Prodáme lesy, dráhy i Budvar
Před dvěma týdny byl zvolen prvním místopředsedou občanských demokratů, sám se označil za zlého muže a hned se začaly dít věci. Takzvané rebely zkrotil raz dva, teď nabízí restart nejen ODS, ale i vládě. Politik s pověstí vlivného vyjednávače, ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba.
- Petr Nečas v posledních dnech několikrát zopakoval, že by vláda ve zbývajících dvou letech už neměla tolik škrtat. V čem by se to mělo projevit konkrétně?
Vláda by hlavně neměla komunikovat stylem, že dobře už bylo a teď už se bude jen šetřit. Lidé to vnímají a ty nálady tlumí domácí poptávku. Druhá věc je podpora konkrétních sektorů, které startují ekonomiku. Stavařům třeba můžeme pomoci tak, že zrychlíme povolovací procesy, že nebudeme tak podléhat zeleným hnutím, která chtějí u každé silnice ekodukt, po němž by přeskakovaly žabičky. Pravicová vláda by se měla chovat šetrně k životnímu prostředí, ale ne se dostat do situace, kdy povolení stavby jedné silnice trvá od první čáry na papíře sedm let.
- Co všechno váš plán zahrnuje?
Řadu věcí v sobě obsahuje už novela stavebního zákona, která teď byla schválena. A připravujeme další věci, které by měly zjednodušovat povolování velkých infrastrukturních staveb. Třeba v Litvě se povedlo zkrátit povolovací procesy u energetických staveb na tři roky. U nás, chcete-li postavit elektrické vedení z jednoho kraje do druhého, to trvá dvanáct let. Musí se ale také postavit ministr životního prostředí a říct, že není možné, aby se občanská sdružení odvolávala proti všemu.
- Tak to je dobrá zpráva pro stavaře, ale co ostatní?
Musíme zjednodušovat prostředí pro podnikání. Třeba daňový systém se musí změnit tak, že budeme moci propouštět lidi z finančních úřadů, protože tam budou zbyteční.
- Chystáte se ještě v tomto volebním období něco privatizovat?
To je jedna z věcí, kterou ODS musí vrátit do hry. Umím si to představit třeba u Lesů ČR, u ČD Cargo, bavme se o tom i u Českých drah. Pokud se to povede a bude to uděláno transparentní, jasnou cestou na burze, může to velmi zefektivnit řízení podniků.
- Když vezmeme například Lesy ČR, kolik procent by se mohlo podle vás prodat?
Kolem třiceti procent. Vždy je nutné, aby státu zůstala majorita a na druhou stranu nabídl akcionáři podíl, který pro něj bude atraktivní a umožní mu podílet se na chodu podniku.
- A co privatizace Budvaru, o které se často mluví?
Vůbec bych neviděl problém v tom, aby se podobný proces provedl i u Budvaru. Myslím, že by mu to prospělo. Ale pokud se bavíme fér, jsem přesvědčen, že případná částečná privatizace Lesů ČR * vyvolá menší veřejnou debatu než v případě Budvaru.
- Na kongresu ODS jste si slíbili tvrdé prosazování stranického programu. Jak se to konkrétně projeví ve vládě?
Bavíme se třeba o elektronizaci státní správy. Něco, co by mohlo velmi výrazně uspořit a co jde napříč agendami. Moderní státy jsou schopny řadu věcí řešit elektronizací.
- Mimochodem, elektronizace státní správy začínala za ministra vnitra a vašeho partajního kolegy Ivana Langera OE a výsledek stále nikde.
Ivan Langer s náměstkem Zdeňkem Zajíčkem změny velmi slušně nastartovali. Právě v IT se pak ale promítaly nešvary, které si nesla státní správa při zadávání veřejných zakázek - zbytečné předražování a malá efektivita. Úkol ODS je vrátit do toho racionalitu. Obyčejným lidem a podnikatelům to musí přinést to, co čekají. Že si rozkliknou jednu stránku a tam uvidí všechny dokumenty pro komunikaci s úřady. Nebudou běhat po pěti úřadech, ty si to musí být schopné poslat.
- To je hezké, že všechno bude jednodušší. Ale kdy to bude?
Debaty teď musí proběhnout v koalici. Určitě se nám nepodaří prosadit všechno, ale veřejnost musí vědět, s jakými názory tam ODS jde a jaký vznikl kompromis. Naši voliči šest nebo sedm let slyší o tom, jak budeme snižovat agendu. První úřad, o jehož zrušení se všichni bavíme, je ministerstvo pro místní rozvoj. A ono pořád sídlí v jednom z nejdražších baráků v zemi na Staroměstském náměstí.
- Jeden z bývalých "rebelů" ODS Tomáš Úlehla TÝDNU nedávno řekl, že by se mohl sloučit místní rozvoj s ministerstvem dopravy. Nepřišla na to právě vhodná doba?
Razantní změny musí přijít. Ale nemohou to být jen mediálně atraktivní témata, za kterými nebude obsah. Rušení ministerstva má smysl, pokud zaniknou agendy, které otravují lidi, a to, co je nutné, se přidruží k něčemu jinému.
- O zrušení ministerstva místního rozvoje se mluví řadu let, ale nikdy k tomu nedošlo mimo jiné proto, že bylo potřeba uspokojit klíčové vládní politiky a jejich touhu po křeslech.
