První oběť Zemanovců? Veřejná doprava v Pardubickém kraji

7. května 2013
První oběť Zemanovců? Veřejná doprava v Pardubickém kraji

Ruší se základní stavební kameny nového systému veřejné dopravy, kterými jsou odbornost a pokročilé metody optimalizace dopravy.

Zemanovci uspěli při loňských krajských volbách pouze v Pardubicích a ve Zlíně, kde vsadili na poměrně výrazné osobnosti. Svůj úspěch přetavili v klíčová místa v radě a začali posilovat svou pozici v obou krajích. V Pardubicích plně ovládli dopravu a nezapomínají při tom ani na své věrné.

Zastupitel Štengl, který nyní dělá předsedu Zemanovců, dostal na kraji nově zřízenou funkci koordinátora veřejné dopravy. Tím došlo k zajímavé situaci, kdy stranický šéf pracuje na krajském úřadu jako podřízený svého stranického podřízeného Duška. Ve funkci koordinátora dostal na starosti zejména společnost OREDO. Tedy společnost, která sama měla za úkol koordinovat.

Ukvapené změny

Radní Dušek jako odborářský boss na železnici a koordinátor Štengl  se skutečně dali do práce se slibovanou vervou. Poškrtali bez okolků několik let práce dopravních expertů, pustili se do obnovy nevyužívaných lokálních železničních tratí, které často mají zastávky až v poli za obcí, a pro jistotu rovnou omezili zejména víkendové a prázdninové autobusové spoje.

A to lze ještě mluvit o štěstí, že pár dnů před spuštěním je na některé „chybičky“ upozornili vyhození odborníci. Jak ukazuje příklad údajně zbytečného vzájemného zajíždění spojů z vlakového na autobusové nádraží v Chocni, bez kterého by ovšem nebylo možné včas přestupovat.

Čísla mluví proti škrtům

Radní Dušek se samozřejmostí sobě vlastní oznamuje, že předešlý stav, ke kterému chce dopravu vrátit, byl dostačující. Zapomíná dodat, že v letech 2008-2011 ubývalo každoročně 10-15% cestujících. Právě kvůli úbytku cestujících zavedlo OREDO potřebné změny, díky kterým dokázalo přilákat nové občany do veřejné dopravy a vytvořit 24% nových spojů. Díky dvousložkovému financování by navíc další přepravení cestující umožnili nové spoje bez nutnosti vyšších nákladů pro veřejný rozpočet. To vytvářelo lepší podmínky jak pro cestující, tak pro kraj jako objednatele služby.

Zemanovci v čele dopravy zavrhli změny zavedené OREDEM a dokonce prosadili vypovězení smlouvy. Znehodnotily jediným krokem tisíce hodin nákladné práce expertů na celém systému optimalizace. Koordinace veřejné dopravy se tím zpět přesouvá z rukou zkušených odborníků pod úřednický aparát kraje. Zcela tím ruší základní stavební kameny nového systému veřejné dopravy, kterými byla odbornost a pokročilé metody optimalizace dopravy.

Dočkáme se vysvětlení?

Při svém tažení v dopravě Dušek argumentuje auditem s údajnými manažerskými pochybeními spolutvůrce OREDA Ing. Záleského, mimo jiné královéhradeckého krajského zastupitele za ODS. Že za původní chyby může příliš uspěchané politické zadání a za pozdní podpis smluv minulé krajské vedení v čele s exnáměstkem Tichým, už ovšem nezmiňuje. Ve článcích přece odvolaný člen ODS vypadá dobře a nikomu ani nepřijde zvláštní, že o tom rozhodly dvě levicové krajské koalice.

V Královéhradeckém kraji, kde se postupuje obdobně, už vznikla petice starostů proti rušení spojů. Nespokojenost mezi cestujícími a starosty vzrůstá také v našem kraji, a proto podobnou akci můžeme čekat nejpozději po další necitlivé redukci spojů. Zhoršení dopravní obslužnosti přitom již během letošního roku zasáhne desetitisíce občanů a bude stát miliony utracené spolu s nižší kvalitou služeb.

Zhorší se kontrola

Je to jasné i laikovi, p.Dušek s p.Štenglem nenašli jinou možnost jak posílit své pozice tak chtějí vypíchnout základní stavební kámen sytému jako celku, tou je odbornost a metody optimalizace dopravy jak ze strany cestujících tak ze strany investora.

Sám po vystudování DFJP Univerzity Pardubice vím, že jen využitím vhodných operačních analýz s přesnými daty (sondováním terénu ve časech na všech možných obslužných místech) je možné dosáhnout optima. Zároveň to mohu potvrdit i z praxe, kde jsem vedl svou vlastní kamionovou dopravu s 20 tahači co přepravovaly zboží po celé Evropě, bez čehož se podobná optimalizace neobešla, tak proč se vracet do "doby ledové".

Bohužel výše zmínění pánové si představují, že mají patent na rozum, čemuž sice teď sami "věří" (tzv. subjektivní důvěra k dosažení jen vlastního cíle k upevnění své pozice), ale v budoucnu sami uznají, že neměli pravdu. 
Ono období než na to přijdou je zásadní. Geometrickou řadou narostou náklady, zahodí se všechny vynaložené prostředky z minulosti do koše a náprava přijde kraj několika násobně dráž než předtím, neboť o to těžší bude uklidnit a přesvědčit všechny účastníky dopravy (klienty), kterých se to týká v to, že teď už to snad bude v pořádku. Nechceme přece přeplněné cesty nespokojených lidí s auty jezdícíh na LPG.

Musí proto být prioritou krajských opozičních politiků, aby řádně hlídali změny, které probíhají ve veřejné dopravě. Než vedení kraje opět dojde, jak zásadní chyby schvaluje, tak už budou prohospodařené nejen desítky milionů korun, ale také důvěra cestujících v zajišťovanou dopravu. Poté už bude jakékoliv zavádění nutných změn mnohonásobně složitější a tratit na tom budou zase občané.

Ing. Homola Hynek