Akční plán pro evropské automobilky? Tři roky jsou málo, říká europoslanec Ondřej Krutílek

10. března 2025
Akční plán pro evropské automobilky? Tři roky jsou málo, říká europoslanec Ondřej Krutílek

(ČRo Plus) Digitalizace, čistá mobilita, konkurenceschopnost, dovednosti a rovné podmínky, to je pět pilířů, na kterých Evropská komise postavila akční plán pro automobilový průmysl. Na jedné straně změkčuje emisní limity a pokuty, na straně druhé ovšem ponechává rok 2035. „Rozložení pokut a emisních cílů pouze do tří let je problematické,“ odporuje jí europoslanec Ondřej Krutílek v Pro a proti na ČRo Plus.

Pane europoslanče, vy říkáte, že vás akční plán zklamal. Proč nejde o nejlepší možný kompromis?

Pokud chcete dosáhnout kompromisu, tak nejprve musíte z něčeho vycházet. A podle mého soudu to, co předložila Evropské komise, může být možná nakonec kompromis, ale rozhodně ne výchozí bod, ze kterého musíme vycházet.

Co konkrétně kritizujete?

Pro mě je nejproblematičtější rozložení pokut a emisních cílů pouze do tří let. Pokud se podíváte na to, co jsme jako konzervativci říkali od října loňského roku a co notabene říkají i výrobci automobilů, ať ti čeští, nebo evropští, tak v obou případech se shodujeme na pětiletém období.

Právě to pětileté období nám zajistí to, že budeme pro automobilky schopni vytvořit prostředí, ve kterém budou schopny rozvíjet i nové technologie. A zároveň se nebudeme muset tímtéž problémem zabývat za několik málo let, kdy zjistíme, že právě ty tři roky, se kterými přišla Evropská komise, nebudou postačovat.

Pane Krutílku, šéf Volkswagenu Oliver Blume tleská tříletému kompenzačnímu mechanismu. Neukazuje se, že tříletý rámec automobilkám vyhovuje lépe než ten pětiletý? Třeba přijdou s novými modely čili se to všechno bude počítat i s nimi?

Volkswagen je v takových problémech, že je rád, že Komise přišla alespoň se třemi lety. To si myslím, že platí stoprocentně. Když se podíváme dále do historie, tak byl to právě Volkswagen jako koncern, který měl problémy s takzvanou kauzou dieselgate a z tohoto úhlu pohledu Volkswagen je ve velmi špatné vyjednávací pozici a nezbývá mu nic jiného než říkat právě to, co říká.