Optimalizace dopravy jde správným směrem
Po dokončení projektu optimalizace a integrace veřejné dopravy, který začal před dvěma roky ve východních Čechách a přinesl cestujícím nové spoje, máme již první výsledky i první odezvy. Počet autobusových spojů vzrostl v Královéhradeckém kraji o 20 procent, to je asi o 400 spojů denně více.
Optimalizace veřejné dopravy v Královéhradeckém kraji přinesla v prvním roce po optimalizaci nárůst tržeb jízdného o 10 milionů korun a v druhém roce o dalších 20 milionů korun. Na zajištění regionální železniční a autobusové dopravy vynakládal Královéhradecký kraj v letošním roce 654 milionů korun.
V Pardubickém kraji pokračuje optimalizace podle plánu, velkých změn v jízdních řádech už se cestující obávat nemusí, další kroky by naopak měly cestování zpříjemnit.
V rozpočtu pro tento rok je dle údajů Krajského úřadu Pardubického kraje na regionální železniční a autobusovou dopravu vyčleněno 770 milionů korun. Bez provedené optimalizace by byl nárůst nákladů ještě větší. Pokud jsou vykazovány zvýšené náklady, je to způsobené především růstem cen pohonných hmot.
Jízdní řády před optimalizací byly zastaralé a cestujícím nevyhovovaly, a tak autobusy jezdilo každý rok méně lidí. Po optimalizaci výrazně narostl počet spojů, které v Pardubickém kraji jezdí. Za stejné peníze jezdí o dvacet čtyři procenta více spojů. Denní nabídka se tak zvýšila o zhruba 600 spojů na 2854. Podle náměstka hejtmana zodpovědného za dopravu Jana Tichého se díky kvalitnější nabídce do veřejné dopravy vracejí cestující, kraj může objednávat větší množství spojů a především odvrátil reálnou možnost budoucího rozvratu systému dopravní obslužnosti z ekonomických důvodů. Autobusy jsou tedy více využívány, na linkách s malým počtem cestujících jsou nasazovány malé autobusy s náklady o pět korun na kilometr nižšími než u velkých autobusů.
Optimalizace veřejné dopravy jde tedy v obou krajích správným směrem, a to ke spokojenosti převážné části cestující veřejnosti.
místopředseda místního sdružení
krajský zastupitel