Napřímo: Konec nezdravé podpory elektroaut. Ať se technologie prosadí samy, říká ministr dopravy Martin Kupka
(tn.cz) Výstavba dálnic a vysokorychlostních tratí a přechod na elektromobilitu. O tom a dalších tématech v pořadu Napřímo na TN.cz diskutoval ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a moderátorka Michaela Indráková.
Martin Kupka uvedl, že první kilometry vysokorychlostní železnice se začnou stavět příští rok. Jedná se o úsek mezi Nezamyslicemi a Přerovem. „A bude to důležitý bod k tomu, aby i veřejnost viděla, že když mluvíme o vysokorychlostních tratích, že to není hudba vzdálené budoucnosti, ale že už se začíná naplňovat. Tyhle úseky budou stavěné ještě na 200 kilometrů za hodinu, ale hned na ně naváže už opravdu ta vysokorychlostní trať s rychlostmi nad 300 kilometrů za hodinu, která potom propojí například Přerov a Ostravu,“ přiblížil Martin Kupka.
V kontextu těchto plánů se nabízí otázka, proč se s tím nezačalo už dříve. Podle Kupky mnoho neudělaly předchozí vlády, ale ani předchozí režim. „Jak ve Francii, tak ve Španělsku a v dalších státech se první kilometry těch tratí začaly stavět v okamžiku, kdy jsme teprve hledali odpověď na to, jak vůbec vybudovat moderní dopravní infrastrukturu, jak dokončit dálniční síť a jak modernizovat koridory. Tohle zpoždění teď teprve doháníme,“ řekl Martin Kupka.
Vysokorychlostní tratě jsou podle Kupky důležité i proto, aby vlaky z ciziny v budoucnosti Česko neobjížděly jinými trasami. Na první pohled to může působit jako výhoda, ale není. Znamenalo by to totiž, že by se cestující z Česka hůře dostávali po železnici do ciziny.
„Tam, kde je dobré dopravní spojení, tam je také víc investic. A lidé tam mohou uplatnit svůj talent, svoji představu o tom, co by chtěli dělat v budoucnu v profesi. Potřebujeme vysokorychlostní tratě proto, aby se lidem u nás víc dařilo a aby sem také směřovaly investice, bylo víc pracovních příležitostí,“ vyjasnil Kupka.
Dalším tématem byla elektromobilita. Podle Kupky není zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory potřeba. „Technologický vývoj ve výsledku určí, co se bude dít i na silnicích. Stejně tak jako v historii, pokud se objevila nová technologie, která se dokázala zbavit zbytečných překážek, tak se prosadila sama. A totéž bude platit i o bezemisní dopravě, pokud auta budou dostupná, pokud bude k dispozici také dobíjecí infrastruktura,“ srovnal Martin Kupka.
Martin Kupka varuje před radikály z obou stran, tedy před vyhraněnými zastánci spalovacích, nebo naopak elektrických motorů. „Pokládám za nezdravé, pokud někdo tvrdí, že jediným přijatelným směrem jsou bateriové elektrické vozy, stejně tak pokládám vlastně za přitažené za vlasy, abychom tvrdili, že tady napořád budeme jenom se spalovacími auty. Určitě nebudeme. Ten technologický vývoj se bude ubírat jinými cestami. Máme k tomu mít otevřené oči a vytvářet proto příležitosti. Dívat se na to bez zbytečných předsudků,“ míní Martin Kupka.
Nejdůležitější podle něj je vsadit na inovace a nové technologie. „Tou cestou se vydává Amerika, tou cestou se vydává Čína. To jsou naši největší konkurenti a jdou dopředu. V okamžiku, kdy bychom řekli, nás nezajímá nic jiného než auta se spalovacími motory, tak to přece nedává smysl. A stejně tak nedává smysl říct, že tady musíme všechno vsadit na jedinou kartu, a to jsou elektrická auta,“ dodal Kupka.
ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu