Pražská ODS: Praha nemá na metro za 50 mld.
21. července 2015
Vedení města a zejména sociální demokracie připravuje megalomanskou investici, která zatíží rozpočet Prahy na řadu let a může skončit krachem městského rozpočtu.
Předseda pražské ODS a zastupitel HMP Filip Humplík k tomu uvádí: „Vedení Prahy připravuje investici, která rozpočtově neúměrně zatíží město a může vést i k zadlužení, které pak Praha nezvládne splácet. Navrhovaná podoba výstavby metra za 50 mld. korun je megalomanská.“
Pražská ODS nesouhlasí s plánovanou investicí hl. m. Prahy do výstavby metra D. Samozřejmě, že rozvoj městské hromadné dopravy je pro Prahu důležitý a chápeme, že zejména sídliště Novodvorská je obsluhováno pouze městskými autobusy, které svážejí obyvatele především ke stanicím metra C, jejichž kapacita je na hranici možného. Nicméně nemůžeme souhlasit s megalomanskou podobou projektu, který z původně plánovaných 25 mld. Kč vzrostl na 35 mld. Kč a nakonec na současných 50 mld. Kč. Taková investice se začíná jevit jako nereálná a městským rozpočtem neufinacovatelná. Během vlády primátora Svobody byl celý projekt výstavby metra D přehodnocen a výrazně zlevněn.
Metro D je určitě nesmírně důležitým infrastrukturním projektem. Nicméně ve variantě, která je o 25 mld. korun levnější než stávající plány.
Zmíněnou úsporu vypracovala v roce 2012 společnost Metroprojekt Praha a. s. Podle této levnější varianty by výstavba metra začala od stanice Pankrác a v prvním úseku by se budovala přes Krčskou nemocnici až do zastávky Nové Dvory.
Depo Písnice a samotná stanice v Písnici by se stavěla až po propočtech ekonomické návratnosti, abychom nestavěli další nevyužívané stanice metra. Metro by nebylo bezobslužné, ale využívalo by stávající systém jako na všech ostatních linkách. Stavělo by se po kratších úsecích, což by výstavbu zlevnilo, zrychlilo a byla by snadněji kontrolovatelná než 50miliardová investice. Před natolik zásadní investicí musí město provést strukturální změny v kontrole a řízení tak velkých investic. Město musí změnit i logiku podepisovaných smluv se stavebními a technologickými firmami. Není možné odměňovat projektanty, dozor stavby a stavební inženýring podle velikosti zakázky/stavby ale naopak podle úspor, protože pak náklady na výstavbu neúměrně rostou.
Město dlouhodobě opomíjí fakt, že výstavba nové linky metra D má být připravována i s důrazem na architektonické ztvárnění, které v případě prodloužení linky metra A nebylo zdařilé. Pokud metro D nebude jiné, pak Praha pouze potvrdí svou provinčnost v porovnání s ostatními evropskými metropolemi.