidenci tržeb ještě nevstoupil v platnost a Ministerstvo financí již vynakládá finanční prostředky, včetně výdajů na PR kampaň. Výběrová řízení jsou účelově vypisována, aby obcházela povinnost otevřené soutěže.

 

8. Shromažďované množství dat může být zneužito

Tvrzení MF:

Dosud k úniku dat z finančních úřadů nedošlo. Tento systém stavíme ještě bezpečnější. Navíc z evidovaných údajů nikdo nezjistí, co si kdo koupil.

Fakta:

Z evidovaných údajů lze zjistit jaké tržby a v jaký čas má daná provozovna. Z dalších databází zjistíte, co přesně daná provozovna prodává, jaké služby poskytuje. Společně s daty z kontrolního hlášení DPH bude mít MF obrovské množství zneužitelných informací.

 

9. Prodlouží se čekací doba u pokladen

Tvrzení MF:

Zaevidování tržby bude trvat stejně dlouho jako platba kartou. A toho už se dnes přece nikdo nebojí. Čekat se nebude ani při výpadku internetu.

Fakta:

Někteří podnikatelé přijímající velké množství zejména malých plateb neakceptují platební karty právě kvůli nárůstu čekací doby. Registrovat se mají navíc i platby platební kartou, tudíž čekací doby na odezvu platební brány a zaregistrování platby se sčítají.

 

10. Inspiraci je třeba hledat na Západě, nikoli na Balkáně

Tvrzení MF:

Inspiraci je třeba hledat tam, kde to funguje. Na západě hledali řešení jako první, a použitý systém odpovídal tehdejším technologiím. Nebyly chytré telefony ani mobilní přenos dat. iPhone jsme poprvé viděli na obrázku až v roce 2007. A kdy jste si začali přes mobil posílat data?

Fakta:

Šedá ekonomika v Chorvatsku je na úrovni 28 %. V ČR je to cca 15 %. Dle informací chorvatského ministra financí k žádným podstatným nárůstům daňových příjmů nedošlo a nebylo to ani cílem. Cílem bylo získat dodatečné informace o podnikatelích a živnostnících.