Nový zákon o veřejných zakázkách: místo moderní legislativy paskvil, který nikdo nechce

28. července 2015
Nový zákon o veřejných zakázkách: místo moderní legislativy paskvil, který nikdo nechce

Zákon o zadávání veřejných zakázek patří mezi priority koaliční vlády ČSSD, ANO a KDU-ČSL. Na nový zákon čekají jak komunální politici, tak podnikatelé. Od vlády se oprávněně čekal výsledek v podobě jednoduchého zákona, který by na jedné straně nekomplikoval veřejné investování a na straně druhé uzavíral prostor pro korupci. A výsledek?

 
Ministryně pro místní rozvoj za ANO Karla Šlechtová předložila do vlády zákon, s nímž zásadně nesouhlasí ani jeho spolupředkladatel, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže! Ten jej dokonce považuje za krok zpět oproti současné úpravě a upozorňuje na zvýšení korupčního potenciálu zákona. K zákonu se sešly stovky připomínek, které nebylo ministerstvo pro místní rozvoj schopno vypořádat, a tak zákon posílá do vlády s 60 (!) zásadními rozpory. O „kvalitě přípravy“ zákona svědčí i skutečnost, že ministryně Šlechtová se nebyla schopna dohodnout dokonce ani s ministry z vlastní strany.
 
Považuji takový způsob přípravy klíčového zákona, podle něhož se ročně rozdělí skoro 600 mld. Kč z veřejných rozpočtů, za smutný důkaz selhání práce vlády. Je veřejným tajemstvím, které nedávno přiznal i náměstek ministra vnitra pro státní službu, že je vládní legislativa za Sobotkovy vlády postupně paralyzována. Zákonodárný proces trpí na jedné straně rozpadem personálního složení resortů, a to vlivem čistek před platností zákona o státní službě, na straně druhé absencí jakékoliv koordinace mezi ministerstvy. Je pro mne záhadou, je-li zákon o zadávání veřejných zakázek prioritou vlády, co v této věci dělá vicepremiér pro ekonomiku a ministr financí Andrej Babiš. Kdyby totiž „makal“, jak před volbami sliboval, plnil by svoji koordinační roli a zákon o zadávání veřejných zakázek by nebyl předkládán v podobě legislativního paskvilu, který nechce ani ten, kdo je odpovědný za jeho fungování, tedy ÚOHS.
 
Ten používá ve svých připomínkách k zákonu (jako spolupředkladatel!) například tato varování:
„Zvolená koncepce bude mít za následek chybovost ve veřejných zakázkách ze strany zadavatelů. Mnohdy chyby zadavatelů, které s ohledem na šíři pojmu budou chybou zadávacích podmínek, a nebude možné je napravit jinak než zrušením zadávacího řízení, což bude mít fatální důsledky pro rychlé a efektivní vynakládání finančních prostředků z veřejných zdrojů a investiční politiku v ČR.“
 
Vyzývám proto premiéra Bohuslava Sobotku, aby se k této situaci urychleně postavil čelem a zajistil nápravu. Neplní-li roli koordinátora při přípravě tak klíčového zákona pro podnikání v této zemi vicepremiér pro ekonomiku, musí se jí urychleně ujmout premiér. Pane premiére, v zájmu obcí, veřejných institucí i podnikatelů, konejte!