Zákon o veřejných zakázkách ukazuje nekompetentnost ministryně Šlechtové
Dlouho očekávaný zákon o veřejných zakázkách nesplnil má očekávání, říká senátorka Veronika Vrecionová (ODS). Norma je obtížně srozumitelná a zvyšuje korupční rizika. "V realitě by po přijetí tohoto zákona mohlo hrozit nehospodárné nakládání s veřejnými rozpočty a usnadnila by se tak situace nepoctivcům," říká v rozhovoru pro Českou justici.
Do jaké míry splnil nový zákon Vaše představy?
Nejenom mé představy jsou takové, že má vzniknout jednoduchý zákon, ve kterém se vyzná každý, včetně starostů na nejmenších obcích. Zákon by také měl usnadnit veřejné investice a zároveň minimalizovat korupční rizika. Bohužel předkládaný návrh nesplnil tato očekávání. Nová norma je obtížně srozumitelná a podle Úřadu na ochranu hospodářské soutěže dokonce zvyšuje korupční potenciál.
Dojde k snazšímu vypisování a realizaci veřejných zakázek?
Dnes se podle zákona o veřejných zakázkách rozdělí téměř 600 miliard korun ročně. V případě, že navrhovaný zákon zůstane v současné nesrozumitelné podobě s řadou chyb, obáváme se, že se starostové a další odpovědné osoby budou bát vypisovat nová výběrová řízení, protože si nebudou jisti, zda vše dělají správně podle předpisů. To by snížilo objem veřejných zakázek a také zastavilo rozvoj obcí a měst. Takovýto vývoj považujeme za nejhorší možný a je proto třeba, aby byl zákon o veřejných zakázkách přepracován.
Co říkáte na již zmíněnou kritiku ÚHOS k návrhu zákona?
Je naprosto šílené, že ministryně Karla Šlechtová (ANO) předložila do vlády zákon, s nímž zásadně nesouhlasí ani jeho spolupředkladatel, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Výtky ÚHOS jsou přitom zcela oprávněné a jasně ukazují, jak je nový zákon špatně připraven. Ještě dnes existuje šedesát zásadních rozporů v tomto zákoně, což jasně ukazuje na nekompetentnost paní ministryně.
Podařilo se v zákoně eliminovat možná korupční rizika?
Nepodařilo. Zákon naopak rozšiřuje korupční rizika, na což upozorňují i odborníci z ÚHOS. Mluví se dokonce o tom, že nový zákon je krokem zpět i oproti současné právní úpravě. V realitě by po přijetí tohoto zákona mohlo hrozit nehospodárné nakládání s veřejnými rozpočty a usnadnila by se tak situace nepoctivcům.
Jak se zákon projeví v chodu obcí?
V prvé řadě si všichni starostové a zastupitelé budou muset nastudovat nový a velmi komplikovaný zákon. To si vyžádá nějaký čas, po který bude obtížné vypsat nové zakázky třeba na opravy a renovace obecního majetku. Někteří starostové v menších obcích, kteří nemají dostatečný aparát, se pak budou bát, že nedodrží některé náležitosti zákona, a tak raději pozastaví rozvoj svých obcí. Proto jsme od samotného počátku požadovali, aby nový zákon byl co nejjednodušší. Bohužel ale opak je pravdou.
Měly by být součástí zákona rovněž prováděcí předpisy?
U takto významné právní normy by bylo lepší, aby prováděcí předpisy byly součástí zákona. Každý by pak dopředu věděl, co přesně které ustanovení bude znamenat i v praxi, což považujeme za velmi důležité.
(Autor: Dušan Šrámek)
Rozhovor vyšel na serveru ceska-justice.cz
senátorka PČR
zastupitelka
místopředsedkyně oblastního sdružení