Tvrdím, že na tohle už ODS nemůže přistoupit. Podnikatelé ve firmě se také nemohou rozhodnout, že to a to oddělení nechají, protože na něm musí sedět nějaký partner nebo něčí kamarád. Mimochodem, když posloucháte od pana ministra Kalouska, jak se v historii všechno projedlo, ať to nevnímá ve zlém, ale vždyť on seděl osm let u většiny rozpočtů. Ať už jako předseda rozpočtového výboru sněmovny, nebo jako ministr. Hlas největšího ochránce pravice v České republice měl znít před osmi lety, kdy pod vlajkou KDU-ČSL rozdával mateřské příspěvky na billboardech.
- Kde ještě budete škrtat?
Například v mém resortu se musí změnit organizace, jako je třeba Správa státních hmotných rezerv. Je to instituce, která má dnes několik stovek zaměstnanců a disponuje velkými obraty zboží, navíc netransparentními. Budu navrhovat zásadní zeštíhlení, stažení této organizace pod ministerstvo a využití skladování rezerv u našich podniků, jako jsou ČEPRO a MERO (společnost pro přepravu, skladování a prodej ropných produktů, resp. mezinárodní ropovody, pozn. red.). Tím jsme schopni šetřit v řádech stovek milionů korun. A to je jen malá ukázka.
- I vašim voličům nejspíše vadí ještě jiná věc. Například to, jak se veřejné zakázky přihazují firmám napojeným na politiky.
Mám pocit, že tahle vláda oproti předchozím reálně pracuje na zvýšení transparentnosti. Ale třeba zákon o veřejných zakázkách je pro mě ukázka, jak se pod mediálním tlakem přijalo něco, co není funkční a co komplikuje práci starostům. Ani v životě si nekupujeme věci nejlacinější, ale ty, kdy za dobrou cenu získáme to, co od nich čekáme. Tak se musí chovat i státní správa. Ale že tady je opravdu větší a větší tlak na transparentnost, to téhle vládě lze přičíst.
- Z projektu Karolíny Peake LIDEM je už po ustavujícím sjezdu ofi ciální strana. Jak to zamíchá kartami při očekávané vládní rošádě?
Mám pocit, že politická strana má nést ideály, které přetrvávají staletí. V tomto smyslu si nejsem jist, jestli uskupení LIDEM je politickou stranou. Ale je to určitě hnutí, které se podílí na vládní koalici a spoluvytváří většinu ve sněmovně. Je to tedy náš partner a jeho požadavky na obsazení jednotlivých ministerstev jsou z mého pohledu legitimní.
- Jenže stranu LIDEM nikdo nevolil, což oslabuje celou vládu včetně ODS.
To je věc, která se musí diskutovat na koaliční platformě. Z mého pohledu - a teď mluvím jako první místopředseda ODS - je důležité, aby ODS dokázala prosazovat své priority. A samozřejmě s mnohem větší vahou než uskupení, které vzniklo v průběhu času a dnes má nějakých sto členů. Což je upřímně řečeno méně, než řada místních sdružení ODS. Tím nechci nijak snižovat váhu kolegů, ale pro voliče ODS je důležité, aby v budoucích prioritách byl prostě program ODS. Jinak nemá pro ODS smysl se na takové vládě podílet.
- Jak chcete coby první místopředseda ODS čelit tlaku členské základny například kvůli ústupkům LIDEM?
Členové strany mají vždycky ambici mít ve vládě co největší vliv. Myslím, že by tuto debatu velmi obrousila realizace našeho programu na jednotlivých ministerstvech. To znamená, pokud je ministrem vnitra nestraník, pak si myslím, že musí být stranický náměstek, který je zodpovědný třeba za sektor veřejné správy.
- Na kongresu ODS se v rámci sebekritiky mluvilo například o tom, že je strana ovládána zájmovými skupinami. Když jste se vložil do jednání s "rebely", rychle se vše vyřešilo. Co máte za schopnost, která chybí předsedovi Nečasovi, že se dokážete s těmito lidmi tak rychle dohodnout?
Chceme-li být velkou evropskou stranou, musíme se naučit žít s názorovými frakcemi. S návrhem opustit klub přišli ti tři poslanci (Petr Tluchoř, Marek Šnajdr a Ivan Fuksa, pozn. red.) sami. Já jsem víc stál o to, aby zůstali a našli jsme nějaký kompromis. Poučení pro ODS je, abychom nevytvářeli čarodějnické procesy, na jejichž konci lidé očekávají upálení těch dotyčných. Jsou to lidé, kteří ještě před rokem byli ministry, náměstky, jsou vzdělaní a můžou se objevit v nějakých politických funkcích. To je standardní a legitimní.
- Takže se teď třeba Ivan Fuksa objeví v čele Lesů ČR, když se tam uvolnil post ředitele?
Na funkci ředitele Lesů ČR proběhne legitimní výběrové řízení. Už jsem takto slyšel třeba o tom, že by se měl Ivan Fuksa objevit v čele České exportní banky nebo EGAPu (pojišťovna pro český vývoz, pozn. red.). V obou těchto organizacích probíhají transparentní výběrová řízení a ani v jedné se Ivan Fuksa neobjeví. Zda se přihlásí jako kandidát v případě Lesů ČR, to nevím, spíš si ale myslím, že ne.
předseda místního sdružení
předseda regionálního sdružení
člen výkonné rady
zastupitel statutárního města
zástupce hejtmana