Přijdou východní Čechy o fungující železniční dopravu?

8. srpna 2013
Přijdou východní Čechy o fungující železniční dopravu?

Návrh změn v regionální železniční dopravě připravený Pardubickým krajem sklízí oprávněnou vlnu kritiky od zástupců odborníků a obcí v Pardubickém a Královéhradeckém kraji.

Navrhované změny totiž zhorší dopravní obslužnost pro statisíce občanů, zpomalí cestování a sníží efektivitu veřejné dopravy.

U návrhu připraveného týmem radního Duška (SPOZ) byla navíc nezvykle zkrácena doba k připomínkování a nebyl předem s dotčenými obcemi ani konzultován, ani zvlášť oznámen. Pardubická ODS se proto připojuje k výzvám požadujícím změny v krajem navrženém jízdním řádu.

Delší cestování a s přestupy

Zveřejněný návrh prodlužuje dopravu na desítkách vlakových spojů denně mezi krajskými městy přibližně o třetinu. Tím se dotkne pravidelně dojíždějících občanů z obou měst, ale také cestujících ze vzdálenějších částí regionu, kteří v Pardubicích či Hradci Králové přestupují na navazující spoje.

Nový jízdní řád se má negativně dotknout také páteřních spojení pro cestující z Trutnovska, Náchodska a celých Krkonoš.  Zrušení využívaných přímých spojů ze severu Královéhradeckého kraje do Pardubic s sebou přinese další přestup navíc a rozvázání stávajících hojně využívaných přípojů. Přímý dopad to bude mít také pro lokální turistiku, na jejíž podporu paradoxně míří dotace.

Dojezdovou dobu většině cestujících prodlouží plánované mnohem častější zastavování například ve Svítkově či v Opočínku. Cestující podobné zastávky téměř nepoužívají, protože se často nachází až za obcemi nebo v místech s možností přepravy MHD nebo regionálními autobusy. Zároveň k tomu kraj navrhuje také znovuobnovení málo využívaných lokálních spojů.

Více času zabere také cesta mezi Přeloučskem nebo Chrudimskem a Hradcem Králové. To výrazně omezí cestující na rozhraní obou krajů a občany dojíždějící za prací v průmyslových zónách. Kraj tím negativně zasáhne do mobility pracovních sil a podkope snahy o hospodářské oživení.

O kolik vzrostou skutečné náklady?

Spolu s navrženými změnami vzniká hrozba dalších skrytých vícenákladů na provoz málo využívaných spojů Českými drahami. Tyto prostředky by se daly mnohem lépe využít na zachování vytížených spěšných spojů na sever nebo na zachování výhodné pravidelné taktové dopravy s dobrými přípoji.

Z těchto důvodů odborná pracovní skupina pro dopravu a vedení pardubické oblastní ODS plně podporují připomínky podané zastupitelským klubem královéhradecké ODS. Apelujeme proto na radního Duška a vedení Pardubického kraje, aby se vrátili ke koncepčnímu přístupu, který povede k propojení železniční, autobusové a městské hromadné dopravy ve východních Čechách.

V opačném případě navrhované jednostranné protěžování neefektivních lokálních železničních spojů spolu s rozbitím návaznosti spojů poškodí celou veřejnou dopravu. To povede ke zbytečnému prodloužení času stráveného na cestě a s úbytkem cestujících také k nutnosti dalších výdajů.

Ing. Pavel Matouš za odbornou pracovní skupinu pro dopravu OS ODS Pardubice
a Ing. Jiří Janků, předseda Oblastního sdružení ODS Pardubice